Tesla Gigafactory 3 pomalu rozjíždí zkušební výrobu, baterie bude nejspíš dodávat LG Chem

Tesla v srpnu skrze svoji globální viceprezidentku Grace Tao uvedla, že je Gigafactory 3 v Číně téměř hotová a že probíhá instalace výrobních linek a strojů. Dle původních plánů měla instalace skončit tento měsíc, přičemž následně mělo dojít ke spuštění zkušebního provozu. Splnění těchto cílů se Tesle nejspíš povedlo, jelikož se na čínské sociální síti Weibo objevila fotografie od jednoho z pracovníků zachycující výrobní linku se dvěma Modely 3. Nedávno také prošla továrna vládní inspekcí, která byla potřeba pro zahájení produkce, a to pouhé tři dny po podání žádosti.

Montážní linka v Gigafactory 3 během zkušebního provozu (Zdroj: @vincent13031925)

Z uniklých fotek je patrné, že se nejedná o hotové elektromobily, nýbrž pouze o nalakovanou kostru, zřejmě bez jakékoliv elektroniky. Je to ale jasné znamení toho, že se Tesla pomalu chystá na přechod do ostrého provozu. Ten by měl začít ještě letos, dle Muska na začátku čtvrtého kvartálu. Cílem americké automobilky je vyrábět do konce roku 1000–2000 kusů Modelu 3 týdně. Postupně by se produkce měla dostat na půl milionu vozů ročně, což odpovídá necelým 10 000 vyrobených kusů týdně. Všechny tyto vozy by měly být určeny pro čínský trh. Nepůjde ale jen o Modely 3, Tesla plánuje v čínské Gigafactory vyrábět též chystaný Model Y. Vstup tohoto vozu na čínský trh je plánován na rok 2021.

O výrobní kapacitě půl milionů vozů ročně mluvily původní plány. Z informací webů Electrek a Teslarati to ale vypadá, že automobilka začala se stavbou druhé fáze Gigafactory 3. Ta by měla rozšířit stávající budovu, podobně jako tomu bylo několikrát v minulosti u Gigafactory 1. Dle dělníků pracujících na místě probíhají práce na směny nepřetržitě. Teoreticky by mohlo jít o stavbu budov pro výrobu Modelu Y, druhou variantou je, že Tesla hodlá ještě navýšit původně oznámenou roční produkci. Také se spekuluje, že jde o prostory pro výrobu bateriových článků či pohonných jednotek.

Tesla v současnosti pokračuje také s nabíráním nových zaměstnanců do Gigafactory 3, dle Muska nejde přitom jen o lidi do výroby. Automobilka totiž plánuje mít v továrně vlastní tým zaměřený na software a firmware pro továrnu a elektromobily.

Velkou otázkou ohledně Gigafactory 3 zůstávají baterie. Již delší dobu se ví, že Tesla nebude pro své Modely 3 vyráběné v čínské Gigafactory 3 využívat články od Panasonicu. Půjde o velkou změnu, neboť tato japonská firma se u Tesly dosud těšila výsadnímu postavení a dodávala baterie pro všechny masově vyráběné elektromobily této automobilky. Ohledně Gigafactory 3 se dříve spekulovalo, že bude Tesla baterie odebírat od čtyř různých výrobců, dle korejského serveru the Elec ale nakonec půjde jen o jednu firmu, a to LG Chem. Dle tvrzení serveru produkce již začala 18. září v čínském městě Nanking, vzdáleném přibližně 370 kilometrů od Gigafactory 3.

Bateriový článek typu 2170, který pro Teslu vyrábí Panasonic a je využíván především v Modelu 3 (Foto: Electrek)

Jiný dodavatel nebude jedinou změnou, Tesla totiž bude od LG Chem odebírat i jiný typ článků. Stále půjde o velikost 2170 (21 mm průměr, 70 mm délka), LG Chem ale využívá jinou chemii. Konkrétně jde o technologii NCM811 (LiNiMnCoO2). S tou již má Tesla nějaké zkušenosti, sama je totiž instaluje do bateriových úložišť, jako jsou například Tesla Powerwall, pro elektromobily ale využívá technologii NCA (LiNiCoAlO2). Dle LG Chem nabízí typ NCM větší dojezd na jedno nabití, tedy větší kapacitu. Dle serveru Push EV dosahují baterie NCM od společnosti CATL, konkurence LG Chem, energetické hustoty 300 Wh/kg, což by mělo být přibližně o 40 Wh/kg více než v případě baterií od Panasonicu. Vzhledem k blížícímu se nárůstu produkce v Gigafactory 3 chystá LG Chem dle the Elec masivní rozšíření svých výrobních linek, jež by mělo navýšit produkci až o 100 %.

Plán Tesly využívat baterie od LG Chem potvrdily dříve též server Bloomberg a agentura Reuters, využití technologie NCM ale pochází pouze ze zdrojů the Elec, je tedy třeba brát je zatím s rezervou. Tento server mimochodem uvádí špatné informace v dojezdech Modelů 3 a tvrdí, že nižší dojezd korejské varianty oproti té čínské je způsoben jinými bateriemi a váhou vozu – tento téměř 100kilometrový rozdíl v udávaných dojezdech je ale způsoben zastaralým standardem měření, který Čína využívá.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
23 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře