Starship SN10 absolvovala statický zážeh a brzy by měla odstartovat, ve výrobě je několik pokročilejších prototypů

Od startu prototypu Starship SN9 neuběhl ani měsíc a další exemplář této kosmické lodi už je téměř připraven na vlastní let. Starship SN10 aktuálně prošla svým prvním statickým zážehem motorů Raptor a již brzy by mohl následovat její start do výšky několika kilometrů. SpaceX už navíc má hotový prototyp Starship SN11 a pracuje na dalších exemplářích, které už mají mít několik velkých vylepšení.

Starship SN9 a SN10 (vpravo) na rampě (Foto: SpaceX)

Starship SN10

Když 2. února odstartoval prototyp Starship SN9, na rampě vedle něj už stál také exemplář SN10. Ten o pár dnů později dostal tři motory Raptor (SN50, SN39 a třetí zatím nebyl identifikován) a následně podstoupil kryogenní zkoušku s kapalným dusíkem. Další na řadě byl statický zážeh, ale jeho provedení se zdrželo kvůli extrémně špatnému počasí. Teploty klesly pod bod mrazu, což vedlo k výpadkům proudu po téměř celém Texasu a tím pádem pozastavení většiny aktivit SpaceX v oblasti kolem Boca Chica, kde firma vyrábí a testuje prototypy Starship. Tento týden se však testování SN10 opět rozjelo a krátce po půlnoci z úterý na středu byl proveden statický zážeh všech tří motorů Raptor.

Zdálo se, že test proběhl v pořádku, ale Elon Musk následně na Twitteru oznámil, že jeden motor se týmu moc nepozdával, a tak bude vyměněn za jiný kus. Zatím se neví, o který Raptor konkrétně jde, ani o jak závažný problém jde. Do Boca Chica byl aktuálně dovezen Raptor se sériovým číslem 52, tak možná právě ten bude nainstalován do Starship SN10. Není jasné, jestli bude výměna motoru vyžadovat provedení nového statického zážehu, ale je to pravděpodobné, jelikož v minulosti tomu tak zatím vždy bylo. SpaceX má momentálně aktivní uzavírky leteckého prostoru nad Boca Chica na čtvrtek až sobotu, ale přes víkend obvykle testování neprovádí. Uzavírky silnice u rampy proto byly oznámeny jen na čtvrtek a pátek a dále až na následující pondělí a úterý. Osobně bych tedy tipl, že nový statický zážeh proběhne nejdříve koncem tohoto týdne, a pokud se při něm neobjeví nějaký další problém, let SN10 by mohl následovat někdy začátkem března.

Testovací let Starship SN10 by měl opět cílit na výšku několika kilometrů a nejspíš bude velmi podobný únorovému letu SN9. Hlavním rozdílem by mělo být to, že před přistáním budou tentokrát zažehnuty všechny tři Raptory a pokud všechny naběhnou v pořádku, jeden se hned vypne. Tato sekvence zvyšuje šanci, že se podaří zažehnout alespoň dva motory, které jsou potřeba pro přistávací manévr. Předchozí let SN9 selhal právě kvůli tomu, že jeden ze dvou potřebných Raptorů se po fázi volného pádu nepodařilo znovu zažehnout. Nová neoficiální animace ukazuje, jak by mohlo probíhat přistání Starship SN10 se zážehem tří Raptorů:

Další prototypy

Pokud se přistání opět nezdaří a Starship SN10 bude při svém testovacím letu zničena, pro SpaceX to jako obvykle nebude představovat příliš velkou ztrátu. V nedalekém montážní areálu už totiž stojí připravený prototyp Starship SN11. Ten se vyrábí od září 2020 a jeho nádrže byly zkompletovány na konci prosince. Aerodynamická špička pak byla připojena k nádržím 7. února 2021, načež následovala instalace ocasních klapek, která byla dokončena 16. února. Prototyp je tedy nejspíš touto dobou už hotový a brzy by mohlo dojít k jeho převozu na startovní rampu. Starship SN11 by měla být konstrukčně téměř totožná jako SN10, ale SpaceX zároveň pracuje na několika dalších prototypech, které by už měly obsahovat výraznější změny.

Jak jsme psali už minule, výroba prototypů SN12 až SN14 nakonec nebude dokončena a dokončené segmenty jsou likvidovány. Tyto exempláře nejspíš měly mít dnes již překonanou konstrukci a jelikož testovací lety SN8 a SN9 proběhly lépe, než se pravděpodobně čekalo, SpaceX se zřejmě rozhodlo přejít rovnou k další fázi testování. Ta už bude zahrnovat pokročilejší prototypy SN15 a výše, které mají obsahovat výraznější změny související s tím, že už má jít o lodě navržené pro starty na oběžnou dráhu. Elon Musk zároveň prozradil, že Starship čekají „velké estetické úpravy“, ale není jasné, o jakém časovém horizontu mluvil.

Stav jednotlivých prototypů Starship a Super Heavy k 20. únoru 2021 (Autor: @_brendan_lewis)

Prototyp SN15 je zatím ve výrobě nejdále a momentálně probíhá kompletace dílů hlavních nádrží a motorové sekce do jednoho celku. K vidění už byla také aerodynamická špička pro tento prototyp, která má uříznutý vršek. To by mohlo značit nějaké úpravy přistávací kyslíkové nádrže, která se nachází v této části lodi. Prototypy Starship SN16 a SN17 jsou také v dost pokročilé fázi výroby a zároveň už byly spatřeny díly pro SN18 a SN19. Ve výrobě jsou také dva různé prototypy nosné rakety Super Heavy. Jeden z nich by měl ještě letos provést krátký zkušební let.

Chystané úpravy Starship

Bohužel nemáme moc informací o konkrétních změnách, které budou implementovány v návrhu pokročilejších orbitálních prototypů Starship. Ve hře však je například přepracované potrubí motorové sekce, které by údajně mělo být použito už na prototypu SN15. Jedná se o už několikátou variantu potrubí:

Změn se časem dočkají také přistávací nohy. Ty v průběhu let prošly mnoha podobami a ta, kterou můžeme vidět na současných prototypech Starship, stále není finální. Podle Elona Muska nohy představují jeden z nejobtížnějších problémů a koncem minulého roku byly předmětem vášnivých debat. Nohy na vnějšku lodi totiž potřebují tepelnou ochranu, což zvyšuje hmotnost (a potažmo snižuje nosnost). Nohy schované uvnitř lodi zase můžou být problematické z hlediska stability. A pokud budou nohy mít větší rozkročení, opět to zvyšuje hmotnost, a to samé platí pro tlumiče nárazů. SpaceX však na problému pracuje a v plánu jsou pokročilejší nohy, které mají být větší než ty současné a zároveň budou schopné kompenzovat nerovnosti povrchu. To se bude hodit obzvlášť při prvních přistáních na Měsíci či Marsu, než tam budou vybudovány rovné plošiny.

Přistávací nohy na prototypu Starship SN16 (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)

Další změny se pak jistě budou týkat tepelného štítu, který u dosavadních krátkých testovacích letů nebyl potřeba, ale pro orbitální starty už bude nezbytný, aby se Starship mohla dostat z orbity zpět. Za zmínku proto stojí zatím neznámý prototyp, který byl spatřen v jednom z výrobních stanů v Boca Chica. Tento exemplář byl totiž jako první celý pokryt dosud neviděným podkladovým materiálem, na který byly následně instalovány keramické destičky tepelného štítu. Napadá mě, že by mohlo jít o materiál podobný nomexové plsti, kterou využívaly raketoplány kvůli tepelné ochraně nejméně namáhaných částí orbiteru.

Doposud jsme na Starship viděli vždy jen relativně malé vzorky keramických destiček, ale SpaceX se evidentně připravuje na pokrytí výrazně větší plochy nebo dokonce celé návětrné straně lodi a aerodynamických klapek. Elon Musk mimochodem v roce 2018 prohlásil, že tepelný štít bude možné zpočátku testovat tak, že „loď vyletí nahoru, otočí se, hrozně moc zrychlí a vrátí se ve velké rychlosti“. Není však jasné, jestli to je pořád v plánu, nebo jestli nakonec dojde k opravdovým testům plnohodnotného štítu až při zkušebních orbitálních startech, které mají začít ještě letos.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
13 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
sirka

Máme se na co těšit. Žijeme v hezké době.

Bystroushaak

Jo, lockdown, povinné respirátory a tak 😀

Ale ne, na starship se taky těším, to je jedna z mála věcí, na které se ještě těšit jde.

sirka

Máme doma kohoutky, ze kterých teče vody kolik chceme. Pitné. Dokonce se v ní můžeme koupat. Na přání je teplá.

Když se nám zachce, máme na povel světlo a teplo.

Ve městech do hodiny prakticky libovolný jídlo a nejspíše si ho i můžeme dovolit. A většině z nás zdraví dovolí ho sníst.

Myčka za nás umyje nádobí, zatímco nám pračka pere oblečení, který tak můžeme mít neustále čistý. V lednici jsou čerstvý potraviny v libovolnou denní dobu. Konvice uvaří vodu bleskově, bez nutnosti rozdělávat oheň.

Večer leháme do postelí, kde je teplo, klid a sucho a máme před sebou několik hodin, kdy nic nemusíme.

Auta nás odvezou kam se nám zamane, cesty vedou kamkoli a ty auta, resp. jejich provoz si drtivá většina lidí může dovolit.

V kapsách telefony, díky nimž se ihned spojíme s kýmkoli kdekoli a v dlani máme veškerý lidský poznání.

Co z toho měli ti nejzámožnější třeba sto let zpět? Nebo tři sta let? A co běžnej člověk? Dnes je to u nás standard.

Naposledy upraveno před 1 měsícem uživatelem sirka
Pití

že by peníze

V_dur

Pekne a výstižne ste to napísali! A bodaj by sme dokázali mať všetci a stále na pamäti, že ten pohodlný život, o ktorom píšete, by sme nemali porovnávať len so životom našich predkov spred 100 rokov, ale aj s podstatne menej komfortným životom (ktorý je nezriedka len živorením…) výrazne väčšej “polovičky” súčasných obyvateľov tejto planéty…

Naposledy upraveno před 1 měsícem uživatelem V_dur
V_dur

A ešte by nebolo od veci položiť si otázku, či na tej biednejšej väčšine ľudstva tak trochu (alebo aj viac) neparazitujeme…
Trochu som odbočil od raketovej techniky a SpaceX – ospravedlňujem sa! Elonovi držím palce, a tiež i tejto webovej stránke – vďaka za ňu, rád chodím na elonx.cz odpočinúť si od všedného života učiteľa ZŠ… 🙂

Naposledy upraveno před 1 měsícem uživatelem V_dur
Petr

pekný článek

PetrV

Opět bude výměna motoru a statický zážeh bude patrně zopakován. Hodně štěstí.
Dobře, že pracují na nohou. U SN8 a SN9 se vůbec nevysunuly, alespoň jsem to neviděl .
Problémy s palivem-motory řeší, což je pozitivní, ale změny se projeví až u SN12+
Nomexová plsť – kevlar jako u Raketoplánu pod dlaždice.
Petře, díky za info.

Jiří Hadač

Tony Bela má úžasné ikonografiky. Si je pamatuju z doby článku Karla Zvoníka o Apollu 12.

PetrV
Tomáš Kratochvíl

Pokud je problém se zažehnutím pro přistání v motorech, startovat všechny dává smysl. Pokud je problém v přívodu tak startováním všech se může situace ještě zhoršit. Tak uvidíme, jak to vyjde tentokrát.

Samo

“Napadá mě, že by mohlo jít o materiál podobný nomexové plsti, kterou využívaly raketoplány kvůli tepelné ochraně nejméně namáhaných částí orbiteru.” Nomex je meta-aramid, vydrží 370 stupňov celzia a potom končí, to určite nedávajú pod doštičky TPS. S najväčšou pravdepodobnosťou ide o komerčne dostupnú (COTS) a lacnu vatu z kremičitanu hlinitého s tepelnou odolnosťou do 1400 stupňov celzia, čo dáva omnoho viac mysel ako podklad pod mechanicky upevené keramické doštičky z podobného matriálu. http://heatingtreat.com/wp-content/uploads/2012/06/aluminum-silicate-blanket.jpg

Naposledy upraveno před 1 měsícem uživatelem Samo