Jak probíhala několikadenní záchrana Falconu 9 po přistání do vody

Nouzovému přistání prvního stupně Falconu 9 s číslem B1050 do vody v průběhu mise CRS-16 jsme se věnovali v nedávném článku. V tom dnešním se podíváme blíže na průběh jeho záchrany a jak to stupeň vše přečkal. Několikadenní proces zahrnoval odvlečení do přístavu, vylovení z vody a opatrný přesun na transportér.

Přistání bylo původně plánováno na pevninské Landing Zone 1, nicméně kvůli poruše čerpadla hydrauliky roštových kormidel se tak nestalo. Stupeň je při sestupu naváděný po balistické dráze mimo přistávací plošinu tak, aby v případě jakéhokoli selhání, jako se stalo teď, dopadl mimo cílenou oblast a nepoškodil tak přistávací rampu ani neohrozil životy. Až v momentě přistávacího zážehu je zaměřovací bod přesunut na kýžené místo přistání. V podstatě obdobná situace nastala i při nezdařeném přistání centrálního stupně Falconu Heavy, kdy dopadl vedle autonomní mořské plošiny OCISLY.

Znázornění nouzového přistání (Autor: Pavel Vantuch)

První stupeň po přistání na hladině podle Hanse Koenigsmanna ze SpaceX skončil zhruba 3 km od pobřeží Floridy. Nedlouho po přistání přišlo od 45. vesmírného křídla amerického letectva (45th Space Wing), které má na starosti provoz kosmodromu na Mysu Canaveral, důležité oznámení: „Dnešní mise CRS-16 zaznamenala úspěšný start, nikoli však nominální přistání. V současné době neexistují žádná ohrožení bezpečnosti nebo zdraví veřejnosti a záchranná operace prvního stupně probíhá.“

Krátce po tomto oznámení vyrazily z přístavu Port Canaveral lodě k zajištění a záchraně stupně. Na místě operovala loď GO Quest s techniky SpaceX na palubě, remorkér Eagle a člun pobřežní stráže. Lodím na pomoc dorazil i člun společnosti Logan Diving and Salvage, jejíž potápěči pomohli s upevňováním nafukovacích vaků, jež měly za úkol zabránit stupni v převrácení. Technici demontovali potopenou spodní nohu a pomocí jeřábu ji uložili na palubu GO Quest. Poté potápěči upevnili na stupeň další vaky bránící ponoření, přičemž lodě GO Quest a Eagle svým postavením vytvořily jakousi ochrannou zónu, v níž navíc hlídkoval člun pobřežní stráže, aby zabránil přiblížení ostatních plavidel. Po dokončení stabilizace byl stupeň pomocí řetězů a lan uvázán za remorkér Eagle.

Než se však lodě mohly přesunout do přístavu, musely vyčkat jednak na povolení k vjezdu do přístavu a také na příjezd člunu s pilotem, který se ujmul kormidlování remorkéru Eagle. Pilot je v tomto případě přístavní kormidelník s podrobnou znalostí místních podmínek. Po odjezdu několika výletních a vojenských plavidel včetně jaderné ponorky USS Indiana dostaly lodě povolení k vjezdu do přístavního kanálu. K tomu došlo až dva dny po přistání.

Stupeň přistání nepřečkal zcela bez újmy. Na první pohled bylo patrné poškození mezistupně a následně po vytažení stupně jeřábem z vody vyšla najevo i deformace trysky jednoho z motorů Merlin. Ulomený kus mezistupně byl mimochodem později nalezen na Melbourne Beach asi 40 km jižně od Mysu Canaveral. Na pevnině proběhla demontáž zbývajících tří nohou a následně i roštových kormidel. Během těchto prací se u stupně objevila i cisterna – lze se tedy domnívat, že bylo nutno odčerpat některou z provozních kapalin. Poškozená sekce mezistupně vyrobeného z uhlíkových vláken byla vyříznuta a na stupeň byly nainstalovány prstence pro manipulaci jeřábem.

Vytažení stupně z vody:

Položení stupně na transportér (v druhé polovině videa):

Stupeň B1050 po přeložení na pevninu (Foto: Tom McCool)

Po dokončení prací byl stupeň přeložen na transportér OTS, který dříve přepravoval raketoplány, a byl odvezen k další inspekci. Mezi přistáním do vody a odvozem stupně uběhlo zhruba 9 dnů. Budoucnost stupně je nejistá, ale Elon Musk i Gwynne Shotwell prohlásili, že stupeň možná bude použit znovu na nějaké interní misi SpaceX. Nicméně i pokud stupeň nakonec nepoletí znovu, jeho záchrana nepřijde vniveč. Titanová kormidla jsou velmi drahá (řádově desítky až stovky tisíc dolarů) a mořská voda jim nevadí, takže by neměl být problém je použít na nějaké budoucí misi. Stejně tak SpaceX jistě ocení možnost analyzovat hydraulické čerpadlo, které selhalo a způsobilo nezdar při přistání.

Stupeň B1050 po přepravě z přístavu (Zdroj: /u/jfwilliams95)

Pokud vás zajímá, co přesně vedlo k nezdařenému přistání stupně a jak probíhalo, přečtěte si předchozí článek, který celou situaci rozebírá podrobněji.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
18 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře