První orbitální test Starship

Informace Streamy Články Fotky Videa Aktuálně

Základní informace

  • Datum startu: Březen 2022
  • Loď: Starship S20
  • Nosič: Super Heavy B4
  • Cíl: Téměř nízká oběžná dráha Země (LEO)
  • Startovní rampa: Starbase v jižním Texasu
  • Pokus o přistání lodi: Pouze do vody
  • Pokus o přistání nosiče: Pouze do vody

Podrobnosti a zajímavosti

  • První start kompletní sestavy lodi Starship (výška 50 metrů, průměr 9 metrů) a rakety Super Heavy (výška necelých 70 metrů, průměr 9 metrů), které jsou vyrobeny z nerezové oceli. Finální verze těchto znovupoužitelných strojů mají umožnit levné cesty na oběžnou dráhu Země, ale také na Měsíc a Mars.
  • Půjde o testovací let s prototypy Starship S20 a Super Heavy B4, jehož cílem je podle oficiálního dokumentu získání co nejvíce dat ohledně dynamiky návratu a toho, čím loď prochází během letových režimů, které je velmi obtížné přesně odhadnout a vypočítat. Získaná data pak SpaceX využije pro provedení změn konstrukce lodi a vytvoření přesnějších modelů pro interní simulace.
  • Testovací mise by měla probíhat tak, že loď Starship připojená k nosiči Super Heavy odstartuje z rampy v Boca Chica (Starbase) v Texasu a vydá se směrem na východ. Raketa Super Heavy se oddělí přibližně 170 sekund po startu, provede částečný návrat směrem k rampě, ale přistane v Mexickém zálivu ve vzdálenosti 32 km od místa startu. Starship bude mezitím dosáhne orbitální rychlosti, ale jelikož nedojde k zakulacení orbity, před návratem do atmosféry nestihne loď dokončit ani jeden oblet Země. Už 90 minut po startu se Starship pokusí o motorické přistání do vody v oblasti 100 km od severozápadního pobřeží havajského ostrova Kauai. Loď tedy obletí Zemi jen ze zhruba tří čtvrtin, přičemž během letu dosáhne maximální výšky pouhých 115 km.
  • Nepočítá se se záchranou lodi ani rakety pro účely dalšího použití.
  • Kombinace lodi Starship a nosiče Super Heavy bude mít při startu celkovou hmotnost kolem 5000 tun. Super Heavy bude obsahovat přibližně 3600 tun paliva a okysličovadla, zatímco Starship ponese dalších 1200 tun těchto pohonných hmot. Přibližně 78 % hmotnosti pohonných látek bude představovat kapalný kyslík, zbytek tvoří kapalný metan. Loď i raketa mají metanovou nádrž umístěnou v horní části a kyslíkovou dole. Loď navíc obsahuje ještě dvě menší nádrže s pohonnými látkami vyhrazenými pro přistávací manévr (kyslíková nádrž je ve špičce lodi a metanová je uvnitř hlavní palivové nádrže).
  • Na lodi i raketě by měly být přítomny také antény pro komunikaci se satelitní sítí Starlink. Jejich použití by mohlo umožnit přenos telemetrie i během návratu do atmosféry, kdy vznikající plazma obvykle způsobuje výpadky přenosu.
  • Jelikož loď nedosáhne stabilní oběžné dráhy a navíc zatím ani není vybavena systémem pro vypouštění nákladu, na této testovací misi nejspíš poletí jen nějaké symbolické drobnosti. Elon Musk zmínil například bochník sýra, podobně jako tomu bylo v případě první mise nákladního Dragonu v roce 2010.
  • Starship:
    • Prototyp Starship S20 je výrazně pokročilejší než jeho předchůdce Starship SN15.
    • První díl Starship S20 byl v Boca Chica spatřen 8. března 2021 a dokončení prototypu proběhlo v srpnu 2021.
    • Starship S20 je poprvé vybavena plnohodnotným tepelným štítem z keramických destiček a také plným počtem motorů Raptor (3x atmosférická varianta RC a 3x vakuový RVac). Tyto dva prvky tedy budou poprvé testovány v reálných podmínkách. Nicméně ani Elon Musk moc nepočítá s tím, že návrat Starship z orbity bude úspěšný hned napoprvé.
    • Loď je také poprvé vybavena systémem pro připojení k Super Heavy a následnému odpojení během letu.
    • Loď Starship bude při návratu z kosmického prostoru vstupovat do atmosféry pod 60–70° úhlem a řízení budou zajišťovat čtyři samostatně naklopitelné aerodynamické klapky poháněné elektromotory a bateriemi Tesla. Dvě menší klapky se nacházejí na špičce a dvě velké na zádi.
    • Tlakový test s plynným dusíkem proběhl 27. září 2021 a došlo při něm k odpadnutí několika destiček tepelného štítu následkem testu manévrovacích trysek na špičce lodi. Kryogenní test s kapalným dusíkem byl úspěšně proveden 30. září a 22. října pak následovaly dva statické zážehy motorů Raptor. Při prvním testu byl zažehnut pouze motor RVac 5 a při druhém testu o hodinu později byl zažehnut ten samý motor znovu, ale zároveň i jeden atmosférický Raptor. Zážehy proběhly úspěšně a poté následovala instalace dodatečných motorů před dalšími plánovanými zážehy. Dne 12. listopadu 2021 pak proběhl test spalovacích předkomor a o hodinu později (v 19:13 SEČ) následoval úspěšný statický zážeh všech 6 Raptorů. Opět odpadlo pár destiček tepelného štítu.
  • Super Heavy:
    • Raketa Super Heavy B4 je vybavena celkem 29 atmosférickými Raptory (20x nehybná varianta RB + 9x varianta RC se schopností naklápění) a dále také roštovými kormidly pro řízení rakety během návratu do atmosféry.
    • Super Heavy po oddělení od lodi Starship provede zpětný zážeh, který raketu nasměruje zpět k pevnině. Podle Elona Muska zpětný zážeh využije všechny středové motory RC, které jsou schopny náklonu o 15 stupňů a tím raketu řídí. Musk doufá, že nosič bude dostatečně bytelný, aby dokázal přečkat návrat do atmosféry i bez provedení zpomalovacího vstupního zážehu, který provádějí rakety Falcon.
  • Vývoj data startu: 2020 → červenec 2021 → leden/únor 2022 → březen 2022

Živé přenosy

NSF

Plex

Nerdle

Rover

Rover 2.0

Roost

Lab

Sentinel

Související články

Fotky

Zkušební spojení

Starship S20

Super Heavy B4

Výroba

Ostatní

Videa

Statický zážeh 6 Raptorů na Starship S20:

Statický zážeh jednoho a pak dvou Raptorů na Starship S20:

Neoficiální animace znázorňující první orbitální test:

Oficiální animace o Starship:

Testovací zážeh motoru Raptoru typu RC:

Testovací zážeh vakuového motoru RVac:

Oficiální animace ilustrující velikost Starship:

Minidokument o historii a vývoji Starship (s českými titulky):

Aktuální informace




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře