Tesly v tunelech pod Las Vegas se nejspíš v dohledné době neobejdou bez lidských řidičů
Společnost Boring Company v červnu spustila provoz tunelového dopravního systému Loop v Las Vegas, který usnadňuje přesun návštěvníků napříč zdejším rozlehlým výstavištěm. Dopravu v tunelech zajišťují běžné elektromobily Tesla, které vozí pasažéry mezi třemi stanicemi maximální rychlostí 64 km/h. Auta jsou momentálně ovládána manuálně řidiči firmy, ale plán je časem přejít na zcela autonomní systém bez řidičů. Očekávalo se, že autonomní provoz bude zaveden do konce tohoto roku, ale nyní to vypadá, že to bude jinak.
Loni v květnu informoval web The Verge, že Tesly v lasvegaských tunelech budou nejdříve jezdit s řidiči, ale časem se budou pohybovat zcela autonomně. Předtím ale měl přijít mezikrok ve formě systému, kdy by automobily následovaly žlábek a senzory rozmístěné v tunelu, takže by se sice obešla bez řidičů, ale nešlo by o inteligentní autonomní systém. Teprve někdy později mělo přijít autonomní řízení, až bude možné zaručit, že to je bezpečné. Není jasné, jestli plán se žlábkem stále platí, ale web Las Vegas Review-Journal letos v lednu uvedl, že plně autonomní systém má přijít do konce roku 2021.
Tesly v tunelech ale zatím nejsou autonomní, dokonce ani nesmějí používat standardní asistenční systémy jako automatické nouzové brždění, varování před hrozícím nárazem nebo adaptivní tempomat. V srpnu ale web TechCrunch získal interní dokumenty, ve kterých šéf Boring Company Steve Davis žádá vedení výstaviště o povolení používat tyto systémy v zájmu dodatečné bezpečnosti provozu v tunelech. To vyvolalo debatu o systému Autopilot a problematice zcela autonomního řízení, avšak Davis upřesnil, že prozatím nežádá o povolení autonomního provozu a jde mu jen o používání bezpečnostních a asistenčních systémů ve vozech.
Přesný plán a harmonogram zavedení autonomního provozu není znám, ale je jasné, že letos se to nestihne. Steve Davis totiž v červnu uvedl, že přechod na plnou autonomii bude vyžadovat spoustu analýz, testování a validací a zabere dlouhou dobu. Další věcí je to, že řidiči dle dokumentace Boring Company momentálně slouží jako bezpečnostní prvek. V případě nouzové situace, jako je například požár, řidiči pomůžou navést pasažéry k nouzovým východům a tak podobně. Není tedy jasné, jak by to fungovalo v případě plně autonomního systému.
V souvislosti s budoucím přechodem na autonomní provoz také dojde k vyjednání nové smlouvy mezi výstavištěm a Boring Company. Tunely totiž patří výstavišti, ale jejich provoz obstarává Boring Company, za což například v roce 2022 dostane zaplaceno 5 milionů dolarů. Velkou část nákladů ale představují platy řidičů, a tak po zavedení autonomního systému budou vyjednány nové smluvní podmínky, které vezmou v potaz, že řidiči už nebudou potřeba.
V tunelech je momentálně provozováno 62 vozů Tesla a firma požádala o navýšení počtu na 70 automobilů. Boring Company zároveň připravuje rozšíření tunelů k dvěma nedalekým hotelům a později také do zbytku Las Vegas. Výsledná síť tunelů ponese název Vegas Loop.