SpaceX je o krok blíže k úřednímu povolení startů Starship a připravuje Super Heavy B7 na statický zážeh

SpaceX je o několik kroků blíže prvnímu orbitálnímu startu Starship. Úřad FAA totiž konečně vydal rozhodnutí ohledně posouzení ekologických dopadů startů Starship ze Starbase a SpaceX zároveň chystá první statické zážehy Super Heavy vybavené nejnovější generací motorů Raptor. Ještě toho zbývá hodně udělat, ale o dost se zvýšila šance, že letos uvidíme orbitální test kompletní 120metrové rakety.

Poslední suborbitální testovací let Starship proběhl před více než rokem a může se zdát, že SpaceX se od té doby s přípravami letu na oběžnou dráhu moc neposunulo. Zdání však klame, jelikož firma odvedla spoustu práce, akorát to není na rozdíl od efektních testovacích letů tak snadno vidět. Za poslední rok SpaceX téměř dokončilo orbitální startovní rampu a zároveň provedlo řadu důležitých testů. Ty sice byly provedeny s dnes již vyřazenými protypy Starship S20 a Super Heavy B4, ale i tak splnily svůj účel a SpaceX díky nim získalo cennou praxi a zkušenosti.

Statický zážeh všech motorů na Starship S20 (Foto: SpaceX)

Například byly poprvé provedeny statické zážehy lodi Starship se všemi šesti Raptory (a zároveň první zážehy vakuových Raptorů nainstalovaných na lodi). Dále byla na orbitální rampě několikrát sestavena kompletní raketa tvořená nosičem Super Heavy a lodí Starship, což mimo jiné umožnilo otestování ramen Mechazilly. Dále byly provedeny zkoušky, při kterých byla celá raketa na rampě naplněna kryogenním dusíkem, což otestovalo velkou část tankovacího systému a rampy jako takové.

Starship S20 a Super Heavy B4 po spojení Mechazillou v únoru 2022 (Foto: John Kraus)

SpaceX ale mezitím dokončilo vývoj druhé generace motoru Raptor, a tak bylo rozhodnuto, že na oběžnou dráhu se jako první vydají pokročilejší prototypy Starship S24 a Super Heavy B7, které už jsou uzpůsobeny pro tento typ motoru. Oba stroje prošly během května a června tlakovými zkouškami s kryogenním dusíkem a následně byly převezeny zpět do montážního areálu kvůli instalaci Raptorů. Super Heavy B7 tento proces úspěšně absolvovala jako první, a tak nyní má nainstalovaných všech 33 motorů a před pár dny byla převezena na orbitální rampu.

Super Heavy B7 s 33 nainstalovanými Raptory druhé generace (Foto: Elon Musk)

Přesun rakety na vypouštěcí stůl v minulosti vždy zajišťoval běžný jeřáb, ale tentokrát SpaceX poprvé otestovalo manipulaci s nosičem pomocí ramen Mechazilly. Ta jsou součástí integrační věže a kromě funkce jeřábu budou sloužit také pro zachytávání přistávajících raket a časem i lodí. Mechazillu jsme viděli v akci už v minulosti, ale zatím vždy manipulovala pouze s lodí Starship, nikoli se Super Heavy.

Vše proběhlo v pořádku a Super Heavy B7 nyní sedí na orbitálním vypouštěcím stolu. Dalším krokem by měla být série statických zážehů motorů. Raketa Super Heavy v minulosti absolvovala pouze jeden statický zážeh. Konkrétně šlo o prototyp B3, který měl tři Raptory a přesně před rokem provedl krátký zážeh na suborbitálním testovacím stole. Tentokrát poprvé uvidíme zážeh Super Heavy umístěné na orbitálním stole a vybavené plným počtem Raptorů. Přesný plán provádění testovacích zážehů není znám, ale Elon Musk uvedl, že motory budou zpočátku testovány po jednom. Nějakou dobu tedy nejspíš bude trvat, než se SpaceX dopracuje k zážehům větších skupin motorů (například 20 krajních motorů) a nakonec k finálnímu zážehu všech 33 Raptorů najednou. Nicméně námořní a silniční uzavírky napovídají, že první (pokus o) statický zážeh by mohl přijít už v pondělí 27. června. A nějakou dobu poté nejspíš přijde na řadu také Starship S24, která bude muset projít vlastními testovacími zážehy.

Statický zážeh Super Heavy B3 v roce 2021 (Foto: SpaceX)

Pokud oba prototypy úspěšně projdou samostatným testováním, lze očekávat, že dalším krokem budou společné zkoušky, při kterých budou raketa i loď sestaveny do jednoho celku a plně natankovány. K tomu bude potřeba, aby tankovací farma měla dostatečnou kapacitu na uložení, zchlazení a natankování zhruba 5000 tun kyslíku a metanu. Nevím však, jestli už je farma v tomto stadiu, nebo je potřeba dokončit ještě nějaké práce. Každopádně až uvidíme úspěšné natankování kompletní rakety doplna, bude možné říct, že SpaceX je z technického hlediska v podstatě připravené na orbitální start.

Starship S24 (Zdroj: Elon Musk)

Než se ale bude moci 120metrový kolos vydat na oběžnou dráhu, SpaceX potřebuje vyřídit startovní povolení od Federální letecké správy (FAA). Jedná se o dlouhý proces, který začal už asi před rokem a první fází bylo posouzení ekologických dopadů orbitálních startů Starship ze Starbase. Úřad FAA v podstatě potřeboval posoudit, zda starty Starship budou mít výrazně vyšší ekologické dopady než již dříve schválené rakety Falcon, které měly z dnešní Starbase startovat původně. Verdikt měl být vydán už na konci minulého roku, ale byl několikrát odložen a nakonec byl oznámen až letos v polovině června. Ke zdržení přispěl vysoký počet komentářů ze strany veřejnosti a také to, že SpaceX v průběhu procesu provedlo několik změn v žádosti. Například zrušilo plány vybudovat ve Starbase vlastní elektrárnu, čističku metanu a zařízení pro odsolování vody.

Orbitální rampa pro Starship ve Starbase (Foto: SpaceX)

Verdikt FAA byl nakonec pro SpaceX v podstatě pozitivní. Úřad došel k závěru, že ekologické dopady startů Starship nebudou výrazně vyšší než ty, s kterými počítala původní environmentální studie v kontextu raket Falcon. Tento verdikt je ale podmíněn tím, že SpaceX musí provést přes 75 kroků a změn, které mají zmírnit nebo eliminovat určité neblahé dopady aktivit firmy ve Starbase. Převážně jde o menší kroky, jejichž splnění by pro SpaceX nemělo představovat problém. Zde je několik příkladů:

  • SpaceX musí průběžně monitorovat vegetaci a divoká zvířata kolem Starbase
  • SpaceX musí informovat okolní obyvatelstvo ohledně hluku a sonických třesků, které budou vznikat v důsledku startů Starship
  • SpaceX musí dříve informovat o plánovaných startech, aby se zkrátila doba, po kterou musí být uzavřena veřejná silnice vedoucí kolem Starbase ke místní pláži. Dále nesmí být silnice uzavřena během některých svátků a v případě víkendů jsou uzavírky možné maximálně pětkrát do roka.
  • SpaceX má povinnost zorganizovat úklid trosek v případě nehod během startů či testování
  • SpaceX musí omezit dopady osvětlení ve Starbase na okolní faunu
  • SpaceX musí sledovat dopady vibrací vznikajících při startech na okolní budovy a zajistit opravu vozovek, pokud dojde k jejich poškození kvůli stavební pracím
  • SpaceX má umožnit používání Starlinku pro sledování divokých zvířat
  • SpaceX má zajistit vzdělávací prohlídky Starbase pro místní studenty
  • SpaceX má zajistit kyvadlovou dopravu pro zaměstnance, aby se omezil silniční provoz mezi Starbase a Brownsville
  • SpaceX musí každý rok finančně přispívat na různé ekologické programy související například s ochranou ocelotů nebo dravých ptáků

Trosky Starship SN11 rozeseté po okolí Starbase vedly k zavedení povinnosti SpaceX ohledně úklidu trosek v případě budoucích nehod (Foto: Jack Beyer)

Po splnění těchto nikterak velkých opatření může začít proces udělení startovní licence pro orbitální mise Starship. Bohužel zatím není jasné, jak dlouho bude tento proces trvat, ale nejspíš by šlo o týdny až měsíce. SpaceX každopádně ještě potřebuje čas na dokončení testování orbitálních prototypů, rampy a související infrastruktury, takže ve výsledku by povolení mohlo přijít zhruba ve stejnou dobu, kdy bude firma technicky připravena na start. Elon Musk uvedl, že Starship a Super Heavy pro první orbitální start budou připravené už během července a pak další pár prototypů vždy v průměru každý následující měsíc. Osobně bych to ale bral s rezervou a myslím, že první start proběhne koncem léta a ve zbytku roku uvidíme maximálně jeden další start. Ale rád se budu mýlit.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře