Satelitní připojení Starlink používá stále více uživatelů za jízdy, třeba i při automobilových závodech

Kvalitní internetové připojení při jízdě automobilem v odlehlých oblastech je něco, co až donedávna bylo takřka nemožnou věcí. Vše se však změnilo s příchodem internetové konstelace Starlink, která nejen že umožňuje připojení milionů domácností, ale také slouží řadě lidí, kteří potřebují vysokorychlostní internet za jízdy. V dnešním přehledu se nejprve zaměříme na zkušenosti a tipy uživatelů, kteří anténu v automobilech používají, abychom se následně přesunuli k zajímavým zprávám, které automobilovou konektivitu provází.

Na začátek se budeme věnovat anténě, která v poslední době začíná automobilovou oblast ovládat. Jde o anténu Starlink Mini, prozatím nejnovější a dozajista nejmenší zařízení, které firma SpaceX svým zákazníkům nabízí. Na našich stránkách jsme se ji detailně věnovali již loni, proto její představení velmi zkrátím. Má obdélníkový tvar o rozměrech 298 x 259 x 38,5 mm a hmotnost 1,1 kg. A právě její velikost, nízká spotřeba energie i hmotnost či snadná přenositelnost z ní dělají ideální zařízení pro uživatele, kteří chtějí být připojení na cestách, ať už pouze v libovolné destinaci, nebo i během jízdy. Díky menším rozměrům podává sice anténa nižší výkon – dle serveru Starlink Hardware maximálně poloviční než standardní anténa –, ale cestující uživatelé ji shledávají naprosto dostatečnou. Prakticky jsem během přípravy na tento článek nenarazil na žádnou negativní zkušenost.

Jedna z řady možností, jak upevnit anténu Starlink v automobilu (Zdroj: eBay)

Co jsem naopak nalezl, byly různé tipy a rady, které se týkají používání antén Starlink v automobilech. Kupříkladu PC Mag uvádí, že rychlost připojení je závislá na rychlosti vozidla – čím rychleji jedete, tím pomalejší bude vaše internetové připojení. Stejný vliv na připojení má i zatáčení. Zkrátka a dobře, ač je anténa špičkový výrobek, i jejímu softwaru chvíli trvá, než přepočítá novou polohu antény vůči družicím na obloze. Vliv na rychlost připojení má pochopitelně i to, zda se projíždíte liduprázdnou krajinou, nebo zda se nacházíte v oblasti, kde je nadbytek dalších uživatelů. Zde navíc záleží i na tom, jestli máte v rámci svého tarifu prioritní data či nikoliv.

Další instalační možnosti antény Starlink pomocí neoficiálního držáku (Zdroj: Chinadaier.com)

Pokud nepotřebujete používatí internet za jízdy, i zde se dá najít několik tipů či rad, které vám usnadní a zlepší internetové připojení. Doporučuje se umístit anténu na místo s nepřerušeným výhledem na oblohu. Pokud používáte anténu v karavanu, ideální místo je střecha. V tom, kde nejlépe vozidlo zaparkovat, vám zase pomůže samotná aplikace Starlink pomocí funkce kontroly překážek. Aplikace vám navíc odhadne, jakou rychlost připojení budete v jednotlivých místech mít. Chystáte-li se navíc kupříkladu na konferenční videohovor, je lepší si připravit anténu na dané místo hodinu či dvě předem a nechat software antény se připravit. Pomůže mu to najít způsob, jak obejít případné překážky ve výhledu a rychlost vašeho připojení se výrazně zlepší. Tyto zkušenosti jsem získal od jednoho digitálního nomáda, který procestoval s anténou Mini od října 2024 do března 2025 celkem deset evropských zemí a zkoušel během své práce i výkon antény v různých destinacích. V jedné z těchto zemí uskutečnil i následující test výkonu antény:

Tolik tedy k tipům a radám. Nyní se přesuneme k novinkám a zajímavostem, které použití antén v automobilech provázejí. Naše zprávy budou pocházet prakticky výhradně ze Severní Ameriky a nejdříve zamíříme na kalifornský poloostrov. Ten se nachází v severozápadní části Mexika a každoročně se zde již od roku 1967 pořádá off-roadový závod Baja 1000. Během loňského listopadu se jel již 57. ročník. Pořádající společnost SCORE International nabízela z celého závodu živé vstupy a diváci tak mohli vidět průběh závodu přímo z kokpitu soutěžících automobilů. Tyto úžasné záběry byly pochopitelně možné díky stále většímu využívání antén Starlink. Závodu se navíc neúčastní pouze auta, ale i motorky, takže se našli akční motocyklisté, kteří chtěli Starlink využívat i při jízdě na svém jednostopém vozidle, a tak si anténu přidělali na helmu:

Osobně mě také zaujalo, že existují i přímo firmy jako například PCI Race Studios, které vyrábí kompletní instalační sady pro terminály Starlink zahrnující vlastní držáky, do nichž je následně umístěna anténa. Instalační sady mohou být magnetické, či přímo montované na ocelové šasi závodního off-roadu. Inu, technologické novinky vždy doprovází podnikavci, kteří na nich chtějí nějak přivydělat. Nejedná se tedy již o různě podomácku na 3D tiskárně vyrobené držáky, nýbrž profesionální výrobky, které nejspíše vydrží i výrazné namáhání. Navíc nevylučuji, že v budoucnu se můžou antény Starlink stát při podobných závodech nutnou podmínkou z hlediska bezpečnosti, přičemž i jejich montáž bude muset být certifikována.

Nejedná se tedy již o situaci, kdy anténu Starlink mají na svém vozu namontovanou pouze někteří závodníci. Například Russell Jensen se již loni s anténou Starlink účastnil závodu King of Hammers, který kombinuje jízdu pouští a horami a je pořádán v americké Kalifornii již od roku 2007. Již tehdy si její instalaci pochvaloval a jak je vidno z jeho twiterového účtu, v jejím používání pokračuje i nadále.

S jízdou v automobilu pochopitelně souvisí i nepříjemné události. Jednu takovou zažil i uživatel na síti X jménem KennethK, který loni v červenci uveřejnil zprávu, že byl svědkem autonehody v národním parku, kde nebyl dostupný mobilní signál. I v této prekérní situaci ale mohl nešťastníkovi zavolat o pomoc, protože měl k dispozici anténu Starlink. Mimochodem, KennethK je dle fotek na svém účtu i majitelem elektrického pickupu Tesla Cybertruck.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

0 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře