SpaceX představilo nový skafandr pro výstupy do volného prostoru, bude poprvé použit na misi Polaris Dawn

Veřejnosti byl představen nový skafandr SpaceX určený k výstupům do volného prostoru, který bude poprvé vyzkoušen při misi Polaris Dawn Jareda Isaacmana. I díky následné tiskové konferenci jsme se dozvěděli řadu detailů, které objasnily rozsah změn, jež podstoupily skafandr a kosmická loď Crew Dragon. V rámci mise Polaris Dawn navíc bude probíhat i dobročinná sbírka, díky níž si můžete zaplatit šanci zahlédnout svou fotografii během kosmického letu.

Psal se únor 2022, když jsme vám poprvé představili program Polaris, ambiciózní plán celkem tří soukromých kosmických letů. První dva se mají odehrát v lodi Crew Dragon a vše by měla završit úplně první pilotovaná mise lodi Starship. Tento program si vymyslel a zaplatil americký miliardář a astronaut Jared Isaacman, který svůj první kosmický let podnikl jako velitel mise Inspiration4. Dle původních plánů se měl první let programu Polaris s názvem Dawn uskutečnit už v druhé polovině roku 2022. Tento velmi brzký termín posléze zhatila celá série odkladů, které byly dle samotného Jareda způsobeny implementací nových technologií. Pokud bychom si to chtěli říci lidským jazykem, tak největší potíže a odklady způsobil vývoj nového skafandru, který má posádka mise využít k historicky prvnímu výstupu soukromého astronauta do volného prostoru (EVA). Nyní je již vše hotovo a dne 4. května firma SpaceX svůj nový skafandr představila.

Na první pohled se může zdát, že je to týž skafandr jako ten, který používají běžné posádky lodi Crew Dragon, nicméně opak je pravdou a byla na něm provedena celá řada úprav. Dle dostupných zpráv byl přepracován design kloubů, které nyní zůstávají ohebné i po natlakování. Upraveno bylo i tepelné řízení či helma, jejíž průzor obdržel vnější povlak fungující jako sluneční clona. Skafandr byl doplněn i o kameru a průhledový displej (HUD), který umožňuje kontrolovat stav důležitých parametrů.

Je tu jedna zásadní změna oproti skafandrům EMU, které NASA používá pro výstupy v rámci ISS – astronauté totiž nebudou mít během výstupu přenosný vak zajišťující životní podporu, ale budou během celého výstupu zásobováni pomocí hadic s kyslíkem a chladící vodou z lodi Dragon. Jared ale předpokládá, že tento přenosný vak bude dovyvinut v budoucnu.

Nový skafandr SpaceX pro výstupy do volného prostoru (Foto: Polaris)

Boty pro skafandr jsou ze stejného termálního materiálu, který je používán na mezistupni rakety Falcon 9 a na trunku Dragonu. Pokud jde o oblek samotný, je k dispozici řada fotografií i jedno oficiální video. Než oblek SpaceX představilo veřejnosti, bylo nutno podstoupit řadu testů, v rámci kterých byla kupříkladu loď Crew Dragonu umístěna do vakuové komory, dehermetizována a uvnitř ní byly umístěny natlakované skafandry. O nové skafandry se zajímal i známý kanadský astronaut Chris Hadfield, kterému při té příležitosti odpověděl Jared Isaacman na několik otázek na síti X.

Velitel mise Polaris Dawn Jared Isaacman ve skafandru pro výstup do volného prostoru u lodi Crew Dragon (Foto: Polaris)

SpaceX také prozradilo několik novinek týkajících se budoucího vývoje skafandrů. Pokud jde o EVA skafandr, jde vlastně o první funkční exemplář, který by firma v budoucnu ráda vylepšovala. Má přitom v plánu postupovat v blocích, podobně jako tomu činila v případě vývoje prvních stupňů Falconu 9. Dle Elona Muska mají být nové generace skafandrů navíc vybaveny i zádovou manévrovací jednotkou. V budoucnu také firma nechce provozovat dva různé typy skafandrů a plánuje oba typy sloučit do jednoho. Mimochodem, některé z poznatků, které společnost získala během vývoje EVA skafandru, již zakomponovala do těch současných, takže počínaje misí Crew-6 z března 2023, jsou tyto upravené skafandry normálně používány při letech pro NASA.

Skafandry SpaceX pro výstup do volného prostoru v interiéru lodi Crew Dragon (Foto: Polaris)

V rámci příprav mise Polaris Dawn nebylo nutné provést jen změny skafandrů, úpravami musela projít i kosmická loď Crew Dragon. První věcí, která z lodi se sériovým číslem C207.3 zmizela, byla průhledná kopule z mise Inspiration4, která se nacházela na místě dokovacího adaptéru. Místo něj zde byla nainstalována struktura zvaná Skywalker, která by měla pomoci astronautům při výstupu do prostoru a návratu zpět. Protože součástí lodi není přechodová komora, musela být kabina nově vybavena tlakovacím zařízením, které umožní obnovení atmosféry po ukončení výstupu. V kabině byly také vyměněny některé materiály, protože ve vakuu by se ty původní mohly začít odplyňovat. Některé viditelné změny provedené v interiéru jsou znázorněny na fotkách publikovaných na fóru NASA Spaceflight.

Umělecká představa výstupu do volného prostoru během mise Polaris Dawn, povšimněte si přidržovacího zábradlí zvaného Skywalker (Zdroj: SpaceX)

A jak bude mise Polaris Dawn probíhat? Po startu vynese horní stupeň Falconu 9 loď Dragon na eliptickou oběžnou dráhu 190 x 1200 km. Vzhledem ke zvolené dráze a vysoké hmotnosti lodi Crew Dragon (více než 12 tun) půjde v tomto případě raketa Falcon 9 na hranu, nicméně, první stupeň (potenciálně číslo B1083.4) by stále měl být schopen přistát. Po dosažení cílové dráhy dojde k odpojení lodi, která následně vlastními silami zvedne výšku apogea na 1400 km. Na této dráze setrvá posádka celkem sedm oběhů, během nichž bude sbírat data z prostředí se zvýšenou radiací. Poté bude apogeum sníženo na 700 km a posádka provede výstup do volného prostoru. Trvat by měl přibližně dvě hodiny, měřeno od zahájení dehermetizace po obnovení atmosféry v lodi. Výstup uskuteční Jared Isaacman a Sarah Gillis a budou během něj testovat výkon a chování nového skafandru. Zbylí dva členové posádky Anna Menon a Scott Poteet zůstanou během výstupu v lodi. Po návratu do kabiny dojde samozřejmě k obnovení atmosféry v lodi. Jared a SpaceX plánují celý výstup vysílat živě.

Crew Dragon C207.3 a posádka mise Polaris Dawn (Foto: SpaceX)

Na oběžné dráze by měla posádka strávit celkem pět dní, během nichž provede přibližně 40 vědeckých experimentů. Patří sem i výzkum kinetózy či neuro-okulárního syndromu spojeného s kosmickým letem (Spaceflight associated Neuro-Ocular Syndrome, SANS). Dříve se tento syndrom nazýval syndrom zrakového postižení a nitrolebního tlaku (Visual Impairment and Intracranial Pressure, VIIP). Jde o jev, při kterém až 23 % astronautů pociťovalo na blízko změny zrakové ostrosti po krátkodobých misích raketoplánu a až 48 % lidí hlásí změny zrakové ostrosti na blízko po misích na ISS.

Během mise budou také prováděny testy připojení Dragonu k družicím sítě Starlink pomocí laserového paprsku.

Scott Poteet během nácviku medicínských testů (Foto: Polaris)

Nebyl by to samozřejmě Jared, aby součástí mise Polaris Dawn nebyla i dobročinná sbírka. Když ji vyhlásil pro misi Inspiration4, vybíral si tímto způsobem jednoho člena posádky. Tentokrát se akce jmenuje My Face in Space, tedy „Moje tvář ve vesmíru“. V podstatě spočívá v tom, že zašlete nemocnici St. Jude 19 nebo 29 dolarů a vaše fotka se vydá do vesmíru v Dragonu a může se objevit v přímém přenosu z paluby lodi na přibližně 8–12 sekund. Dle ceny bude fotka součástí větší či menší koláže složené z mnoha tváří.

Příklad koláže tváří za cenu 19 dolarů (Zdroj: My Face in Space)

Zbývá nám odtajnit několik posledních drobností. Dle rozpisu, který v dubnu publikoval Jared Isaacman, budou po zveřejnění vzhledu skafandrů následovat přibližně šest týdnů trvající simulace celé mise, po kterých přijde na řadu karanténa a start. Podle e-mailu od My Face in Space je nejdřívější možný termín startu 31. května, ale SpaceX uvádí obecnější „začátek léta“. Firma dodala, že Polaris Dawn je v současnosti plánována jako příští pilotovaný start Dragonu, který provede. Další je pak až mise Crew-9, která je momentálně chystaná na srpen.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr

Vi nekdo jaky bude tlak uvnitr skafandru, jaky plyn pro dychani se pouziva pri EVA a jak dlouho bude probihat dekomprese? Predpokladam ze bezna atmosfrta v Crew Dragonu je 80%N / 20%O a tlak 1 bar. Je to tak? Me ty 2 hodiny pripadaji dost kratke.

Pantomimino

Myslím, že o tom mluvil buď Everyday astronaut (ten spíš) nebo Scott Manley

Petr Melechin

Tlak je 5,1 psi (35 kPa) při EVA a mělo by jít o mix 90 % kyslíku a 10 % dusíku.

Vity

Rozebírali to v rozhovoru s EA. Budou zkoušet novou proceduru pro EVA. Jestli si to dobře vybavuji tak 35 hodin před EVA začnou pomalu snižovat tlak v lodi až na nějakých 8-9 psi a zvýší poměr kyslíku ke 35%. Před dekompresí lodi pak nasadí skafandry se 100% kyslíku. Tedy oproti ISS kde nějaký čas před EVA dělají “prebreath”, tak SpaceX bude zkoušet jiný přístup. 2 hodiny jsou od dekomprese lodi k opětovné kompresi. Taky mě překvapilo, že ten tlak ve skafandrech 5,1 psi je větší než se používá na ISS, tuším nějakých 4,5.
A taky je zajímavé, že EVA trénují jen na “suchu”, protože SpaceX se nechtělo CD, nebo jeho maketu umisťovat do bazénu.
A ano běžně v CD mají 80/20 a 1 bar stejně jako na ISS.

Hark

Díky moc za nejvýživnější přehledový článek se spoustou odkazů na další zdroje. Manévrovací jednotka, vlastní batoh se systémem podpory života – super detaily.