SpaceX je o krok blíže k úřednímu povolení startů Starship a připravuje Super Heavy B7 na statický zážeh
SpaceX je o několik kroků blíže prvnímu orbitálnímu startu Starship. Úřad FAA totiž konečně vydal rozhodnutí ohledně posouzení ekologických dopadů startů Starship ze Starbase a SpaceX zároveň chystá první statické zážehy Super Heavy vybavené nejnovější generací motorů Raptor. Ještě toho zbývá hodně udělat, ale o dost se zvýšila šance, že letos uvidíme orbitální test kompletní 120metrové rakety.
Poslední suborbitální testovací let Starship proběhl před více než rokem a může se zdát, že SpaceX se od té doby s přípravami letu na oběžnou dráhu moc neposunulo. Zdání však klame, jelikož firma odvedla spoustu práce, akorát to není na rozdíl od efektních testovacích letů tak snadno vidět. Za poslední rok SpaceX téměř dokončilo orbitální startovní rampu a zároveň provedlo řadu důležitých testů. Ty sice byly provedeny s dnes již vyřazenými protypy Starship S20 a Super Heavy B4, ale i tak splnily svůj účel a SpaceX díky nim získalo cennou praxi a zkušenosti.
Například byly poprvé provedeny statické zážehy lodi Starship se všemi šesti Raptory (a zároveň první zážehy vakuových Raptorů nainstalovaných na lodi). Dále byla na orbitální rampě několikrát sestavena kompletní raketa tvořená nosičem Super Heavy a lodí Starship, což mimo jiné umožnilo otestování ramen Mechazilly. Dále byly provedeny zkoušky, při kterých byla celá raketa na rampě naplněna kryogenním dusíkem, což otestovalo velkou část tankovacího systému a rampy jako takové.
SpaceX ale mezitím dokončilo vývoj druhé generace motoru Raptor, a tak bylo rozhodnuto, že na oběžnou dráhu se jako první vydají pokročilejší prototypy Starship S24 a Super Heavy B7, které už jsou uzpůsobeny pro tento typ motoru. Oba stroje prošly během května a června tlakovými zkouškami s kryogenním dusíkem a následně byly převezeny zpět do montážního areálu kvůli instalaci Raptorů. Super Heavy B7 tento proces úspěšně absolvovala jako první, a tak nyní má nainstalovaných všech 33 motorů a před pár dny byla převezena na orbitální rampu.
Přesun rakety na vypouštěcí stůl v minulosti vždy zajišťoval běžný jeřáb, ale tentokrát SpaceX poprvé otestovalo manipulaci s nosičem pomocí ramen Mechazilly. Ta jsou součástí integrační věže a kromě funkce jeřábu budou sloužit také pro zachytávání přistávajících raket a časem i lodí. Mechazillu jsme viděli v akci už v minulosti, ale zatím vždy manipulovala pouze s lodí Starship, nikoli se Super Heavy.
Vše proběhlo v pořádku a Super Heavy B7 nyní sedí na orbitálním vypouštěcím stolu. Dalším krokem by měla být série statických zážehů motorů. Raketa Super Heavy v minulosti absolvovala pouze jeden statický zážeh. Konkrétně šlo o prototyp B3, který měl tři Raptory a přesně před rokem provedl krátký zážeh na suborbitálním testovacím stole. Tentokrát poprvé uvidíme zážeh Super Heavy umístěné na orbitálním stole a vybavené plným počtem Raptorů. Přesný plán provádění testovacích zážehů není znám, ale Elon Musk uvedl, že motory budou zpočátku testovány po jednom. Nějakou dobu tedy nejspíš bude trvat, než se SpaceX dopracuje k zážehům větších skupin motorů (například 20 krajních motorů) a nakonec k finálnímu zážehu všech 33 Raptorů najednou. Nicméně námořní a silniční uzavírky napovídají, že první (pokus o) statický zážeh by mohl přijít už v pondělí 27. června. A nějakou dobu poté nejspíš přijde na řadu také Starship S24, která bude muset projít vlastními testovacími zážehy.
Pokud oba prototypy úspěšně projdou samostatným testováním, lze očekávat, že dalším krokem budou společné zkoušky, při kterých budou raketa i loď sestaveny do jednoho celku a plně natankovány. K tomu bude potřeba, aby tankovací farma měla dostatečnou kapacitu na uložení, zchlazení a natankování zhruba 5000 tun kyslíku a metanu. Nevím však, jestli už je farma v tomto stadiu, nebo je potřeba dokončit ještě nějaké práce. Každopádně až uvidíme úspěšné natankování kompletní rakety doplna, bude možné říct, že SpaceX je z technického hlediska v podstatě připravené na orbitální start.
Než se ale bude moci 120metrový kolos vydat na oběžnou dráhu, SpaceX potřebuje vyřídit startovní povolení od Federální letecké správy (FAA). Jedná se o dlouhý proces, který začal už asi před rokem a první fází bylo posouzení ekologických dopadů orbitálních startů Starship ze Starbase. Úřad FAA v podstatě potřeboval posoudit, zda starty Starship budou mít výrazně vyšší ekologické dopady než již dříve schválené rakety Falcon, které měly z dnešní Starbase startovat původně. Verdikt měl být vydán už na konci minulého roku, ale byl několikrát odložen a nakonec byl oznámen až letos v polovině června. Ke zdržení přispěl vysoký počet komentářů ze strany veřejnosti a také to, že SpaceX v průběhu procesu provedlo několik změn v žádosti. Například zrušilo plány vybudovat ve Starbase vlastní elektrárnu, čističku metanu a zařízení pro odsolování vody.
Verdikt FAA byl nakonec pro SpaceX v podstatě pozitivní. Úřad došel k závěru, že ekologické dopady startů Starship nebudou výrazně vyšší než ty, s kterými počítala původní environmentální studie v kontextu raket Falcon. Tento verdikt je ale podmíněn tím, že SpaceX musí provést přes 75 kroků a změn, které mají zmírnit nebo eliminovat určité neblahé dopady aktivit firmy ve Starbase. Převážně jde o menší kroky, jejichž splnění by pro SpaceX nemělo představovat problém. Zde je několik příkladů:
- SpaceX musí průběžně monitorovat vegetaci a divoká zvířata kolem Starbase
- SpaceX musí informovat okolní obyvatelstvo ohledně hluku a sonických třesků, které budou vznikat v důsledku startů Starship
- SpaceX musí dříve informovat o plánovaných startech, aby se zkrátila doba, po kterou musí být uzavřena veřejná silnice vedoucí kolem Starbase ke místní pláži. Dále nesmí být silnice uzavřena během některých svátků a v případě víkendů jsou uzavírky možné maximálně pětkrát do roka.
- SpaceX má povinnost zorganizovat úklid trosek v případě nehod během startů či testování
- SpaceX musí omezit dopady osvětlení ve Starbase na okolní faunu
- SpaceX musí sledovat dopady vibrací vznikajících při startech na okolní budovy a zajistit opravu vozovek, pokud dojde k jejich poškození kvůli stavební pracím
- SpaceX má umožnit používání Starlinku pro sledování divokých zvířat
- SpaceX má zajistit vzdělávací prohlídky Starbase pro místní studenty
- SpaceX má zajistit kyvadlovou dopravu pro zaměstnance, aby se omezil silniční provoz mezi Starbase a Brownsville
- SpaceX musí každý rok finančně přispívat na různé ekologické programy související například s ochranou ocelotů nebo dravých ptáků
Po splnění těchto nikterak velkých opatření může začít proces udělení startovní licence pro orbitální mise Starship. Bohužel zatím není jasné, jak dlouho bude tento proces trvat, ale nejspíš by šlo o týdny až měsíce. SpaceX každopádně ještě potřebuje čas na dokončení testování orbitálních prototypů, rampy a související infrastruktury, takže ve výsledku by povolení mohlo přijít zhruba ve stejnou dobu, kdy bude firma technicky připravena na start. Elon Musk uvedl, že Starship a Super Heavy pro první orbitální start budou připravené už během července a pak další pár prototypů vždy v průměru každý následující měsíc. Osobně bych to ale bral s rezervou a myslím, že první start proběhne koncem léta a ve zbytku roku uvidíme maximálně jeden další start. Ale rád se budu mýlit.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise NROL-149 - 11. 12. 2024
- Mise GPSIII-SV10 - 9. 12. 2024
- Mise O3b mPOWER 4 - 8. 12. 2024
Docela mě překvapuje, že tam není věta: “SpaceX musí demontovat tu výbušninu, kterou pro pobavení publika odpalovala před přistáním.”
Peter Beck z rocket lab se rád mýlí?
https://www.inverse.com/innovation/starship-wont-work
Je zajímavé, že oba se nenarodili v USA. Jeden v JAR, druhý na Novém Zélandu.
Clickbait…
Práce probíhají. Zaujal mne tento tweet o keramickem povlaku na S24.
https://twitter.com/Michael10711597/status/1541460101319385088?t=zViglHn0jdcL_IdJSoEroQ&s=19
Hezká tabulka.
https://twitter.com/Grandpajoe42/status/1541180238285180929
S24 raptory osazeny.
Dnes WDR, zítra v plánu statické zážehy v pořadí zapsaném v tabulce.
Fascinuje mě, jak si FAA úplně v klidu řekne o “výpalné” v podobě toho, že jim musí umožnit použití Starlinku nebo vzdělávací programy – ani jedno přece nijak nesouvisí s dopady startů na životní prostředí! Copak starty SHS by nebyly možné, pokud by SpaceX nemělo Starlink? Z mého pohledu je to de-facto vydírání nebo jak jsem psal výše výpalné. Je vidět, že “ekologové” (ty uvozovky jsou tam úmyslně, já potřebu ochrany přírody určitě nezpochybňuji, ale na úřadech opravdoví ekologové jsou někde v terénu, na úřadech sedí jen “ekologové”, kteří si z toho udělali business) jsou asi všude na světě stejní :-(.
Taky sem si to říkal, je to trapný
Takhle negativně bych to neviděl. Podobný přístup k podnikání mají v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Švédsku, Finsku, Dánsku…Pokud nějaká firma/organizace způsobí společnosti nebo přírodě v určitém směru újmu (zhoršení životního prostředí, zhoršení kvality života apod.), automaticky se počítá s tím, že tato firma na oplátku poskytne přírodě i lidem nějaké bonusy, které újmu alespoň částečně kompenzují. Všude ve vyspělém světě se snaží dávat negativní externality do rovnováhy s pozitivními. Postavíš továrnu, zhoršíš vzduch v okolí, na oplátku vysadíš stromy a jednou ročně zaplatíš dětem z místní školy pobyt na škole v přírodě. Postavíš velký sklad, zvýší se kvůli tomu intenzita dopravy, na oplátku postavíš místním lidem cyklostezku a do městské poklady přispěješ na hromadnou dopravu. Postavíš tepelnou nebo velkou větrnou elektrárnu, lidem v okolí na oplátku poskytneš levnější elektřinu nebo finanční kompenzaci. Postavíš kosmodrom, který přinese zvýšené množství hluku, uzavírky a zvýší intenzitu dopravy, lidem v okolí přispěješ na hromadnou dopravu, poskytneš jim Starlink a budeš monitorovat změny v místní fauně. V podstatě jde o obchod prospěšný pro všechny strany.
Určitě mnohem lepší forma podnikání než: “Postavím továrnu a lidem v okolí nedám nic. Jen hluk, smrad, zvýšenou intenzitu dopravy a ubytovnu s nádeníky.”
S tím v zásadě nemám problém, ale ta kompenzace by měla být, podle mě, dobrovolná – myslím, že většině firem záleží na jejich PR a zrovna SpaceX bych z opaku nepodezříval. Tj. pokud zavolá např. starosta Elonovi a řekne “hele, máme tady děti ve škole, které by se rády podívali, co to mají za barákem, nešlo by pro ně udělat nějakou exkurzi?”, tak si v podstatě neumím představit, že by Elon řekl “Ne, na to vám kašlu”. Pokud si vybavuji, tak zaměstnanci SpaceX už tam např. zachraňovali želvy atp., takže si nemyslím, že by to byla ta forma podnikání z Vaší poslední věty :-).
S čím problém mám je ta forma – my vám povolíme létat, ale vy za to MUSÍTE udělat věci, které přírodě sice vůbec nepomůžou, ale my je chceme. Je samozřejmě možné, že samo SpaceX v žádosti uvedlo, že negativní vlivy bude kompenzovat třeba těmito věcmi a FAA to jen dalo do rozhodnutí, pak by to bylo OK, ale toto pozadí já neznám.
Je nutné si uvedomit, že životní prostředí nejsou jenom zvířátka. Ale i lidé, původní obyvatelé. A ti asi měli také hodně připomínek a svůj hlas. Takže ano, povolíme vám velmi nebezpečné starty a provoz, ALE, chceme něco jako kompenzaci, doprava, opravy, vzdělávání, menší omezení a lepší plánování…
Je to zase jak čekání na o rok odložené vánoce. Ale už jsme zvyklí, vánoce přijdou a budou velkolepé
Postavit za rok funkční kosmodrom s rampou je obrovský kumšt.
SHS nejsou jen 2 plechovky na sobě . Je to celý systém.
Díky za článek a držím palce.