Jak probíhalo zpracování rakety z mise SES-10 v přístavu

Stupeň po misi CRS-8 (vlevo) a ten samý stupeň po misi SES-10 (vpravo). Autor snímků: Matthew Travis

31. března SpaceX vyslalo již podruhé do vesmíru raketu, která už za sebou jednu misi měla. Jednalo se o stupeň č. 21, který přesně před rokem absolvoval svou první misi CRS-8. Stupeň tehdy přistál na plovoucí mořské plošině OCISLY a následně podstoupil 4měsíční proces renovace. Nakonec odstartoval znovu na misi SES-10 a jen o pár minut později přistál už podruhé na té samé mořské plošině. Od té doby jsem bedlivě sledoval její pouť zpět do přístavu a její následné zpracování před převezením do hangáru. Pokud jste dění nesledovali živě, přináším vám shrnutí toho nejdůležitějšího a nejzajímavějšího.

Přistání

Tento konkrétní stupeň rakety Falcon 9 přistál už podruhé na mořské plošině Of Course I Still Love You v Atlantiku. Poprvé to bylo v dubnu 2016 při misi CRS-8 a teď znovu během mise SES-10 v březnu 2017. SpaceX se později podělilo o fotky a video z přistání:

Příjezd do přístavu

Kreslené verze lodí GO Searcher, GO Quest a ELSBETH III (Autorka: Abby Garrett)

Po zajištění rakety k palubě pracovníky, kteří plošinu OCISLY doprovázeli na lodi GO Quest, se celá flotila mohla vypravit na několikadenní cestu zpět do přístavu Port Canaveral v následujícím složení:

  • Of Course I Still Love You – autonomní mořská plošina (ASDS), která je velká zhruba jako fotbalové hřiště a je schopná udržet se na předem daných souřadnicích, aby na její palubě mohl přistát první stupeň rakety Falcon vracející se z vesmíru
  • ELSBETH III – OCISLY není schopna vlastního pohonu, a tak ji na cestách táhne tento remorkér
  • GO Quest / GO Searcher – tradiční lodě, které slouží k přepravě a ubytování posádky během až několikatýdenní výpravy

Přistání proběhlo 31. 3. a nakonec se jako první do přístavu dostala loď GO Searcher, která dorazila 3. 4. kolem 13:00 našeho času. Na palubě vezla milé překvapení: zachráněný aerodynamický kryt, s nímž SpaceX provedlo experimentální přistání na moři.

OCISLY dorazila se zbytkem flotily až další den (4. 4.) a kolem poledne vjela do přístavu. Připojily se k ní další remorkéry Elizabeth S, Eagle a Christine S, které jí pomohly s náročným manévrováním potřebným k dosažení cílového místa v docích. To se povedlo zhruba o dvě hodiny později, tedy kolem 14:00. Na příjezd a “parkování” OCISLY se můžete podívat v pěkném videu:

Několikadenní zpracování stupně

Detail roštových kormidel (Foto: John Kraus)

Pracovníci nezaháleli a v podstatě ihned po zakotvení začali s dalším zpracováním stupně – během nějakých tří hodin stihli Falcon připojit k jeřábu prostřednictvím speciální čepičky (viz video níže), stupeň odpoutat od paluby OCISLY a poté přenést na stojan na souši. V 17:00 už byla raketa umístěna ve stojanu a mohla začít další fáze zpracování – vypuštění zbytkového paliva v raketě a demontáž přistávacích nohou. Nohy se totiž po vyklopení už nedají znovu sklopit a raketu s nimi není možné přepravovat, a tak se musejí vždy nejdříve odmontovat. Poslední ze čtyř nohou byla odstraněna kolem 21:00 následujícího dne, tedy ve středu 5. 4.

Pokud si chcete prohlédnout stupeň do toho nejmenšího detailu a podívat se, v jakém stavu dorazil, můžete se podívat na tuto fotografii od Johna Krause v opravdu megavysokém rozlišení.

Video nasazování čepičky na mezistupeň rakety (zdroj: US Launch Report):

Odvoz rakety z přístavu

I když počáteční tempo zpracování stupně bylo pozoruhodné (jednotlivé kroky zvládli rychleji než u všech předchozích stupňů, viz tento šikovný přehled), pracovníci po demontáži nohou s raketou nic nedělali skoro celé tři následující dny. K další aktivitě došlo až během sobotního odpoledne. Kolem 14:00 našeho času proběhlo položení rakety na připravený silniční transportér pomocí dvojice jeřábů a zhruba v 18:45 se transportér spolu s prvním stupněm vydal na cestu z přístavu na nedalekou Cape Canaveral Air Force Station, kde nejspíše došlo k vyložení rakety v některém z hangárů, kterými tu SpaceX disponuje.

Pro představu, jak probíhá takové pokládání Falconu, se můžete podívat na video z mise CRS-8, ve kterém je ten samý stupeň pokládán na pronajatý přepravník:

Doplním ještě krátké video ze sobotního převozu rakety z mise SES-10 (zdroj: US Launch Report):

Transportér dříve vozil raketoplány

U transportéru, který převáží zachráněný stupeň z přístavu, se ještě zastavíme. Má totiž zajímavou historii. Jedná se o speciální 76kolové vozidlo, které společnost SpaceX koupila od NASA, jež jej původně používala na přepravu raketoplánů. SpaceX za vozidlo v roce 2014 zaplatilo v aukci pouhých 37 tisíc dolarů (zhruba milion českých korun). Transportér není žádný rychlík – prázdný dosahuje maximální rychlosti 21 km/h a když vezl raketoplán, maximální rychlost byla pouhých 8 km/h. Před pořízením tohoto vozidla SpaceX pro přepravu stupňů najímala místní firmy, které zajistily běžný tahač s několikakolovým přívěsem.

Ten samý transportér při převážení raketoplánu a při převážení Falconu z mise JCSAT-16 (Foto: Bob Richards // USAF)

Další osud tohoto stupně

V hangáru bude provedena podrobná inspekce, na kterou se inženýři ze SpaceX jistě velice těší. Přeci jen se jedná o zatím jedinou raketu, která má za sebou dva lety, takže bude určitě přínosné zjistit, v jakém stavu stupeň druhou misi přečkal. SpaceX v budoucnu plánuje rakety používat minimálně 10krát, ale časem prý klidně i 100krát. Informace o opotřebení tohoto stupně tak společnosti pomohou při návrhu budoucích raket či vylepšování Falconu 9 a Falconu Heavy.

Tento konkrétní Falcon nejspíš už znovu nepoletí. Elon Musk se na tiskové konferenci po misi SES-10 nechal slyšet, že po provedení inspekcí tento stupeň s historickou hodnotou rád přenechá “Mysu Canaveral” – pravděpodobně tedy skončí vystaven někde v muzeu podobně jako stupeň č. 19, který jako první v historii úspěšně přistál a následně byl vystaven před ústředím SpaceX v Hawthorne:

Vystavený první zachráněný stupeň před ústředím SpaceX v Hawthorne (Foto: KC Grim)

Více o mořských plošinách, této historické misi a znovupoužitelnosti se dozvíte v následujících článcích:


Líbí se vám takovéto články? Chodíte na ElonX rádi a chtěli byste, aby web zůstal bez reklam a autor mohl nadále vydávat kvalitní obsah? Vyjádřete svou podporu a spokojenost pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už web podpořili. Děkuji za přízeň!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
3 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře