Boring Company má díky novým investorům hodnotu přes 5,6 miliardy dolarů, navíc plánuje tunel pro pěší

Společnost Boring Company se zabývá ražbou levných tunelů, v kterých pak lze mimo jiné provozovat systém Loop pro přepravu pasažéru v elektromobilech Tesla. Tato firma byla dlouho od svého založení v podstatě jen malinkým startupem, ale nyní dospívá. Nové investiční kolo (Series C) totiž přilákalo řadu investorů, kteří do firmy vložili celkem 675 milionů dolarů. Hodnota Boring Company se tím vyšplhala na velice slušných 5,675 miliard dolarů. Pro kontext, to je více než třeba raketové společnosti Rocket Lab a Astra dohromady. Boring Company uvádí, že nové finance budou využity k náboru nových zaměstnanců, stavbě a rozšiřování tunelových projektů Loop a také ke zrychlení výzkumu a vývoje razicích strojů Prufrock a dalších produktů.

Razicí stroj Prufrock-1 během testování (Foto: Boring Company)

Prufrock je název pro modelovou řadu razicích strojů, které Boring Company vyvinula za účelem stavby vlastních tunelů. Stroj má několik předností, díky kterým má být rychlejší než jiné razicí stroje. Hlavní výhodou je schopnost „zahrabat se“ do země rovnou z povrchu a díky tomu začít razit tunel už 48 hodin po dovezení na místo stavby. Prufrock zároveň dokáže instalovat betonové ostění souběžně s ražbou, aniž by kvůli tomu musel periodicky zastavovat, jak je údajně běžné u strojů pro ražbu v měkké půdě. Dalším přínosem je, že Prufrock je plně automatizovaný a ovládaný dálkově, takže v tunelu nemusejí být během ražby žádní lidé. Další podrobnosti o strojích Prufrock a tunelech Boring Company najdete v našem starším článku s často kladenými otázkami.

Existuje už několik exemplářů stroje Prufrock a každý další je zase o něco pokročilejší. Například stroj Prufrock-1 letos vyrazil krátký tunel v Las Vegas, který propojil hotel Resorts World s nedalekým výstavištěm. Společnost ale už vyrobila také druhý exemplář Prufrock-2, který má být schopen razit tunely rychlostí 1,6 km týdně. Cílem pro následující exemplář Prufrock-3 pak je ve střednědobém časovém horizontu dosáhnout rychlosti ražby 11 km denně. Společnost by tak prý získala schopnost vybudovat přibližně 1000 kilometrů tunelů ročně pro dopravní systému Loop (kratší vzdálenosti) či Hyperloop (dlouhé vzdálenosti). Oproti tomu v celých Spojených státech bylo v posledních 20 letech vybudováno pouze 32 km tunelů pro metro.

Tunely Boring Company ale lze využít také pro přepravu nákladu, inženýrské sítě nebo pro chodce a cyklisty. Společnost má rozpracovaných spoustu projektů v rozličných stadiích příprav, jejichž seznam najdete v našem přehledu. Převážně jde o tunely pro přepravní systém Loop, ale firma koketuje také s konceptem nákladního tunelu a aktuálně zaslala návrh na projekt krátkého pěšího tunelu ve městě Kyle v Texasu.

Chodci v jednom z tunelů Boring Company (Zdroj: The Boring Company)

Konkrétně by se jednalo o krátký podchod s asfaltovým povrchem pod železniční tratí, který by podle Boring Company mohli využívat jak chodci, tak cyklisté a dokonce i elektrická vozidla. Jde však o tunel o standardním průměru 4 metry, tak moc nechápu, jak firma plánuje kombinovat auta s chodci. Návrh bohužel zatím moc informací neobsahuje. Nejprve musí být schválen, načež by Boring Company teprve provedla podrobnější geologický průzkum a vypracovala konkrétní plán projektu.

Koncept podchodu pod železnicí v texaském městě Kyle (Zdroj: The Boring Company)


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře