Mise Bangabandhu-1

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 11. 5. 2018 22:14 SELČ
  • Startovní okno: 127 minut (22:14–00:21)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 5. 5. 2018 v 01:25 SELČ (Více informací v článku)
  • Primární náklad: Telekomunikační družice Bangabandhu-1, která bude zajišťovat služby pro Bangladéš a okolní regiony
  • Hmotnost nákladu: 3750 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (nový první stupeň B1046)
  • Cíl: Přechodová dráha ke geostacionární dráze (GTO)
  • Výsledná orbita: 308 km x 35 549 km x 19,3°
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině OCISLY
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • 1. bangladéšská družice
  • 1. start Blocku 5, finální varianty raket Falcon 9 a Falcon Heavy. Obsahuje spoustu vylepšení umožňující snazší výrobu, rychlou znovupoužitelnost prvního stupně a také certifikaci pro lety s posádkou. Každý první stupeň by měl být schopen 10–100 startů. (Více informací o Blocku 5)
  • Při této misi byl opět nasazen speciální robot OctaGrabber pro zajištění prvního stupně po přistání na plošině OCISLY.
  • První i druhý stupeň jsou ve variantě Block 5.
  • Při misi došlo k přistání aerodynamického krytu do vody, který poté vylovila loď GO Pursuit. Nevíme, jak přistání probíhalo, ale loď do přístavu dovezla kryt přikrytý plachtou.
  • Plošina OCISLY se během přistání nacházela více než 600 km od pobřeží Floridy.
  • Satelit vyrobila společnost Thales Alenia Space.
  • Hans Koenigsmann ze SpaceX během předstartovní konference před misí TESS prozradil, že testování prvního stupně v McGregoru proběhlo rychleji než v případě prvních exemplářů předchozích Blocků.
  • Vývoj data startu: 16. prosince 2017 → únor 2018 → březen 2018 → 5. dubna 2018 → 24. dubna 2018 → 4. května 2018 → 7. května 2018 → 10. května 2018 → 11. května 2018

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální přenos SpaceX:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz (odklad):

Oficiální přenos SpaceX (odklad):

Statický zážeh:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
34 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Zdeněk

Sakra čekat na další start skoro měsíc- to je ale dlouhá doba 😑

Jirka Hadač

To máš tedy pravdu, ale když to teď malinko přeženu a započítám Iridium 5 do dubna, tak pak to bude 6 startů za měsíc a to bude už panečku nátřesk.

EugeneSpace

Už mi to čekání na Block 5 přijde nějaký dlouhý, jak se statický zážeh a start neustále odkládá
Tak se musíme kousnout a doufat 🙂

Ondra

Tak vzhledem k tomu, ze block 5 by mel byt jednou schopen opakovaneho pouziti do 24 hodin, tak by mohl byt staticky zazev v nedeli a start v pondeli. Je pravdepodobne, ze s blokem 5 zase zacnou delat staticke zazehy i s nakladem. Resp. mozna se prestanou staticke zazehy delat. Kdyz raketa letela den predtim 😀

Vsadim se, ze pri takove kadenci by nektere casti motoru ani nestihly schladnout.

Ivo

Tak ono problém statického zážehu a startu není opakované použití. Problém je v tom, že raketa musí zpátky do hangáru, kde se musí namontovat náklad, vše otestovat a znova vyvézt na rampu. Je to tak trochu docela pakárna a myslím si to samé co vy, budou to chtít zrušit, protože to stojí docela dost peněz a čas.

Nemyslím si ale, že by se přestaly statické zážehy dělat, protože to zase naopak může ušetřit problémy při startu samotném. Naopak statické zážehy letěných stupňů trvají déle než těch nových.

No a to poslední, tak to jistě nehrozí, tedy určitě ne u F9. těch 24h je teoretická budoucnost a i v případě, že by to šlo, tak stále to bude jen a pouze teorie, protože v praxi by to snad ani nemělo smysl. Myslím si, že pokud se dostanou na týden, tak to bude zcela v pohodě. Podle mého názoru je totiž těch 24h hlavně myšleno jako čas na to, aby se stupeň zkontroloval a připravil na další start. Jenže v praxi ho musíte nejdříve naložit, odvézt do hangáru a pak po kontrolách musíte doplnit provozní kapaliny a plyny, připojit náklad a nakonec vše otestovat. Takže i ten týden mě přijde hodně optimistický. Tady nejde o to ten stupeň do 24h poslat znova nahoru, tady jde o to minimalizovat množství prací na stupni pro jeho další použití.

Ivo

Jak tak koukám na ty fotky, tak ten druhý stupeň je skutečně hodně maličký. Ono se to nezdá, ale teď je to krásně vidět.

Jiří Hadač

Mě se zase tak maličký nezdá, no, je to asi věc názoru. Jinak Dušan Majer v přenosech udává, že první stupeň v prázdném stavu váží cca 22,5t, druhý 4 tuny. A rozměrově (9,3m) je to něco mezi čtvrtinou a pětinou výšky prvního stupně (40,5m).
Ale vždycky si vybavím fotku rozzářeného Dušana stojícího před prvním stupněm v Hawthorne a jeho slova, že se to nezdá ale je to obrovský :-D.

Ivo

Počkejte na fotku se Saturnem V, to je teprve raketka. 😉

Ivo

Jen ještě dodám nebo spíš upřesním, jde o nádrž prvního stupně, protože tryska motoru je v té černé části a já beru jen tu bílou tedy bez motoru. Tímto se omlouvám za nepřesnost.

Jiří Hadač

Ivo, pochopili sme se dobře, není zač se omlouvat, opravdu jsem nepočítal interstage (výška 6,3m), jen ten bíly váleček. Ale pravda je, že jsem to neviděl naživo jet kolem sebe. Pak bych asi mluvil jinak, zatajil bych dech, zapomněl na čísla a jen čuměl jak vejr.:-). Vždy když jedu autem kolem velkých komínů, tak si představuju, že podobně vypadá Falcon 9, opravdu.

Ivo

To je ale dobrý nápad, to mě ještě nenapadlo. Chtělo by to zjistit výšky komínů a najít srovnatelné, aby si to každý mohl vyzkoušet jaká je to výška. Já sám pro sebe to spíš srovnávám s výškovými budovami.

Damel
Zdeněk

Tomu se říká nadšenec 😃

Marián Ch.

jak dlouho trval stat. zážeh? byl delší než u předchozích verzí?

Štěpán Pikna

Překvapilo mě zkrácení času tankování RP-1. Myslel jsem, že problém byl jen u LOX, a že petrolej už tancovat rychleji nelze.

Ivo

Taky mě to překvapilo, čekal bych to spíš u LOX. U RP-1 bych řekl, že to je jen otázka rychlosti čerpání a nemá to nic společného s jinými částmi, ale asi to bude jinak. Ví k tomu někdo něco více?

Jiří Hadač

Zkoušel jsem ráno pátrat na netu, už po dotazu Štěpána, ale nic sem nenašel, možná jsem se nedostatečně díval, tedy kromě toho, že jsem si otevřel přess kit mise Banghabanghu 1 a další náhodně tři jiné (TESS, CRS-12 a Iridium 5). U těch třech starších tankovaní RP-1 cca 1h10m před startem, u blocku 5 je to těch 35 minut před startem jak u LOX tak u RP-1.

Ivo Janáček

Ano, to tak nějak tuším, ale měl jsem za to, že COPV jsou jen v nádrži s LOX a nikoliv s RP-1. Laicky se domnívám, že v nádrži LOX jsou před startem pouze výpary kyslíku a tímto jsou nebezpečné. Po startu začne hladina klesat a tento objem je nahrazován héliem z COPV. Nebezpečí bylo v tom, že se pod uhlíkové opletení COPV dostal kyslík, který zde pak mohl podpořit vznícení. Pokud jde o nádrž s RP-1, myslel jsem si, že tato je již na zemi tlakována héliem vedeným z nádrže s LOX. Patrně je to ale asi mylná úvaha a i v nádrži na RP-1 budou nádrže COPV s héliem.Otázka je jak by zde mohlo dojít k problému, když RP-1 se při teplotě -7C asi moc neodpařuje a pod opletení by se dostalo tím pádem pouze hélium. Z toho všeho mě napadá jedna možnost, nádrže COPV jsou silně podchlazené a pak jsou zespoda zaplaceny částečně RP-1 o mnohem vyšší teplotě. Takže tady by asi mohl vzniknout nějaký problém. Ale kdo ví, je to jen úvaha.

Ivo Janáček

Ano máte pravdu, tuším že to dokonce bylo tak, že kyslík mohl kondenzovat pod tím opletením z uhlíkových vláken. Nechce se mi to teď ale hledat.

Jiří Hadač

Jedno z dočasných nápravných opatření, než se změní design COPV, se udávalo tankování teplejšího hélia.
Díval jsem se na web, tam se psalo, že všechny nádrže se tankují, nekteré dokonce spalinami z motoru, což objektivně si řekneme u RP-1 prostě nejde, to by nedopadlo dobře, protože by plamen přemístili do rakety. Takže tam se používá prý hélium nebo dusík. Ale jestli má přímo COPV i v nádrži na kerosen, nebo z důvodu menšího rozdílu teplot to mají brané z kyslíkových nádrží…Fakt jsem se tím prohraboval celé odpoledne, sháněl sem fotky zevnitř nádrže, ale moudřejší nejsem.
Dosti spekulacím, Bangabandhu volá.

Jiří Hadač

Moc se mi líbil názor Dušana Majera z jeho březnové přednášky v Plzni. Budu parafrázovat, abych se nespletl. “Ten název mise je trošku nic moc, vyslovit se to nedá a to to ještě budu muset v přímém přenosu říct mnohokrát” 😀

Damel

Tady je instruktážní video, jak se to správně vyslovuje: https://www.youtube.com/watch?v=Uwzg7SYZKF0
Dušane trénuj, my ti věříme, stojíme za tebou, ty to zvládneš!!! 😀

Hrímfaxi

Na první let vyberou družici s takovým názvem… Ale díky těm odkladům jsem se to už naučil 🙂

Tom

Nevím jestli jsem špatně hledal nebo to nikde není, ale jak je to s druhým stupněm? Je také ve variantě Block 5 nebo se jedná stále o starší typ?

Tom

Díky. Ještě jedna otázka: Je to první nasazení druhého stupně Blocku 5 nebo už letěl dříve? V tom tweetu je uvedeno první nasazení kompletní rakety ve verzi Block 5 (pokud jsem si to správně přeložil, moje AJ není úplně perfektní).

Ivo Janáček

Všimli jste si toho videa s vývozem bočního stupně FH? Nejdříve jsem si myslel, že je to nový kousek v černé fólii, ale je to jeden z těch použitých. Otázka je kam ho vezou a co s ním bude dál. Muzeum nebo šrot?

tatarata

Dá se někde dohledat, jak daleko od pobřeží se nacházela přistávací oblast?

tatarata

Děkuju, Petře. I za odkaz.