Teslou do Španělska aneb pohoda s elektromobilem

Nedávno jsme se vrátili z dvoutýdenního road tripu po Evropě. Hlavní cílem byl Madrid, ale po cestě jsme toho viděli víc. Jeli jsme s manželkou v Modelu 3 Long Range 2020. V tomto článku bych chtěl nasdílet praktické zkušenosti a tipy z takto dlouhého cestování elektromobilem.

Trasa našeho road tripu

Souhrnné statistiky

Celkem jsme najeli 5631 km a řídili jsme 37 hodin. Průměrná rychlost byla 88 km/h.

Cestou tam jsme strávili den v Barceloně, pak jsme byli 4 dny v Madridu u známých. Cestou zpět jsme navštívili Game of Thrones město Girona a blízkou pláž. Pak jsme strávili 3 dny u známých v Curychu.

Průměrná spotřeba byla 201 Wh/km. Nejeli jsme „na spotřebu“, naopak většinou na horních limitech povolené rychlosti. V Německu jsme dokonce testovali maximální rychlost auta (233 km/h).

Jízda na dálnici rychlostí 234 km/h

Nabíjení

Nabíjeli jsme celkem 34krát, z toho 32krát na Superchargerech a 2krát AC. Na Superchargerech se auto nabíjelo celkem 14,5 hodiny (1,1 MWh), na AC 4 hodiny (41 kWh).

V západní Evropě je hustá síť Superchargerů. Mohli jsme si vybírat podle toho, co jsme zrovna potřebovali (nákup potravin, restaurace, benzínka). Nabíjení naplánovala přímo navigace v autě. Většinou to naplánovala tak na 30 minut nabíjení a následně 2 hodiny jízdy. Ale my tam typicky byli déle, tak jsme nabili více a mohli pak jet déle (kolem 3 hodin). Nikdy se nám nestalo, že bychom čekali na nabíječce, než se auto nabije. Během nabíjení jsme řešili záchod, kafe, jídlo nebo nákup. Nikdy nebyl Supercharger plný. Párkrát byl zaplněný víc než z poloviny. To u Superchargeru V2 znamená, že může s vámi někdo sdílet proud a nabíjíte polovičním výkonem. Výkonnější Supercharger V3 jsme potkali jenom jednou v Neměcku. V Curychu jsme navštívili moc pěkný Supercharger, který má od Tesly také lounge. Tam je pohodlné sezení, kafe, jídlo, WiFi a různé hry.

Když jsme hledali parkování, dívali jsme se také po AC nabíječkách zadarmo. Používali jsme k tomu aplikaci PlugShare. Zadařilo se u obchoďáku u Madridu a v Gironě. Hledání a aktivace takových nabíječek není tak jednoduchá jako u Superchargerů, ale zadarmo něco „docucnete“ a máte fajn parkovací místo během prohlídky/nákupu.

Náklady

Za nabíjení jsme neplatili vůbec nic. AC nabíječky byly zadarmo a na Superchargerech jsem čerpal kredity za referraly z těchto článků, takže děkuji všem, kdo použili můj kód při nákupu! Kdybychom měli na Superchargerech platit, tak by to podle A Better Route Planner mělo stát 9 970 Kč. Kdybychom jeli benzínovým autem, tak by to podle Via Michelin stálo 11 251 Kč.

Důležitý náklad je také dálniční mýto. Za to jsme celkem zaplatili 5295 Kč. Nejdražší to bylo ve Francii, tam v podstatě všechny dálnice mají mýtné brány. Několik zpoplatněných úseků bylo také ve Španělsku kolem Barcelony. Ve Švýcarsku jde koupit dálniční známka jenom na rok za 40 CHF (cca 940 Kč).

Autopilot

Autopilot zatím v EU moc nefunguje ve městech, ale hodí se na podobné dlouhé cesty. Měli jsme ho zapnutý v podstatě pořád na dálnicích. Na dálnici spolehlivě udržuje pruhy (Autosteer), rychlost a vzdálenost od ostatních aut. Máme i balíček Full-Self Driving Capability, takže auto samo mění pruhy po zmáčknutí blinkru. Ušetří to opravdu hodně energie a nervů. Nejvíc při popojíždění v zácpě.

Za ten čas jsme se naučili Autopilotu hodně věřit. Nicméně je potřeba znát omezení. Vypínáme ho vždy, když je na dálnici stavba. Žluté pruhy většinou dává, ale ne stoprocentně a nechceme nic riskovat. Také se nám moc nelíbí, že v zatáčkách jede auto vždy po vnější straně oblouku. Když jsou svodidla nebo jiné vozidlo hodně blízko, není to pohodlné a přebíráme řízení. Měl by to vyřešit nový Autopilot v9, který se testuje v USA. Nicméně i když vypnete Autosteer, můžete pořád jet na adaptivní tempomat, což také hodně pomáhá.

Ubytování

Většinu nocí jsme spali v hotelech nebo u známých. Ve Francii doporučuji hotelF1, pokud chcete rychle přespat jednu noc a jet dál. Tři noci jsme spali také v autě. Jednou ve Švýcarsku a dvakrát ve Španělsku. Bezpečná místa na přespání jsme našli pomocí aplikace Park4Night. Ušetřili jsme za ubytování a vždy vybrali místo v přírodě. Baví nás tenhle „glamping“: uvaříme si večeři na plynovém vařiči, sníme si ho v autě a sledujeme u toho Netflix. Usínáme s pohledem na hvězdy skrz panoramatickou střechu, Camp Mode drží celou noc nastavenou teplotu a ráno se vzbudíme mezi stromy.

Pořídili jsme matraci DreamCase, která spaní v autě posune na vyšší level. Přesně vyplní nerovnosti, přidá 20 cm na délku oproti spaní pouze na složených sedačkách. Navíc obsahuje povlečení, příjemnou peřinu a polštářky z paměťové pěny, které navodí pocit jako v hotelu. A jde sbalit do kompaktního obalu. Nicméně v Modelu 3 nejsou složené sedačky v rovině – matrace sice srovná hrb, ale je to pořád moc svažené. Přišli jsme na trik – parkovat s autem trochu z kopce a máte rovinu. 🙂 Jinak matrace je koncipovaná pro dva, ale pohodlně by se tam vyspali pouze menší lidé nebo děti. My se vždy střídali jeden v autě, jeden ve stanu.

Spaní v přírodě

Vychytávky

Ještě bych se chtěl podělit s maličkostmi, které nám road trip usnadnily:

  • Díky této redukci do autozásuvky jsme mohli rychle nabíjet mobily a notebooky (až 65W).
  • T-Mobile má do konce srpna akci na data zdarma. Koupil jsem Twist kartu, nabil minimální částkou 250 kč, SIM kartu dal do starého mobilu, připojil ho na USB v autě a měli jsme přenosnou WiFi.
  • Hodně se nám hodil také piknikový batoh obsahující příbory, skleničky, talíře, větší nůž, otvíráky a prkýnko.
  • Na spaní v autě se hodí špunty do uší, kvůli zvuku zapínání klimatizace. Dá se na to zvyknout, ale se špunty to je pohodlnější.
  • Pokud si chcete ráno v autě přispat, hodí se maska na oči, jinak vás vzbudí ranní sluníčko.
Shrnutí

Hodně lidí se bojí, že dlouhé cesty elektromobilem budou „očistec“ a je to někdy jeden z hlavních důvodů proti koupi elektromobilu. Vzniklo i několik článků s negativními zkušenostmi s cestami elektromobilem do Chorvatska. Souhlasím, že bez možnosti používání Superchargerů a s poloviční kapacitou baterie by to bylo složité. S Teslou Model 3 Long Range to je ale pohoda: nabíjení neobtěžuje, naopak vám hezky proloží cestu zastávkami na doplnění energie (auta i řidiče). Oproti benzínu ušetříte a často jde nabíjet i zadarmo. Autopilot za vás řídí většinu cesty. A možnost spaní v autě v přírodě je příjemný bonus.

Předchozí díly seriálu o nákupu a používání Tesly v Česku:

David Vávra



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře