Boring Company chce pod Las Vegas vybudovat rozsáhlou síť tunelů pro veřejnou dopravu pomocí autonomních Tesel

Společnost Boring Company dokončuje tunelový přepravní systém Loop pod výstavištěm v Las Vegas a s průběhem projektu je nejspíš spokojená. Nyní totiž představila plány na stavbu komplexního systému tunelů pod dalšími částmi Las Vegas, který by propojoval místní hotely, kasina a potenciálně i letiště a fotbalový stadion. Systém by zajišťoval rychlou přepravu po městě pomocí elektromobilů Tesla.

Stávající projekt dvojice tunelů pod výstavištěm v Las Vegas pokračuje podle plánu a měl by být hotový už v následujících týdnech. Nejspíš se tedy stihne původně slíbený termín, podle kterého měl být přepravní systém hotový před veletrhem CES v lednu 2021. Akce však byla nakonec přesunuta online kvůli pandemii koronaviru, takže splnění termínu nejspíš ve výsledku není až tak podstatné. Každopádně Boring Company v posledních měsících pracuje na dokončení nástupních stanic a souvisejících vjezdů na obou koncích tunelů. Aktuální stav jedné ze stanic ukazuje následující video:

Zároveň se možná rozjíždí testování provozu uvnitř tunelů s elektromobily Tesla. Na Twitteru se objevilo video, které nejspíš zachycuje jeden z testů s Teslami Model 3 a Model X. Ty mají přepravovat návštěvníky pod rozlehlým výstavištěm rychlostí 56 km/h, přičemž jízda zabere jen 1–2 minuty. Auta mají časem řídit sama, ale zpočátku bude přítomen řidič.

Projektem pod výstavištěm ale plány Boring Company v Las Vegas nekončí. Společnost pracuje na dalších dvou krátkých tunelech, které by propojily výstaviště s nedalekými hotely. Tyto projekty už jsou schváleny a v minulosti jsme o nich psali podrobněji. První z nich by prý mohl být hotový už v lednu a další během léta příštího roku. Tento harmonogram se mi však moc nepozdává, jelikož Boring Company, pokud vím, ještě ani nezačala tyto nové tunely razit. Na druhou stranu se jedná o krátké vzdálenosti (max. 1 km) s jednoduchými nástupními stanicemi, takže společnost možná očekává velmi rychlý průběh stavby.

Boring Company ale ve Vegas chystá výrazně větší věci. Aktuálně vyšlo najevo, že společnost zažádala město o povolení stavby rozsáhlé sítě tunelů v dalších částech Las Vegas. Projekt má název Vegas Loop a zahrnuje přibližně 24 kilometrů tunelů a asi 50 stanic, které by propojovaly místní hotely, atrakce, stadion a možná i letiště. Půjde o standardní tunely s vnitřním průměrem 3,6 metrů v hloubce kolem 9 metrů. Lze také předpokládat, že tunely budou zdvojené, aby pro každý směr byl k dispozici samostatný tunel. Pasažéři by pak v tunelech byli přepravováni opět pomocí elektromobilů Tesla, které by však už měly jezdit rovnou bez řidičů. Zároveň lze očekávat vyšší rychlosti než v případě krátkých tunelů pod výstavištěm. Systém Loop má teoreticky umožňovat rychlosti až 240 km/h.

Mapka potenciální trasy systému Vegas Loop (Zdroj: The Boring Company)

Boring Company by zaplatila stavbu Vegas Loop ze svého, avšak výměnou by si ponechala veškeré zisky z prodejů jízdenek. Přesné ceny nejsou známy, ale měly by být nižší než v případě ekvivalentní jízdy pomocí taxislužby Uber nebo Lyft. Projekt je zatím v rané fázi a potřebuje povolení od několika různých organů, takže výsledná délka a trasy se pravděpodobně ještě změní. Pokud ale vše půjde dobře, stavba by mohla začít už začátkem příštího roku. Síť tunelů by byla budována v několika fázích a první sekce by mohly být zprovozněny 2–3 roky po zahájení stavby.

Tunely pod lasvegaským výstaviště byly vyraženy strojem, který je nazýván Line-Strom nebo Godot+. Ten už je však zastaralý a Las Vegas Review-Journal uvádí, že stroj už používán nebude a nové tunely ve Vegas už vyrazí nový stroj Boring Company. Mělo by jít o zatím nejpokročilejší stroj firmy, který je nazýván Prufrock. Aktuálně je zřejmě testován v Adelantu v Kalifornii, kde možná razí zkušební tunel pro hyperloop.

Stavba tunelu Boring Company v Adelantu (Foto: @kolbyratigan)

Prufrock má být výrazně rychlejší a navíc dokáže tunely razit rovnou z povrchu, takže není nutné předtím vyhloubit jámu. Podrobněji jsme o tomto novém stroji psali zde. Otázkou je, jestli ražba nových tunelů ve Vegas může začít až po dokončení tunelu v Adelantu, nebo jestli má Boring Company více než jeden stroj tohoto typu.

Typy tunelů, které Boring Company nabízí

Boring Company také aktualizovala své oficiální stránky a ty nyní obsahují informace o různých typech tunelů, které firma nabízí. Kromě variant pro přepravní systém Loop (s asfaltovým povrchem pro autonomní Tesly) jsou k dispozici také verze pro inženýrské sítě, chodce nebo standardní přepravní kontejnery. Na webu byl chvilku funkční také jednoduchý kalkulátor, který umožňoval výpočet ceny za stavbu daného typu tunelu po zadání požadované délky a počtu stanic. Nejspíš se ale jednalo o chybu a kalkulátor byl rychle odstraněn.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
22 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV

Elon na to jde chytře. Sdílené tesly jako bateriove úložiště V2P. Na fotce článku VVN vedení. Kabel rozvede tunelem k nabijecim stanicím. Bude vladtnit nejefektivnejsi prenosovou sit v LA.
UI to má vymyšlené dobře. Elon je chytrý. Bude vyrovnávat nedostatek ee ve spicce připojením elektromobilu na síť. Lidi budou platit za sdílení aut. Krom špičky budou použitelná.
Budou jezdit metrem, auty pokud to sdílení povolí coz je aplikace.
Těžký dlouhodobý zisk za investici do tunelu.
Praha potrebuje obdobne řešení. Jen PRE nebude rado. ČEPS BUDE PLATIT miliardy.

Naposledy upraveno před 11 měsíci uživatelem PetrV
Rotvajler

VVN vedení? To bude něco jako LED dioda nebo LCD displej.

Adam Ř

Co takhle velmi vysoké napětí?

Rotvajler

Pravda. Omlouvám se.

JP77

Líbí se mě, že místní články si autoři po sobě pravděpodobně čtou a neobsahují tak zbytečné chyby, které mě na jiných serverech nutí číst větu znova, protože slova nepasují.

PetrV

Kvalitní redakce, viď Petře…:-)

Adam Ř

Líbí se mi, že do toho jdou po Americku na vlastní pěst, takže se ukáže, jak je to dobrej koncept, a né že se schovávaj za státní podnik. Navíc to znamená, že si tam budou moci řídit jak chtěj a výhledově třeba tunely otevřít i ostatním teslám, které by je mohly použít coby zkratku přes (teda pod) ucpané město

PetrV

Je to řešení pro ucpaná města. Spíš bych viděl, že v době energetické špičky tam bude jezdit veřejná doprava, jak o tom mluví. Soukromé tesly mohou také, ale bude to drahé. Ekonomicky jsou baterie výhodnější pro vyrovnávání ee jako regulace. Ježdění v tesle je hezké, ale není tak ekonomicky výhodné.

PetrV

Je to řešení pro ucpaná města. Spíš bych viděl, že v době energetické špičky v tunelu bude jezdit veřejná doprava, jak o tom mluví. Soukromé tesly mohou také, ale bude to drahé, pokud se nebudou připojovat povinně ve špičce k síti. Ekonomicky jsou baterie výhodnější pro vyrovnávání ee jako regulace. Ježdění v tesle je hezké, ale není tak ekonomicky výhodné.
V Praze by to mohla být připravovaná linka D. Pravda průměr 2 razících štítů je velmi luxusní – 6 m. Napojení na ČEPS v Písnici. VN napětí přivedeno do centra města, kde je síť poddimenzována a dochází k poruchám.
Tu nejezdí tramvaje, tu zažívají čtvrti blackout. A rozvoj elektromobility díky green dealu 3 je nevyhnutelný, tudíž častější blackouty.
Bohužel jediný, kdo chtěl řešit tento problém byl Babiš pomocí spalovacích kotlů na ethanol. Ethanol se dá lehce převážet na rozdíl CNG plynu, byl by to zdroj M5+.
Plyn v potrubí z Měcholup, Třeboradic, Drahelčic na místo spotřeby nepřivedete. To jsou místa s napojením VVTL potrubí od Net4Gas.
Současné vedení města s Hřibem strká hlavu do písku. Rozumí památníkům, sochám a dobrému PíÁr…

Tesla, Musk těží z toho, že trasu mu Los Angeles částečně zaplatí a pak uživatelé ee (přenosem ee), aut tesla (regulací ee, půjčováním), veřejné dopravy.
Úžasná synergie…
A těžko pochopitelná, pokud nevíte, jak funguje přenosová soustava a kolik se platí na okamžitou regulaci přenosové soustavy.
Pro představu, baterii přifázujete k síti po synchronizaci frekvence do 5-ti minut (patrně i dříve) tarif ČEPS M5+ a M5-. Dtto přečerpávací elektrárny do 5ti minut. Obojí je jak spotřebič (zátěž), tak zdroj ee. Nejlepší typ regulace.
Paroplynové elektrárny malé (Prostějov) slibují přifázování v tarifu M15+. Jako zátěž nefungují.
PPE Počerady jede v tarifu M30+.
V Poříčí teď ĆEZ distribuce udělal elektrokotel, ten umí zátěž M5-, bohužel jede jen jako spotřebič.
Vodní elektrárny umí najet M5+.
Uhelné, jaderné jsou stabilní zdroje s omezenou možností regulace. Spíš se musí předvídat spotřeba, tak podle toho regulují.
Nejhorší jsou fotovoltaiky a větrné. Nestabilní zdroje, které dělají bordel v přenosové síti. Vyrábí si kdy chtějí a jsou to takoví dotovaní pankáči. Větrnou alespoň zastavíte.
Fotovoltaiku musíte po odpojení střídače zkratovat přes den do země, jinak vznikne přepětí a hrozí požár.

Adame, vy tomu nejspíš rozumíte a jste otevřený novým myšlenkám. Za 10 let uvidíte sám.

akuhtr

Baterie mají omezenou životnost na počet nabití/vybytí. Spíš než takhle plítvat kapacitou nových baterií “automobilové třídy” bych čekal že v případě poptávky začnou nasazovat ojetý starý baterie z tesel, jak jejich tak ze spětného výkupu.
Třeba do power wall jsem tuším někde četl že používají mírně jiné baterie, protože u auta na hmostnosti (a velikosti) záleží mnohem víc než u beterie pro vyrovnávání výkyvů v síti.

PetrV

Kalifornie trpí nedostatkem ee. Především ve špičce a díky OZE. Přečerpávací elektrárny nevybudujete. Paroplyn je drahý a s pomalým náběhem. Musí tam být draha regulace. Jen u nás se vydává 6 mld kč ročně.
Pženosová síť ve městech je poddimenzována na současné potřeby.
Bateriové úložiště do centra měst nedostanete, tak připojíte elektromobily a odebíráte.
Kdoví, jestli ty auta budou vůbec někdy jezdit…:-)

Invc

Bateriová úložiště přímo ve městech nepotřebuješ – protože města typicky nemají lokální zdroje (zvláště pak nestabilní typu solár / vítr). Takže pokud už chceš bateriové úložiště, tak si ho klidně můžeš postavit na kraji města… kde s tím není prostorově problém. (Respektive ti v rámci města případně postačí podstatně menší – pokud už bys tam nějaké lokální zdroje měl).

Distribuční síť na stávající potřeby je vcelku v pohodě… na 100% elektromobilitu není stavěná, ale to zapojení aut nevyřeší – stejně bys ji musel přestavět / významně posílit. Navíc je třeba počítat s tím, že většinu těch “nových” špiček by ti tvořilo právě nabíjení aut… a tak by se ti tam de facto jedna auta nabíjela (částečně) na úkor druhých aut (a jediný výsledek by byl, že by se opotřebovávaly baterie, a zvyšovaly ztráty energie – nabíjecími ztrátami).

Kalifornie … je trochu jiný příběh, ale i tam třeba ten poslední blackout byl zapříčiněn špatným odhadem a extrémem počasí (a tím, že obchodník s elektřinou poslal energii jinam).

Naposledy upraveno před 11 měsíci uživatelem Invc
akuhtr

Bateriové úložiště do centra měst nedostanu? Baterie bez příslušenství v podobě zbytku auta jsou relativně malé. Proč bych je tam nedostal? Pro mě za mě rovnou jako součást zázemí těch dobíjecích stojanů pro Tesly? A proč vlastně baterie do centra měst? proč nemůžou být za městem?

Jiří

Pro srovnání slavná australská Tesla baterie v Hornsdale má celkové rozměry (nejen baterie, ale i vše okolo) o trochu větší, nežli maličká Františkánská zahrada, takže i na Praze 1 by se našlo spousta míst, že by nikdo netušil, že tam něco takového je.
Pokud bychom brali čistě jen ta bateriová úložiště, tak pro 100 MWh zálohu je potřeba 33 Megapacků * 11,5 = 380 m² a při nutnosti mít okolo každého kontejneru prostor se dostáváme někam k 1000 m² maximálně a klidně by se vlezly na šířku s dostatečnými rozestupy i na loď Grand Bohemia 🙂

Naposledy upraveno před 11 měsíci uživatelem Jiří
PetrV

Potřebuješ mít rychlou odezvu v místě spotřeby ee. Nejlépe tedy nabíjecí místa pro elektromobily, kde stejnosměr baterie ti rovnou napájí stejnosměr. Pokud by jsi to měl za městem u rozvodny , tak je systém baterie, střídač zfázování, přenos, usměrnění, napájení. Obrovské ztráty.

bohyn

Ziju v centru Prahy 10 let a zazil sem jeden 10 minutovy blackout v Karline (a to je tu relativne nova rozvodla) mesic nebo dva zpatky. Pak vim o nize uvedenem pozaru rozvodny na Chodove coz vyradilo Jizni mesto a jeste vyhorela rozvodna pro SZDC v Chuchli tak museli jezdit diesel lokomotivy. Jinak si na nic dramatickyho nepamatuju. Je tu daleko stabilnejsi zdroj, nez v okresnim meste ze kteryho sem. Spis mam pochybnosti, ze ty si nekdy v Praze byl a jen tu nemlatis prazdnou slamu.

Naposledy upraveno před 11 měsíci uživatelem bohyn
PetrV

bohyn, naposledy nejely 12.10.2020 na Praze 6- nedostatek ee..

PetrK

30minut 🙂

Adam Ř

Proč by mělo být drahé v těch tunelech jezdit soukromou teslou? Asi to vyjde o trochu draz, zvlast pokud neni plne obsazena a veřejné vozítko je, ale zase si s ni muzete vyjet z tunelu a parkovat před domem. Vyrovnavani ee bateriemi z elektromobilu (at uz behem nabijeni, nebo po konci zivotnosti) je zajmave tema, ale je to naprosty offtopic

PetrV

Adame, také jsem tomu před týdnem nevěřil.
Pokud jste z Prahy, tak víte, že čas od času nejezdí tramvaje, tu nejezdí vlaky z hlavního nádraží.
Je to způsobeno poddimenzováním distribuční sítě v centru. Rozvodny ČEPS jsou na okraji města.
PRE a magistrát na to prdí, protože by to stálo velké peníze.
Proto vzniká tzv V2G pod LA a Vegas.
Přináší to prachy, protože auta stojí na parkovacím místě 95 procent své životnosti.
Jinak je to celý systém V2X, což je scifi, ale asi k tomu taky dojde.
Jde o vyrovnání odběrových špiček.

Koukněte na anglickou wiki V2G a V2X….

Možná to oddálí COVID, ale elektromobily jsou strašní žrouti ee…

Invc

Člověk by řekl, že Praha je výkladní skříní republiky a zatím tohle … všichni tam zahynou… muhahahaha. Oh wait… já vlastně žiju v centru… pomoooc elektrický armabeton se plíží budeme jíst svíčky!!! rychle do krytu !!! (Pardon – nevím kolik vykřičníků se správně píše).

/s off

1) Za posledních cca 15 let pamatuju tak 6 výpadků elektřiny – z toho 4 kvůli přepojování na nové vedení. A jediný blackout, když shořela rozvodna na Chodově. Ano občas nejezdí tramvaje / elektřina – ale to nikdy nebylo kvůli přetížení sítě, ale kvůli běžným poruchám – lokálním důvodům (a zas tak často se to neděje).

2) PRE (distribuce) na to kašle takovým způsobem, že za posledního cca půl roku kupříkladu překopalo komplet rozvody na Praze 2, včetně úprav transformátoroven (což je v principu mnohem dražší, než pár vedení VN na 22kV – protože se vyměňuje vedení prakticky do každého domu a rozkopává se tedy prakticky vše). Krom toho teď oslavili takové malé jubileum v rámci přestavy sítě na “chytrou”.

3) Ano transformátorovny ČEPS jsou skutečně na kraji města… protože tam končí přenosová soustava a přechází do distribuční soustavy. Opravdu do centra města nevede 440kV / 220 kV… odtamtud to už přebírá PRE – a do centra to pokračuje na 110kV (a to nejen z těch 3 velkých transformoven, ale i z dalších zdrojů) do transformoven 110kV / 22 kV, kterých je pokud se nepletu v Praze 24…

A vůbec … možná by bylo nejlepší, kdyby ses podíval jak, to ve skutečnosti vypadá – PRE DI mají podrobné technické informace (včetně tras vedení, jejich přenosových kapacit, kapacit transformoven a plánovaného rozvoje … a včetně statistik spotřeby a zatížení) na svých stránkách, tak co kdyby ses prostě podíval tam:

https://www.predistribuce.cz/cs/distribucni-sit/

PetrK

Správně se píše jen jeden vykřičník. Neplatí, že víc vykřičníků víc Adidas. Nicméně to není vyložená chyba 😉
Jinak souhlas. Tramvaje nejezdí většinou kvůli nehodě – ať už tramvaje nebo někoho jiného s trolejí. Blackout pamatuji ten na Chodově a dva tři roky zpátky v Karlíně, už si to nepamatuji přesně, ale bylo to hodinu nebo dvě. Pravdou je, že tak jednou do roka se vyskytne “dropout” o takové “krátkosti”, že se některá zařízení nestihnou vypnout :-).
Stejně tak vykouknu ven z okna a vidím, jak tu předělávají vedení do každého domu. Před pár lety kompletně předělali místní transformátor a fungoval bez problémů i během povodně, kdy byl pod vodou.