Rozhovor s Danielem Grzybem, úspěšným polským youtuberem a majitelem půjčovny vozů Tesla

Asi byste těžko hledali člověka více spjatého s elektromobilitou. Daniel Grzyb, s trochou nadsázky polský TeslaBjørn, je autorem několika set videí o Teslách i mnoha jiných elektromobilech. Na YouTube ho sleduje přes 37 tisíc odběratelů a jeho videa mají dohromady přes 16 milionů zhlédnutí. Je také majitelem půjčovny vozů značky Tesla. K tomu poskytuje firmám školení užívání elektromobilů, organizuje srazy majitelů těchto aut a spolutvoří Polskou komoru pro rozvoj elektromobility (PIRE).

Měl jsem možnost se projet jedním z jeho aut a pak se také zeptat na to, jak se půjčují Tesly, testují elektrické vozy a točí o tom všem videa. Dozvěděl jsem se i to, zda se těmito činnostmi dá živit.

Daniel Grzyb (uprostřed) jako svatební šofér

YouTube | půjčovna | web | LinkedIn | Facebook | Instagram

Všechno, co děláš, je nějakým způsobem spjato s elektromobilitou. Jsi asi velkým fanouškem elektrických vozů?

Jsem. Před třemi lety jsem zanechal předchozích činností a začal jsem se naplno věnovat propagaci elektromobility. Myslím, že je to budoucnost motorizace a měli bychom co nejrychleji rozvinout čisté formy dopravy pro dobro planety i naší civilizace. Snad přijde doba, kdy ve městech nebudeme muset žít ve smogu.

Jakým autem teď jezdíš a které je tvoje nejoblíbenější?

Mám půjčovnu elektromobilů, jezdím autem, které zrovna není vypůjčené. Nejčastěji Teslou Model S nebo Model 3. To jsou moje dvě oblíbená auta. Pokud jedu na delší trasu, volím Model S. Mám v něm doživotně bezplatné nabíjení na Superchargerech. Je taky komfortnější a má větší zavazadlový prostor. Ve městě většinou volím Model 3, protože se s ním snadněji parkuje.

Kdy ses poprvé svezl elektromobilem? Co to bylo za auto a jak se ti líbilo?

Poprvé jsem jel Modelem S. Hned mi bylo jasné, že je to auto budoucnosti a že tuhle technologii je potřeba promovat. Největší dojem na mě udělalo její extrémní zrychlení, točivý moment a ticho při jízdě po dálnici. Dodnes cítím menší únavu po dlouhé cestě elektromobilem než klasickým autem se spalovacím motorem. Když jsem začínal jezdit Teslou, téměř všechny nabíječky v Polsku fungovaly zadarmo. To také mělo určitý vliv na rozhodnutí o koupi elektrického vozu.

Kolik máš s elektromobily najeto kilometrů?

Kolem 400 tisíc. Z toho asi 350 s Teslami.

Kde všude jsi jimi jezdil?

Nejdál jsme dojeli do Severního Irska, Skotska, Španělska nebo třeba do Itálie a na Ukrajinu. Beru elektromobil jako normální auto. Pokud se chci někam vydat, prostě tam jedu. Dnes už nabíječky nejsou problémem. Dá se jet všude, ale občas to není snadné. Například nedávno jsem jel přes celou Ukrajinu až do Oděsy. Občas jsme i dvě nebo tři hodiny spali u nabíječek, které tam fungují velmi pomalu. Před měsícem jsem byl ve Vatikánu, kde jsem jako první v historii přijel Teslou. Tu mi pak přímo na místě požehnal sám Papež František!

Jsi spíše fanouškem Tesly nebo elektromobility obecně?

Jsem fanouškem elektromobility, ale samozřejmě taky Tesly, která v tomto oboru má několikaletý náskok před konkurencí. Fandím taky Elonovi.

Změnila nějak Tesla tvůj rytmus života? Musel ses jí přizpůsobit?

Trochu ano, musel jsem si zvyknout na nabíjení, ale s odstupem času jsem tomu rád. Nabíjím teď auto tak nějak mimochodem, při různých příležitostech. Jedu na nákupy tam, kde mají nabíječku. Mám s někým pracovní schůzku, sejdeme se v blízkosti nabíječky. A pokud jde o nabíjení na delších cestách, nejčastěji při něm pracuji, odpočívám nebo něco čtu, zkrátka využívám přestávek produktivně. Na druhou stranu ale toho času není zase tak moc, protože nové Tesly se za 25 minut nabijí na 80 %, na kterých se pak dá ujet i přes 400 kilometrů.

Výlet do Oděsy. Daniel: „Na Ukrajině není moc nabíječek. Museli jsme opatrně nakládat s energií, abychom vždy dojeli k té následující (a to až do té míry, že nás často předjížděla stará auta).“

Půjčovna

Kdy jsi začal půjčovat Tesly?

V roce 2017. Kamarád mě požádal, abych ho i s jeho budoucí ženou odvezl na svatbu. Auto se všem líbilo, tak jsem ho nabídl k vypůjčení na Internetu. Poptávka tehdy byla opravdu vysoká. Potom mě ještě někdo poprosil o testovací jízdu, protože v Polsku tehdy ještě nebyl autosalon Tesly, a tak jsem rozšířil nabídku o testovací jízdy.

Jaká auta máš v nabídce?

Model 3, Model S, Model X a zanedlouho taky Model Y.

Daniel Grzyb s manželkou a svými auty

Jak vypadají ceny?

Půjčujeme auta buď na hodiny s instruktorem, nebo na celé dny bez instruktora. Cena za den začíná na 799 PLN (přibližně 4300 CZK). Při delším pronájmu se denní cena snižuje.

Je to dobrý byznys?

Ano, většina mých klientů sleduje také moje videa na YouTube. Jedna činnost pomáhá druhé. Snažím se ale také získávat klienty jinde.

Na co se lidi nejčastěji ptají?

Hlavně na dojezd a časy nabíjení. Hodně lidí si také myslí, že baterie v elektrických vozech za pár let degradují natolik, že pak jsou k ničemu. Moje nejstarší Tesla má najeto přes 300 tisíc kilometrů a vykazuje degradaci pouhých 12 %! Často se lidé ptají také na ceny aut a způsob jejich koupě. Někdy jim pak po testovací jízdě pomáhám se zakoupením jejich vlastního auta.

Výlet do Oděsy. Daniel: „Na hranicích jsem musel jednomu z celníků dát dvacetiminutové školení o elektrických vozech :)“

Měl jsi za ta léta nějaké zajímavé klienty?

Každý klient je pro mě nějak zajímavý. Měl jsem jich už více než tisíc. Občas jde o nějaké hvězdy nebo významné osobnosti. Každá jízda je pro mě inspirací, protože poznávám nové lidi. Často klienti dostali testovací jízdu jako dárek a jejich radost, když sedají do auta, je pro mě odměnou za moji práci.

Měl jsi nějaké problémy při půjčování? Nějaká havárie nebo jiná nepříjemnost?

Nic vážnějšího se mi naštěstí nestalo. Občas klient jede příliš rychle a musíme ho brzdit. Nedávno jeden z klientů při parkování poškodil hliníkové disky kol jednoho z aut, ale to se může stát každému.

Na evropských silnicích jezdí čím dál více vozů Tesla. Model 3 a Y jsou stále dostupnější. Po otevření továrny Giga Berlin jich bude ještě mnohem více. Tesly začnou trochu ztrácet na exkluzivitě. Nebojíš se, že jejich půjčování už nebude tak dobrým byznysem?

Často to analyzuji a soudím, že zájem menší nebude. Ještě mnoho lidí nikdy nejelo Teslou. Kromě toho půjčovny aut se spalovacími motory přece také celou dobu fungují, i když ta auta nejsou nijak exkluzivní a každý je dobře zná.

Nedávno se objevila informace, že Hertz, jedna z velkých amerických autopůjčoven, si u Tesly objednala 100 000 aut. Co o tom soudíš?

Smekám klobouk před takovou objednávkou! Doufám, že Tesla zvládne všechna ta auta dodat. Strašně se mi líbí to, že Tesla ani u tak velké objednávky nesnížila cenu. Ta auta neprodávají dealeři, ale sám výrobce. Proto každý klient platí stejnou cenu. Lidi to často Tesle vyčítají, ale musíme na to nahlížet tak, že slevy obvykle dávají dealeři, kteří o ně snižují svou marži. Jestliže zde nemáme dealery, nemáme ani přidanou jejich marži. Čili můžeme to brát tak, že ceny Tesly už jsou sníženy. V dnešním světě, kdy se spousta věcí řeší „po známosti“, se mi líbí to, že i lidé z blízkého okolí Elona Muska nebo dokonce i on sám, platí za Tesly tolik co jakýkoli jiný klient.

YouTube

Profil Daniela Grzyba na YouTube

V Polsku jsi známým tvůrcem videí o Teslách a jiných elektromobilech – na YouTube tě sleduje přes 37 tisíc uživatelů. Kdy jsi natočil první video a co tě k tomu motivovalo?

První video na svém kanále o elektromobilitě jsem publikoval v roce 2017. Jeli jsme tehdy se ženou na výlet do Estonska. Byla to naše první delší cesta Teslou. Po překročení estonských hranic jsme zjistili, že se nemůžeme zaregistrovat v místní síti nabíjecích stanic, protože jejich aplikace nepočítala s tím, že by se do ní mohli chtít přihlásit cizinci. Museli jsme na možnost registrace čekat celý víkend, potom jsme teprve auto nabili. Měli jsme tehdy i po cestě (přes Litvu a Lotyšsko) velké problémy s hledáním nabíječek. Jednou jsme třeba i 6 hodin spali u nabíječky v nákupním centru, tak pomalé tehdy nabíjení bylo. Řekl jsem svojí ženě Damaris: „Dej mi kameru, musíme jiným ukázat, jak dojet Teslou do Estonska.“ Tak jsem se stal YouTuberem.

Zkoušel jsem spočítat. kolik máš na profilu videí, ale nedopočítal jsem se. Víš, kolik jich je?

Kolem tří set. Snažím se publikovat dvakrát až třikrát týdně. Asi před měsícem jsem se rozhodl vydávat každodenní reportáže z klimatického summitu COP26, kterého jsme se zúčastnili. Produkoval jsem videa každý den po celý měsíc. Po skončení summitu jsem byl totálně vyčerpaný z přetížení a spaní 4–5 hodin denně.

O čem jsou tvá videa?

Hlavně se věnuji tomu, jak momentálně vypadá a jak se rozvíjí nabíjecí infrastruktura v Polsku i v zahraničí. Testuji prakticky všechny dostupné elektrické vozy. Dělám taky sérii „EV News“, ve které jednou týdně představuji novinky ze světa elektromobility. Ukazuji, jak vypadá servis elektromobilů nebo jak se řeší havárie Tesly. Taky publikuji reportáže z našeho cestování Teslou po Evropě. V lednu 2022 se chystáme na měsíční výlet na Nordkapp, nejsevernější místo Evropy. Ujedeme přes 10 000 kilometrů. Plánuji o téhle naší příhodě udělat dlouhometrážní film na YouTube a také o něm vydat knížku.

Kolik času věnuješ produkci videí?

YouTube se věnuji prakticky každý den. Jen natočení jednoho videa trvá obvykle kolem 4–6 hodin, potom jeho montáž a publikace ještě jednou tolik. Hodně času jde na takzvaný research, čili vyhledávání informací, které ve videích potřebuji. Obecně mi produkce videí zabírá několik hodin každý den, ale dělám to rád, protože mě to baví.

Kolik elektromobilů už jsi v rámci svého kanálu testoval?

Myslím, že to bylo padesát až šedesát různých modelů. Snažím se testovat nejnovější auta, abych mohl divákům pomáhat s výběrem, které pak koupit.

Test Mercedesu EQV

Jak se k autům dostáváš? Výrobci ti je sami nabízejí k testům?

Čím dál častěji dostávám auta přímo od výrobců nebo dealerů. Předtím jsem se k nim dostával hlavně díky svým známým nebo lidem, kteří mě sledují na YouTube či jiných sociálních sítích.

Vím, že jezdíš Teslami, ale která z jiných testovaných aut se ti zalíbila nebo byla nějak zajímavá?

Líbí se mi Audi e-tron GT, Porsche Taycan nebo taky Mercedes EQS. Zajímavé jsou i Hyundai IONIQ5 nebo Kia EV6, ve kterých se dá jejich elektrická energie využívat pro různé účely. Divákům se líbilo, když jsem v autě ohříval vodu ve varné konvici nebo jsem nabíjel jedno auto z druhého.

Které auto jsi tímto způsobem nabíjel?

Nabíjel jsem Ford Mustang Mach-E s použitím baterie v KIA EV6. Výkon není nijak vysoký, jen 3kW, čili naplno byste baterii Mustanga nabíjeli několik desítek hodin, ale v nouzi se to může hodit.

Jak se ti líbí elektromobily značky Škoda? Testoval jsi některé z nich?

Testoval jsem všechny elektrické „škodovky“. Hodně se mi líbí ENYAQ. Je to podle mě jeden z nejzajímavějších elektrických vozů na trhu. Designově se mi líbí mnohem více než jeho blízký příbuzný Volkswagen ID.5.

Test nabíjení elektrické Škody CITIGOe iV

Máš nějaké veselé historky z natáčení?

Toho je hodně. Věci jako různá přeřeknutí nebo situace, kdy mi někdo nečekaně vejde před kameru. Některé z nich sbírám a jednou z toho udělám samostatné video, ve kterém taky ukážu zákulisí svojí práce.

Dá se podobnou tvorbou v Polsku uživit nebo je to spíš tvoje hobby?

Po těch čtyřech letech už se tím živit dá, ale není to jen natáčení videí – jde o celý soubor propojených činností. Na videích se moc nevydělá, ale pokud k tomu přidáme půjčovnu Tesel, poskytování školení a organizaci setkání a jiných akcí, tak už se to dá.

Jeden ze srazů, na kterém bylo více než 50 elektrických vozů.

Tesla a budoucnost automobilismu

Tvoje nejpopulárnější video je to, ve kterém popisuješ svoji největší poruchu, kdy jsi musel vyměnit celý motor v Modelu S. O co přesně tehdy šlo a jak probíhala oprava?

Kdysi jsem prováděl školení zaměstnanců největší polské nabíjecí sítě. Měl jsem na příkladu mého auta ukázat budoucím pracovníkům call centra, jak vypadá proces nabíjení, aby pak mohli klientům pomáhat při eventuálních poruchách. Po připojení Tesly na nabíječku došlo k nějakému zkratu a auto se vypnulo. Dodnes nevím, co bylo příčinou. Auto bylo v záruce a Tesla vyměnila jeden z motorů. Problém už se pak neopakoval. Nikdy jsem ani neslyšel, že by se někomu jinému stalo něco podobného. Muselo se to stát zrovna mně…

Měl jsi nějaké jiné problémy se svými auty?

Měl, ale většinou šlo o drobné věci jako poškozená klapka od nabíjecího portu, nefunkční zámek kufru nebo výsuvné kliky Modelu S. Jednou jsem taky musel vyměnit jednu z poloos. Zajímavostí je, že jsem u Modelu S nikdy nemusel měnit brzdové kotouče ani destičky. Po 300 tisících kilometrech jsou opotřebovány jen z nějakých 25 %. Je to díky rekuperačnímu brždění motorem.

Hodně se mluví o špatné kvalitě aut Tesly. Hlavně u dříve vyrobených vozů. Měl jsi s tím nějaké problémy?

Kromě toho, že některé části karoserie Modelu S úplně dobře neseděly, jsem s tím problémy neměl. Kvalita novějších kusů vyrobených v Číně, je velmi vysoká, srovnatelná s evropskými výrobci. Dokonce i lak, se kterým bývaly problémy, je na nich nanesen velmi kvalitně a rovnoměrně. Auta z nové berlínské továrny prý budou mít lak ještě kvalitnější.

Kolem Tesly i elektromobilů obecně koluje mnoho mýtů a nepravdivých informací. Které z nich jsou podle tebe nejhorší nebo se s nimi nejčastěji setkáváš?

Nejhorší jsou ty, které tvrdí, že Tesly nebo jiné elektrické vozy hojně hoří nebo se dokonce samovzněcují. Procentuálně elektromobily hoří méně často než běžná auta. Pak také přesvědčení o tom, že po ujetí několika desítek tisíc kilometrů je baterie k ničemu. Neustále opakuji, že to není pravda. Můj Model S je toho dobrým příkladem. Po ujetí 300 tisíc kilometrů mám degradaci baterie jen 12 %, auto se pořád rychle nabíjí a má dobrý dojezd. Pokud jde o bateriové články, existují firmy, které z nich umí získat až 90 % surovin a z těch pak vyrobit nové články. Staré články se také dají využít i jinak, například jako úložiště energie. Sám mám powerbanku vyrobenou ze dvou bateriových článků Modelu S.

Zdá se, že Tesla má velký vliv na celý automobilový průmysl. Prakticky každý výrobce aut už má v nabídce elektromobily, což se ještě před pár lety zdálo jako nesmysl. Myslíš, že za to skutečně může Tesla, nebo je to prostě trend?

Myslím, že kdyby nebylo Tesly, rozvoj elektromobility by byl mnohem pomalejší. Mnoho tradičních výrobců aut vyvíjí elektrické vozy velmi neochotně. Desítky nebo i více než sto let vyvíjeli spalovací motory. Nechce se jim to vše zahodit a přejít na relativně jednoduché elektrické pohonné jednotky. Jsou však i koncerny, které Teslu vidí jako příkladného konkurenta, kterého je potřeba dohnat. Je třeba dodat, že určitý vliv na urychlení elektrifikace pravděpodobně mají také změny klimatu.

Kdo je (nebo bude) podle tebe největším konkurentem Tesly?

Americký Lucid může být v budoucnosti slušnou konkurencí. Založil ho bývalý zaměstnanec Tesly a spolutvůrce Modelu S Peter Rawlinson. Jejich auta jsou propracovaná do detailu. Zdá se mi, že se soustředili na to, kde má Tesla slabá místa, aby nabídli ještě lepší produkt. Sám netrpělivě čekám na jejich první auto, protože ho plánuji koupit do půjčovny, až bude dostupné v Evropě.

Angažuješ se také v Polské komoře pro rozvoj elektromobility (PIRE). Co ta organizace dělá a jak jí pomáháš ty sám?

Cílem PIRE je reálný rozvoj elektromobility v Polsku a v Evropě, čili zvýšení počtu elektrických aut na našich cestách. Spolupracujeme s mnoha místními samosprávami a firmami. Pomáháme jim „přesednout“ na elektromobily. Já se starám o poskytování školení a organizaci různých akcí. V rámci této činnosti jsme byli také na nedávném klimatickém summitu COP26.

Jak podle tebe bude vypadat automobilismus za 5, 10 nebo 20 let?

Myslím, že za několik let už počet elektromobilů převáží počet aut se spalovacími motory. Za nějakých 10 let už většinou půjde o autonomní vozy. A za 20–30 let, kdo ví? Při dnešním tempu rozvoje možná už budeme létat osobními drony? Je možné, že část automobilů bude mít vodíkový pohon, ale pamatujme, že to jsou také elektrická auta, jen berou energii odjinud. Jsem si jist, že auta se spalovacími motory budou zanedlouho budou spíš raritou. Nebude možné jimi jezdit ve městech. Půjde už spíše o hobby než o nástroje každodenního užitku.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře