Iridium-2: Statický zážeh, Block 4, použití již letěných stupňů, nová kormidla

Během následujících pár dnů nás čekají rovnou dva starty – BulgariaSat-1 a Iridium-2. Kolem druhého jmenovaného se nyní objevilo pár nových informací a zajímavých spekulací. Jednak úspěšně proběhl statický zážeh, dále se šéf společnosti Iridium nechal slyšet, že se nebrání použití již jednou letěných prvních stupňů Falconu na budoucích misích a nakonec se objevila nepotvrzená informace o tom, že při této misi by mohla být poprvé použita nová roštová kormidla z titanu.

Uzavření satelitů Iridium NEXT do aerodynamického krytu (Foto: Iridium)

Iridium-2 je druhou misí z plánovaných osmi, při kterých SpaceX vynese celkem 75 satelitů pro společnost Iridium. Vzhledem k tomu, že SpaceX začíná při ostrých misích používat již jednou letěné stupně Falconu 9, které společnost zachránila během loňska a letoška, nabízí se otázka, zda Iridium také zvažuje posadit své satelity na již použitou raketu během některých svých budoucích mnoha misí. A právě na tuto otázku odpověděl šéf společnosti Iridium Matt Desch během nedávné telefonní tiskové konference:

Momentálně sice létáme s novými raketami, ale jsem otevřený tomu, že bychom létali na již použitých kusech, obzvlášť v druhé polovině našeho plánovaného harmonogramu. Znamenaly by již použité rakety dřívější uskutečnění naplánovaných misí v porovnání s tím, jak to bylo před lety nasmlouváno s novými raketami? To je klíčové: umožní nám to zrychlit harmonogram? Časový rozvrh je pro mě velice důležitý.

Zdá se tedy, že pro Iridium je místo slevy z ceny za start podstatnější co nejrychlejší “odbavení” . Pokud by tedy ochota použít již jednou letěný stupeň vedla k dřívější realizaci naplánovaných letů, Matt Desch by takovou nabídku zvážil. Šušká se, že mise BulgariaSat-1 dostala přednost před jedním či více starty právě výměnou za ochotu použít již letěný stupeň, takže o něco takového by nejspíše měla zájem i společnost Iridium. Každý vynesený satelit generuje příjmy, a tak dřívější uskutečnění startů představuje velký potenciální finanční přínos. Z toho, co Desch prohlásil, to však vypadá, že mise Iridium s již použitým stupněm se stejně nedočkáme dříve než v roce 2018.

Vraťme se teď do současnosti – v noci z úterý na středu proběhl statický zážeh mise Iridium-2. Kromě toho, že proběhl, však o zážehu vlastně nic nevíme, jelikož tato mise startuje ze západního pobřeží, konkrétně z Vandenbergovy letecké základny v Kalifornii, kde není možné rampu SLC-4E snadno sledovat z veřejně přístupných míst, tak jako jsme tomu zvyklí v případě rampy LC-39A na floridském Mysu Canaveral. SpaceX tentokrát výjimečně ani nezveřejnilo fotku ze zážehu. Proč tomu tak je, by však mohly vysvětlovat nepotvrzené informace, které se objevily nedlouho po zážehu…

Roštová kormidla na plánované raketě Interplanetary Transport System (Zdroj: SpaceX)

Na subredditu o SpaceX se jeden bývalý zaměstnanec SpaceX vyjádřil ve smyslu, že se doslechl o tom, že během této mise by měla být poprvé použita vylepšená roštová kormidla, o kterých v minulosti mluvil Elon Musk. Současná roštová kormidla jsou vyrobena z hliníku, a tak aby se při průletu atmosférou neroztavila, jsou natřena speciálním nátěrem, který se při zahřátí odlupuje a chrání tak hliníkové kormidlo jako takové. Funguje to dobře, ale jelikož jsou kvůli tomu kormidla v podstatě na jedno použití, což by časem bránilo v rapidní znovupoužitelnosti prvních stupňů, o kterou SpaceX usiluje, společnost vyvinula nový typ kormidel.

Ta budou vyrobena z titanu (prý se bude jednat o největší titanový výkovek na světě) a budou schopna odolat vysokým teplotám sama o sobě a nebude tedy už potřeba dodatečný ablativní nátěr. Elon navíc dodal, že nová kormidla raketě umožní snadnější a přesnější ovladatelnost, čehož bude možné využít k odlišnému návratovému profilu. Raketa při něm poletí ve větším náklonu a bude v podstatě klouzat vzduchem, díky čemuž stráví delší dobu v atmosféře, což povede k výraznějšímu zpomalení a tedy šetření paliva. Dále se předpokládá, že kormidla budou mít trochu jiný tvar a budou větší než ta současná. Je možné, že budou podobná těm, která jsou vyobrazena ve videu o ITS (viz obrázek).

Upozorňuji však, že se jedná o nepotvrzenou informaci, takže si budeme muset počkat na první fotky či záběry prvního stupně, které nám potvrdí či vyvrátí, zda raketa opravdu disponuje novými kormidly. Mělo by to být jasné na první pohled.

První stupeň těsně před přistáním během mise Iridium-1 (Foto: SpaceX)

Další změnou by měla být skutečnost, že raketa pro tuto misi bude mít horní stupeň ve variantě Block 4, stejně jako tomu bylo u misí NROL-76 a Inmarsat 5 F-4. Mimo jiné to znamená, že stupeň má vylepšený systém heliových nádrží, což SpaceX umožňuje rychlejší tankování paliva. Dále by měl být díky provedeným změnám stupeň schopný mnohem delšího pobytu na oběžné dráze, aniž by docházelo k zamrzání paliva. Lze tedy provádět zážehy motoru druhého stupně i po několika hodinách na orbitě, což dříve nešlo. Všechny další mise by měly disponovat tímto novým typem horního stupně.

První stupeň je však ještě “klasický”. Po oddělení od stupně horního provede tři zážehy a následně se pokusí přistát na mořské přistávací plošině Just Read The Instructions, která bude čekat v Tichém oceánu zhruba 300 kilometrů od pobřeží. Letový profil bude vlastně úplně stejný jako u předchozí mise Iridium-1 v lednu. Tehdy bylo přistání úspěšné a zachráněný stupeň byl následně zrenovován a poletí za pár dní znovu na misi BulgariaSat-1.

Start Iridium-2 je momentálně plánován na neděli 25. 6. ve 22:25 SELČ. Aktuální informace, fotky a zajímavosti najdete jako vždy na profilu mise. Také se můžete přidat k události na Facebooku, abyste na start nezapomněli.

 

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

1 Komentář
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Zdeněk

Parádní novinky.