Předletová konference CRS-11: Znovupoužitelnost Dragonů, záchrana aerodynamického krytu, Block 4, a další novinky
Ve čtvrtek se 5 minut před půlnocí poprvé vydá k Mezinárodní vesmírné stanici již jednou použitý Dragon. Během mise CRS-11 totiž poletí ta samá zásobovací loď, která si odbyla premiéru v roce 2014 při misi CRS-4, během které strávila více než měsíc připojena k ISS a následně se vrátila na Zemi. NASA před každou misí CRS pořádá tiskovou konferenci a z té aktuální jsme se dozvěděli několik nových a zajímavých informací. Především o Dragonu, ale také něco málo o záchraně aerodynamických krytů, změnách na druhém stupni nebo stavu rampy SLC-40.
Jak je na podobných konferencí zvykem, většina otázek novinářů obvykle směřuje na zástupce společnosti SpaceX. Tentokrát tomu nebylo jinak a Hans Koenigsmann, který ve SpaceX dohlíží na spolehlivost letů, byl středem pozornosti a právě z jeho odpovědí jsme se dozvěděli nejvíce nových informací.
Které komponenty znovupoužitého Dragonu zůstaly původní?
Jedna z prvních otázek se pochopitelně týkala toho, do jaké míry je Dragon pro misi CRS-11 původní a jaký byl podíl součástí, které byly vyměněny za nové. Hans neposkytl úplně podrobnou odpověď, ale zmínil, že většina komponent je původních – především tlaková kabina, nádrže a také manévrovací trysky Draco. Dále uvedl několik komponent, které byly vyměněny: např. baterie, tepelný štít, část avioniky či padáky.
Kirk Shireman z NASA zároveň podotkl, že už na dřívějších Dragonech byly některé dílčí komponenty již použité, ale CRS-11 je první misí, při které je většina Dragonu již jednou použitá.
Budou od teď létat už jen použité Dragony?
Už před časem se proslýchalo, že CRS-10 bude poslední misí s nově vyrobeným Dragonem. Přeci jen, SpaceX má za sebou už nějakých 12 misí s Dragonem (10x CRS a 2x COTS) a ve všech případech kromě CRS-7 byl Dragon zachráněn, takže společnost by neměla trpět nedostatkem hardwaru (po CRS-11 SpaceX zbývá dalších 9 misí v rámci první fáze CRS). Hans Koenigsmann na konferenci upřesnil, že momentálně se vyrábí ještě jeden nový Dragon, který poletí na misi CRS-12. Jestli budou všechny další mise s již použitými Dragony není jisté. Záleží mimo jiné na tom, jak se osvědčí použitý Dragon při misi CRS-11. Pokud se neobjeví problémy a NASA bude celkově spokojená, bude létat víc a víc použitých Dragonů. Podle Koenigsmanna by společnost měla mít dostatek zachráněných Dragonů, ale sám si není jistý, jaký má společnost plán ohledně znovupoužívání Dragonů při budoucích misích.
Kolik letů může Dragon absolvovat?
Hans Koenigsmann na konferenci vysvětlil, že každá komponenta má na základě analýzy a výrobní certifikace nastavenou určitou maximální životnost a po každé misi se část této životnosti “spotřebuje”. Když se následně posuzuje, zda daná součástka může letět znovu, musí mít dostatečnou zbývající životnost, přičemž se bere v potaz vždy nejhorší možný scénář plus nějaká rezerva. Pokud se zjistí, že zbývající životnost je moc krátká, součástka se musí vyměnit za novou. Obecně vzato by podle Koenigsmanna mohly jednotlivé lodě letět až třikrát (předpokládám, že je to myšleno tak, že Dragony by však musely projít podobnou mírou renovace jako ten, co poletí na CRS-11).
Co si o znovupoužitelnosti myslí NASA?
Kirk Shireman, programový manažer vesmírné stanice NASA, poznamenal: “Opakovatelná použitelnost je velmi důležitá pro celý vesmírný průmysl […] nejen kvůli finančním úsporám, ale také z technických důvodů.” Na otázku, zda znovupoužitelnost představuje úspory pro některou ze stran, odpověděl, že smlouvy CRS jsou fixní, co se týče ceny, takže znovupoužití Dragonu na ni nemá přímý dopad. V praxi to však vypadá tak, že celá spolupráce je jeden velký kompromis, který se neustále vyvíjí, takže když NASA svolí v otázce znovupoužitelnosti Dragonů, SpaceX výměnou za to ustoupí NASA třeba v jiném ohledu.
Shireman zároveň znovu potvrdil, že NASA nadále zvažuje použití již letěných Falconů pro mise CRS a spolupracuje na tom se SpaceX, ale agentura zatím nemá žádné konkrétní plány, které by mohla oznámit.
Kolik peněz SpaceX ušetří díky znovupoužitelnosti?
Co týče otázky úspor, tak podle Koenigsmanna byly v případě tohoto Dragonu úspory nulové nebo jen minimální, neboť se zatím musí provádět složitá inspekce a součástky se musí rentgenovat. Úspory tedy přijdou spíše časem. Hans zároveň potvrdil to, co říkal Elon Musk během konference po misi SES-10 – SpaceX investovalo do znovupoužitelnosti rakety Falcon velké peníze a tato investice se nejdříve musí zaplatit, aby začalo docházet k reálným úsporám, což bude vyžadovat určité množství úspěšných misí s již použitým stupněm. Podle dřívějších informací by se druhého letu letos mohlo dočkat až šest zachráněných stupňů, takže úspory na sebe možná nenechají dlouho čekat.
Jak to vypadá se záchranou aerodynamického krytu?
Jak možná víte, SpaceX se už nějaký čas pokouší zachránit aerodynamické kryty, neboť jejich výroba je zdlouhavá a zároveň drahá (zhruba 6 milionů dolarů). Na tiskové konferenci se jeden z novinářů trochu ztrapnil, když se zeptal, zda u mise CRS-11 dojde k pokusu o záchranu krytů, načež Koenigsmann pochopitelně odpověděl, že mise s Dragonem kryty nedisponují, tudíž k záchraně nemůže dojít. Následně se však o celé problematice trochu rozpovídal.
Potvrdil, že u dvou misí kryt disponoval tryskami a padákem (mělo by jít o mise SES-10 a NROL-76). Co se týče úspěšnosti, tak Hans řekl, že se jim zatím podařilo úspěšně rozevřít padák a následně přistát “v jednom kuse”. Při přistání však došlo k poškození krytu, takže zachráněné kryty zatím není možné znovu použít. Zároveň dodal, že se celý projekt vyvíjí slibně, ale netroufá si odhadnout (na rozdíl od Elona), kdy se jim podaří kryt zachránit v takovém stavu, aby jej bylo možné znovu použít. Přirovnal to k tomu, jak nějaký čas trvalo, než se firmě podařilo úspěšně zachránit první stupeň.
Hardwarové změny na druhém stupni (Block 4)
Možná jste zaznamenali, že při misi Inmarsat 5 F-4 došlo ke zrychlenému tankování, což vedlo ke spekulacím o tom, že se jednalo o vylepšenou raketu ve variantě Block 4. Následně se objevily nepotvrzené, ale důvěryhodné informace o tom, že horní stupeň během zmíněné mise opravdu byl typu Block 4. Na konferenci se na tuto záležitost zeptal jeden z novinářů a Koenigsmann uvedl věci na pravou míru. Tankování prý bylo rychlejší o nějakých 10 minut a bylo to možné díky “hardwarové změně na druhém stupni”. Raketa pro misi Inmarsat touto změnou disponovala, příští dvě jí disponovat zase nebudou, ale všechny další už pak ano. Někdy zkrátka dříve vyrobené rakety nakonec letí později než rakety, které byly vyrobeny před nimi.
Hans mluvil jen o druhém stupni, takže se nabízí otázka, co to znamená pro první stupeň a Block 4. Zdá se, že ten by mohl mít premiéru během některé z následujících misí. V této problematice začíná být docela zmatek, tak doufám, že se k tomu SpaceX brzy nějak vyjádří.
Další informace
- SpaceX podle Koenigsmanna momentálně vyrábí více druhých stupňů než prvních (což je logické vzhledem k tomu, kolik prvních stupňů letos plánují použít znovu).
- Opravy rampy SLC-40 by mohly být hotové koncem léta, ale ještě se neví, která mise odtud poletí jako první. Momentálně na rampě probíhá velká aktivita.
- Hans potvrdil, že SpaceX zkoumá problematiku záchrany druhého stupně, ale řekl, že se jedná o velice ambiciózní a spíše teoretický cíl, jehož úspěšné dosažení rozhodně není zaručené.
Záznam celé předletové konference:
- Mise NROL-149 - 11. 12. 2024
- Mise GPSIII-SV10 - 9. 12. 2024
- Mise O3b mPOWER 4 - 8. 12. 2024
Konečně novinky -už jsem se nemohl dočkat- díky.
Hodně moc se těším na start. A držím ruce jak Falconu, tak Orionu. Jak koukám, je možné, že tu má víc lidí mé jméno a příjmení.