Co víme o skafandrech SpaceX?

Elon Musk na Instagramu ukázal dvě oficiální fotky skafandrů, které SpaceX navrhlo pro astronauty v Crew Dragonu, kteří budou již příští rok létat na Mezinárodní vesmírnou stanici a časem možná i jinam (například kolem Měsíce). Tyto skafandry neslouží pro výstupy do volného prostoru, ale pouze pro případ dekomprese (ztráty tlaku) v kabině. Co všechno o nich víme?

  • Nově máme fotku celého skafandru a zřejmě je rozepínatelný v oblasti stehen/rozkroku a tudy se také navléká. Přívod vzduchu je podle lidí, kteří skafandr viděli zblízka, údajně řešen malou přípojkou na stehně.
  • Crew Dragon na obrázku je nejspíš jen maketa.
  • Na druhé fotce je vlevo vidět rozpracovaný první stupeň Falconu 9 se sériovým číslem 42, který by mohl být určen pro misi KoreaSat 5A nebo Iridium-4. Vpravo je pak další stupeň ve dřívější fázi výroby, ale nevíme který přesně. Odkrytý pruh podél trupu bude nejspíš obsahovat sebedestrukční systém.
  • Už v minulosti jsem informoval o tom, že bývalý astronaut Garrett Reisman, který nyní pracuje ve SpaceX, si skafandry pochvaluje:

Tenhle skafandr je o dost lepší než ten, co jsem měl v raketoplánu. Spousta skvělých inovací. Měl jsem ho dnes na sobě při bezpečnostní zkoušce přistání do moře.

  • Zatím jsme skafandr viděli pouze ve “vyfouklé” podobě. V případě ztráty tlaku v kabině, se oblek natlakuje a pravděpodobně pak bude vypadat znatelně méně “cool”. Porovnejte si to u skafandru společnosti Boeing, který bude plnit stejnou funkci jako ten od SpaceX, akorát v lodi Starliner:

  • Fotograf, který byl najat, aby pro SpaceX nafotil jejich skafandr a je tedy autorem snímků výše, se o tomto zážitku rozpovídal na Redditu (zkráceno):

Skafandr je jako jednodílná kombinéza a rozhodně nepropouští vzduch. Ten člověk, co měl oblek na sobě, potřeboval po každých 5–10 fotkách otevřít hledí, aby se mohl nadechnout (byl v tom 8 hodin v kuse). Měli jsme po ruce člověka, který měl připravenou ventilační hadici, aby tomu ve skafandru mohl foukat studený vzduch do obličeje, když jsme třeba upravovali nasvícení nebo řešili pózu.

Bylo strašně cool být přímo ve výrobní hale, kde montovali rakety. Byla tam k vidění spousta zajímavých věcí, ale moc tomu nerozumím. Chtěl jsem si něco vyfotit telefonem, ale zakázali mi to. Nikde se tam nesmí fotit. Celou dobu nás hlídala ochranka a doprovázeli nás i na toalety a do jídelny.

  • Skafandry můžete trochu vidět také ve starším videu o Crew Dragonu:
Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
jiri

Až poletí na ten týdenní vejlet kolem měsíce, jak tam budou řešit velkou potřebu?

Jirka Hadač

Hlavně bacha na III Newtonův zákon, a včas to zavřít 🙂

Matúš Kaman

Tie pristávacie nohy na fotke má Crew Dragon zakryté zámerne? 😀 (len taká poznámka)

Ketivab

Crew Dragon přistávací nohy nakonec mít nebude. Právě kvůli tomu museli zrušit motorické přistávání a projekt Red Dragon

Matúš Kaman

To viem práve preto narážam na tú fotku, na ktorej ich zakryli. 🙂

Majkl

Motorické přistávání nezrušili kvůli nohám máte špatné informace. Zrušili ho kvůli certifikaci něčeho o co nemá NASA zájem a také proto že na Marsu budou přistávat jinak… za nedlouho se dozvíme víc 🙂

Ketivab

Elon na konferenci ISS R&D řekl, že od toho upustili právě kvůli přistávacím nohám, jelikož jejich umístění do tepelném štítu bylo velmi technicky náročné. Zrušení také pomohlo to, že přišli na mnohem efektivnější způsob přistávání na Marsu a tudíž by Red Dragon neměl pro SpaceX takový význam (a nikdo jiný ho financovat nechtěl) – šlo by o slepou vývojovou větev. A vzhledem k tomu, že NASA o motor. přistávání nijak zájem neprojevovala, tak od něho SpaceX (prozatím) upustila. Jinak hardware pro motorické přistávání na Crew Dragonu bude, jen bude použit pouze pro únikový systém.

Majkl

Raketoplány měli také přistávací kola integrované do tepelného štítu takže bych to nepovažoval za problém. A vzhledem k tomu že z přistávání prvních stupňů udělali rutinu bych se nebál že by se nedokázali vypořádat s tak primitivním problémem. Od motorického přistání upustili hlavně proto, že by bylo náročné to certifikovat a v podstatě by to dělali jen proto, že by to bylo cool… Jestli někde SpaceX říká že to je kvůli nohám tak je to jen výmluva. Je to hlavně proto, že NASA nechce riskovat životy astronautů novou a neověřenou technologií. A pro SpaceX by to znamenalo jen dlouhou, složitou a finančně náročnou certifikaci

Zdeněk

V podstatě by to bylo na principu přistání prvního stupně, v tom bych neviděl velký problém, zvlášť když by tam měl být záložní systém ( padáky).

Petr Šída

Raketoplán ale neměl ablativní štít, a to je ten problem

Zdeněk

Spíš bych si tipl ,že tady šlo o peníze. Boing dostal 4 miliardy a Spacex jen něco přes miliardu. Bohužel.