Co si o znovupoužitelnosti Falconu myslí konkurence?
SpaceX už od svého založení mělo za cíl vyvinout znovupoužitelný raketový systém, který by umožnil snížení cen startů a nakopnutí vesmírné ekonomiky. Společnost Elona Muska do znovupoužitelnosti investovala zhruba miliardu dolarů a letos v této oblasti konečně dosáhla prvních hmatatelných úspěchů, když provedla tři starty s již použitými stupni Falconu 9 (a do konce roku plánuje další dva). Ne všichni však souhlasí s tím, že cesta, kterou SpaceX zvolila, dává ekonomický smysl. Podívejme se, jak se k problematice znovupoužitelnosti staví konkurenční společnosti United Launch Alliance a Arianespace.
United Launch Alliance
Leslie Kovacs ze společnosti ULA tvrdí, že na základě jejich interní analýzy se znovupoužití prvního stupně vyplatí až v situaci, kdy je každý stupeň použit alespoň desetkrát. V případě menšího počtu startů se velká prvotní investice do znovupoužitelnosti v kombinaci s dalšími souvisejícími náklady nevyplatí a je tedy ekonomičtější zvolit raketový systém na jedno použití. Možná právě proto ULA u své budoucí rakety Vulcan zatím zvažuje pouze zachraňování motorů místo celého prvního stupně (avšak nejdříve v roce 2025).
Německé středisko pro letectví a kosmonautiku (DLR) provedlo vlastní analýzu, na základě které by SpaceX mohlo dosáhnout výrazných úspor díky znovupoužitelnosti prvního stupně už při 20–25 startech ročně. Vzhledem k tomu, že společnost letos pravděpodobně zvládne přibližně 18 startů a příští rok plánuje provést až 30 misí, ta miliardová investice do znovupoužitelnosti raket Falcon se možná velmi rychle zaplatí.
Je však potřeba zdůraznit, že DLR ani ULA nemají přístup k reálným nákladům SpaceX, takže pracují s odhady. Nikdo například neví, kolik přesně SpaceX stojí renovace zachráněného stupně pro další misi. Další věcí je, že tyto analýzy se vztahují na současnou situaci, kdy je znovupoužitelnost stále spíše v experimentální fázi. Po premiéře Blocku 5 se vše pravděpodobně změní, neboť tato varianta Falconu 9 by měla být schopná zhruba 10 startů s žádnými či minimálními opravami mezi starty. Pokud se tato očekávání povede naplnit, úspory SpaceX budou nejspíš o dost vyšší.
Arianespace
A jak se k této problematice staví evropská Arianespace? Vývoj nové rakety Ariane 6 sice pokračuje, avšak premiéry se dočká nejdříve v roce 2020 a nepočítá se s její znovupoužitelností. Společnost Airbus, která má výrobu Ariane 6 na starosti, sice představila koncept záchrany motoru prvního stupně zvaný Adeline, ale je nepravděpodobné, že spatří světlo světa.
Raketa Ariane 5 dlouhou dobu dominovala globálnímu trhu s komerčními starty, avšak to se začalo měnit s příchodem SpaceX. Společnost Elona Muska postupně přebrala velkou část komerčních zakázek, které by dříve získala Ariane. Proto není až tak překvapivé, že francouzský ministr hospodářství a financí Bruno Le Maire nedávno v rádiu musel odpovídat na otázku, zda SpaceX znamená smrt Ariane:
Smrt? To bych neřekl, ale rozhodně se jedná o hrozbu. Dělá mi to starosti. Měli bychom zvážit evropský znovupoužitelný systém a potřebujeme masivně investovat do inovace.
O pár dnů později ministři obrany, výzkumu a ekonomiky vydali společné prohlášení, ve kterém potvrdili plnou podporu Ariane 6 a řekli, že zvýší investici do budoucích technologií.
Nebude však už pozdě?
Hlavní zdroj informací: Space Intel Report