Rychlozprávy #30: Terraformace Marsu, privatizace Tesly, GO Searcher s helipadem a další novinky ze světa Elona Muska
Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.
Dnešní kulaté vydání je výjimečné tím, že v něm poprvé kromě SpaceX informujeme také o novinkách týkajících se dalších projektů Elona Muska. V budoucnu už to tak bude vždy, tak snad se vám dodatečné informace budou líbit. Dnes se mimo jiné dozvíte novinky o lodích GO Searcher, Mr. Steven a také chystané třetí mořské přistávací plošině ASOG. Dále zjistíte Muskův názor na terraformaci Marsu, novinky o firmě The Boring Company nebo třeba Muskově záměru privatizovat Teslu.
SpaceX se připravuje na Mars
Web Ars Technica informoval, že SpaceX na začátku srpna uspořádalo workshop s více než 50 experty na téma misí na Mars a všem, co s tím souvisí. Odborníci z NASA a dalších institucí a firem byli v pozvánce nabádáni k aktivním diskuzím o všem, co bude potřeba k tomu, aby se cesty na Mars mohly stát realitou. Předpokládá se, že došlo na témata jako přistání na Marsu, generování energie na povrchu, zužitkování místních přírodních zdrojů, budování příbytků pro posádku apod.
At the inaugural @SpaceX Mars Workshop, planning how to put humans on Mars, then how to have 100s living there. So exciting! pic.twitter.com/25jXutKzhX
— Dr. Phil Metzger (@DrPhiltill) August 7, 2018
Akce však nebyla veřejná a účastníci byli požádáni, aby o probíraných věcech veřejně nemluvili. Není tedy k dispozici záznam ani reportáže novinářů. Nicméně podstatné je, že podobné kroky indikují, že SpaceX to s Marsem myslí vážně. Firma plánuje zajistit primárně dopravu na Mars (BFR) a také výrobu paliva na místě, ale jinak doufá, že další společnosti a vládní agentury si vezmou na starosti další aspekty kolonizace Marsu. Elon Musk se však nechal slyšet, že pokud se k tomu nikdo mít nebude, tak si to prostě SpaceX zařídí samo.
Seznam účastníků workshopu byl opravdu rozsáhlý a značně rozmanitý:
Univerzity:
Arizona State University
Brown University
Colorado School of Mines, University of Colorado, Boulder
Lunar and Planetary Laboratory, University of Arizona
University of Florida
MIT
University of Central Florida
University of Western Ontario
Planetary Science Institute
LASP / University of Colorado, Boulder
Vesmírné agentury:
NASA HQ
NASA Ames
NASA Marshall
NASA KSC
NASA Glenn
NASA JSC
JPL/Caltech
ASI
BAERI
ESA
JAXA
MBRSC – UAE
Firmy:
SpaceX/Tesla
Aerospace Corporation
ASURE
Ball Aerospace
Bechtel Corporation
Caterpillar Inc
EchoStar
Freestyle Analytical & Quantitative Services, LLC
Honeybee Robotics
Maxar Technologies
Schlumberger
Vylepšená loď GO Searcher
Loď GO Searcher, kterou bude SpaceX používat během přistání Crew Dragonu do moře, se dočkala výrazných modifikací. Na palubě jsou nově kabiny, nad kterými se nachází přistávací plošina pro vrtulník určený pro rychlou přepravu astronautů na pevninu. Kromě toho je loď už z dřívějška vybavena jeřábem pro vylovení Dragonu z vody. Pokud vás zajímají další informace o této i dalších lodích, které SpaceX využívá, přečtěte si náš starší článek.
Elon Musk na Twitteru
Elon Musk je na Twitteru poslední dobou méně aktivní než dříve, ale i tak prozradil několik novinek týkajících se SpaceX. Například upřesnil, že třetí mořská plošina zvaná A Shortfall of Gravitas bude mít premiéru až příští léto. To vedlo ke spekulacím, že se možná bude typově lišit od současných plošin OCISLY a JRTI.
Musk zároveň potvrdil, že běžný Block 5 lze použít jako první stupeň Falconu 9 i jako boční stupeň Falconu Heavy, ale centrální stupeň FH musí být speciálně vyroben. To říkal už dříve, ale nedávno se objevily zvěsti, že Block 5 může být použit pro všechny tři účely, tak je dobré v tom konečně mít jasno.
Elon mluvil také o terraformaci Marsu. Problém chybějící magnetosféry, která by mohla chránit Marťany před nebezpečným zářením, by Elon řešil pomocí lokálních generátorů elektromagnetického pole. Zároveň reagoval na nedávnou studii, podle které terraformace Marsu není možná, protože na planetě není dostatek CO2. Elon kontroval studií Roberta Zubrina a Chrise McKaye, podle kterých je na Marsu CO2 víc než dost (například v půdě). Problém je “jen” v tom, jak vázaný plyn efektivně uvolnit a vyvolat tak skleníkový efekt, který planetu postupně zahřeje.
Mr. Steven trénuje
Loď Mr. Steven, kterou SpaceX využívá při pokusech o zachycení aerodynamického krytu Falconu 9, bude nasazena znovu do akce až na konci září při misi SAOCOM 1A a firma tento čas využila k testování sítě. Pracovníci do ní pomocí jeřábu spouštěli aerodynamický kryt z některé z dřívějších misí. Později také probíhaly zkoušky s hmotnostním simulátorem Dragonu, při kterých došlo k poškození paluby lodi. Nejspíš proto pak musela být demontována ramena, mezi kterými je natažena síť.
It certainly appears that Mr Steven's net is capable of receiving a fairing half. Getting closer than ever. 8/13 #spaceX #mrsteven pic.twitter.com/Zqydum2FbB
— Pauline Acalin (@w00ki33) August 14, 2018
Tolik k novinkám o SpaceX. Nyní se vůbec poprvé podíváme také na pár aktualit ze světa ostatních firem a projektů, v kterých má Elon Musk prsty. Neberte to jako vyčerpávající přehled všeho, co se událo, ale prostě jen několik krátkých novinek, ať máte nějaký přehled také o Tesle, Hyperloopu nebo The Boring Company. A nezapomeňte, že pravidelný videopořad Elonovinky také informuje o všech Muskových podnicích.
Privatizace Tesly
Elon Musk na začátku srpna oznámil, že zvažuje privatizaci společnosti Tesla. Její akcie by už tedy nebyly veřejně obchodovatelné. Plánuje vykoupení akcií stávajících akcionářů za 420 dolarů (aktuální cena na burze je kolem 320 dolarů), ale zároveň doufá, že většina akcionářů ve firmě zůstane i po privatizaci. Musk později oznámil, že peníze potřebné pro odkup akcií by mohl z velké části zajistit investiční fond Saudské Arábie. Musk ale jedná s dalšími investory a současnými akcionáři, aby výsledné složení investorů firmy bylo rozmanité.
Musk o těchto krocích informoval představenstvo Tesly už 2. srpna a momentálně se projednávají konkrétní kroky, které by byly nutné pro případné provedení privatizace. Musk zároveň formuluje detailní plán celého procesu – zajištění financí na odkup akcií, plán pro akcionáře, kteří se rozhodnou s Teslou zůstat, a další aspekty tohoto velkého kroku. Muskovo oznámení plánů na privatizaci na Twitteru pak byl podle mnohých zavádějící a Komise pro kontrolu cenných papírů Spojených států (SEC) údajně zjišťuje, zda nedošlo k nelegálnímu ovlivnění ceny akcií.
Hlavní výhodou privatizace by podle Muska bylo, že firma by se mohla lépe soustředit na dlouhodobou vizi a nebyla by omezována nutností vykazovat akcionářům čtvrtletní výsledky, což mnohdy vede k neefektivním rozhodnutím v zájmu krátkodobých zisků apod. Firma by pak vlastně fungovala stejně jako SpaceX, což Muskovi vyhovuje více. Nicméně zatím není nic jisté a k privatizaci Tesly nakonec nemusí vůbec dojít.
Prohlídka továrny
Podívejte se, jak probíhá výroba vozů v továrně společnosti Tesla v kalifornském Fremontu. V tomto novém videu vám bude průvodce dělat sám Elon Musk, který zná celý výrobní proces do posledního detailu.
Požár v Tesle
V areálu té samé továrny došlo 24. srpna k požáru. Oficiální zdroje hovoří o vzplanutí uskladněného kartonu, který se rozšířil dále na okolní porost. Elon Musk, který se byl na místě osobně podívat, upřesnil, že se jednalo o karton připravený k recyklaci a ocenil bleskový zásah místních hasičů, kterým se podařilo požár rychle zlikvidovat. Na místě nejsou žádní zranění, ani nedošlo ke škodám v továrně.
Fire burning near Tesla plant in #Fremont
Officials say the fire started in a pile of cardboard and spread to grass https://t.co/vRok29CWzH pic.twitter.com/nszjKTryON— KTVU (@KTVU) August 24, 2018
The Boring Company
Muskova Boring Company se podělila o video zachycující výrobu cihel z rubaniny vznikající při ražbě tunelů. Firma tak našla využití pro tento odpadní materiál a zároveň chce prodejem cihel snížit celkové náklady na stavbu tunelů. Společnost také zveřejnila novou fotku jejich zkušebního tunelu, který začíná na parkovišti SpaceX v Hawthorne.
Bricks! pic.twitter.com/6fNROJ86sN
— The Boring Company (@boringcompany) July 13, 2018
Jak se vyrábějí baterie
Nevadská Gigafactory 1 společnosti Tesla je už teď největší továrnou na baterie na světě – má výrobní kapacitu 20 GWh ročně, což je více než všechny ostatní automobilky dohromady. Vzhledem k nárůstu počtu vyráběných vozů Tesla bude kapacita GF1 do konce roku ještě zvýšena na 35 GWh. A nezapomínejme, že Gigafactory má zatím pouze 30 % své plánované velikosti!
Firma se navíc nedávno podělila o zajímavé video z výroby bateriových článků v Gigafactory 1:
Gigafactory 1 battery production has reached an annualized run rate of ≈20 GWh – more kWh than all other carmakers combined pic.twitter.com/wFIB7E72rX
— Tesla (@Tesla) August 2, 2018
Nekraďte Tesly
Krást automobily Tesla se moc nevyplácí. Statistiky ukazují, že 112 ze 115 odcizených Tesel se v USA podařilo vrátit původním majitelům. Důvodem je například možnost vůz neustále sledovat pomocí GPS. Pro srovnání, průměrná šance na navrácení ukradeného vozu jiné značky je jen 58,4 %. Nutno však podotknout, že evropští zloději jsou sofistikovanější a Tesly se jim zde daří krást častěji než v USA. Přesné statistiky však nejsou k dispozici. Nicméně ukradené vozy jsou obvykle rozmontovány a zpeněženy ve formě náhradních dílů.
Elektromobily Tesla jsou navíc stále populárnější u policejních sborů. Setkat se s nimi můžete například v Los Angeles, Denveru nebo Lucembursku. V kradeném autě se vám tedy nebude ujíždět zrovna snadno. 🙂
Tesla uvolní bezpečnostní software
Elon Musk se nechal slyšet, že Tesla dá bezpečnostní software svých vozů volně k dispozici ostatním automobilkám, neboť bezpečnost budoucích autonomních vozů je klíčová pro úspěch těchto revolučních technologií. Velkou hrozbou je hlavně potenciální hackování samořiditelných vozů na dálku. Nutno dodat, že Tesla už v minulosti uvolnila své patenty týkající se elektromobility. Není však jasné, zda jich využily některé z velkých automobilek (ví se jen o jednom čínském startupu).