Nové zakázky SpaceX: Tajuplná družice Eutelsat, spolujezdec pro SPHEREx, velká objednávka od D-Orbit

Kalifornská firma SpaceX v letošním roce uskutečnila už 33 startů svých raket, čímž za necelých sedm měsíců překonala rekordních 31 misí, které proběhly v celém loňském roce. Přestože devatenáct z těchto startů představovaly vynášky družic Starlink, tedy mise uskutečněné ve vlastní režii, i tak to znamená, že třináct startů bylo pro platící zákazníky. Firma tím plní již dříve nasmlouvané dohody. A aby toto tempo nepolevovalo a SpaceX získávalo další finanční prostředky pro své aktivity, stále se snaží na svůj plánovaný seznam startů přidávat další zakázky. Před několika dny jsme vydali článek, který pojednával o nové misi pro nejsilnější raketu flotily SpaceX, tedy pro Falcon Heavy. Šlo o dopravu obřího astronomického teleskopu Roman Space Telescope na oběžnou dráhu v roce 2026. Dozajista se však sluší, abychom se společně podívali, zda by se nenašly nějaké nové zakázky i pro raketu Falcon 9.

Start letošní mise Starlink 4-22 (Foto: SpaceX)

Prvním nákladem, který v dnešním přehledovém článku zmíníme, je vynáška komunikačního družice pro společnost Eutelsat. Informaci o tomto startu rakety Falcon 9 jsme se dozvěděli ze stránek serveru Next Spaceflight. Je poměrně obvyklou praxí, že jednou z prvních informací, která v těchto přehledových článcích zazní, je jméno vynášené družice, stručná historie zakázky či hmotnost nákladu. V tomto bodě však budeme muset čtenáře zklamat, jméno vynášeného nákladu je v současnosti neznámé. Víme však, že půjde o komunikační družici, která bude vynesena na dráhu přechodovou ke geostacionární v listopadu letošního roku. Další známou informací je, že při této misi dojde k zahození prvního stupně B1049. Tento stupeň je nejstarším boosterem v aktivní flotile SpaceX, firma jej provozuje již od roku 2018 a má za sebou už deset úspěšných misí (ta poslední proběhla v září 2021). Mise s družicí Eutelsat však bude již poslední a žezlo nejstaršího exempláře po tomto veteránovi převezme o rok mladší stupeň B1051, který má za sebou už 13 startů.

Stupeň B1049.10 po návratu ze své zatím poslední mise Starlink 2-1 (Foto: Jack Beyer)

Přes zřejmý nedostatek informací o této zakázce si dovolím malou spekulaci. Není vyloučeno, že vynesenou družicí bude Hotbird 13G, protože Eutelsat uvádí, že bude vynesena letos, a v provozu má být v první polovině příštího roku. Jen o něco málo později má být v provozu také sesterská družice Hotbird 13F. Obě měly být údajně vyneseny raketou Ariane 6, ale to nebylo nikdy oficiálně potvrzeno. A pokud stále platí, že tyto dvě družice mají být zprovozněny během příštího roku, Ariane 6 nepřipadá v úvahu, jelikož ta stále čeká na svůj premiérový start a pak dostanou přednost jiné mise. Je tedy možné, že Falcon 9 nakonec vynese Hotbird 13G i 13F. Ostatní chystané družice, které Eutelsat uvádí na svém webu, budou vyneseny raketou Ariane 5. SpaceX v minulosti uskutečnilo pro firmu Eutelsat již dva starty – v roce 2015 byla vynesena družice Eutelsat 115 West B a o rok později přišel na řadu i Eutelsat 117 West B.

Družice Eutelsat Hotbird 13G během příprav. Bude vynesena Falconem 9? (Foto: Airbus)

Za současných okolností také nelze říct, zda tajuplná listopadová mise pro Eutelsat bude představovat vyhrazený start, či zda tuto družici doprovodí na oběžnou dráhu i jiný náklad. Potenciálním kandidátem by mohla být první mise HAKUTO-R japonské společnosti ispace, která má na Měsíc dopravit vozítko Rashid od Spojených arabských emirátů. Tato mise je totiž také plánována na listopad a má být vynesena Falconem 9 jako sekundární náklad podobně jako v minulosti izraelský lander Beresheet. Navíc pokud bude při vynášení družice společnosti Eutelsat zahozen první stupeň Falconu 9, raketa bude mít k dispozici více paliva než normálně, což by se mohlo pro lunární misi hodit. Alternativní možností je, že se lunární mise sveze spolu s družicí Amazonas Nexus, kterou má Falcon 9 vynést také koncem tohoto roku. V obou případech však jde jen o spekulaci a nakonec může být vše jinak.

Rozměry a podoba arabského roveru Rashid (Zdroj: Dubai Media Office)

Další novinkou je několik doplňujících informací k již dříve oznámené misi SPHEREx, o které jsme vás informovali již v únoru roku 2021. Jde o 178kilogramový infračervený teleskop NASA, určený ke zkoumání vzdálených galaxií, který SpaceX mělo původně vynést na polární dráhu v roce 2024. V následujících měsících po tomto oznámení proběhlo několik kroků, které z neznámých důvodů nevypluly na veřejnost ihned a my se o nich dozvěděli až v červnu letošního roku ze zprávy kontrolního úřadu GAO (Government Accountability Office).

Umělecká představa družice SPHEREx na oběžné dráze kolem Země (Zdroj: Caltech)

Vraťme se tedy poněkud zpět po časové ose, do září roku 2021. Tehdy proběhla analýza, zda by k vynášce dalekohledu SPHEREx nemohly být jako sekundární náklad připojeny čtyři 40kilogramové družice PUNCH (Polarimeter to UNify the Corona and Heliosphere), které mají za účel mapovat sluneční koronu. Celé zkoumání dopadlo pozitivně a proto již v prosinci roku 2021 bylo schváleno, že se tyto družice stanou oficiálními spolucestujícími vesmírného dalekohledu SPHEREx. Následně proběhla i jednání s firmou SpaceX o modifikaci startovního kontraktu a změně termínu startu. Původní termín byl posunut o pět měsíců, takže v současnosti platí, že se mise vydá na oběžnou dráhu v únoru 2025.

Čtyři družice PUNCH zkoumající z naší oběžné dráhy sluneční korónu (Zdroj: Southwest Research Institute)

Poslední nově získanou zakázkou, kterou v našem přehledu uvedeme, je objednávka italské firmy D-Orbit. Tato firma se zabývá dopravou nákladů na oběžnou dráhu. Nejde však o její vlastní náklady, ale pouze shromažďuje zakázky jiných společností, kterým posléze zajistí integraci, umístění na nosič a následné vypuštění na oběžnou dráhu. Nejde samozřejmě o nic unikátního, podobné služby nabízí svým zákazníkům například i firmy Exolaunch či Spaceflight. Společnost D-Orbit se do dnešních dnů účastnila všech dosavadních sdílených misí Transporter a plnila tím své závazky vůči zákazníkům. Protože ale zákazníci stále touží dostat své náklady na oběžnou dráhu, oznámila firma D-Orbit v poslední květnový den, že si zakoupila u SpaceX dalších jedenáct pozic na misích Transporter v roce 2023. Je tedy jisté, že se s náklady firmy budeme potkávat i při dalších sdílených startech organizovaných firmou SpaceX. Obvykle jsou prováděny tři takové mise každý rok.

Vypouštěč družic firmy D-Orbit na oběžné dráze, umělecká představa (Zdroj: D-Orbit)

Jiří Hadač

Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
2 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře