Tesla kvůli koronaviru zavírá továrny v Kalifornii a New Yorku, bude vyrábět plicní ventilátory pro nemocnice

Pandemie onemocnění COVID-19 s sebou v posledních dnech přináší mnohá omezení včetně zavírání restaurací, hotelů a továren. V Evropě se své závody na několik týdnů rozhodla uzavřít spousta automobilek včetně koncernů Volkswagen či PSA a stejná situace nejspíš čeká také výrobce automobilů v USA. O zastavení výroby například již rozhodla automobilka Ford, která své závody v Severní Americe plánuje nechat zavřené do konce března. Výrobu v zámoří pozastavuje také General Motors, Fiat Chrysler či Honda. Nás ale hlavně zajímá, jak současnou situaci zvládá Tesla, která v USA provozuje tři továrny: Tesla Factory ve Fremontu, Giga Nevada a Giga New York.

Pojďme se hlavně podívat na Tesla Factory, ve které Tesla vyrábí všechny své elektromobily, a kolem které se v posledních dnech objevilo spoustu nejasností. Tato kalifornská továrna se nachází v okrese Alameda County, jehož úřady rozhodly o uzavření továren s výjimkou těch, které slouží k „essential business“, tedy k zajištění základních potřeb. Mezi ně se dle nařízení úřadů vztahuje například zdravotnictví, televize, čerpací stanice, banky, obchody s elektronikou a mnoho dalších. Právě definice pojmu „essential business“ byla jednou z příčin vzniklých nedorozumění, zda má Tesla svojí továrnu zavřít, nebo ne. Místní úřady totiž dle serveru Electrek prvně uvedly, že Tesla potřebnou výjimku splňuje, o den později ale toto odvolaly a prohlásily, že se na Teslu povolení výroby nevztahuje a automobilka musí produkci elektromobilů ukončit.

Tesla Factory ve Fremontu (Zdroj: Teslarati)

Informace o nutnosti továrnu zavřít se na veřejnost dostaly 17. března, další den ale automobilka dle všeho ve výrobě normálně pokračovala. Firma poslala svým zaměstnancům email, ve kterém uvedla, že stále čeká na konečné rozhodnutí, jež se prý v průběhu minulých dní od různých úrovní úřadů lišilo. Mezitím se automobilka rozhodla do práce poslat jen nezbytně nutné zaměstnance, tedy ty pracující ve výrobě, servisu, doručování a podpůrných skupinách. Všechny ostatní skupiny zaměstnanců by měly přistoupit na práci z domova. Kromě toho Tesla požádala své lidi, aby si vzali placené volno v případě, že se necítí dobře, a umožnila jim navýšení volna o 2 týdny v případě, že svůj původní limit vyčerpají.

Mluvčí úřadu poté prohlásil, že se úřad s Teslou dohodl na snížení počtu zaměstnanců ve Fremontu z 10 000 na 2500, tedy na jednu čtvrtinu původního počtu. Místní autority poté ještě doplnily, že v továrně nebude moci probíhat výroba elektromobilů, ale pouze omezený provoz. Do toho nejspíš měla patřit například výroba náhradních dílů pro servisní střediska, ale dostupné údaje, co ve skutečnosti může automobilka dělat, se rozcházejí. Tesla se ale každopádně dle uniklého emailu rozhodnutím o zastavení produkce neplánovala řídit a chtěla ve výrobě pokračovat. Zároveň v informacích rozeslaných zaměstnancům uvedla, že bude rozdávat ochranné masky, měřit při vstupu teplotu, častěji dezinfikovat pracoviště a přidá nové hygienické stanice. Také znovu vyzvala zaměstnance, aby zůstali doma, pokud se necítí dobře.

Již o pár hodin později ale bylo vše jinak a Tesla oznámila, že svoji továrnu ve Fremontu plánuje od 24. března uzavřít a ponechat pouze zaměstnance potřebné pro technickou podporu vozidel, zajištění funkční sítě Superchargerů a podobné operace. Stejný osud potkal také Giga New York, která též pozastavuje svojí výrobu solárních a dalších produktů. Jedinou plně funkční továrnou Tesly tak v USA od příštího úterý bude Giga Nevada, která nadále bude zajišťovat výrobu baterií.

Továrna Giga New York (Foto: Tesla)

Celou situaci ohledně zavření továrny provázela spousta protichůdných prohlášení z různých stran. Podle Federální vlády Spojených států amerických totiž automobilky spadají pod důležitou národní infrastrukturu a tudíž by u nich neměla být nutnost továrny zavřít, různé americké státy a okresy ale v rámci zabránění šíření viru přijímají vlastní opatření. Musk mezitím uvedl, že v případě potřeby může Tesla začít vyrábět plicní ventilátory potřebné k udržování životních funkcí pacientů ve vážném stavu. CEO Tesly se poté spojil se starostou města New York City, které je nejhůře postiženou oblastí v USA a kde nemocnicím zmiňované ventilátory docházejí. Výrobu by teoreticky mohla zajistit Giga New York, v níž by momentálně měl být dostatek volného místa. Poté Musk na Twitteru uvedl, že Tesla na ventilátorech začala pracovat.

Obecně ale Elon Musk dle dřívějších informací rozeslaných zaměstnanců SpaceX 13. března nepovažuje COVID-19 za bezprostřední hrozbu pro USA, konkrétně uvedl, že dle jeho názoru tato nemoc nepatří mezi „největších 100 zdravotních rizik v USA“. Dříve ještě na Twitteru uvedl, že je „panika kolem koronaviru hloupá“. Později CEO Tesly doplnil, že panika související s koronavirem zatím představuje větší nebezpečí než samotná nemoc a upozornil, že pokud dojde k přílišnému zaměření zdrojů na léčbu COVID-19, vzniknou pak problémy u léčení jiných onemocnění, kdy pacientům nebude věnována taková péče. Americké centrum pro kontrolu nemocí a prevenci přitom odhaduje, že by při nejhorším scénáři mohlo onemocnět mezi 160 miliony a 214 miliony Američanů, přičemž 1,7 milionu lidí by mohlo novému typu koronaviru podlehnout. Musk však v reakci na tyto předpovědi uvedl, že je nulová šance, že konečná čísla budou tak vysoká.

Vývoj ceny akcií Tesly (Zdroj: Google)

Se zavřením továren a blížícím utlumením ekonomiky přichází otázky, jestli je Tesla schopná vzniklou situaci a potencionálně i krizi přežít. Automobilce se naštěstí v minulých kvartálech podařilo i přes vyšší investice nashromáždit kapitál o hodnotě 6,2 miliard dolarů, ze kterého může v případě výpadku příjmů brát peníze na provoz firmy a splácení závazků. Dle Pierra Ferraga, analytika z New Street, je Tesla schopná zavření Fremontu vydržet po dobu pěti kvartálů, tedy roku a čtvrt. Zároveň bychom při omezení produkce v USA mohli počítat naopak s navýšením výroby v Giga Shanghai, která by tak pokryla část vzniklých ztrát. Provoz šanghajské továrny byl v únoru krátce přerušen na základě nařízení čínské vlády, ale aktuálně zde výroba Modelu 3 normálně pokračuje. Uzavření amerických továren ale samozřejmě bude mít dopad na čtvrtletní prodeje Tesly, a to v menší míře již tento kvartál. Cena akcií Tesly za poslední měsíc klesla o zhruba 50 %. Úplně stejně jsou na tom však i další automobilky jako Volkswagen, Ford nebo GM.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
54 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře