Úryvky z nové biografie Elona Muska: Pocity před prvním startem Starship a jak vznikal nevšední design Cybertrucku

Letos v květnu jsme informovali, že v září vyjde nová biografie Elona Muska. Jejím autorem je Walter Isaacson, který v minulosti napsal také biografie Steva Jobse nebo Alberta Einsteina. Isaacson od té doby na platformě X (bývalý Twitter) zveřejnil několik úryvků ze své chystané knihy a dva z nich jsme pro vás přeložili do češtiny. První popisuje napjatou atmosféru ve Starbase před letošním prvním startem Starship a druhý zachycuje ranou fázi vývoje elektrického pick-upu Tesla Cybertruck, kdy Muskovi všichni rozmlouvali netradiční design tohoto futuristického vozu.

Obálka chystané biografie Elona Muska od Waltera Isaacsona

Starbase v den prvního startu Starship

Původní tweet
Překlad:

Krátký úryvek z mé připravované knihy o Muskových emocích v dubnu při prvním testovacím startu Starship:

„Jsem strašně nervózní,“ řekl Musk Markovi Juncosovi, když stáli na balkóně na vrcholu 80 metrů vysoké montážní budovy ve Starbase. „Stává se mi to před každým velkým startem. Mám trauma z neúspěchů na Kwaji.“

První integrovaný let Starship (Foto: SpaceX)

Byl duben 2023, čas na experimentální start Starship. Když dorazil do jižního Texasu, Musk dělal to, co často dělal před důležitým startem rakety, včetně svého prvního o sedmnáct let dříve: zaměřil se na budoucnost. Bombardoval Juncosu nápady a nařízeními, například ohledně nahrazení čtyř montážních stanů ve Starbase o velikosti fotbalového hřiště mamutí tovární budovou, která dokáže vyrábět více než jednu raketu za měsíc. Měli by okamžitě začít stavět továrnu spolu s novou vesnicí s domy se solárními střechami pro dělníky. Vytvořit raketu, jako je Starship, bylo těžké, ale věděl, že důležitějším krokem je umět ji vyrábět ve velkém počtu. K udržení lidské kolonie na Marsu bude časem potřeba flotila čítající přes tisíc kosmických lodí. „Mojí největší obavou je naše trajektorie. Jsme na trajektorii dostat se na Mars, než se civilizace zhroutí?“

Elon Musk ve Starbase během prvního integrovaného letu Starship (Foto: Walter Isaacson)

Když se k nim ostatní inženýři připojili na tříhodinovou kontrolu před startem v konferenční místnosti na vrcholu hangáru, Musk pronesl povzbudivou řeč: „Stojí za to mít na paměti, když teď procházíte všemi útrapami, že věc, na které pracujete, je ta nejúžasnější věc na Zemi. S velkým předstihem. Co je na druhém místě? Tohle je mnohem úžasnější než cokoli, co je druhé nejlepší.“

Řeč se pak stočila na téma rizika. Asi tucet regulačních agentur, které musely letový test schválit, nesdílely Muskovo nadšení. Inženýři ho informovali o všech bezpečnostních kontrolách a požadavcích, kterými prošli. „Získat licenci bylo existenciálně vyčerpávající,“ řekl Juncosa. Shana Diez a Jake McKenzie poskytli podrobnosti. „Bolí mě z toho mozek, kurva,“ řekl Musk a držel se za hlavu. „Snažím se přijít na to, jak dostat lidstvo na Mars i přes všechny tyhle kraviny okolo.“

Dvě minuty mlčky přemýšlel, a když se probral z transu, měl filozofickou náladu. „Takto civilizace upadají. Přestali riskovat. A když přestanou riskovat, jejich tepny ztvrdnou. Každým rokem je více rozhodčích a méně dělníků.“ To je důvod, proč Amerika už nedokáže stavět věci jako vysokorychlostní železnice nebo rakety, které doletí na Měsíc. „Když jste úspěšní příliš dlouho, ztratíte chuť riskovat.“


Jak probíhal design Cybertrucku

Tweet č. 1
Překlad:

Walter Isaacson sdílí poznatky o designování Cybertrucku:

Asi před 6 lety seděl Elon Musk s [designérem Franzem von Holzhausenem] a dívali se na náklaďák Ford. Elon říkal, že taková auta jsou nudná. Nerad se nudí. Ukazoval obrázky věcí z filmů, ze sci-fi, z videoher a na té schůzce ho od toho všichni odrazovali. Nakonec řekl: „Nechte toho, prostě to uděláme. Uděláme to auto nevšední.“

Tesla Cybertruck (Zdroj: Tesla)

Doplnění k příspěvku od Sawyera Merritta:

Ve své knize popisuji, jak jednoho pátku v roce 2017 Elon Musk prohlásil: „Uděláme to celé z nerezové oceli.“ Já doplňuji: Použití nerezové oceli otevřelo nové možnosti pro vzhled pick-upu. Namísto použití lisovacích strojů, které by formovaly uhlíková vlákna do panelů karoserie s jemnými křivkami a tvary, by nerezová ocel upřednostňovala rovné plochy a ostré úhly. To designérskému týmu umožnilo – a v některých ohledech je to přinutilo – zkoumat nápady, které byly futurističtější, drsnější a dokonce i znepokojivé.“

Tweet č. 2
Překlad:

„Chevrolet Silverado nadále stál v showroomu pro referenci. Před ním byly tři velké nástěnky s obrázky široké škály vozidel, včetně těch z videoher a sci-fi filmů. Zahrnovaly designy od retra po futuristické, od uhlazených po zubaté, od ladných až po znepokojivé. S rukama ležérně v kapsách se von Holzhausen tvářil uvolněně jako surfař hledající tu správnou vlnu. Musk, paže v bok, byl stočený jako medvěd hledající kořist.

Elon Musk, Franz von Holzhausen a další během rané fáze designování Cybertrucku (Foto: Walter Isaacson)

Když se Musk díval na obrázky na nástěnkách, tíhnul k těm, které měly futuristický, kybernetický vzhled. Nedávno finalizovali design Modelu Y, crossoverové verzi Modelu 3, a Muskovi rozmluvili některé jeho radikálnější a nekonvenční nápady. Vzhledem k tomu, že s Modelem Y hrál na jistotu, nechtěl, aby se to samé stalo s designem pickupu. „Buďme odvážní,“ řekl. „Ať lidi překvapíme.“

Pokaždé, když někdo ukázal na konvenčnější obrázek, Musk odporoval a ukázal na auto z videohry Halo nebo z upoutávky na připravovanou hru Cyberpunk 2077 nebo z filmu Blade Runner Ridleyho Scotta. Jeho syn Saxon, který je autista, mu nedávno položil nekonvenční otázku, která rezonovala: „Proč budoucnost nevypadá jako budoucnost?“ Musk opakovaně citoval Saxonovu otázku. V ten pátek řekl týmu designérů: „Chci, aby budoucnost vypadala jako budoucnost.“

Tesla Cybertruck s otevřenou korbou (Zdroj: Tesla)

Ozvalo se několik nesouhlasných hlasů, které naznačovaly, že něco příliš futuristického se nebude prodávat. Koneckonců, tohle byl pick-up. „Je mi jedno, když si to nikdo nekoupí,“ řekl na konci schůze. „Neděláme tradiční nudný náklaďák. Vždycky ho můžeme udělat později. Chci vytvořit něco, co je cool. Už mi neodporujte.“


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Meh
Luboš Černý

Dnešní Moscow Times píše….
Zakladatel SpaceX Elon Musk se po začátku války na Ukrajině pravidelně radil s ruskými úřady a na podzim 2022 osobně hovořil s Vladimirem Putinem. Jak poznamenává časopis The New Yorker s odkazem na zástupce náčelníka Pentagonu Colina Kahla, stalo se tak poté, co se rozhodl poskytnout ukrajinské armádě terminály Starlink pro satelitní komunikaci. Kyjev se rozhodl obrátit na SpaceX, když Kreml kromě vojenské intervence začal provádět kybernetické útoky na ukrajinskou digitální infrastrukturu. Ukrajinské vedení plánovalo vytvořit síť terminálů, které by Rusko jen těžko úplně zničilo. Tři zdroje The New Yorker, které se podílely na dodávkách systémů Starlink na Ukrajinu, uvedly, že zpočátku nikdo nepřemýšlel o tom, jak moc byl Musk osobně zapojen do procesu: miliardář podporoval dodávky terminálů APU. Na podzim roku 2022 však Musk začal vyjadřovat obavy z použití Starlinku ve válce a také řekl, že nebude schopen neustále financovat dodávky na vlastní náklady. Brzy poté si ukrajinská armáda začala stěžovat na občasné výpadky proudu na frontách. Na podzim roku 2022 na konferenci v Aspenu za účasti podnikatelů a politiků Musk dokonce vyjádřil podporu Vladimiru Putinovi. „Řekl z pódia: „Musíme vyjednávat. Putin chce mír – musíme vyjednat mír s Putinem,“ připomněl Reed Hoffman , který s Muskem spolupracoval v PayPalu.
Pentagon se rozhodl uzavřít smlouvu se SpaceX, takže, jak řekl Kahl, “Musk nemohl jen tak pokračovat a zastavit svou podporu.” V říjnu mu Kal zavolal. Podnikatel okamžitě nepřistoupil na podmínky amerických úřadů. „Myslím, že ho znervóznila skutečnost, že účast Starlinku se v Rusku stále více spojuje s podporou akcí ukrajinské armády,“ domnívá se Kahl. Během hovoru Musk řekl, že osobně mluvil s Vladimirem Putinem. Jiný zdroj řekl publikaci, že Musk informoval o rozhovoru s ruským prezidentem několik týdnů před zveřejněním jeho „mírového plánu“ na Twitteru a upřesnil, že jeho konzultace s Kremlem byly pravidelné. O rozhovoru mezi Muskem a Putinem v říjnu 2022 napsalo vydání Vice s odkazem na ekonoma Jana Bremmera. Musk fakt komunikace s ruským prezidentem popřel. “Ne. S Putinem jsem mluvil jen jednou, a to bylo asi před 18 měsíci. Tématem byl vesmír,“ řekl .

PetrV

Vyrýt do kamene: Každým rokem je více rozhodčích a méně dělníků.
A nejen v usa.

Pavel Riedl

Přesně tyto věty jsem si poznačil:

  • „Každým rokem je více rozhodčích a méně dělníků“
  • „Proč budoucnost nevypadá jako budoucnost?“