Tesla má za sebou nejlepší čtvrtletí, prodala 90 tisíc vozů

Tesla si během roku 2018 prošla mnohými problémy, od výrobních přes logistické až po skandály Elona Muska. Potíže automobilce způsoboval především Model 3, respektive jeho automatizovaná výrobní linka. Ta se totiž nevyvedla úplně dle představ a avizované výrobní kapacity 5 000 kusů Modelu 3 týdně Tesla dosáhla až ve 2. čtvrtletí roku 2018 (přestože toto množství chtěla původně vyrábět už na konci roku předchozího). Částečné omezení robotů ve výrobě a návrat k lidské práci pak znamenal krok vpřed a již na konci třetího čtvrtletí Tesla po dlouhé době vykázala zisk. Koncem listopadu přišla další dobrá zpráva, Musk oznámil, že Tesla zvládla vyrobit tisíc kusů Modelu 3 denně. Nyní automobilka pracuje na tom, aby tuto výrobní kadenci dokázala dlouhodobě udržet.

Jak probíhá výroba Modelu 3, Tesla ukázala v novém zrychleném videu z montážní linky. Na něm můžete vidět, jak je karoserie vozu postupně osazována jednotlivými díly.

View this post on Instagram

How Model 3 gets made. Order at Tesla.com

A post shared by Tesla (@teslamotors) on

Automobilka ve třetím čtvrtletí 2018 prodala něco málo přes 80 tisíc svých vozů, přičemž 55 tisíc z nich tvořily Modely 3. Mezi Modely S a Modely X se pak prodeje dělily víceméně stejným dílem. Čtvrté čtvrtletí loňského roku pak bylo pro Teslu opět rekordní, jelikož prodala celkem 90 700 vozů, což představuje nárůst 8 % oproti předchozímu čtvrtletí. Největší podíl na tom měl očekávaně Model 3, kterého se prodalo 63 150 kusů, 13 500 lidí si pořídilo Model S a Modelu X se prodalo 14 050 kusů. Tesle též zůstaly neprodané přibližně 3 tisíce kusů Modelu 3, které do konce roku nestihly najít majitele. O potenciální zákazníky se ovšem automobilka bát nemusí, s blížícím se vstupem na evropský trh se dá očekávat velký zájem evropských řidičů, mezi kterými jsou vozy o velikosti Modelu 3 populárnější než v USA.

Tesla Model 3 (Foto: Tesla)

Celkové prodeje za rok 2018 činily 245 240 vozů (145 846 Modelů 3, zbylých 99 394 tvořily Modely S a X). Díky těmto číslům se modely Tesly staly nejprodávanějšími prémiovými vozy v USA. S koncem roku 2018 pro zákazníky Tesly zároveň skončila možnost uplatnit slevu na daních ve výši 7 500 dolarů (170 tisíc korun) za nákup elektromobilu od této automobilky, jelikož Tesla dosáhla hranice 200 000 prodaných vozů. Od nového roku tedy mají zákazníci možnost si odečíst jen 3 750 dolarů (84 tisíc korun). Tesla jako reakci na to snížila cenu všech svých vozů o 2 tisíce dolarů (45 tisíc korun), aby u nových objednávek zákazníkům vykompenzovala ztrátu části státního příspěvku. Tento krok ovšem nejspíš mohl mít vliv na akcie automobilky, které během prvních dní tohoto roku spadly o 10 % na 300 dolarů za jednu. Důvodem může být dle agentury Reuters obava investorů o budoucí prosperitu společnosti v USA.

Zdroj: Electrek

Michal Lenc

Na ElonX působím jako redaktor od prosince 2018, věnuji se zde převážně Tesle a občas též The Boring Company. Studuji elektrotechniku a řídicí techniku.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

32
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Jan
Host
Jan

3 750 dolarů (84 tisíc dolarů)

Goodman
Host
Goodman

Docela jsem zvědavý na hosp.výsledky v následujícím kvartálu. Pokud Tesla kompenzuje pokles státní slevy nebo dokonce nasazuje brutální slevy v číně kvůli clům, tak teda nevím nevím. Já jenom doufám, že to nějak přežijou, spalovací rakovinomety smrděly (a to doslovně) na světě už dost dlouho.

Petr Melechin
Admin

Myslím, že velkou roli tam hraje, že poptávka po těch nejdražších variantách Modelu 3 je pochopitelně nižší, takže i když v USA může zájem v důsledku snížení příspěvku klesat, neznamená to, že není zájem o ty levnější verze. Ty se ale ještě neprodávají, i když na ně čeká většina lidí, co si to auto předobjednali. V Číně pak jsou všechny Tesly třeba o čtvrtinu dražší než auta tam vyráběná, což konkurenceschopnosti rozhodně nepomáhá. 🙂

Lukáš Košík
Host
Lukáš Košík

Ale prosím Vás, nic neklesá. Není jediná relevantní informace, že zájem klesá. Jsou jen urban legend o tom, jak zájem klesá. A to je trochu rozdíl.

Lukáš Košík
Host
Lukáš Košík

Pozor, citováním (většinou) lživých médií, jako Reuters, Bloomberg, CNBC, WSJ a vlastně většiny mainstreamových médií se u odborné veřejnosti jen diskredituje. Minimálně bych si 2x ověřil jejich zdroje, abyste nebyli za stejné blbce, jako oni. Zrovna dneska Elon psal na Twitteru o jednom negativním článku Reuters, jak je vtipné, že s každým negativním článkem jejich prodeje stoupají a stoupají. 😀 Je tedy pravda, že většina těchto médií tak činí jen z nevědomosti a neznalosti tématu a rádi citují zdroje, u kterých si neověří (nebo neumí ověřit) jejich relevantnost. Ale to je ve výsledku vůbec neomlouvá. Cesta do pekla je dlážděná samými dobrými skutky. I Hitler to jistě myslel dobře, že? 😀
Doporučuji si přečíst sérii Pravduh na Clean Technica, která pěkně vysvětluje, jakým nástrahám je neznalý čtenář vystaven.

Jiří Hadač
Přispěvatel

Chtěl jsem se zmínit už dvakrát o jedné okrajové části tvého komentáře, a dvakrát jsem to zrušil. Potřetí už mi to nedá, psal si nevěřit médiím. Souhlasím. Snažím se nevěřit, když něco píšu, snažím se to ověřovat z více zdrojů, přičemž se dívám, jestli náhodou od sebe neopisují. Příkladem budiž nedávný článek na teslarati. Obsahu článku vůbec nevěřím, nikoho necitují a dokud nevyjdou informace na hodnověrných serverech, tak to prostě tu informaci uvádět nebudu. A za druhé, většinou píšeš článek, který má určitý kontext, často máš v hlavě i to, co tam chceš napsat a pokud sháníš informace z posledního roku, tak ty informace mají do sebe zapadat. A pokud najdeš něco co protiřečí, tak bud musíš zjistit, kdo má pravdu, nebo to, co je mimo kontext, prostě vyřadit. Nedá se. Nelze zkrátka psát o vedru na Sahaře a najednou číst o padajícím sněhu.
Bloomberg sem kupříkladu použil v článku o Gwynne, ale ty informace zapadaly do kontextu toho, co sem se dočetl na jiných serverech, plus s hlavním zdrojovým článkem nebyly v rozporu. Takže nebyl důvod Bloomberg vyřazovat.

Lukáš Košík
Host
Lukáš Košík

Tak tohle je myslím správný přístup. Neříkám, že vyřadit všechny články např. od Bloomberg. Jen říkám, že si člověk u těchto mainstreamových médií musí dát 2x větší pozor, aby jim neskočil na nějakou upnou blbost, nebo minimálně nepapouškoval nějaké neověřitelné teorie, které sice vypadají logicky a tudíž pravdivě, ale ve skutečnosti jsou jen vycucané z prstu – nebo z prsu? 😀 Jako např. když dříve rádi citovali management ULA a podobných odborníků o tom, jak znovupoužitelnost je blbost.
Naštěstí SpaceX si moc nevšímají. Asi je to pro ně moc složité, nebo málo zajímavé téma. Ale na Teslu je odborník každý a např. CNBC se nebojí vzít do studia každého, který si na vizitku napíše Chief Investment Officer, aby jim erudovaně odpověděl na jakoukoli i technickou otázku. Chief pak vyleští svou křišťálovou kouli a PRAVDA je na světě. Až se dostane tichou poštou, nebo přes dalších pět důvěryhodných zdrojů do Čech a SKUTEČNOU pravdu už nikdo nezjistí.

Lukáš Košík
Host
Lukáš Košík

A ještě jsem zapomněl na jistou snahu o kontroverzi, které jsou tato média doslova plná. Např. pořad CBS 60 minutes, který si zve na rozhovory nevetší světové osobnosti politiky, obchodu a kultury (nedávno tam byl např. americký prezident), je považován za velice seriózní zdroj. Přitom rozhovor s Elonem Muskem byl jeden velký bulvár. Nezdráhám se říct až odporný a sprostý a hodný v Čechách tak Blesku. Kde se nezdráhali část vět vystřihnout, aby odpověď byla patřičně kontroverzní i když bude úplně lživá. Ale spoustu těchto “pravd” se pak dostalo do všech médií. A i tady v Čechách v odborných médiích bylo zjevně vidět, že nikdo neví, co ve skutečnosti Elon řekl a všichni jen papouškovali ty lži.
A když nebyly odpovědi přímo překrouceny, tak se alespoň pokládaly negativní otázky, u kterých se můžete jen bránit a maximálně tak vyvracet špatný dojem, který to na Vás vrhá. Ale to se Vám z podstaty věci podaří jen těžko. Jako např. “Dojem byl, že Lesley Stahl se stala předsedkyní rady Tesla, aby na Vás dohlížela a dělala Vám chůvu.”
Stejně jako bych se Vás ptal: “Lidé o Vás říkají, že jste neschopný redaktor, co je na tom pravdy?” Prostě všechno lži prezentované ale jako věci, které si myslí každý a na co chce celá společnost znát odpověď. Přitom si to právě vymyslela jedna stará baba ze CBS. A pak by tady na webu vyšel článek typu: “Na Elona Muska musí dohlížet předsedkyně jako chůva, ale on to popírá. Nebo článek: “Jiří Hadač je pravděpodobně špatný redaktor, ikdyž on to popírá. 😀 Jakékoliv připuštění takové debaty a jakékoliv články na takové téma jsou naprosto špatně. Chápete? Ale média jsou plná podobných podpásových článků.

Goodman
Host
Goodman

Tak v tomhle máte bohužel naprostou pravdu. Média se opravdu snaží o kontroverzi, protože potřebují sledovanost. Navíc klidně někoho “pohřbí” neprávem, zatímco druhého za nic vynesou téměř do nebe. Stejně tak excelují i o určení správného názoru, kde debatovat o opaku je bráno jako skandál. Jestli se chcete fakt pobavit, tak si přečtěte Los Angeles Times – téma prezidenti Obama a Trump. Zatímco Trump je vylíčen jako ďábel a největší zlo světa, tak Obama je popisován jako polobůh. Kdokoliv, kdo se odvážil kritizovat Obamu, byl označen za nebezpečného extrémistu (dokonce i voliče Trumpa považují za extrémisty). Úplná bomba byly samotné volby, kdy kandidoval Obama. Přiblblý pisálek z LA Times napsal, že člověk který nevolí Obamu není psychicky v pořádku. S takovejma novinama bych si ani zadek nevytřel.

PetrK
Host
PetrK

SpaceX si moc nevšímají z jednoho prostého důvodu. Není obchodovaná na burze. Investice, které do ní pak tečou jsou vždy “spekulací” na růst. Tudíž investor si zjistí, respektive, většinou nechá zjistit, do čeho jde.