Aerodynamický kryt přistál do sítě na lodi Mr. Steven, ale jen na chvíli…

SpaceX se na Twitteru podělilo o nové video z jednoho z nedávných zkušebních pokusů o zachycení aerodynamického krytu do sítě na lodi Mr. Steven. Jde o stejnou situaci, jakou jste mohli vidět v podobném videu před 3 týdny. SpaceX opět shodilo polovinu aerodynamického krytu z vrtulníku ve výšce 3,5 km, kryt poté otevřel padák, a loď Mr. Steven se jej pokusila zachytit do sítě.

V minulém videu kryt těsně minul síť a tentokrát to bylo ještě těsnější, neboť kryt se do sítě dokonce trefil! Ale bohužel jen z poloviny, protože loď nestihla zpomalit, a tak se kryt po chvíli převrátil vzad a rozbil se o hladinu.

Pár poznámek a podnětů k diskuzi:

  • Poté, co se kryt převážil, byl odhozen padák. Zajímalo by mě, jestli je odhození ovládané dálkově z lodi, nebo je automatické. Pokud automatické, tak na základě čeho se odhození padáku aktivuje?
  • Během přistání stojí na palubě za můstkem člověk. Možná sleduje klesající kryt a dává pokyny kormidelníkovi, aby loď lépe navedl pod kryt?
  • Kryt z tohoto testu možná vyfotila fotografka webu Teslarati 22. ledna v přístavu:

A na závěr jedna související novinka. Loď Mr. Steven se začátkem týdne vydala na cestu z Kalifornie na Floridu skrz Panamský průplav. Loď se původně měla trvale přestěhovat už koncem loňského roku, ale nakonec odplula až teď. Z floridského Mysu Canaveral startuje většina misí SpaceX, takže tohle stěhování je pro nás fanoušky dobrou zprávou.

Z Kalifornie letos proběhnou už jen 3 nebo 4 starty, zatímco z Floridy jich bude minimálně dvakrát více (mise s Dragony aerodynamické kryty nepoužívají), takže se nejspíš můžeme těšit na častější pokusy o zachycení krytů do sítě. První misí, pro kterou by už mohl být Mr. Steven přítomen, je únorová Nusantara Satu.

Všech pět dosavadních pokusů o zachycení krytu bylo neúspěšných, tak snad to konečně vyjde!

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

19
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Ales
Host
Ales

Pekne zabery. Ale je videt ze kormidelnik nema uplne nejlepsi predstavu o vzajemne poloze lodi a krytu. Uz ze zacatku by potrebovala lod zpomalit.
Odpojeni padaku bych rekl ze dela prave ten clovek vzadu na lodi, bud ma pomalejsi reakce nebo spatne vyhodnotil situaci. Pripadne system ma nejakou prodlevu (coz je asi blbost).

Martin Gašparovič
Host
Martin Gašparovič

Riešením je aby loď tiež riadil počítač a komunikoval s pristávajúcim krytom. A možno aj iná , lepšie manévrujúca , loď by sa zišla. Možno nejakú novú postavia .

Mário
Host
Mário

Vyzerá to ako keby tesne pred pristáním začal fúkať silný protivietor ale loď nezpomalila.

Jiný Honza
Host
Jiný Honza

Spíš bych řekl, že to byla turbulence za sítí, možná v kombinaci s nějakým přibrzděním padáku před odhozením.

petr
Host
petr

Není mi moc jasné proč nepoužijí automaticky řiditelný padák. Pro tuhle velikost by to byla jen malá krabička, navíc je to technologie známa už docela dlouho.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Podle mě padák odhazují na ruční povel, jinak bych řekl, že mají hotovo, protože teď už je to jen otázkou odladit systém GPS na krytu a lodi tak, aby kormidelník přesně viděl trasu padáku v obou rovinách a podle toho pod ni dostal loď. Tohle musí doladit IT oddělení, aby to měl hezky na dvou obrazovkách a mohl pěkně v klidu najet a možná je to ještě o tom, že udělají AP pro loď a bude klid a jediné co se bude dělat ručně bude to odhození padáku.

Eduard Kenobi
Host
Eduard Kenobi

Nusantara Satu bude prvá misia s chyteným aerodynamický krytom.

Jiří Hadač
Přispěvatel

Momentálně to vypadá, že zde bude asi největší šance zatím.

Yamato
Host
Yamato

Clovek by cakal, ze lod bude riadit autopilot na zaklade svojich GPS suradnic a telemetrie z krytu. Rozdiel v situacnom povedomi a v reakcnej dobe medzi pocitacom a kormidelnikom je markantny.

Pristavajuce boostre predsa tiez nekormidluje nejaky pilot s joystickom…

Jiný Honza
Host
Jiný Honza

Možná měli pocit, že neuronová síť mezi okem a rukou bude lepší v odhadování poryvů větru a předvídání, kam ten padák s krytem zahne.
Je otázka, jestli by to nějaký autopilot zvládl lépe. Ten padák má evidentně svoji hlavu a loď je na jeho “úhybné manévry” moc neohrabaná.

Karel Zvoník
Host
Karel Zvoník

Ta loď má určitě pilota. Ten dokáže buď držet kurz a třeba i rychlost a nebo držet loď na pozici. Za to je zodpovědný tzv. řídící systém DP (Dynamic positioning). To je velmi pokročilý systém, ale i ten má svá omezení. Je rozdělen na 3 třídy a Mr Steven má třídu 2. Konkrétně je na palubě přesně tento poziční systém. https://www.km.kongsberg.com/ks/web/nokbg0240.nsf/AllWeb/A18DA50D246AC221C1256A46002D6505?OpenDocument
Problém je ten, že padák je zatím dost nepřesný a posádka v poslední fázi chytá kryt v podstatě na slepo. Odhaduje směr i rychlost. Podstatné je, že se neustále celý proces zlepšuje a vychytávají se nedostatky. To je patrné na videích z poslední doby. K obsluze DP systému je třeba operátor s certifikací.

Marek Buchar
Host
Marek Buchar

Nechápu proč nepoužijou dálkově ovládaný dron, který omotá provaz o něco na tom krytu / padáku a nepoužijí ten provaz k navedení krytu na střed tý sítě …