Boring Company má povolení pro rozšíření sítě tunelů ve Vegas, chystá i ruší projekty a testuje nové razicí stroje

Společnost Boring Company získala povolení rozšířit plánovaný systém tunelů veřejné dopravy v Las Vegas. Nový plán počítá s dodatečnými 40 kilometry tunelů a dalšími 18 stanicemi. Stavba páteřního tunelu by měla začít letos a otevření první nové části chce firma Elona Muska stihnout do únoru 2024. Zároveň společnost rozšiřuje stávající tunely pod lasvegaským výstavištěm a má rozpracované další projekty. Navíc pokračuje ve vylepšování svých razicích strojů a představila nejnovější generaci Prufrock-3.

Boring Company už několik let provozuje v Las Vegas krátké podzemní tunely. Ty využívají návštěvníci místního výstaviště pro rychlejší přepravu napříč rozsáhlým komplexem pomocí zhruba 70 elektromobilů Tesla s firemními řidiči. Boring Company ale už od začátku avizovala, že chce tunely pod výstavištěm postupně rozšířit do dalších částí Města hříchu v rámci projektu Vegas Loop.

Tesla v tunelu pod výstavištěm v Las Vegas (Foto: Boring Company)

Prvotní povolení pro výstavbu páteřního dvojtunelu s délkou 24 kilometrů získala Boring Company už v roce 2021, kdy se počítalo s vybudováním sítě čítající celkem 51 stanic. Provoz tehdy mělo zajišťovat přibližně 700 vozů Tesla a očekávaná přepravní kapacita byla 57 tisíc pasažérů za hodinu. Tyto plány nyní byly rozšířeny a projekt by měl po dokončení zahrnovat 104 kilometrů tunelů propojujících celkem 69 stanic. Na mapce níže můžete vidět červeně vyznačené úseky a stanice, které byly přidány k původnímu plánu. Jde například o novou sekci vedoucí k místní univerzitě (firma zde už pracuje na odkupu potřebných pozemků), úsek k chystanému stadionu baseballového týmu Oakland Athletics nebo velké rozšíření na jih kvůli obsluze letiště.

Aktualizovaná mapka plánované podoby systému Vegas Loop po rozšíření v únoru 2023 (Zdroj: Boring Company)

Vegas Loop bude fungovat podobně jako stávající tunely pod výstavištěm, ale s jedním zásadním rozdílem. Celoměstská síť totiž bude násobně delší než současné tunely, a tak lze očekávat přepravu vyššími rychlostmi, které v krátkých tunelech pod výstavištěm nejsou potřeba. Boring Company zatím neupřesnila, jakých maximálních rychlostí bodou Tesly ve Vegas Loop dosahovat, ale šéf společnosti Steve Davis před časem zmínil, že cesta z letiště do centra dlouhá 9,5 km by zabrala 7 minut, což odpovídá průměrné rychlosti kolem 80 km/h. Oproti tomu Tesly v krátkých tunelech pod výstavištěm mohou jezdit maximální rychlostí 64 km/h, ale v praxi jezdí ještě o dost pomaleji. Průměrná rychlost 80 km/h by tedy představovala značný skok.

Centrální stanice pod výstavištěm v Las Vegas (Foto: Boring Company)

Celý projekt bude financovat Boring Company ze svého a městu navíc bude odváděna část výdělků, které společnost získá prodejem jízdenek. Z pohledu daňových poplatníků to tedy je projekt jako ze snu. Firma uvedla, že stavba páteřního dvojtunelu, ke kterému pak budou postupně přidávány odbočky k jednotlivým cílovým destinacím, by mohla začít během tohoto léta. Boring Company chce stihnout zprovoznit první část sítě Vegas Loop do února 2024, kdy se bude ve městě konat Super Bowl (mistrovství v americkém fotbale).

Souběžně s přípravami celoměstské sítě pracuje Boring Company také na postupném rozšiřování stávajících tunelů pod Las Vegas. První nová větev byla otevřena v červnu 2022, když byl s výstavištěm propojen nedaleký hotel Resorts World. Jednalo se však jen o první ze tří fází výstavby plánované smyčky. Ražba druhé fáze byla dokončena na přelomu roku a třetí fáze buď už probíhá, nebo brzy začne (původně měla být zahájena už koncem minulého roku).

Mapka tří plánovaných fází stavby tunelů k hotelu Resorts World (Zdroj: The Boring Company)

Letos na jaře také začala ražba nové větve, která k výstavišti připojí hotel Westgate. Ražba měla být dokončena koncem dubna, ale nevím, jestli se to stihlo. Každopádně tento nový tunel má být otevřen v létě. Stávající stanice Riviera u výstaviště pak bude sloužit jako jakýsi propojovací uzel mezi tunely pod výstavištěm a novými větvemi k okolním hotelům. Dále je už delší dobu v plánu podobný tunel k hotelu Encore at Wynn s délkou 1 km, avšak o něm jsme dlouho neslyšeli nic nového, takže se neví, kdy začne jeho stavba.

Starší mapka tunelového systému v Las Vegas. Světle modře je vyznačen tunel k hotelu Encore at Wynn (Zdroj: Tick Segerblom)

Tunely pod výstavištěm se osvědčily a letos v březnu v nich byl přepraven miliontý pasažér. Nejvíce aktivity tunely zaznamenávají při velkých veletrzích a Boring Company se po letošním CES podělila o zajímavé statistiky. Během celého veletrhu bylo v tunelech přepraveno přes 94 tisíc pasažérů, z čehož 10 tisíc představovali lidé cestující novou větví do hotelu Resorts World nebo zpět. V době největšího náporu tunely odbavily přes 32 tisíc pasažérů během jediného dne. Cestující v průměru čekali na volné auto méně než 10 sekund a jedna jízda trvala pod 2 minuty. Není se tedy co divit, že ve 4. čtvrtletí loňského roku získal dopravní systém od pasažérů průměrné hodnocení spokojenosti 4,9 z 5.

Elektromobil Tesla v tunelu pod výstavištěm v Las Vegas (Zdroj: Clark County Nevada)

Mimo Las Vegas pracuje Boring Company na několika dalších projektech. Například se objevily informace o zvažovaném tunelu v Kentucky. Ten by měl délkou zhruba 5 kilometrů a propojil by centrum města Louisville se zábavním parkem. Jiným projektům se však nepodařilo odrazit od země. Navrhovaný pěší tunel ve městě Kyle v Texasu nakonec realizován nebude, protože správce železnice, pod kterou měl tunel vést, projekt zamítnul. A projekt Ontario Loop, který měl propojit město Rancho Cucamonga s mezinárodním letištěm Ontario v Kalifornii, byl zřejmě také uložen k ledu. Nadále ve hře jsou však alespoň prozatím projekty North Miami Beach Loop, Las Olas Loop a Alamo Loop, o kterých si můžete přečíst v našem přehledu. Boring Company navíc navrhla spoustu potenciálních tunelů v Texasu, například pod výstavištěm v Austinu. A před rokem firma zažádala o povolení vybudovat „soukromý“ tunel pod továrnou Giga Texas automobilky Tesla. Dočká se některý z těchto projektů realizace?

Razicí stroj Prufrock-2 po dokončení druhého testovacíhio tunelu v Texasu. V pozadí vlevo je vidět novější stroj Prufrock-3. (Foto: Boring Company)

Boring Company zároveň pokračuje ve vývoji a vylepšování svých razicích strojů řady Prufrock. Firma je testuje ve své centrále ve městě Bastrop v Texasu, kde byl aktuálně vyražen už druhý zkušební tunel. Vyrazil jej Prufrock-2, ale Boring Company prozradila, že už má připraven také razicí stroj Prufrock-3. Dlouhodobým cílem je dosáhnout tempa ražby, které překoná rychlost šneka. Elon Musk aktuálně prohlásil, že i Prufrock-3 je zatím stále pomalejší než šnek, ale možná se ho podaří pokořit do konce příštího roku.

Vystavený segment tunelového ostění před centrálou Boring Company v texaském Bastropu (Foto: Chap Ambrose)


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
LZ.

Díky za článek.
Rad bych ho shrnul. Konečně se od prototypu dostávame k prvnímu projektu.
Bohužel z testovacího provozu nam nedavaji žádné relevantní informace. (Tedy poměr cena realizace a jízdenky k altenatívam.
Třeba u nás na výstavišti máme jako dopravni prostředky 3 vytahy a dva mosty. A nakonec stejně 99% lidi chodí po schodech.
Je fajn že svých 5 zaměstancu už rozšířili na 120, ale pořád je to málo.
Kolik myslíte že má zaměstnanců spacex, neuralink?

Bohužel stále jsme na začátku:
1 prototyp
2 testovací tunel
3 firemní řidiči
4 plnohodnotný dlouhý tunel cca 50km+
5 soukromí řidiči
6 automatika
7 Vláčky z aut
8 snížený tlak vzduch
9 dlouhá trasa 300km+
10 hyperloop
11 vrták používaný trhačem v seriálu želvy ninja
12 auto z českých návštěvníků – krtkování

Zatím, nebo lépe řečeno už jsme u 3. bodu, ale do 10 je cesta ještě desítky let a do 12 nejspíše stovky.

Martin B

Nádhera. Moc děkuji za článek.

Články o Boring Company mám nejraději, bohužel technických detailů o skutečné ražbě a provozu je pomálu

Milan

Přesně toho se má Musk držet a soustředit se na to. Aktivity které pomůžou s budováním kolonie na Marsu. Na co Twitter?

Stehno

Budoucnost lidstva. Aby na ten Mars ještě měl kdo doletět a kolonizovat ho, s nevelkou nadsázkou.

Aktivitama kolem Twitteru čelí závažným společenským tématům, klade otázky jako protiváhu k doktríně nejrůznějších sociologů a bojuje proti vyhroceným náladám ve společnosti.

Naposledy upraveno před 24 dny uživatelem Stehno
Martin B

Protože jak uvedl MUsk, pokud wokeismus (což je fakticky kulturní marxismus) zvítězí, pak všechno ostatní nebude mít smysl.
Zachování svobody slova je asi to nejdůležitější, co Musk dělá.

Naposledy upraveno před 24 dny uživatelem Martin B
Jiří

Úplně jednoduše na vydělávání peněz. Jestli je něco z jeho vlastností nezpochybnitelné, pak je to obchodní talent a já jsem si jistý, že 44 miliard dolarů z toho dokáže vytřískat do 10 let a pak mu zbyde firma s ještě věští hodnotou.
Ono to není zase tak moc. Modrá ikonka mu může zaplatit celý provoz včetně zaměstnanců a řekněme 440 milionům uživatelů (ať se to dobře počítá) bude zobrazovat reklamu, z každého vydělá 1 dolar měsíčně (tedy méně než korunu denně) po dobu 100 měsíců a má investici zpět. Nic, co by bylo z říše snů a pak hurá na Mars 🙂

Naposledy upraveno před 24 dny uživatelem Jiří
Stehno

Jenže on byl prakticky donucen ho koupit. Okolnosti si eventuálně každý dohledá. Nebyl za tím byznysplán.

Jiří

Překvapuje mě, kolik lidí naprosto přesně ví, co si Musk myslí a že je nejpravděpodobnější variantou, že se jednoho krásného dne probudil a bez rozmyšlení si koupil s přehledem nejdražší věc (pro jednotlivce) v historii lidstva, což je naprostý opak než dělá každý den celý život.
Znám celý příběh, to že požadoval transparentní prověření počtu botů na platformě opravdu neimplikuje, že si neumí vydělit dvě čísla a že nemá nic promyšleno a to i přesto, že jsem otevřený možnosti, že toto byl pro něj vypočítavý plán, jak kupní cenu dodatečně snížit.
Vaše argumentace může být mylná stejně jako předpoklad mínusu ode mě. Nedal bych ho, ale za to křivé obvinění přidávám nyní třetí mínus a obávám se, že na mě zcela nezávisle s vámi může nesouhlasit i někdo další 🙂

Stehno

Co to plácáš? Jaký obvinění? Nikde nikdo neřekl “Jiří mi dal mínus”. Pozor na vztahovačnost. A taky na pomstychtivost. Ani jedna nepřináší člověku nic hezkýho.

Jiří

No odpovídal jsi na můj příspěvek :-).
Neber ty palce tak vážně, řešit, že se mnou nějaký anonym na internetu (ne)souhlasí taky nepřináší do živova nic hezkýho 🙂

Stehno

Odpovídal jsem na svůj vlastní. Je to napsáno nahoře.

LZ.

Obávám se, že obchodní talent je jen lepší název pro kobylku, která přijde, vyděla prachy, zadluží, prodá a jde dál. My taky takového měli. Rokefeler byl mnohem lepší než nějaký talent. Přišel, zkoupíl vše, i to co bylo přibité i s prodávajícím, zlevnil, rozbil držku konkurenci a sjednotil vše do superkorporace – trustu. I s Americkým prezidentem si vytíral.. prkenici.
To co vytvořil funguje ještě dnes několik generaci po jeho smrti.

EDIT:
Neplete si uživatele a účty.
v USA je 350M lidi a pokud by na twitru nebyla velka část střední a jižní ameriky, tak realných uživatelů může mít max 200M.

Naposledy upraveno před 20 dny uživatelem LZ.
Richmond

Akú rolu v tom hrá Twitter ? Naznačil to v interview s Billom Maherom.