Testovací let Starship SN9

SN9 je další v řadě prototypů kosmické lodi Starship, která má v budoucnu umožnit levné lety do vesmíru. Předchozí prototyp SN8 v prosinci provedl testovací let do výšky 12 km, který splnil většinu vytyčených cílů, ale přistání se nakonec nezdařilo. Nový prototyp SN9 se tedy pokusil provést podobný let, avšak tentokrát jen do výšky 10 kilometrů.

» Přeskočit na videa a aktuální informace «

Starship SN9 je zatím nejpokročilejší prototyp kosmické lodi Starship, který má tři motory Raptory, je jako první kompletně vyroben z nerezové oceli 304L a má aerodynamickou špičku i plně funkční stabilizační plochy. Starship má 50 metrů na výšku, 9 metrů v průměru a suchou hmotnost 120 tun či více. Jedná se však jen o druhý stupeň větší orbitální rakety, kterou bude tvořit ještě 72 metrů vysoký nosič Super Heavy s až 28 Raptory.

Prototyp Starship SN9 byl vyroben na podzim 2020 v montážním areálu v Boca Chica a původně mělo jeho testování začít hned po letu SN8. Jenže pod prototypem stojícím v montážní hale se zhroutil podstavec a došlo k poškození stabilizačních ploch na jedné straně lodi. Následně proběhly opravy a prototyp byl před Vánoci přepraven na rampu. Testování bylo zahájeno ještě před koncem roku 2020 a 6. ledna byl proveden statický zážeh motorů. O týden později následovala série dalších statických zážehů.

Let Starship SN9 nakonec proběhl v úterý 2. 2. ve 21:25 SEČ. Přistání se bohužel opět nezdařilo.

Videa a záznamy přenosů

SpaceX

Kosmonautix.cz

NASA Spaceflight

Everyday Astronaut

Trevor Mahlmann

LabPadre

SPadre

RGV Photography

StarshipBC

Austin Barnard

Srovnání s SN8

Aktuální informace

Pozor, pokud se vám nezobrazují nové zprávy, zkuste manuálně aktualizovat stránku.


Mnohem více informací o Starship a Super Heavy najdete v našem velmi podrobném článku Vše o Starship.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
143 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Silhan.J

Bylo by hezké, kdyby provedli skok na silvestra, ale pochybuju že to stihnou.

Marek Buchar

No nevim … mi to přijde jako docela drahej ohňostroj … navíc RUD už otestovala SN8 🙂

Dr.Valve

Tiež mám tušenie že na nový rok to Elon riskne, aspoň spustením motorov a ked sa zadarí možno dá príkaz na litle hop 100-200m.

Jiří Cholinský

SN9 pro let bude pro let vybaven He tlakováním přistávacích tanků ,EM říká,to je jen dočasné řešení definitivní bude jiné(dle evryday kosmo)

Ota

U všech ostatních firem by se měsíc zřizovala vyšetřovací komise (samozřejmě genderově i rasově vyvážená) dělalo by se vyšetřování příčin, analýza následných rizik. Psaly by se stohy papíru, aby bylo jasné, že každý z těch managerů-ouřadů tam má svojí veledůležitou roli a právě bez jeho přispění by se to jistojistě opakovalo… No a v březnu by bylo jasno, že šlo vadu materiálu…

Michal Andrej

A keby to bolo v Európe, tak by sa ešte vzájomne potľapkávali po pleciach a chválili svoju tvrdú, vynikajúcu prácu a výbornú spoluprácu (ako to robili pri vyšetrovaní zlyhania rakety Vega).

Dr.Valve

A prežrali by kamión chlebíčkov a vypili objem SN palivových nádrží s kávou.

Ales

Muj tip je ze SN9 poleti 2.1.
Jak to vidite vy? Prosim nerozepisujte odpoved. Piste jen datum.

Premek

15.1.

Michal

21.1 najskor

Suchý LED pásek

10.1.

Josef

31.12.. 20.1. podle mě poletí už SN10.

Michal Andrej

22.2.2021

Jiří

9. 1. 23:45 🙂

Martin B

5.2.

Naposledy upraveno před 7 měsíci uživatelem Martin B
Mses

12.1.

Pavelll

1.1. to je preci jasne 😉

Mirek

5.1.

Dr.Valve

1.1,2021 Little Hops 😀

Naposledy upraveno před 7 měsíci uživatelem Dr.Valve
Michal

To chce teda obrovsku odvahu ju prevazat takto klobuk dole 👍🏻

daevid

Poprosim autora o dalsiu anketu k (ne)uspesnosti letu SN9.
Mohlo by sa stat kludne akousi tradiciou k tymto samostatnym testovacim letom 🙂

Marcel S.

Pane Melechine, chtěl bych Vám poděkovat za Vaší skvělou práci, ale raději bych uvítal, kdybyste ponechal vše pouze na “VÝROBA A TESTOVÁNÍ STRASHIP”. Započal jste tam a také bych to tam nechal z důvodu jednoduchosti a ne neustálému přecházení na články týkající se onoho testování. Děkuji mnohokráte. Marcel S.

Josef

Přesně tak. Na jaře bude funkčních už třeba 5 prototypů, létat se bude každý týden. Do toho přibude Super Heavy, pak druhá Super Heavy…, možná už v létě zkušební lety na oběžnou dráhu… Mít všechny testy v jednom článku už nejde, bylo by to hrozně nepřehledné. Ono už je navíc možné, že jeden z pokročilejších prototypů brzy dostane náklad několika desítek až stovek družic Starlinku a vynese je do vesmíru. Podle mě k tomu dojde už v létě.

Samo

Legislatíva bude pomalá, skôr ako koniec 2021 orbita nebude, povolenia a razítková armáda budú brzdiť progress. Hlavne pre SH, Starship má na testy už povolenia ale SH bude skôr či neskôr problém, je to monštrum aby nemusel byť nakoniec vysťahovaný pre štarty aj South padre a port isabel čo je skoro nerálne a skôr sa bude musieť počkať na morskú rampu.

Pavel Šafář

Američani jsou naštěstí v bezpečnosti a buzeraci předpisy trošku tolerantnější než EU. KOmplikovanější to může být, ale myslím, že tohle je projekt, který se bude snažit stát podpořit. Ale na pravidelnější lety budou muset udělat něco dál od civilizace. Výbuch celé rakety by byla asi menší atomovka 😀

Marcel S.

Děkuji za odpověď. I když mě to moc nepřesvědčilo 🙂 Stále si myslím, že je lepší mít to v jednom uceleném celku dle názvu “testování” a jak píše níže J. R., dát tam pouze odkaz na zkoušku či již samotný let daného prototypu. Takto se mi to v mém čtení tříští. Navíc jsem toho názoru, že je irelevantní, že tam bude moc informací. Bude jich stále stejně, pouze nebudou roztříštěny do x samostatných článků. Jde přeci jen stále o testování a zda mám 1 nebo 5 kusů je jedno. 🙂 Krásné svátky, skvělý web!!!

Jiří

Založit článek později považuji za nejlepší řešení, ideálně k prvnímu statickému zážehu, až před letem mi přijde už zase moc pozdě. A u některých informací bych určitě nevadila ani duplicita příspěvků v obecném přehledu i u samostatného článku.

Pavelll

Praxe clanku k jednotlivym SN mi pripada dobra a prehledna

daevid

Nie je niekde (nema niekto) k dispozicii nejake info jak funguje hold/release mechanizmus stojanu na starship pri starte? Popr i disconnect ventily na palivove latky?
Najlepšie vizualne.

Michal Andrej

SN8 havarovala pri pristávaní. Takže SN9 musí otestovať hlavne túto fázu – pristávací zážeh z malých nádrží. Očakávam viac plnohodnotných statických zážehov na rampe, ktoré toto preveria.
Skok SN9 podľa mňa bude vo februári (aj to iba ak nezhoria, prípadne neroztavia, motory pri tých zážehoch ako u SN8).

Invc

Kdy začne instalace vánočních světel na trup? Přímo si o to říká…

Mirek

No simuloval jsem to v PC. A bez těch klapek by se fakt asi přistát nedalo. Celkem to drží svislý směr.

Aleš

V cem to testujes, co presne testujes a jak test provadis? Podel se o vice info a screeny 🙂 to by klidne mohlo vydat i na cely clanek.

Mirek

No testuju to tak, že jsem si spočítal gravitaci a odpor vzduchu pro raketu i klapky a tak simuluju pohyb rakety. Ale učitě to má spacex spočitané lépe než já. Více na mirheb.borec.cz/raketa.

Mirek