Raptor už dosáhl potřebného tahu a Super Heavy nebude přistávat přímo na rampě

Testování motoru Raptor, který bude pohánět největší raketu v historii Super Heavy Starship, pokračuje bleskovým tempem. V pondělí byl proveden úplně první zkušební zážeh motoru v plné velikosti, při kterém Raptor běžel na 60 % maxima, a už ve čtvrtek Elon Musk oznámil, že byl proveden zážeh s tahem 170 tun a tlakem 257 barů ve spalovací komoře. Navíc byly použity „teplé“ pohonné hmoty, takže při jejich plánovaném hlubokém podchlazení bude výkon ještě o 10 až 20 % vyšší. Motor tedy zatím dosáhl zhruba 80–90% svého výkonu. Design rakety Super Heavy Starship přitom počítá s tahem jednoho motoru alespoň 170 tun, takže SpaceX by už teoreticky nemuselo tah dále zvyšovat. Je ale jasné, že tým bude chtít dosáhnout toho, aby mohl být Raptor spolehlivě provozován i při maximálním tahu 200 tun (2 MN) a časem ještě více (Musk nedávno řekl, že budoucí verze Raptoru bude mít tah 2,5 MN na hladině moře).

Co se týče záhady zeleného zabarvení plamene, které bylo vidět při prvním zážehu, Elon Musk aktuálně potvrdil, že bylo způsobeno „odpařením mědi“. Na fotce ze čtvrtečního zážehu už zelená barva chybí. Spaliny také mají jiný, jakoby dvojitý tvar, což by podle znalejších lidí na diskuzních fórech mělo značit, že SpaceX zvýšilo míru chlazení vnitřní strany trysky („film cooling“).

Zkušební zážeh plnohodnotného Raptoru při tahu 170 tun v únoru 2019 (Foto: Elon Musk)

Musk také poskytl nové informace k raketě Super Heavy Starship. Na otázku, jak přesně se nazývá celá raketa (tedy kombinace nosiče Super Heavy a lodi Starship), Musk odpověděl:

Nosič Super Heavy je potřeba jen při startech ze Země, takže se to celé dá brát jako „Starship“, která občas potřebuje popostrčit, k čemuž slouží Super Heavy.

Jinými slovy, Musk bere výraz Starship jako označení pro samotnou kosmickou loď i jako obecný název pro celou raketu. Super Heavy je potřeba jen na Zemi, protože loď Starship bude schopna odstartovat z povrchu Měsíce či Marsu sama o sobě díky nižší gravitaci. Nicméně, abych zabránil nejasnostem, na webu budu nadále celou raketu označovat „Super Heavy Starship“.

Musk také potvrdil, že první verze nosiče Super Heavy pravděpodobně bude mít nohy a nebude se pokoušet přistávat přímo na startovní rampě, jak bylo původně v plánu. To vyplynulo už z jeho nedávných prohlášení o absenci metanových manévrovacích trysek a poznámky, že Super Heavy bude mít nohy podobné těm na lodi Starship. Musk nově vysvětlil, že přistávání přímo na rampě už od začátku by bylo moc riskantní a nejspíš by tak „zničili spoustu ramp“.

Popularizátor kosmonautiky Everyday Astronaut se pak zeptal, jak si ocelová raketa Super Heavy zachová strukturální pevnost před natankováním paliva, když na rozdíl od lodi Starship nebude mít z jedné strany dvojitý trup kvůli transpiračnímu chlazení. To byl problém starých raket Atlas, které také měly nádrže z oceli. Musk vysvětlil, že nádrž bude obsahovat vnitřní navařené podélné výztuhy a také přepážky zabraňující šplíchání paliva. Výsledek by tak mohl vypadat podobně jako vnitřek nádrže na RP-1 u Falconu 9:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
260 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře