Aerodynamický kryt přistál do sítě na lodi Mr. Steven, ale jen na chvíli…

SpaceX se na Twitteru podělilo o nové video z jednoho z nedávných zkušebních pokusů o zachycení aerodynamického krytu do sítě na lodi Mr. Steven. Jde o stejnou situaci, jakou jste mohli vidět v podobném videu před 3 týdny. SpaceX opět shodilo polovinu aerodynamického krytu z vrtulníku ve výšce 3,5 km, kryt poté otevřel padák, a loď Mr. Steven se jej pokusila zachytit do sítě.

V minulém videu kryt těsně minul síť a tentokrát to bylo ještě těsnější, neboť kryt se do sítě dokonce trefil! Ale bohužel jen z poloviny, protože loď nestihla zpomalit, a tak se kryt po chvíli převrátil vzad a rozbil se o hladinu.

Pár poznámek a podnětů k diskuzi:

  • Poté, co se kryt převážil, byl odhozen padák. Zajímalo by mě, jestli je odhození ovládané dálkově z lodi, nebo je automatické. Pokud automatické, tak na základě čeho se odhození padáku aktivuje?
  • Během přistání stojí na palubě za můstkem člověk. Možná sleduje klesající kryt a dává pokyny kormidelníkovi, aby loď lépe navedl pod kryt?
  • Kryt z tohoto testu možná vyfotila fotografka webu Teslarati 22. ledna v přístavu:

A na závěr jedna související novinka. Loď Mr. Steven se začátkem týdne vydala na cestu z Kalifornie na Floridu skrz Panamský průplav. Loď se původně měla trvale přestěhovat už koncem loňského roku, ale nakonec odplula až teď. Z floridského Mysu Canaveral startuje většina misí SpaceX, takže tohle stěhování je pro nás fanoušky dobrou zprávou.

Z Kalifornie letos proběhnou už jen 3 nebo 4 starty, zatímco z Floridy jich bude minimálně dvakrát více (mise s Dragony aerodynamické kryty nepoužívají), takže se nejspíš můžeme těšit na častější pokusy o zachycení krytů do sítě. První misí, pro kterou by už mohl být Mr. Steven přítomen, je únorová Nusantara Satu.

Všech pět dosavadních pokusů o zachycení krytu bylo neúspěšných, tak snad to konečně vyjde!




  • Mohlo by se vám líbit...

    19
    Diskuze

    avatar
      Odebírat komentáře  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Ales
    Host
    Ales

    Pekne zabery. Ale je videt ze kormidelnik nema uplne nejlepsi predstavu o vzajemne poloze lodi a krytu. Uz ze zacatku by potrebovala lod zpomalit.
    Odpojeni padaku bych rekl ze dela prave ten clovek vzadu na lodi, bud ma pomalejsi reakce nebo spatne vyhodnotil situaci. Pripadne system ma nejakou prodlevu (coz je asi blbost).

    Martin Gašparovič
    Host
    Martin Gašparovič

    Riešením je aby loď tiež riadil počítač a komunikoval s pristávajúcim krytom. A možno aj iná , lepšie manévrujúca , loď by sa zišla. Možno nejakú novú postavia .

    Mário
    Host
    Mário

    Vyzerá to ako keby tesne pred pristáním začal fúkať silný protivietor ale loď nezpomalila.

    Jiný Honza
    Host
    Jiný Honza

    Spíš bych řekl, že to byla turbulence za sítí, možná v kombinaci s nějakým přibrzděním padáku před odhozením.

    petr
    Host
    petr

    Není mi moc jasné proč nepoužijí automaticky řiditelný padák. Pro tuhle velikost by to byla jen malá krabička, navíc je to technologie známa už docela dlouho.

    Ivo Janáček
    Host
    Ivo Janáček

    Podle mě padák odhazují na ruční povel, jinak bych řekl, že mají hotovo, protože teď už je to jen otázkou odladit systém GPS na krytu a lodi tak, aby kormidelník přesně viděl trasu padáku v obou rovinách a podle toho pod ni dostal loď. Tohle musí doladit IT oddělení, aby to měl hezky na dvou obrazovkách a mohl pěkně v klidu najet a možná je to ještě o tom, že udělají AP pro loď a bude klid a jediné co se bude dělat ručně bude to odhození padáku.

    Eduard Kenobi
    Host
    Eduard Kenobi

    Nusantara Satu bude prvá misia s chyteným aerodynamický krytom.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Momentálně to vypadá, že zde bude asi největší šance zatím.

    Yamato
    Host
    Yamato

    Clovek by cakal, ze lod bude riadit autopilot na zaklade svojich GPS suradnic a telemetrie z krytu. Rozdiel v situacnom povedomi a v reakcnej dobe medzi pocitacom a kormidelnikom je markantny.

    Pristavajuce boostre predsa tiez nekormidluje nejaky pilot s joystickom…

    Jiný Honza
    Host
    Jiný Honza

    Možná měli pocit, že neuronová síť mezi okem a rukou bude lepší v odhadování poryvů větru a předvídání, kam ten padák s krytem zahne.
    Je otázka, jestli by to nějaký autopilot zvládl lépe. Ten padák má evidentně svoji hlavu a loď je na jeho “úhybné manévry” moc neohrabaná.

    Karel Zvoník
    Host
    Karel Zvoník

    Ta loď má určitě pilota. Ten dokáže buď držet kurz a třeba i rychlost a nebo držet loď na pozici. Za to je zodpovědný tzv. řídící systém DP (Dynamic positioning). To je velmi pokročilý systém, ale i ten má svá omezení. Je rozdělen na 3 třídy a Mr Steven má třídu 2. Konkrétně je na palubě přesně tento poziční systém. https://www.km.kongsberg.com/ks/web/nokbg0240.nsf/AllWeb/A18DA50D246AC221C1256A46002D6505?OpenDocument
    Problém je ten, že padák je zatím dost nepřesný a posádka v poslední fázi chytá kryt v podstatě na slepo. Odhaduje směr i rychlost. Podstatné je, že se neustále celý proces zlepšuje a vychytávají se nedostatky. To je patrné na videích z poslední doby. K obsluze DP systému je třeba operátor s certifikací.

    Marek Buchar
    Host
    Marek Buchar

    Nechápu proč nepoužijou dálkově ovládaný dron, který omotá provaz o něco na tom krytu / padáku a nepoužijí ten provaz k navedení krytu na střed tý sítě …