První orbitální test Starship

Informace Streamy Články Fotky Videa Aktuálně

Základní informace

  • Datum startu: 2022
  • Loď: Starship S24
  • Nosič: Super Heavy B7 nebo B8
  • Cíl: Téměř nízká oběžná dráha Země (LEO)
  • Startovní rampa: Starbase v jižním Texasu
  • Pokus o přistání lodi: Pouze do vody
  • Pokus o přistání nosiče: Pouze do vody

Podrobnosti a zajímavosti

  • První start kompletní sestavy lodi Starship (výška 50 metrů, průměr 9 metrů) a rakety Super Heavy (výška necelých 70 metrů, průměr 9 metrů), které jsou vyrobeny z nerezové oceli. Finální verze těchto znovupoužitelných strojů mají umožnit levné cesty na oběžnou dráhu Země, ale také na Měsíc a Mars.
  • Cílem testovacího letu je podle oficiálního dokumentu získání co nejvíce dat ohledně dynamiky návratu a toho, čím loď prochází během letových režimů, které je velmi obtížné přesně odhadnout a vypočítat. Získaná data pak SpaceX využije pro provedení změn konstrukce lodi a vytvoření přesnějších modelů pro interní simulace.
  • Testovací mise by měla probíhat tak, že loď Starship připojená k nosiči Super Heavy odstartuje z rampy v Boca Chica (Starbase) v Texasu a vydá se směrem na východ. Raketa Super Heavy se oddělí přibližně 170 sekund po startu, provede částečný návrat směrem k rampě, ale přistane v Mexickém zálivu ve vzdálenosti 32 km od místa startu. Starship bude mezitím dosáhne orbitální rychlosti, ale jelikož nedojde k zakulacení orbity, před návratem do atmosféry nestihne loď dokončit ani jeden oblet Země. Už 90 minut po startu se Starship pokusí o motorické přistání do vody v oblasti 100 km od severozápadního pobřeží havajského ostrova Kauai. Loď tedy obletí Zemi jen ze zhruba tří čtvrtin, přičemž během letu dosáhne maximální výšky pouhých 115 km.
  • Nepočítá se se záchranou lodi ani rakety pro účely dalšího použití.
  • Kombinace lodi Starship a nosiče Super Heavy bude mít při startu celkovou hmotnost kolem 5000 tun. Super Heavy bude obsahovat přibližně 3600 tun paliva a okysličovadla, zatímco Starship ponese dalších 1200 tun těchto pohonných hmot. Přibližně 78 % hmotnosti pohonných látek bude představovat kapalný kyslík, zbytek tvoří kapalný metan. Loď i raketa mají metanovou nádrž umístěnou v horní části a kyslíkovou dole. Loď navíc obsahuje ještě dvě menší nádrže s pohonnými látkami vyhrazenými pro přistávací manévr (kyslíková nádrž je ve špičce lodi a metanová je uvnitř hlavní palivové nádrže).
  • Na lodi i raketě by měly být přítomny také antény pro komunikaci se satelitní sítí Starlink. Jejich použití by mohlo umožnit přenos telemetrie i během návratu do atmosféry, kdy vznikající plazma obvykle způsobuje výpadky přenosu.
  • Jelikož loď nedosáhne stabilní oběžné dráhy a navíc zatím ani není vybavena systémem pro vypouštění nákladu, na této testovací misi nejspíš poletí jen nějaké symbolické drobnosti. Elon Musk zmínil například bochník sýra, podobně jako tomu bylo v případě první mise nákladního Dragonu v roce 2010.
  • Původně měly být na této misi použity prototypy Starship S20 a Super Heavy B4, ale ty nakonec posloužily pouze pro testy na rampě a pak byly přeskočeny ve prospěch pokročilejších exemplářů S24 a B7/B8.
  • Starship:
    • Prototyp Starship S24 je výrazně pokročilejší než jeho předchůdci Starship SN15 a S20.
    • První díl Starship S24 byl v Boca Chica spatřen na konci listopadu 2021 a prototyp byl dokončen v následujícím roce.
    • Starship S20 a následující prototypy už jsou schopny letů na oběžnou dráhu a jsou vybaveny tepelným štítem a systémem pro oddělení od Super Heavy během letu. Zároveň tyto prototypy už jsou vybaveny nejen třemi atmosférickými motory RC, ale také třemi vakuovými motory RVac.
    • Prototyp S24 je ale pokročilejší než S20 – například je kompatibilní pouze s novější variantou motoru Raptor 2 a také by měl být jako první vybaven vylepšenou špičkou, která je vyrobena z menšího počtu dílů.
    • Loď Starship bude při návratu z kosmického prostoru vstupovat do atmosféry pod 60–70° úhlem a řízení budou zajišťovat čtyři samostatně naklopitelné aerodynamické klapky poháněné elektromotory a bateriemi Tesla. Dvě menší klapky se nacházejí na špičce a dvě velké na zádi.
  • Super Heavy:
    • Raketa Super Heavy B7 bude jako první vybavena celkem 33 atmosférickými Raptory druhé generace (20x nehybná varianta RB + 13x varianta RC se schopností naklápění) a dále také roštovými kormidly pro řízení rakety během návratu do atmosféry.
    • Kompletace prototypu proběhla na začátku března 2022. Rozdílem oproti předchozím prototypům by měla být roštová kormidla, která jsou nově bílá, nikoli černá. Prototyp navíc obsahuje nový typ kyslíkové přistávací nádrže a má jinak umístěné vnější tlakové nádoby.
    • Super Heavy po oddělení od lodi Starship provede zpětný zážeh, který raketu nasměruje zpět k pevnině. Podle Elona Muska zpětný zážeh využije všechny středové motory RC, které jsou schopny náklonu o 15 stupňů a tím raketu řídí. Musk doufá, že nosič bude dostatečně bytelný, aby dokázal přečkat návrat do atmosféry i bez provedení zpomalovacího vstupního zážehu, který provádějí rakety Falcon.
  • Vývoj data startu: 2020 → červenec 2021 → leden/únor 2022 → březen 2022 → duben 2022 → květen 2022 → 2022

Živé přenosy

NSF-Starbase

NSF-McGregor

Nerdle

Rover 2.0

Roost

Lab

Sentinel

Sapphire

Související články

Fotky

 

Starship S24

Super Heavy B7

Ostatní

Videa

Neoficiální animace znázorňující první orbitální test:

Oficiální animace o Starship:

Testovací zážeh motoru Raptor 2:

Testovací zážeh vakuového motoru RVac:

Oficiální animace ilustrující velikost Starship:

Minidokument o historii a vývoji Starship (s českými titulky):

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře