Rozhovor s Danielem Grzybem, úspěšným polským youtuberem a majitelem půjčovny vozů Tesla

Asi byste těžko hledali člověka více spjatého s elektromobilitou. Daniel Grzyb, s trochou nadsázky polský TeslaBjørn, je autorem několika set videí o Teslách i mnoha jiných elektromobilech. Na YouTube ho sleduje přes 37 tisíc odběratelů a jeho videa mají dohromady přes 16 milionů zhlédnutí. Je také majitelem půjčovny vozů značky Tesla. K tomu poskytuje firmám školení užívání elektromobilů, organizuje srazy majitelů těchto aut a spolutvoří Polskou komoru pro rozvoj elektromobility (PIRE).

Měl jsem možnost se projet jedním z jeho aut a pak se také zeptat na to, jak se půjčují Tesly, testují elektrické vozy a točí o tom všem videa. Dozvěděl jsem se i to, zda se těmito činnostmi dá živit.

Daniel Grzyb (uprostřed) jako svatební šofér

YouTube | půjčovna | web | LinkedIn | Facebook | Instagram

Všechno, co děláš, je nějakým způsobem spjato s elektromobilitou. Jsi asi velkým fanouškem elektrických vozů?

Jsem. Před třemi lety jsem zanechal předchozích činností a začal jsem se naplno věnovat propagaci elektromobility. Myslím, že je to budoucnost motorizace a měli bychom co nejrychleji rozvinout čisté formy dopravy pro dobro planety i naší civilizace. Snad přijde doba, kdy ve městech nebudeme muset žít ve smogu.

Jakým autem teď jezdíš a které je tvoje nejoblíbenější?

Mám půjčovnu elektromobilů, jezdím autem, které zrovna není vypůjčené. Nejčastěji Teslou Model S nebo Model 3. To jsou moje dvě oblíbená auta. Pokud jedu na delší trasu, volím Model S. Mám v něm doživotně bezplatné nabíjení na Superchargerech. Je taky komfortnější a má větší zavazadlový prostor. Ve městě většinou volím Model 3, protože se s ním snadněji parkuje.

Kdy ses poprvé svezl elektromobilem? Co to bylo za auto a jak se ti líbilo?

Poprvé jsem jel Modelem S. Hned mi bylo jasné, že je to auto budoucnosti a že tuhle technologii je potřeba promovat. Největší dojem na mě udělalo její extrémní zrychlení, točivý moment a ticho při jízdě po dálnici. Dodnes cítím menší únavu po dlouhé cestě elektromobilem než klasickým autem se spalovacím motorem. Když jsem začínal jezdit Teslou, téměř všechny nabíječky v Polsku fungovaly zadarmo. To také mělo určitý vliv na rozhodnutí o koupi elektrického vozu.

Kolik máš s elektromobily najeto kilometrů?

Kolem 400 tisíc. Z toho asi 350 s Teslami.

Kde všude jsi jimi jezdil?

Nejdál jsme dojeli do Severního Irska, Skotska, Španělska nebo třeba do Itálie a na Ukrajinu. Beru elektromobil jako normální auto. Pokud se chci někam vydat, prostě tam jedu. Dnes už nabíječky nejsou problémem. Dá se jet všude, ale občas to není snadné. Například nedávno jsem jel přes celou Ukrajinu až do Oděsy. Občas jsme i dvě nebo tři hodiny spali u nabíječek, které tam fungují velmi pomalu. Před měsícem jsem byl ve Vatikánu, kde jsem jako první v historii přijel Teslou. Tu mi pak přímo na místě požehnal sám Papež František!

Jsi spíše fanouškem Tesly nebo elektromobility obecně?

Jsem fanouškem elektromobility, ale samozřejmě taky Tesly, která v tomto oboru má několikaletý náskok před konkurencí. Fandím taky Elonovi.

Změnila nějak Tesla tvůj rytmus života? Musel ses jí přizpůsobit?

Trochu ano, musel jsem si zvyknout na nabíjení, ale s odstupem času jsem tomu rád. Nabíjím teď auto tak nějak mimochodem, při různých příležitostech. Jedu na nákupy tam, kde mají nabíječku. Mám s někým pracovní schůzku, sejdeme se v blízkosti nabíječky. A pokud jde o nabíjení na delších cestách, nejčastěji při něm pracuji, odpočívám nebo něco čtu, zkrátka využívám přestávek produktivně. Na druhou stranu ale toho času není zase tak moc, protože nové Tesly se za 25 minut nabijí na 80 %, na kterých se pak dá ujet i přes 400 kilometrů.

Výlet do Oděsy. Daniel: „Na Ukrajině není moc nabíječek. Museli jsme opatrně nakládat s energií, abychom vždy dojeli k té následující (a to až do té míry, že nás často předjížděla stará auta).“

Půjčovna

Kdy jsi začal půjčovat Tesly?

V roce 2017. Kamarád mě požádal, abych ho i s jeho budoucí ženou odvezl na svatbu. Auto se všem líbilo, tak jsem ho nabídl k vypůjčení na Internetu. Poptávka tehdy byla opravdu vysoká. Potom mě ještě někdo poprosil o testovací jízdu, protože v Polsku tehdy ještě nebyl autosalon Tesly, a tak jsem rozšířil nabídku o testovací jízdy.

Jaká auta máš v nabídce?

Model 3, Model S, Model X a zanedlouho taky Model Y.

Daniel Grzyb s manželkou a svými auty

Jak vypadají ceny?

Půjčujeme auta buď na hodiny s instruktorem, nebo na celé dny bez instruktora. Cena za den začíná na 799 PLN (přibližně 4300 CZK). Při delším pronájmu se denní cena snižuje.

Je to dobrý byznys?

Ano, většina mých klientů sleduje také moje videa na YouTube. Jedna činnost pomáhá druhé. Snažím se ale také získávat klienty jinde.

Na co se lidi nejčastěji ptají?

Hlavně na dojezd a časy nabíjení. Hodně lidí si také myslí, že baterie v elektrických vozech za pár let degradují natolik, že pak jsou k ničemu. Moje nejstarší Tesla má najeto přes 300 tisíc kilometrů a vykazuje degradaci pouhých 12 %! Často se lidé ptají také na ceny aut a způsob jejich koupě. Někdy jim pak po testovací jízdě pomáhám se zakoupením jejich vlastního auta.

Výlet do Oděsy. Daniel: „Na hranicích jsem musel jednomu z celníků dát dvacetiminutové školení o elektrických vozech :)“

Měl jsi za ta léta nějaké zajímavé klienty?

Každý klient je pro mě nějak zajímavý. Měl jsem jich už více než tisíc. Občas jde o nějaké hvězdy nebo významné osobnosti. Každá jízda je pro mě inspirací, protože poznávám nové lidi. Často klienti dostali testovací jízdu jako dárek a jejich radost, když sedají do auta, je pro mě odměnou za moji práci.

Měl jsi nějaké problémy při půjčování? Nějaká havárie nebo jiná nepříjemnost?

Nic vážnějšího se mi naštěstí nestalo. Občas klient jede příliš rychle a musíme ho brzdit. Nedávno jeden z klientů při parkování poškodil hliníkové disky kol jednoho z aut, ale to se může stát každému.

Na evropských silnicích jezdí čím dál více vozů Tesla. Model 3 a Y jsou stále dostupnější. Po otevření továrny Giga Berlin jich bude ještě mnohem více. Tesly začnou trochu ztrácet na exkluzivitě. Nebojíš se, že jejich půjčování už nebude tak dobrým byznysem?

Často to analyzuji a soudím, že zájem menší nebude. Ještě mnoho lidí nikdy nejelo Teslou. Kromě toho půjčovny aut se spalovacími motory přece také celou dobu fungují, i když ta auta nejsou nijak exkluzivní a každý je dobře zná.

Nedávno se objevila informace, že Hertz, jedna z velkých amerických autopůjčoven, si u Tesly objednala 100 000 aut. Co o tom soudíš?

Smekám klobouk před takovou objednávkou! Doufám, že Tesla zvládne všechna ta auta dodat. Strašně se mi líbí to, že Tesla ani u tak velké objednávky nesnížila cenu. Ta auta neprodávají dealeři, ale sám výrobce. Proto každý klient platí stejnou cenu. Lidi to často Tesle vyčítají, ale musíme na to nahlížet tak, že slevy obvykle dávají dealeři, kteří o ně snižují svou marži. Jestliže zde nemáme dealery, nemáme ani přidanou jejich marži. Čili můžeme to brát tak, že ceny Tesly už jsou sníženy. V dnešním světě, kdy se spousta věcí řeší „po známosti“, se mi líbí to, že i lidé z blízkého okolí Elona Muska nebo dokonce i on sám, platí za Tesly tolik co jakýkoli jiný klient.

YouTube

Profil Daniela Grzyba na YouTube

V Polsku jsi známým tvůrcem videí o Teslách a jiných elektromobilech – na YouTube tě sleduje přes 37 tisíc uživatelů. Kdy jsi natočil první video a co tě k tomu motivovalo?

První video na svém kanále o elektromobilitě jsem publikoval v roce 2017. Jeli jsme tehdy se ženou na výlet do Estonska. Byla to naše první delší cesta Teslou. Po překročení estonských hranic jsme zjistili, že se nemůžeme zaregistrovat v místní síti nabíjecích stanic, protože jejich aplikace nepočítala s tím, že by se do ní mohli chtít přihlásit cizinci. Museli jsme na možnost registrace čekat celý víkend, potom jsme teprve auto nabili. Měli jsme tehdy i po cestě (přes Litvu a Lotyšsko) velké problémy s hledáním nabíječek. Jednou jsme třeba i 6 hodin spali u nabíječky v nákupním centru, tak pomalé tehdy nabíjení bylo. Řekl jsem svojí ženě Damaris: „Dej mi kameru, musíme jiným ukázat, jak dojet Teslou do Estonska.“ Tak jsem se stal YouTuberem.

Zkoušel jsem spočítat. kolik máš na profilu videí, ale nedopočítal jsem se. Víš, kolik jich je?

Kolem tří set. Snažím se publikovat dvakrát až třikrát týdně. Asi před měsícem jsem se rozhodl vydávat každodenní reportáže z klimatického summitu COP26, kterého jsme se zúčastnili. Produkoval jsem videa každý den po celý měsíc. Po skončení summitu jsem byl totálně vyčerpaný z přetížení a spaní 4–5 hodin denně.

O čem jsou tvá videa?

Hlavně se věnuji tomu, jak momentálně vypadá a jak se rozvíjí nabíjecí infrastruktura v Polsku i v zahraničí. Testuji prakticky všechny dostupné elektrické vozy. Dělám taky sérii „EV News“, ve které jednou týdně představuji novinky ze světa elektromobility. Ukazuji, jak vypadá servis elektromobilů nebo jak se řeší havárie Tesly. Taky publikuji reportáže z našeho cestování Teslou po Evropě. V lednu 2022 se chystáme na měsíční výlet na Nordkapp, nejsevernější místo Evropy. Ujedeme přes 10 000 kilometrů. Plánuji o téhle naší příhodě udělat dlouhometrážní film na YouTube a také o něm vydat knížku.

Kolik času věnuješ produkci videí?

YouTube se věnuji prakticky každý den. Jen natočení jednoho videa trvá obvykle kolem 4–6 hodin, potom jeho montáž a publikace ještě jednou tolik. Hodně času jde na takzvaný research, čili vyhledávání informací, které ve videích potřebuji. Obecně mi produkce videí zabírá několik hodin každý den, ale dělám to rád, protože mě to baví.

Kolik elektromobilů už jsi v rámci svého kanálu testoval?

Myslím, že to bylo padesát až šedesát různých modelů. Snažím se testovat nejnovější auta, abych mohl divákům pomáhat s výběrem, které pak koupit.

Test Mercedesu EQV

Jak se k autům dostáváš? Výrobci ti je sami nabízejí k testům?

Čím dál častěji dostávám auta přímo od výrobců nebo dealerů. Předtím jsem se k nim dostával hlavně díky svým známým nebo lidem, kteří mě sledují na YouTube či jiných sociálních sítích.

Vím, že jezdíš Teslami, ale která z jiných testovaných aut se ti zalíbila nebo byla nějak zajímavá?

Líbí se mi Audi e-tron GT, Porsche Taycan nebo taky Mercedes EQS. Zajímavé jsou i Hyundai IONIQ5 nebo Kia EV6, ve kterých se dá jejich elektrická energie využívat pro různé účely. Divákům se líbilo, když jsem v autě ohříval vodu ve varné konvici nebo jsem nabíjel jedno auto z druhého.

Které auto jsi tímto způsobem nabíjel?

Nabíjel jsem Ford Mustang Mach-E s použitím baterie v KIA EV6. Výkon není nijak vysoký, jen 3kW, čili naplno byste baterii Mustanga nabíjeli několik desítek hodin, ale v nouzi se to může hodit.

Jak se ti líbí elektromobily značky Škoda? Testoval jsi některé z nich?

Testoval jsem všechny elektrické „škodovky“. Hodně se mi líbí ENYAQ. Je to podle mě jeden z nejzajímavějších elektrických vozů na trhu. Designově se mi líbí mnohem více než jeho blízký příbuzný Volkswagen ID.5.

Test nabíjení elektrické Škody CITIGOe iV

Máš nějaké veselé historky z natáčení?

Toho je hodně. Věci jako různá přeřeknutí nebo situace, kdy mi někdo nečekaně vejde před kameru. Některé z nich sbírám a jednou z toho udělám samostatné video, ve kterém taky ukážu zákulisí svojí práce.

Dá se podobnou tvorbou v Polsku uživit nebo je to spíš tvoje hobby?

Po těch čtyřech letech už se tím živit dá, ale není to jen natáčení videí – jde o celý soubor propojených činností. Na videích se moc nevydělá, ale pokud k tomu přidáme půjčovnu Tesel, poskytování školení a organizaci setkání a jiných akcí, tak už se to dá.

Jeden ze srazů, na kterém bylo více než 50 elektrických vozů.

Tesla a budoucnost automobilismu

Tvoje nejpopulárnější video je to, ve kterém popisuješ svoji největší poruchu, kdy jsi musel vyměnit celý motor v Modelu S. O co přesně tehdy šlo a jak probíhala oprava?

Kdysi jsem prováděl školení zaměstnanců největší polské nabíjecí sítě. Měl jsem na příkladu mého auta ukázat budoucím pracovníkům call centra, jak vypadá proces nabíjení, aby pak mohli klientům pomáhat při eventuálních poruchách. Po připojení Tesly na nabíječku došlo k nějakému zkratu a auto se vypnulo. Dodnes nevím, co bylo příčinou. Auto bylo v záruce a Tesla vyměnila jeden z motorů. Problém už se pak neopakoval. Nikdy jsem ani neslyšel, že by se někomu jinému stalo něco podobného. Muselo se to stát zrovna mně…

Měl jsi nějaké jiné problémy se svými auty?

Měl, ale většinou šlo o drobné věci jako poškozená klapka od nabíjecího portu, nefunkční zámek kufru nebo výsuvné kliky Modelu S. Jednou jsem taky musel vyměnit jednu z poloos. Zajímavostí je, že jsem u Modelu S nikdy nemusel měnit brzdové kotouče ani destičky. Po 300 tisících kilometrech jsou opotřebovány jen z nějakých 25 %. Je to díky rekuperačnímu brždění motorem.

Hodně se mluví o špatné kvalitě aut Tesly. Hlavně u dříve vyrobených vozů. Měl jsi s tím nějaké problémy?

Kromě toho, že některé části karoserie Modelu S úplně dobře neseděly, jsem s tím problémy neměl. Kvalita novějších kusů vyrobených v Číně, je velmi vysoká, srovnatelná s evropskými výrobci. Dokonce i lak, se kterým bývaly problémy, je na nich nanesen velmi kvalitně a rovnoměrně. Auta z nové berlínské továrny prý budou mít lak ještě kvalitnější.

Kolem Tesly i elektromobilů obecně koluje mnoho mýtů a nepravdivých informací. Které z nich jsou podle tebe nejhorší nebo se s nimi nejčastěji setkáváš?

Nejhorší jsou ty, které tvrdí, že Tesly nebo jiné elektrické vozy hojně hoří nebo se dokonce samovzněcují. Procentuálně elektromobily hoří méně často než běžná auta. Pak také přesvědčení o tom, že po ujetí několika desítek tisíc kilometrů je baterie k ničemu. Neustále opakuji, že to není pravda. Můj Model S je toho dobrým příkladem. Po ujetí 300 tisíc kilometrů mám degradaci baterie jen 12 %, auto se pořád rychle nabíjí a má dobrý dojezd. Pokud jde o bateriové články, existují firmy, které z nich umí získat až 90 % surovin a z těch pak vyrobit nové články. Staré články se také dají využít i jinak, například jako úložiště energie. Sám mám powerbanku vyrobenou ze dvou bateriových článků Modelu S.

Zdá se, že Tesla má velký vliv na celý automobilový průmysl. Prakticky každý výrobce aut už má v nabídce elektromobily, což se ještě před pár lety zdálo jako nesmysl. Myslíš, že za to skutečně může Tesla, nebo je to prostě trend?

Myslím, že kdyby nebylo Tesly, rozvoj elektromobility by byl mnohem pomalejší. Mnoho tradičních výrobců aut vyvíjí elektrické vozy velmi neochotně. Desítky nebo i více než sto let vyvíjeli spalovací motory. Nechce se jim to vše zahodit a přejít na relativně jednoduché elektrické pohonné jednotky. Jsou však i koncerny, které Teslu vidí jako příkladného konkurenta, kterého je potřeba dohnat. Je třeba dodat, že určitý vliv na urychlení elektrifikace pravděpodobně mají také změny klimatu.

Kdo je (nebo bude) podle tebe největším konkurentem Tesly?

Americký Lucid může být v budoucnosti slušnou konkurencí. Založil ho bývalý zaměstnanec Tesly a spolutvůrce Modelu S Peter Rawlinson. Jejich auta jsou propracovaná do detailu. Zdá se mi, že se soustředili na to, kde má Tesla slabá místa, aby nabídli ještě lepší produkt. Sám netrpělivě čekám na jejich první auto, protože ho plánuji koupit do půjčovny, až bude dostupné v Evropě.

Angažuješ se také v Polské komoře pro rozvoj elektromobility (PIRE). Co ta organizace dělá a jak jí pomáháš ty sám?

Cílem PIRE je reálný rozvoj elektromobility v Polsku a v Evropě, čili zvýšení počtu elektrických aut na našich cestách. Spolupracujeme s mnoha místními samosprávami a firmami. Pomáháme jim „přesednout“ na elektromobily. Já se starám o poskytování školení a organizaci různých akcí. V rámci této činnosti jsme byli také na nedávném klimatickém summitu COP26.

Jak podle tebe bude vypadat automobilismus za 5, 10 nebo 20 let?

Myslím, že za několik let už počet elektromobilů převáží počet aut se spalovacími motory. Za nějakých 10 let už většinou půjde o autonomní vozy. A za 20–30 let, kdo ví? Při dnešním tempu rozvoje možná už budeme létat osobními drony? Je možné, že část automobilů bude mít vodíkový pohon, ale pamatujme, že to jsou také elektrická auta, jen berou energii odjinud. Jsem si jist, že auta se spalovacími motory budou zanedlouho budou spíš raritou. Nebude možné jimi jezdit ve městech. Půjde už spíše o hobby než o nástroje každodenního užitku.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Aleš K.

No jak mi bylo vysvetleno tak smog ve mestech pry neni na zavadu. Ale je to jedna z veci ktera lidem az tak nevadi. Protoze kdyby jim vadila tak prece nejezdi starym dyzlem. Takze by jim nikdo nemel narizovat aby se zbavili starych aut. Ja teda doufam ze se smogu zbavime ve mestech co nejdrive.

PetrK

Tak smog ve městech samozřejmě vadí. U nás je samozřejmě situace jiná, než třeba v Číně, kde občas nebývalo kvůli smogu vidět přes ulici. U nás přestože smog vadí, tak si naprostá většina jednotlivců řekne, že oni přece tím, že přestanou jezdit starým dieselem, nic nezmění. A samozřejmě mají pravdu. Jenže někde se začít musí a nikdo nechce začít u sebe. se přeci nebudu omezovat.
Souhlasím s tím, že by stát neměl lidem nařizovat, aby se zbavili svého majetku, aniž by získali adekvátní náhradu. Nicméně to, že nová norma způsobí, že se některé věci stanou napůl (někde) nebo úplně nepoužité, je věc jiná, přestože může mít stejný dopad.

PetrV

U nás je situace obdobná. Je to o hustotě obyvatel. Centrální vytápění je efektivnější.

PetrV

Smogu se nezbaviš. Vetsinu jej tvoří vodní pára ze spalování zemního plynu. Auta všeobecně vytváří polétavý prach vířením a to je to, co ti u aut vadí. EV navic přispívají větším oderem pneumatik, což je velká část toho polétavého prachu.
Jen greendealu se tato info nehodí do krámu.

Aleš K.

Ne to co mi u aut vadi, je zejmena ten smrad ze spalovani nafty. Jeste dlouho po projeti stareho dyzlu poznas ze tam projel.

PetrV

Mi vadí elektromobily, jak práší pneumatiky a jak jsou jedním z duvodů blackoutů.
Měly by jezdit pouze když točí vetrníky nebo slunečníky.
Jinak je to šrot.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem PetrV
Roman

Jo a stejně tak bojlery, ty mi taky vadí, že způsobují blackouty..všichni se večer začnou mýt a ty bojlery pak spustí a taky způsobí blackout… ale divné, že o tomhle se nikdo nezmiňuje? Bojler, co bere 2-3kW ze zásuvky, nebo elektromobil co bere to samé, jaký je v tom rozdíl?

K S

Rozdíl je dvojnásobný, protože řidiči přijedou domů, zapojí auta do zásuvky a k tomu se večer všichni začnou mýt a spouštět bojlery.

Jiří

Tedy dvojnásobný zisk energetických společností a i dvojnásobná částka na faktuře za distribuci. Já tyhle strachy vůbec nechápu, to je to samé jak se bát o Alzu, když se jí zdvojnásobí počet objednávek, které ale nezvládne se současným počtem zaměstnanců odbavit a “chudák” bude muset přijmout o pár lidí navíc.
Pokud by to byl problém, tak by vám odmítli připojit požadovaný jistič/výkon a to je také jediné, co teoreticky hrozí, že budete třeba dlouhé měsíce na čekací listině, ale vsadil bych své boty, že se to nestane a s vidinou zdvojnásobení obřích zisků, které mají nyní, se o posílení zdrojů a distribuční soustavy rádi postarají.
Pokud by se například nabíjelo převážně v noci, tak jenom tím, že zrušíme PVE, tak máme dost elektřiny pro 500 tisíc EV. Samozřejmě to povede výhledově ke zrušení nočních tarifů a běžná cena po celý den bude třeba 8 Kč/kWh, ale to už je jiný příběh. Blackouty však nebudou (nepočítám výjimečné situace), o tom jsem naprosto přesvědčený.

PetrV

Super článek….
Tesla jako každý automobil víří poletavý prach a více se kvůli váze ev odírají pneu. Jak to vidíte?
Navíc výfuk mají ev v počeradech…

Ivo Janáček

S těmi pneu je to logická pravda. Navíc pokud by ještě využívali to co stále vyzdvihují, tak se jejich opotřebení ještě více zvýší. No a pokud jde o ekologii, pak je to místně nula, ale v rámci ČR stejná produkce CO2 jako u naftových vozů u mimoměstského a dálkového provozu. V Polsku je to kapitola sama pro sebe. Argument podporovatelů je ten, že jezdí na energetický mix což je ovšem nesmysl a uznal to i ElectroDad což jsem docela čuměl vzhledem k tomu co propaguje. Osobně doporučuji do toho nevrtat, protože je to marné vysvětlovat. Můj názor je ten, že BEV patří do města a kolem města a mají to být spíše menší auta s menším dojezdem za ceny kolem 0.5M pro ty, kterým to dává smysl. Pro delší trasy zatím nemají šanci jak ekonomickou, tak časovou a i ekologicky. S nárůstem OZE a tím pádem cen elektřiny bude jen hůř. Vodík je nesmysl z důvodu skladování a energetické náročnosti, naopak plyn se nepodporuje, protože prý není čistý a proto se raději pálí v elektrárnách, vyrobí se elektřina a když se sečtou všechny ztráty cestou a v bateriích, tak je to hroší, než na něj jezdit. Jo to je ta pravá ekologie… 🙂

PetrV

Jdu se zavrtat pod peřinu a nebudu do toho vrtat. 😀

Milan Mařík

Účinnost plynové elektrárny: ztráta cca. 40% ?
Ztráty v přenosové soustavě a nabíjení: cca. 30% ?
Ztráty v pohon EV: cca. 20% ?

Účinnost CNG v automobilovém motoru: ztráta cca. 75% ?
CNG doprava, úniky a stlačení: cca. 15% ?

Čísla jsou pouze orientační, ale určitě si dovolím tvrdit, že to bude vycházet +/- podobně.

Z hlediska emisí na tom bude elektrárna určitě lépe a navíc se emise vypustí dále od obydlí, což je taky určité plus. Také mě vyhovuje, že elektřinu “natankuji” doma, ale to nemá nic společného s ekologií.

Pokud máte někdo přesnější čísla, tak se rád poučím.

PetrV

Mezi elektrárnou a kvantem ev je přenosová soustava. Pokud dojde k přetížení větve v místě tvého bydlení, jednoduše ji ochrany odpojí. Takže si nenabiješ ani mrazák ti nebude fungovat.
Regulace přenosové soustavy je na dlouhé vyprávění.
Porid si soláry do ostrovniho provozu a zkoušej. Otazka je, co odpálíš dříve. Nedoplatíš se.

PetrK

No přenosová, respektive, rozvodná sestava je “sizovaná” na povolený jistič. Respektive, jistič/pojistky jsou povolované podle místních podmínek rozvodné soustavy. Samozřejmě pokud by všichni na větvi jeli na 100%, tak to nevydrží. Nicméně domácí nabíječky k těmto limitům skutečně nedosáhnou … 22kW na normální odběrné místo (3x25A 400V) nepřipojíš a 11kW(3x16A 400V) je bezpečné.

Ivo Janáček

Odpověď sám sobě? 🙂 Na druhou stranu v zimních měsících to problém být může. Hodně lidí se pořídilo tepelná čerpadla vzduch voda a ty tak nějak moc v zimě nefungují a pak berou docela dost a jak na potvoru nejvíce v noci, kdy se má dobíjet. Bude to zajímavá doba a řek bych, že prodejci energocentrál budou mít dobré obchody.

PetrK

K jako V ? 🙂
Jo, tepelná čerpadla mně nenapadla. A znám pár lidí, kteří si zrovna vzduch/voda pořídili. Nicméně to je problém jejich rozvodů. Ne rozvodné soustavy. Bude to vyhazovat jejich jistič ne chrániče na transformátoru. Pravdou je ale i to, že ubude synergického efektu. Za předpokladu, že všichni mají tepelné čerpadlo, autonabíječku a dodavatel energie na to nereagoval …

PetrV

Dodavateli ee je rozvodná a prenosová soustava šumák.

PetrK
PetrK

sakra, to mělo přijít dolu pod to, že jaderky nikdo nepostaví, protože nejsou dotace …

PetrV

Dotace jsou pro oze v odstávce. Jádro je silně znevýhodněné.
Eu greendeal nerozlišuje stabilní a nestabilní zdroje ee

PetrV

Zavádějící článek a zelení teroristé to zatnou. Stabilita je tatam. Sleduj prispevky Beneše z čez. Není to blb.
https://twitter.com/daniel_benes?t=dgttcln5rrRwI_u-5Sls_w&s=09

Ivo Janáček

Pardon, to písmenko mi uteklo, omlouvám se.

To tepelné čerpadlo není problémem jejich rozvodů. Bohužel jsou to často tak nekvalitní a špatně provedené instalace, že to v praxi funguje jako elektrokotel a pak je 3x25A opravdu využito velice snadno. Jejich jistič to nevyhodí, ale pár takových a kapacita sítě je fuč. Jak má na toto reagovat dodavatel? Posílit rozvody? Víte kolik to stojí? A až to všude posílí, tak čím to asi nakrmí?

PetrK

Tepelné čerpadlo s elekrickým doohřevem 18kW je už opravdu obrovská kráva, kterou jen tak u rodinného domku neuvidíte.
Nevím kolik stojí posílení rozvodů, ale třeba u nás v minulém roce rozkopali celou obec a vyměnili dráty ke každému domu.

Ivo Janáček

Ono je to tak, že pokud to uděláte dobře, tak vám stačí TČ, které bude mít odběr někde kolem 1,3kW, ale pro jistotu se tam dává i elektrokotel s výkonem 9kW pro případ poruchy TČ. Problém je v tom, že lidi chtějí ušetřit a tak místo toho, aby to udělali pořádně, tak tak udělají špatně a ještě navíc za stejnou cenu jako by to bylo pořádně a pak mají TČ s příkonem kolem 1,6 – 2kW, které spouští ten elektrokotel jakmile je venku třeba pod -5C, protože už nestíhá. Dopadnou stejně jako kdysi ti, co naletěli na přímotopy…

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Ivo Janáček
PetrK

Na tomhle se víceméně shodneme.
Otázkou je, jaký je poměr mezi těmi dobře a špatně udělanými – dotace se vážou na projekt a provedení certifikovanou firmou => těch špatných nemusí být mnoho.
Dalším pohledem na věc jsou izolační vlastnosti domů. U nových domů jsou dnes úplně jinde než kdysi, kdy se nalétávalo na přímotopy. Samozřejmě TČ si lidé pořizují i ke starším domům a tam to může být problém.
Moji dva kamarádi/kolegové měli obdobný projekt a téměř šlo o pasivní dům. Výpadek elektřiny asi před osmi lety v mrazech u jednoho z nich způsobil, že po jednom dni bez topení klesla teplota uvnitř z komfortní teploty na teplotu “radši si vezmu bačkory”. U dalšího kamaráda čekám, co mu po této zimě řekne instalace TČ voda-vzduch. Takže asi těžko zobecňovat …

Ivo Janáček

Možná o tom nevíte, ale motory na CNG mají prakticky nulové emise látek, které škodí člověku, emise CO2 a H2O není potřeba řešit.

PetrV

Jenze greendeal byznys se točí okolo co2. Blbce z nás dělají, ti co inkasují z greendealu.
Hlavně že vyrábějí ee z dreva z kurovce. Smraďoši.

Ivo Janáček

No a emise BEV a CNG jsou o čem? CNG je má v praxi menší, ale ono je to fuj spalovací motor, takže se o tom vlastně nesmí mluvit.

Jiří

Kde konkrétně se nesmí mluvit o CNG? Nevymýšlíte si náhodou nějakou konspiraci, která nikdy neexistovala?
CNG jako palivo je u nás velmi podporované, například proti benzínu/naftě naprosto zanedbatelnou daní 2,8 Kč/m3 garantovanou až do roku 2025.
Stát už prakticky nemůže víc dělat, ta auta holt skoro nikdo nechce. Prodeje klesají už několik let v řadě (z 2890 ks v roce 2017 až na 851 ks za loňský rok při mizivém podílu 0,41 % na celkových prodejích aut), tak to by je měl lidem stát platit a dávat povinně do reklamy a na billboardy nebo jak jste to myslel, že se o tom nesmí mluvit?

PetrV

CNG auto má potíž v technických. Vyplatí se od cca 40000 najetých km ročně.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem PetrV
PetrK

Hehe. To je obdobné číslo, na které jsme přišli před lety, kdy jsme řešili u stejného auta nafta/benzín 🙂

PetrV

Blbost. Bylo to srovnání s benzínem. Technická u cng je drahá. Zjisti si detaily.

Radek

Ale ne .. vždyť hlavní argument je čistý vzduch ve městech. I v té Číně je to hlavní důvod. CO2 bych úplně vynechal. I kdyby byly jen uhelné elektrárny jsou stále lépe odfiltrovany než ty tisíce vozu v jednotlivých městech.

K K

Ale moje elektrické auto má výfuk v temelínu. Ok, je to blbost, asi tak stejná jako ta vaše s Počerady. Spousta lidí argumentuje uhelnou elektrárnou a zapomínají na jaderky. A ČR uvažuje o výstavbě dalších jaderek, ale uhelky se mají postupně rušit.
Který z velkých EU států má nejmenší produkce CO2? Francie, díky jaderkám.

Ivo Janáček

Spousta lidí vůbec nechápe o čem je energetika a pak napíše takové hlouposti jako třeba vy. Ano BEV mají výfuk v uhelné a nebo plynové elektrárně. Výjimečně tomu tak občas není. Pokud tomu nerozumíte, pak byste se měl dovzdělat.

PetrK

Proč nemají EUV výfuk v bezemisní elektrárně ? Respektive, proč ho tam mají jenom výjimečně ?

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem PetrK
Ivo Janáček

Proč? Protože se musíte zamyslet nad tím z čeho vycházíte. Máte nějaké zdroje elektrické energie a ty dneska jedou tak, že se preferují ty čisté. To co nepokryjete z těch čistých pak řešíte uhlím a špičky plynem. Pak vezmete dvě auta, jedno spalovací a jedno elektrické. Pokud použijete to spalovací, tak nijak nezasahujete do energetické sítě (spotřebu elektřiny na ČS budeme ignorovat). Pokud však budete používat elektrické auto a nabíjet ze sítě, pak dojde k tomu, že se zvedne spotřeba a proto se musí zvednout i výroba a ta se zvedne v té uhelné a nebo plynové elektrárně, protože ostatní čisté zdroje jednou vždy na maximum možného. BEV tedy jezdí na uhlí nebo plyn.

Když se podíváte na https://app.electricitymap.org/zone/CZ, zjistíte, že uhlí jede prakticky pořád a plyn v zimě taky.

Samozřejmě se na to můžete dívat i tak, že ten, kdo jezdí BEV je čistý a bere energii jen ze Slunce a větru, ale potom všichni ostatní jsou o to více špinaví, protože pro ně nezbyde.

Pavel Riedl

Něco málo přes 50 % el. energie v ČR je bezemisních.

PetrV

Kdy? Při inverzi v zimě?

PetrK

V průměru za rok.

PetrV

Ale inverze jsou v zimě, tak se ptám na zimu, např leden.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem PetrV
PetrK

Inverze není způsobená smogem. Inverze pouze způsobí, že se smog drží při zemi a nerozptyluje se. Tudíž souvislost je zde mizivá. Nebo mi prostě uniká.
Vliv emisní energetiky je mnohem více zatížen tím, že se v zimě topí (lokální emisní zdroje). Vliv na navýšení výroby elektřiny z emisních zdrojů bude marginální a průměr za rok je proto lépe vypovídající.
Mimochodem, právě teplárenství je důvod, proč není úplně výhodný přechod od uhelek k JE …

PetrV

Výhodné není nic. V zimě vetrniky a soláry mají odstávku, zvláště v době inverze.
Vytápění bytů, domů jaderky zvládnou. Jen ta potrubí do brna a Budějovic chybí.

Ivo Janáček

Co tím chtěl básník říct?

PetrK

Výroba elektrické energie 2021 je +/- na stejno jaderky+oze oproti spalovacím uhlí/plyn/biomasa. Takže na tom, jestli něco jede nonstop nezáleží – záleží na celkové vyrobené energii. Mimo to jsou to právě jaderné elektrárny, co jede nonstop. Pak víceméně i uhelky a až na konci jsou paroplynovky. Ono nechat vyhasnout pod kotlem není ani jednoduché, ani zadarmo. Najetí od nuly není u uhelky věc na hodinu. Když má odstávku JE tak je to pro spalovací elektrárny výrazně větší zátěž než když si někdo nabíjí nebo nenabíjí auto.
Skutečnost na základě výroby el. energie je taková, že BEV má výfuk na půl v “emisní” elektrárně a napůl v “bezemisní” elektrárně.
Pokud si myslíte, že když se začnou nabíjet tisíce BEV, tak začnou startovat nové bloky elektrárny, tak jste na omylu. Většina jich nabíjí v noci, kdy je výrazně nižší spotřeba, takže není nutné nic přistavovat. Můžete argumentovat, že se ale pak ty uhelky nevypnou a máte pravdu. Uhelky (kotle) se taky v podstatě nevypínají, právě kvůli délce najetí. Vypínání se týká pouze plynovek. Ve dne je to řešeno v rámci distribuční soustavy. Pokud je potřeba na krátkou dobu pokrýt výkyv spotřeby, řeší to plynovky a přečerpávačky, případně přebytky odjinud (od jiného výrobce). Ergo
Takže básník chtěl říct to, že tvrzení, že BEV má výfuk nutně v uhelce, je velmi tendenční. A pokud víme, že výroba je půl emisní a půl bezemisní, tak nemá ani racionální základ.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem PetrK
PetrV

Protože jsou nestabilní zdroj ee.

PetrK

JE rozhodně není nestabilní zdroj ee …

PetrV

Jenže jaderky nikdo dnes nepostaví. Museli by zrušit dotační politiku pro oze.
Jsou to nerovnopravné podminky.