Co všechno chystají Tesla, Boring Company a Neuralink na rok 2019

Krátce po novém roce jsme si posvítili na všechny známé plány společnosti SpaceX pro rok 2019 a nyní se podíváme na zbývající Muskovy podniky – Teslu, Boring Company a Neuralink. Obzvlášť Tesla toho chystá opravdu mnoho, tak se připoutejte, protože to bude pořádná jízda.

Tesla

Muskova energeticko-automobilová společnost Tesla hodlá letos představit několik nových produktů (o tom dále), ale přesto se rok 2019 ponese hlavně ve znamení Modelu 3. Tento cenově relativně dostupný elektromobil je pro Teslu klíčový a poptávka po něm je značná po celém světě. Společnost tedy potřebuje ještě více navýšit výrobní kapacitu v kalifornské továrně ze současných 5000–7000 kusů Modelu 3 týdně na nějakých 10 000 kusů, což je meta, které Musk chtěl dosáhnout už dávno. S takovou výrobní kadencí by už mělo být možné relativně dobře pokrýt poptávku nejen z USA, ale také z Evropy nebo Číny. Spousta zájemců ale čeká na nejlevnější variantu Modelu 3 s jedním motorem a menší baterií, která má stát kolem milionu korun a podle posledních informací se začne prodávat zhruba v polovině roku.

Výroba Modelu 3 (Foto: Bloomberg)

Tesla ale nezapomíná také na své ostatní vozy Model S a Model X, které by se podle uniklých informací mohly letos dočkat upraveného interiéru, který bude připomínat minimalistický vzhled z Modelu 3.

Upgradem letos projde také výpočetní hardware ve všech Teslách. Tento počítač si automobilka navrhla sama a je speciálně uzpůsoben pro neuronové sítě, které využívá systém Autopilot. Počítač je podle Muska 5krát až 20krát výkonnější než hardware od společnosti Nvidia, který Tesly využívají v současnosti. Navíc disponuje zálohou pro případ selhání. S tímto novým specializovaným počítačem by Tesly už měly být schopny kompletně samostatného řízení, kterého bude podle Muska dosaženo do konce roku. Minimálně další rok však podle něj bude trvat, než plnou autonomii schválí úřady a Tesla ji bude moci nabídnout zákazníkům. Majitelé Tesel, které jsou vybaveny starší verzí hardwaru zavedenou v roce 2016, si budou moci nechat počítač upgradovat za 5000 dolarů, nebo jej dostanou zdarma, pokud si při nákupu auta předplatili funkci „plně autonomního řízení”.

Současný hardware pro Autopilot v Modelu 3 (Zdroj: Electrek)

Už letos by také mohla začít výroba očekávaného elektrického kamionu Tesla Semi, jehož oznámené parametry dojezdu konkurenční Daimler označuje za fyzikálně nemožné. Elon Musk na to reagoval prohlášením, že finální verze kamionu bude nejspíš mít dokonce ještě vyšší dojezd než původně oznámených 800 km. Tesla se od představení kamionu v roce 2017 k projektu moc nevyjadřovala, a tak není jasné, jestli stále platí, že výroba začne letos. Novější neoficiální informace od investorů, kteří navštívili Gigafactory 1, naznačují, že výroba se seriózně rozjede až v roce 2020. Je tedy možné, že letos se vyrobí jen pár kusů.

Elektrický kamion Tesla Semi (Foto: Tesla)

Jisté však je, že letos bude konečně veřejně představen automobil Model Y, což bude malé SUV (crossover) vycházející z Modelu 3. Tento typ je například v USA populárnější než sedany, a tak Tesla očekává ještě větší zájem než v případě Modelu 3. Přesné datum představení vozu zatím neznáme, ale Musk naznačil, že by to mohlo být zhruba v březnu, tedy přesně 3 roky po oznámení Modelu 3. Cena by měla být o zhruba 5000 dolarů vyšší než Model 3.

Jediné dva obrázky chystaného Modelu Y (Zdroj: Tesla)

Tesla také pracuje na elektrickém pickupu, ze kterého je Elon Musk velice nadšený. Vzhled pickupu popsal jako futuristický a přirovnal jej k designu vozidel ve filmu Blade Runner. Nedávné Muskovy tweety naznačují, že projekt dostal vyšší prioritu a prototyp by mohl být veřejně představen už letos.

Nové modely však nestačí jen představit, je také potřeba je mít kde vyrábět. V současnosti se naprosto všechny Tesly vyrábějí v továrně v kalifornském Fremontu, ale jelikož zdejší haly nejsou nafukovací, podle Muskových prohlášeních se budoucí modely musejí vyrábět jinde. Elon Musk zrovna dnes slavnostně zahájil stavbu Gigafactory 3 v Šanghaji. Zde se ale podle Muska budou vyrábět pouze nejlevnější varianty Modelu 3 a Modelu Y pro čínský trh. Dražší verze těchto vozů a také Model S a X se budou nadále vyrábět jen v USA. Čínská továrna má být dostavěna v létě a dokonce roku by tu už mohla začít výroba Modelu 3 v omezené míře. Časem se tu pak má vyrábět až 500 000 vozů ročně.

V případě Tesly Semi se spekuluje, že se bude vyrábět v Gigafactory 1 v Nevadě. Ta má zatím jen 30 % plánované rozlohy, takže prostor pro expanzi tam rozhodně je. Podle uniklých informací se v GF1 bude vyrábět také Model Y, a to v roce 2020. Tesla se však k uniklým dokumentům vyjádřila ve smyslu, že informace v nich obsažené jsou zastaralé. Automobilka však nemá rozjetou stavbu žádné jiné továrny, a tak je GF1 logickou volbou, pokud má výroba začít příští rok. Mimochodem, výrobní linka Modelu Y má podle Muska představovat „revoluci ve výrobě“ a čínskou Gigafactory označil za nejpokročilejší továrnu Tesly. Předpokládá se tedy vysoká míra automatizace, ale na tom si Musk u Modelu 3 vylámal zuby, tak nezbývá než doufat, že se z těchto chyb poučil a výroba Modelu Y už nebude tak problematická.

Tesla také plánuje postavit Gigafactory 4 v Evropě a očekává se, že letos se minimálně dozvíme, kde přesně má být továrna postavena. Musk loni v červnu řekl, že nejpravděpodobnějším kandidátem je oblast v Německu poblíž hranic s Francií a Beneluxem, ale od té doby mohlo dojít ke změně.

Nesmíme zapomínat také na na energetickou divizi Tesla Energy, která je stále důležitější součástí společnosti. I ta má na letošek velké plány. V první polovině roku se má v Gigafactory 2 v Buffalu konečně rozjet velkovýroba solárních střešních tašek, které představují zajímavou alternativu mnohdy nevzhledným solárním panelům. Vzhledem k vyšší ceně se však hodí spíše v případech, kdy plánujete vyměnit celou střechu nebo stavíte nový dům, který se nachází v oblasti s drahou elektřinou a/nebo dostatkem slunce v průběhu roku.

Dům se solární střechou (Foto: Tesla)

Tesla by letos také mohla představit nové verze bateriových produktů Powerwall a Powerpack, které zůstaly beze změny od října 2016. Stejně tak se nejspíš dozvíme nějaké oficiální informace o tzv. Megapacku, o kterém jsme nedávno mluvili v Elonovinkách. Jedná se o dosud největší stacionární baterii, kterou Tesla nabízí. Má velikost přepravního kontejneru a i když má 12krát vyšší kapacitu než Powerpack, zabírá jen 8krát tolik prostoru. Hodí se tak pro velké energetické projekty, které jsou populární například v Austrálii nebo na tropických ostrovech. Musk loni také naznačil, že Tesla chystá nějaký produkt související s chytrou domácností či systémy topení a klimatizace. Víc však nevíme a je možné, že se jedná o projekt v rané fázi vývoje a letos ještě představen nebude.

Baterie Tesla Powerpack (Foto: Tesla)

S energetickou divizí také úzce souvisejí elektrické nabíječky Supercharger, které Tesla rozmístila skoro po celém světě, aby majitelé jejích vozů mohli snadno a rychle nabíjet svá auta i při dlouhých cestách. Momentálně je k dispozici zhruba 12 000 nabíječek na více než 1400 místech (v ČR tyto nabíječky najdete na 3 místech a v SR na 2). Tesla od roku 2013 stále instaluje nové a nové Superchargery, takže asi nikoho nepřekvapí, že v tomto trendu bude pokračovat i letos. Elon Musk například nedávno oznámil, že v Evropě bude během letoška dosaženo 100% pokrytí nabíječkami. Kromě Superchargerů, které jsou určeny pro cesty mezi městy, Tesla také akceleruje instalace nabíječek ve městech a bytových domech, které ocení majitelé Tesel, kteří auto nemůžou nabíjet doma.

Zajímavější novinkou však bude úplně nová generace Superchargerů označovaná V3, jež si má odbýt premiéru začátkem roku. Očekává se dvoj- až trojnásobná rychlost nabíjení (tedy 200–350 kW místo současných 120 kW) a Musk také v minulosti opakovaně naznačoval, že všechny Superchargery budou časem vybaveny solárními panely a bateriemi Powerpack. Díky tomu budou ekologičtější, protože budou čerpat méně energie z elektrické sítě a také budou nabíječky fungovat i při výpadku proudu. Pár takto saoběstačných Superchargerů už dnes existuje, ale daly by se spočítat na prstech jedné ruky.

Dobíjecí stanice Tesla se 40 Superchargery, solárními panely a Powerpacky v kalifornském městě Baker (Foto: FrunkYea / imgur)

Na závěr pak stojí za zmínku taky tzv. Megacharger, který Tesla vyvíjí pro potřeby nabíjení svého elektrického kamionu. Ten bude mít baterii s velmi vysokou kapacitou, pro jejíž rychlé nabití bude potřeba extrémně výkonná nabíječka. Jméno Megacharger indikuje, že by mohla disponovat výkonem přesahujícím 1 MW. Tyto nabíječky však nejspíš budou budovány primárně u logistických center zákazníků, kteří si elektrické kamiony Tesly objednají, cílem nebude vytvořit veřejnou síť s pokrytím po celém světě, jako tomu je v případě Superchargerů.

Boring Company a Neuralink

O plánech zbylých dvou Muskových firem už není k dispozici tolik informací, ale něco málo dáme dohromady i tak. Boring Company v prosinci slavnostně otevřela svůj první tunel v kalifornském Hawthorne a předvedla velmi omezenou demonstraci své vize osobní přepravy uvnitř tunelu pomocí upravených vozů Tesla. Firma se však nijak netají tím, že vše je teprve v začátcích a tunel sloužil hlavně k tomu, aby si inženýři na vlastní kůži zkusili, co obnáší ražba tunelu. Získané poznatky pak průběžně aplikovali při plánování budoucích projektů, které už mají sloužit veřejnosti.

Upravená Tesla Model X v tunelu v Hawthorne (Zdroj: The Boring Company)

Boring Company má rozpracovány tři různé projekty (v Los Angeles, Chicagu a Washingtonu), které se momentálně nacházejí ve fázi provádění ekologických studií a dalších jednání. Dá se očekávat, že během letoška alespoň jeden z těchto projektů dostane zelenou a Boring Company tak bude moci ukázat, co všechno se při stavbě zkušebního tunelu naučila. Elon Musk prozradil, že firma vyvíjí nové razicí stroje Line-Storm a Prufrock, které mají být několikanásobně rychlejší než Godot, jenž byl použit při ražbě tunelu v Hawthorne. Pokročilejší Line-Storm má být hotový za pár měsíců a dá se předpokládat, že bude nasazen do akce při ražbě příštího tunelu Boring Company. Prufrock pak má být až 15krát rychlejší než současné razicí stroje.

Společnost také plánuje začít prodávat cihly vyrobené z odpadní rubaniny, která vzniká při stavbě tunelu. Pro tyto účely už byla založena společnost The Brick Store („Obchod s cihlami“), která připravuje svou první prodejnu. Ta se bude nacházet poblíž konce tunelu v Hawthorne a je teoreticky možné, že bude otevřena během letoška. Firma plánuje prodávat běžné cihly, ale také speciální sady stavebních bloků připomínajících LEGO, z kterých bude možné postavit objekty s tematikou starověkého Egypta apod.

Budova obchodu s cihlami před a po úpravě fasády (Zdroj: Hawthorne Planning Commission Staff Report)

Co se týče Neuralinku, tak tato neurotechnologická firma už od svého založení v roce 2016 funguje v naprostém utajení, takže o jejích aktivitách a pokrocích toho víme jen velmi málo. Nicméně Musk v nedávném rozhovoru prozradil, že bychom se měli již brzy dočkat nějakého oznámení týkajícího se průlomu této firmy. Letos se tedy máme rozhodně na co těšit!

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

7
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Zdeněk
Host
Zdeněk

Páni, rok 2019 bude plný očekávání. Díky za informace.

Bystroushaak
Host
Bystroushaak
Míra
Host
Míra

Hoj, super článek… btw na obrázku v tunelu boring company není model 3 ale X….
salute

Vladimír Todt
Host
Vladimír Todt

Dalo by se říci – Blázen! 🙂

LuProch
Host
LuProch

U toho “haly nejsou nafukovací” jsem si úplně představil Elona, jak si říká: “Hmm, nafukovací hala? To musíme vyzkoušet!” 😀