Svezení první Teslou Model Y v Česku, kvalita čínské výroby příjemně překvapila
Na konci srpna se mi poštěstilo strávit část víkendu s novou Teslou Model Y 2021 Made in China. Původně měl evropský trh čekat až na dodávky z gigafactory Berlín, ale tato továrna má kvůli neuvěřitelné byrokracii v Německu drobné zpoždění. Elon Musk se proto rozhodl začít dodávky do EU dříve z čínské továrny Giga Shanghai. Elektromobil jsem dostal zapůjčen od čerstvého majitele Romana Lauše, který si ho kvůli této zápůjčce chudák nestihnul ani pořádně užít.
Protože jsem měl možnost si ho otestovat na více dní, okamžitě jsem naplánoval aktivity směřující na více videí. První bylo testování nabíjení na Superchargeru V2 (max. 150 kW) v Plzni. Výsledek byl, že elektromobil dosáhnul maximálního nabíjecího příkonu 130 kW, což mě překvapilo. Tesla je známá tím, že velice podrobně sleduje chování baterií a opatrně přidává výkon, když je zřejmé, že nehrozí žádné problémy, proto velice pravděpodobně v budoucnu se tato rychlost zvýší aktualizací SW. Na druhou stranu tento výkon byl stabilní v rozsahu 0–35 % což není obvyklé, běžně mají baterie na začátku nabíjecího cyklu tvar grafu jako kopec. To, že to byla v podstatě přímka, je velice zajímavé a naznačuje to právě budoucí možnost navýšení příkonu v této oblasti.
Následoval stejný test na Superchargeru V3 v Lovosicích, opět nabíjení 0–80 %. Zde nová Tesla Model Y nedosáhla maximálního příkonu 250 kW, ale pouze 180 kW. Nicméně tentokrát již nabíjecí křivka vypadala více reálně se zvyšujícím se příkonem k 10 % a následným postupným snižováním. Je zcela evidentní, že se jedná o nové baterie od LG Chem, které nemá Tesla ještě dostatečně otestované, stejně jako u Tesly Model 3 Long Range. Performance verze mají dlouhodobě otestované články Panasonic, které využívají maximálních nabíjecích výkonů již dnes.
Co mě zajímalo dál, bylo srovnání kvality zpracování, protože co si budeme nalhávat, toto je něco, s čím je Tesla nechvalně známá. Jeden z důvodů je také zastaralá fabrika v kalifornském Fremontu, proto mě zajímal rozdíl ve zpracování z úplně nové továrny v Číně. Kvalita zpracování mě velice příjemně překvapila. Na výsledek se můžete podívat v mém videu:
Co se týká auta samotného, tak jsem byl velice příjemně překvapený. Je to prostě pecka s ním jezdit. Pokud někdo hledá SUV určitě by si měl vyzkoušet Model Y. Jediné, co bych vytknul, byla krátká opěrka vzadu, mírná hlučnost motoru, možná způsobená absencí zástěrky nad zadním kufrem, kterou bych také uvítal nejenom pro snížení hlučnosti, ale také pro „schování nepořádku“. Naopak velice příjemně mě překvapila spotřeba, na takto velké auto je velice nízká (kolem 170 Wh/km), a to dokonce i v dálničních rychlostech nad 150 km/h (210 Wh/km) Na detailní recenzi se můžete podívat zde:
Jako poslední se nám podařilo natočit i srovnání s Teslou Model 3. Zde se ukázalo, že byť má TMY 75 % společných dílů s TM3, tak vypadá a chová se jako úplně jiné auto. Je výrazně větší, uvnitř komfortnější, s vyšším podvozkem a vstupem do vozidla. Tesla Model 3 je zkrátka zábavná motokára, co pobaví řidiče, ale i odveze rodinu na dovolenou. Tesla Model Y je naopak velice prostorné a komfortní SUV, které si zachovává sportovnost trojky, avšak „hardcore závodníci“ patrně radši sáhnou po Modelu 3. Detailní srovnání vozidel zde: