Co nám Elon Musk tají o elektrickém tahači Tesla Semi?

ElonX navázal spolupráci s webem VideaČesky.cz, kde najdete povedená otitulkovaná videa všeho druhu. Překladatelé z VideaČesky budou pravidelně překládat videa týkající se Elona Muska a jeho firem, takže pro vás to znamená více přeložených videí než doposud. A přeložená videa z ElonX se naopak budou postupně objevovat také na webu VideaČesky.

Minule jsme tu měli video o Autopilotu a dnes u společnosti Tesla ještě zůstaneme. Muskova automobilka kromě dobře známých osobních vozů vyvíjí také elektrický tahač Tesla Semi. Podrobněji jsme se mu na ElonX věnovali v Elonovinkách, ale dnes se na tento potenciálně revoluční kamion podíváme z jiného úhlu. YouTube kanál Real Engineering vytvořil zajímavé video o tom, jak Elon Musk při představení Tesly Semi záměrně neuvedl hmotnost prázdného tahače, aby nebylo možné odvodit hmotnost baterie a tím pádem reálnou maximální kapacitu pro převážený náklad. Bez této informace není možné řádně posoudit, jak užitečná Tesla Semi bude a jestli opravdu bude představovat revoluci v kamionové přepravě, nebo nikoli. Co se s tím tedy dá dělat?


Více informací o Tesla Semi najdete ve starších Elonovinkách.

Další přeložená videa s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
8 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Lukáš

Smažte prosím tenhle článek. Je naprosto mimo.

1) FUD
2) Výpočty jsou naprosto špatně. V té kalkulačce mají brutální chybu. Přitom tak primitivní. Resp. výsledek rovnice bude asi správně. Nicméně pak nakonec s jedním ze tří výsledků udělají totální kotrmelec. Což úplná obrátí vyznění článku.
3) Kdo ji nenajde si nezaslouží psát cokoliv o technice. 😀
4) Nebo to mám blbě a nezasloužím si to já. 😀

Díky. 🙂

Lukáš

To není NĚJAKÁ chyba. Od určité hodnoty (chyby) dojdete úplně k opačným závěrům.
Třeba když budete chtít dokázat, že auto A je úspornější, než auto B, které má spotřebu řekněme 6 l/100 km. Když vám pak vyjde u auta A 8 litrů, nemůžete stále tvrdit že auto A má skutečně menší spotřebu, ale jen tam máte trochu malou nepřesnost ve výpočtech. 😀
Došel jste ve skutečnosti k úplně opačnému závěru. Tak buď účelově lžete, nebo jste totální amatér. Nevím, co je horší. Každopádně ani jedno se nedá označit za pravdu.
Tady je to obzvláště vtipné v tom, že autor ve videu říká ve skutečnosti pravdu, když tvrdí, že užitečná nosnost pro náklad vlastně nebude vůbec špatná. A opírá ji o detailní výpočty, které to údajně potvrzují. Ale pak mu ve výpočtech svítí váha baterie 7895 kg. A to ještě počítá s hodně optimistickou hustotou battery packu 250 Wh/kg. Mimochodem nejlepší hustotu battery packu, co zatím Tesla dosáhla, je v Modelu 3 a to 160 Wh/kg. To by pak battery pack v Semi vážil podle něho dokonce 12 336 kg. Opravdu nevím, zde tedy vzal, že Semi bude mít hustotu 250 wh/kg. Ale dobrá, toto můžeme označit za drobnou nepřesnost. Jak sám (správně) tvrdí max. hmotnost nákladu u klasického kamiónu v USA je 20 tun. Takže jeho výpočty jasně ukazují, že se o žádnou skvělou nosnost nejedná a že budu cca poloviční. Což je samozřejmě pro přepravce obrovská ztráta, když má marži řádově v jednotkách procent. Takže jasný závěr by měl být že Tesla Semi je opravdu podvod a dopravci na něm jen prodělají. Ale nějakým zázrakem přesto ve videu tvrdí, že Semi je vlastně super. 😀
Jak jsem naznačil na začátku, nejvtipnější na tom celém je, že autor má ve skutečnosti pravdu, protože ve výpočtech má brutální chybu, která mu zvyšuje vypočítanou váhu baterie cca o 100 %.
Jak vlastně dojdeme k váze baterie a závěru, že nosnost kamiónu je stále přijatelná a dopravce na něm nepřijde i o kalhoty? Z rovnice nám vyjde požadovaná kapacita baterie v kWh. Tu pak už vlastními výpočty autor vydělil hustotou baterie a vyjde mu celková hmotnost baterie. A tady má právě školáckou chybu a vycházejí mu o cca 100 % jiná čísla. Nevím jak toho dosáhl, ale je to tak.
Energy Density 250 Wh/kg
Required Battery Capacity: 947,40 kWh
Ale přitom baterie váží 7895 Kg?

Přitom správně je to 3 789,6 kg

Na závěr by bylo asi dobré vysvětlit, proč 4 tuny v nosnosti jsou ve skutečnosti obrovský rozdíl. Protože někomu by mohlo možná připadat, že jestli bude nosnost 20 tun, nebo 20-8=12 t, nebo 20-4=16 t vlastně není žádný velký rozdíl. Ale ve skutečnosti nebude nosnost 16 tun, ale skoro úplně stejná, jako u klasického dieselového kamiónu. Autor správně uvádí, že běžná hmotnost dieselového tahače je nějakých 8 tun. Liší se samozřejmě podle světových trhů. A předpokládá, že hmotnost dieselového tahače bez motoru bude 7 tun. Takže když přidáme 4tunovou baterii tak výsledná hmotnost Semi bude 11 tun a uveze tedy 17 tun. Resp. podle jeho špatných výpočtů bude váha Semi 15 tun a uveze tedy 13 tun. Nicméně podle National Academy of Sciences, Technologies and Approaches to Reducing the Fuel Consumption of Medium and Heavy-Duty Vehicles, nebude dieselový tahač bez kompletního pohonného systému vážit 7 tun, ale jen 4,6 tuny. Takže Semi už uveze přes 19 tun nákladu. Což je oproti 20 tunám u klasického tahače už malý rozdíl. A to jsme ještě nezapočítali palivo což představuje na 800 km cca 250 kg nafty. Ale Tesle Semi je také vytýkáno, že dieselové trucky na jedno natankování ujedou klidně 3-4 tisíce km kdežto Tesla po 800 km končí. Ale jaksi už se neříká B, že na takovou vzdálenost je potřeba přes tunu nafty. A když máme pevně omezenou max. váhu kamiónu, kterou nemůžeme překročit, tak si musíme o to snížit užitečnou hmotnost nákladu. Takže nakonec nám z toho vyjde, že Tesla Semi pravděpodobně uveze úplně stejný náklad, jako plně naložený dieselový kamión.
Promiňte, ale autor videa je v tomto úplně mimo. Ale přesto nakonec dojde ke správným závěrům. Tahle jeho neprofesionalita jen vrhá špatné světlo na Teslu, protože když si jeho čísla někdo opravdu ověří, tak nemůže dojít k jinému závěru, že lže a snaží se diváky manipulovat. Takže minimálně bych článek předělal aby reflektoval skutečnost a nevycházel z pohádek. To bychom pak taky mohli správně tvrdit, že Falcon 9 má nosnost 22 800 kg na LEO, ale že toho nedosahuje díky výkonným motorům, ale že ho do vesmíru táhnou skřítkové. No co? Údaj o nosnosti je správně. A že máme v textu MALOU nepřesnost přeci na faktu nic nemění. 😀

Lukáš

A pak tyhle jeho závěry berete za fakt a zmiňujete jeho čísla všude zde na webu.

Se současnou energetickou hustotou by tak baterie vážily 4,7 tuny u slabší verze a 7,9 tuny varianty s nejvyšším dojezdem. Celé video si s českými titulky můžete pustit zde u nás na webu.

Lukáš

Díky 🙂
Jj, asi počítá s hustotou článků. Protože hustota článku 2170 v Modelu 3 je dobře známá a přesně změřená a je 247 Wh/kg.
Ale tady se nejedná o nějaké použití celkem spolehlivé metody extrapolace. Vezme váhu jednoho článku X a vynásobí požadovaným počtem článku n.X plus NĚCO k tomu na mrtvou váhu samotného battery packu bez článků. A to něco si jaksi cucá z prstu bez jediného výpočtu, nebo zdůvodnění v textu. Vtipné, že pro výpočet kapacity baterie používá super složitý vzorec, kde bere v úvahu každou sebemenší proměnou s přesností na desetinná místa, ale pak ten výsledek vezme vydělí ho a vůbec neřeší 50% nepřesnost. 😀
Z jeho výpočtu vychází hustota battery packu 120 Wh/kg. I kdyby Tesla prostě bezmyšlenkovitě bez nulové snahy prostorové a hmotností optimalizace vzala 19 packu z Modelu 3 SR, resp. 13 z LR a prostě je jen tak naházela na sebe, tak by se v klidu dostala na hmotnost celého packu 5,9 t. A dá se celkem dobře předpokládat, že určitou optimalizaci váhy Tesla dosáhla. Dost reálně se tak hustota celého battery packu může pohybovat mezi 180-200 Wh/kg a celková váha bude reálně něco mezi 4,7 až 5,3 t.
Nutno podotknout, že práce z které vychází je považována za poměrně konzervativní. Erudovaní optimisté, ke kterým se jako fanoušek samozřejmě také řadím, mluví o možné kapacitě 800 kWh. Pak by celá baterie mohla vážit něco mezi 4 a 4,4 tuny. 🙂
Už jsem mu psal včera na Youtube.

Lukáš

Opravdu bych se spíše klonil k závěrům, ke kterým došli na Clean Technica, která je považována za etalon v oboru a záruku spolehlivosti. Ostatně i Elon ji velmi často cituje. Tak na tom asi něco bude. 🙂

Lukáš

A ještě přidám poslední výpočet, proč jeho čísla nemůžou být správně, protože kdyby byly správně, tak by pak neplatilo, že se Tesla Semi ekonomicky vyplatí a naopak by to znamenalo, že bude Semi ekonomicky v mínusu o 28 % oproti dieselu.
Elon zmínil, že Semi bude na provoz o 20 % levnější, než diesel. Z grafu to přesně vychází na 16,55 %. Provoz diesel stojí 1,51 dolarů na míli a Semi 1,26 dolarů na míli. Jedná se o cenu za míli plně naloženého kamiónu. Tedy u dieselu 20 tun nákladu. Což je sice pěkný údaj, ale celkem nic neříkající. Smyslem celé téhle diskuze a i zmiňovaného videa od Real Engineering je dobrat se, kolik je nosnost a tedy jaké náklady jsou na míli a tunu nákladu. U dieselu to víme a je to 7,55 centů na tunu a míli. Ale u Semi to pochopitelně nevíme, protože netušíme jaká je maximální nosnost. Kdybychom tedy věřili jeho výpočtům měl by Semi jen 13tunovou nosnost oproti dieselu, který má 20 tun. Tedy o 35% nižší nosnost nákladu. Což by znamenalo, že u Semi by byly náklady na jednu míli a tunu nákladu 1,26 / 13 = 9,70 centů. Ale u diesel, jak jsme si řekli, jsou náklady jen 7,55 centů na míli a tunu.
Což by znamenalo, že podle jeho výpočtů je ve skutečnosti Semi o celých 28,5 % méně ekonomicky výhodný.
Proto je jeho video tak mimo. To může být tak 3x více než je současný čistý zisk autodopravců, kteří mohou mít čistou marži tak 10 % řekl bych. Reálně by tak ještě 20 % museli doplatit ze svého.
Myslím, že je tedy celkem zjevné, že nosnost pro náklad bude naprosto stejných 20 tun a tyhle spekulace jsou jen bouře ve sklenici vody internetové komunity. Ale Tesla, ani dopravci, tenhle problém vůbec nemají. Jinak by jen těžko skládali zálohu.