Crew Dragon má několik nedořešených problémů, ale známe jména astronautů, které dopraví na ISS

Agentura NASA v pátek večer konečně oznámila jména konkrétních astronautů, kteří budou tvořit posádku prvních pilotovaných letů soukromých lodí Boeing Starliner a SpaceX Crew Dragon. Zároveň agentura zveřejnila nové termíny demonstračních misí obou lodí, takže máme lepší představu o tom, která společnost se k Mezinárodní vesmírné stanici vydá jako první. Pro čtenáře ElonX je jistě nejdůležitější, že premiéra Crew Dragonu se nezadržitelně blíží a mohli bychom se dočkat ještě letos. SpaceX však stále čeká spousta práce a musí ještě vyřešit několik potenciálních problémů, na které upozorňuje bezpečnostní panel NASA.

Crew Dragon je kosmická loď, kterou SpaceX oficiálně představilo v roce 2014. Zhruba ve stejnou dobu NASA oznámila, že SpaceX a Boeing vyhrály kontrakt v rámci programu Commercial Crew, jehož cílem je doprava astronautů NASA na ISS v lodích Crew Dragon a Starliner. Crew Dragon je modernizovaná verze zásobovací lodi Cargo Dragon vyvinutá společností SpaceX pro přepravu lidské posádky. Má kapacitu až 7 astronautů, ale v rámci Commercial Crew vždy ponese maximálně čtyři. Od svého předchůdce se v mnoha ohledech liší. Například se ke stanici nepřipojuje pomocí robotického ramena, ale loď je schopna automatického dokování. Nejvýraznějším rozdílem však je přídavek silných raketových motorů SuperDraco, které slouží jako únikový systém pro záchranu posádky v případě problémů s raketou, a to jak na startovní plošině, tak během všech fází letu.

První Crew Dragon na Mysu Canaveral v červenci 2018 (Foto: SpaceX)

Premiérové lety byly mnohokrát odloženy, ale letos jsme konečně mohli vidět hmatatelné důkazy toho, že vývoj obou lodí už je v cílové rovince. První exemplář Crew Dragonu, který poletí na první demonstrační misi (zatím ještě bez posádky), začátkem léta absolvoval testování ve vakuové komoře a v současnosti se už nachází na Mysu Canaveral, odkud v následujících měsících odstartuje na raketě Falcon 9. Boeing je na tom o něco hůře, neboť u jeho lodi Starliner došlo před na začátku června k anomálii během testování únikového motoru. Vyšetřování ukázalo, že 4 z 8 ventilů se po zážehovém testu motoru neuzavřely, což vedlo k úniku paliva. Boeing pracuje na řešení problému, ale zatím není jasné, jak velký dopad na plánované termíny bude tato událost mít. Aktuální oficiální termíny demonstračních misí jsou následující:

  • Crew Dragon DM-1 (bez posádky): listopad 2018
  • Crew Dragon DM-2 (s posádkou): duben 2019
  • Starliner Orbital Flight Test (bez posádky): konec 2018 / začátek 2019
  • Starliner Crew Flight Test (s posádkou): polovina roku 2019

Mezi misemi DM-1 a DM-2 by navíc měl proběhnout test úniku Dragonu za letu. Na něm poletí Crew Dragon z mise DM-1 a tipuji, že by k němu mohlo dojít někdy začátkem příštího roku.

SpaceX má tedy momentálně mírný náskok, ale na oslavy je ještě brzy. Panel ASAP pro bezpečnost letů (Aerospace Safety Advisory Panel) na setkání na konci července upozornil na několik věcí, které ještě SpaceX potřebuje vyřešit, než bude možné provést certifikaci Crew Dragonu pro ostré mise. SpaceX například muselo změnit dodavatele řezáků šňůr používaných na padácích Crew Dragonu. Původní dodavatel je totiž malá firma, a jelikož se momentálně vyvíjejí hned tři kosmické lodě, tento dodavatel jednoduše nedokázal pokrýt zvýšenou poptávku po svých produktech a současně zachovat požadovanou kvalitu. Jedná se však o jediného dodavatele těchto systémů kvalifikovaného agenturou NASA. Než tedy SpaceX bude moci začít využívat výrobky od nového dodavatele, je potřeba provést jeho kvalifikaci. Tento proces ještě není hotový, ale už se chýlí ke konci. SpaceX se nyní rozhoduje, zda na nového dodavatele přejde už před misí DM-1 nebo až potom. Jelikož však jsou padáky už sbaleny v Crew Dragonu na Canaveralu, změna dodavatele teď by znamenala odklad mise DM-1.

Merlin 1D v nejnovější variantě Block 5 (Foto: SpaceX)

Další nedořešenou položkou jsou úpravy motorů Merlin 1D, které pohánějí Falcon 9. Jejich nejnovější varianta se někdy označuje Merlin 1D Block 5 a obsahuje několik změn. Například mají oproti předchozí verzi zvýšený tah a také disponují upravenými turbočerpadly, u kterých nedochází ke vzniku mikroprasklin na lopatkách. U prvních dvou kusů těchto motorů se začalo provádět kvalifikační testování a po rozebrání byly odhaleny určité hardwarové anomálie, které by mohly být potenciálně nebezpečné. SpaceX tedy přišlo s úpravami, které by tyto anomálie vyřešily a NASA odsouhlasila nový kvalifikační plán. Zatímco SpaceX pracuje na tomto problému, firma navrhla krátkodobé řešení, které bylo shledáno dostatečně bezpečným, aby motory mohly letět na nepilotované misi DM-1. Panel ASAP zároveň poznamenal, že toto dočasné řešení by mohlo být potenciálně použito i na misi DM-2 s lidskou posádkou, pokud postartovní testy a inspekce prokážou, že řešení je dostatečně bezpečné.

Poslední nefinalizovanou položkou jsou tlakové nádoby na helium (Composite Overwrap Pressure Vessels – COPV). SpaceX po nehodě Amos-6 ve spolupráci s NASA vyvinula vylepšenou variantu těchto nádob, která má být bezpečnější. Finální verze těchto nádob však ještě neletěla na žádné misi, takže NASA ještě nemůže posoudit, jak dobře nádoby v reálu fungují. Agentura proto požaduje, aby před pilotovanou misí DM-2 proběhlo alespoň 7 startů Falconu 9 ve stejné konfiguraci, v jaké poletí při misích s posádkou (mimo jiné tedy i s novými tlakovými nádobami). Falcon 9 Block 5 už má za sebou několik startů, ale ukázalo se, že se zatím nejedná o zcela finální konfiguraci, takže se dosud proběhlé starty prozatím nepočítají do oněch 7 požadovaných startů. Avšak mise DM-1 už má být podle NASA vybavena novými COPV, a tak se počítat bude.

Panel ASAP však měl pro SpaceX také slova chvály ohledně vývojových procesů a softwaru pro sledování změn a navíc byl panel optimistický, že se všechny zbývající problémy podaří úspěšně vyřešit ku spokojenosti všech zúčastněných.

Jak vidíte, obě firmy mají před sebou ještě hodně práce. První pilotovaná mise by však mohla proběhnout už v dubnu 2019, a tak se NASA rozhodla oficiálně oznámit jména astronautů, kteří budou tvořit posádky pilotovaných letů Boeingu i SpaceX. Ceremoniál proběhl 3. srpna v Johnsonově vesmírném středisku za účasti administrátora Jima Bridenstina, šéfky vesmírné divize Boeingu, prezidentky SpaceX Gwynne Shotwell a několika politiků.

Kromě dvoučlenných posádek pro demonstrační mise DM-2 (SpaceX) a OFT (Boeing) byla také oznámena část astronautů pro první ostré mise. Ty by měly být čtyřčlenné a proběhnou až po úspěšné certifikaci lodí. Půjde už o běžné mise, při kterých astronauté na ISS stráví několik měsíců. Jediným rozdílem bude, že místo ruského Sojuzu je tam dopraví Crew Dragon nebo Starliner. Ale nebudu vás už dál napínat. Seznamte se s astronauty, kteří se příští rok vydají na Mezinárodní vesmírnou stanici v lodích Crew Dragon a Starliner soukromých společností SpaceX a Boeing:

Vybraní astronauté pro první mise lodí Starliner a Crew Dragon. Zleva: Sunita Williams, John Cassada, Eric Boe, Nicole Mann, Chris Ferguson, Doug Hurley, Bob Behnken, Mike Hopkins, Victor Glover (Foto: NASA)

Co se týče SpaceX, Doug Hurley a Bob Behnken budou tvořit posádku demonstrační mise DM-2. Ta je plánována na duben 2019 a potrvá pár týdnů. Victor Glover a Mike Hopkins poletí na první ostré misi Crew Dragonu (nejdříve v druhé polovině roku 2019) a na ISS stráví několik měsíců. Další členové posádek pro ostré mise budou oznámeni později. Victor Glover je jediným oznámeným “Dragonautem”, který ve vesmíru ještě nikdy nebyl, ostatní astronauti jsou ostřílení veteráni, kteří za sebou mají mise na raketoplánech a pobyty na ISS.

Astronauti se navíc krátce po ceremoniálu zúčastnili AMA na Redditu, kde odpovídali na otázky veřejnosti. Z odpovědí jsem pro vás vydestiloval ty nejzajímavější informace a novinky týkající se misí s Crew Dragonem:

Výhody Crew Dragonu

  • Crew Dragon a Starliner se až tak moc neliší, ale Starliner třeba má řadu 3 sedaček a pod ní 1 sedačku zvlášť, zatímco Dragon má jednu řadu 4 sedaček. – Doug
  • Revoluce v avionice je neuvěřitelná. Dotykové displeje jsou velmi užitečné a interiér lodi je čistší, neboť na rozdíl od raketoplánů neobsahuje tolik různých tlačítek a spínačů. – Doug
  • Primárním ovládacím prvkem jsou dotykové obrazovky. Kriticky důležité funkce však vždycky mají také manuální tlačítko. – Mike
  • Sojuz je malá loď. Delší sezení v Sojuzu bylo nepohodlné, protože máte kolena ohnutá k hrudi. Nové lodě jsou prostornější, a tak můžete mít nohy ohnuté normálně jako při sezení na židli. – Sunita
  • Výhodou oproti Sojuzu je, že ovládání je v angličtině! – Mike
  • Crew Dragon je vybaven záchodem. – Bob (Poznámka: Bývalý zaměstnanec SpaceX následně upřesnil, že na rozdíl od raketoplánu, kde docházelo k vypouštění záchodu do volného prostoru, v Crew Dragonu je odpad po celou dobu letu v nádrži.)

Automatizace

  • Stejně jako u Sojuzu nebo raketoplánu posádka během letu hlídá počítače a ostatní systémy a v případě potřeby může převzít řízení. Automatizace nám hodně ulehčuje práci. Díky ní se můžeme soustředit na všechno ostatní, co se děje během startu a návratu. – Bob
  • Budeme testovat všechny prvky nových lodí. Obě jsou velice automatizované, ale také mají záložní systémy, které by při běžné misi nebyly použity, takže my budeme muset ověřit, že budou fungovat v případě selhání automatizace. – Eric
  • Během testovacích letů pravděpodobně budeme provádět kontrolu všech systémů včetně manuálního ovládání. – Bob

Skafandry

  • Každá loď má vlastní skafandr. Nové skafandry jsou pohodlnější než staré typy, umožňují nám používat dotykové obrazovky a jsou navrženy tak, aby nebránily ve výhledu uvnitř lodi. – Sunita
  • Nové skafandry jsou o dost pohodlnější než ty, co jsme používal na raketoplánech. Jsou lehčí, jednodušší, vyžadují méně chlazení a snáze se s nimi pracuje. Technologie však vycházejí ze starých skafandrů. – Eric
  • U brady jsou dvě tlačítka, která umožňují helmu otevřít, kdykoli potřebujete. – Doug

Lety na ISS

  • Každý astronaut se před letem specializuje na konkrétní loď. – Doug
  • Zeptali se nás, na které lodi bychom letěli radši, ale bylo to jen jedno z hledisek, které se bralo v potaz, když nás přiřazovali ke konkrétním misím. Dále rozhodovala náplň dané mise a úroveň zkušeností. – Sunita
  • Přesná délka prvního pilotovaného letu SpaceX ještě není finalizována, ale očekáváme 14 až 30 dní. – Bob
  • Ruština není potřeba pro demonstrační mise, jelikož se jedná o krátký pobyt na ISS. – Doug
  • Typický letový profil pro přílet bude někde mezi čtyřmi oběhy (zhruba 6 hodin) a 24 hodinami před dokováním k ISS. – Doug
  • Až začnou pravidelné lety soukromých lodí k ISS, umožní nám to zvýšit počet lidí ve vesmíru na 7. Plán je takový, že ročně budou létat dvě komerční lodě a dva Sojuzy. Větší posádka znamená, že se stihne provést více výzkumu. – Sunita

Vizualizace dokování lodi Crew Dragon k ISS (Zdroj: NASA)

Lety nových soukromých lodí mají už skoro 2 roky zpoždění a i když by další odklady především u pilotovaných misí nebyly překvapivé, myslím, že je docela velká šance, že Crew Dragon poprvé poletí ještě letos. Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell během ceremoniálu prohlásila, že na nedávné čtvrtletní poradě na ni Crew Dragon poprvé působil jako skutečný. Astronautům slíbila, že je SpaceX nezklame a svůj krátký proslov zakončila zvoláním “ad astra” (ke hvězdám). Tak držme palce SpaceX i Boeingu!

Poznámka: Tento článek se soustředil primárně na SpaceX a Crew Dragon, takže pokud vás zajímají podrobnější informace o Boeingu a jednotlivých astronautech, přečtěte si tyto dva články na webu Kosmonautix.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Štěpán

Kam sakra narvali záchod? 😀

Jiří Hadač

Veselá odpověď by byla, musíš taky za dveře, jako doma 😀 teď vážně, když se jukneš na následující odkaz, ono to není velké, takže se to prostě vejde. A schováš to do skříňky, když to nepotřebuješ ani na jedno číslo.

Jiří Hadač

Opravdu, moc hezké, začalo to tím, co jsem už věděl, ale pokračovalo to zajímavými neznámými podrobnostmi. Takže opravdu ve výsledku interesantní a nové.

Martin

Nice. Dikíčko