Dva měsíce po nehodě Crew Dragonu se začíná rýsovat plán chystaných misí této lodi

Od dubnového výbuchu kosmické lodi Crew Dragon během testování uběhly už dva měsíce a bohužel stále nevíme v podstatě nic o průběhu vyšetřování. Nicméně něco málo jsme se v posledních dvou měsících přeci jen dozvěděli a aktuálně vyšla zpráva kontrolního úřadu spolu s plánem misí na ISS, z kterých se dalo vyčíst několik nových informací ohledně chystaných misí Crew Dragonu. Pojďme si tedy shrnout, co o dubnové nehodě zatím víme, jaké měla následky a jak se rýsuje plán SpaceX do budoucna.

K nehodě Crew Dragonu došlo 20. dubna během testu motorů lodi z březnové demonstrační mise DM-1. Test proběhl kousek od přistávacího komplexu Landing Zone 1 na Mysu Canaveral a během něj došlo k anomálii při aktivaci motorů SuperDraco, což vedlo k výbuchu a zničení lodi. Celá Landing Zone 1 byla následně uzavřena – částečně kvůli tomu, že incident měl za následek únik toxických látek do okolí, a také kvůli zachování místa nehody pro potřeby vyšetřování příčin. SpaceX poté spolupracovalo s NASA a letectvem na sběru trosek pro další analýzu a také vyhodnocení ekologického dopadu a plánu sanace oblasti. Kvůli této uzavírce dokonce v květnu muselo být přesunuto místo přistání prvního stupně Falconu 9 během mise CRS-17 z LZ-1 na mořskou plošinu OCISLY umístěné jen pár desítek kilometrů od pobřeží. Chvíli také hrozilo, že úklid následků nehody a případná sanace půdy ohrozí také přistání bočních stupňů Falconu Heavy během mise STP-2, ale nakonec se vše stihlo včas dokončit.

O průběhu vyšetřování nehody však SpaceX i NASA zatím stále mlčí. Administrátor NASA sice před měsícem slíbil lepší komunikaci s veřejností, ale zatím to působí jen jako prázdný slib. Nicméně jsme se postupně dozvěděli alespoň něco o dopadech nehody na budoucí mise Crew Dragonu. Před měsícem jsme informovali o novinkách z prezentace NASA a nyní vyšla zpráva vládního kontrolní úřadu GAO (Government’s Accountability Office) a také aktuální rozvrh misí na ISS, které obsahují předběžné termíny a další informace o chystaných misích Crew Dragonu. Co všechno už tedy víme?

První na řadě bude test záchranného systému Crew Dragonu, při kterém se ověří schopnost lodi za letu nouzově uniknout od selhávající rakety pomocí motorů SuperDraco. Zkouška byla původně v plánu na červenec s již použitou lodí z mise DM-1, jenže během příprav této lodi právě pro tento testovací let došlo k nehodě, která Crew Dragon zničila. SpaceX tedy muselo provést škatulata s loděmi ve výrobě a únikový test nakonec proběhne s lodí C205, která byla původně určena pro misi DM-2 s lidskou posádkou. Jelikož loď byla v době nehody Crew Dragonu teprve ve výrobě, došlo také k odkladu testu záchranného systému, který je podle nové zprávy GAO v plánu na letošní podzim, přičemž Crew Dragon pro tento test má být hotový během léta. Co se týče Falconu 9 pro tuto misi, poslední informace hovořily o tom, že bude využit stupeň B1046.4, tedy úplně první exemplář verze Block 5, pro který by to byl již čtvrtý start. Horní stupeň bude nový, ale nebude vybaven motorem Merlin, jelikož během testu nebude potřeba. Celá raketa pak bude během letu zničena. Více o tom, jak přesně bude test probíhat, si můžete přečíst ve starším článku.

Neoficiální vizualizace úniku Crew Dragonu za letu (Autor: Nathan Koga / NASA Spaceflight)

Pokud bude únikový test úspěšný, bude následovat demonstrační mise DM-2. Při ní poletí Crew Dragon s dvěma astronauty NASA na palubě. Loď pro tuto misi bude mít sériové číslo C206 a původně měla letět až na první plnohodnotné misi se čtyřčlennou posádkou. Mise DM-2 s Bobem Behnkenem a Dougem Hurleym na palubě bude trvat zhruba týden a proběhne nejdříve v listopadu. To vyplynulo z povolenky úřadu FCC a potvrdil to také aktuální rozvrh misí na ISS, který uvádí, že start je plánován na 15. listopadu. Zatím však moc nejásejte, jelikož jde jen o předběžný termín pro potřeby plánování provozu na ISS a jistě se ještě mnohokrát změní. Vše je navíc podmíněno výsledkem vyšetřování dubnové nehody, na jejímž základě třeba bude muset SpaceX provést nějaké hardwarové úpravy Crew Dragonu. Stejně tak zbývá dokončit testování padáků a uzavřít další nedořešené položky. Do té doby NASA své astronauty do lodi neposadí. SpaceX však zatím tvrdí, že loď i raketa pro misi DM-2 by měly být připraveny do konce roku. Asi málokoho by ale překvapilo, kdyby start nakonec proběhl až někdy začátkem roku příštího.

Astronauté Bob Behnken a Doug Hurley uvnitř makety lodi Crew Dragon (Foto: NASA)

Za předpokladu, že mise DM-2 proběhne bez výrazných problémů, bude následovat certifikace Crew Dragonu a poté můžou začít pravidelné mise na ISS, vždy se čtveřicí astronautů. Ti na ISS stráví obvykle půl roku a SpaceX provede jednu takovou misi ročně stejně jako Boeing se svou lodí Starliner. Kdy přesně odstartuje první taková plnohodnotná mise Crew Dragonu se špatně odhaduje, jelikož záleží na tom, jak dopadnou únikový test a mise DM-2 a také na tom, jak dlouho pak potrvá dokončení certifikace. Každopádně se dočkáme nejdříve někdy během roku 2020.

Tím ale příběh Crew Dragonu nekončí. Lodě z pilotovaných misí totiž budou použity znovu na zásobovacích misích pro NASA. Mise CRS-20 bude poslední misí se „starou“ verzí lodi Dragon a SpaceX tím dokončí první fázi kontraktu CRS (Commercial Ressuply Services). Na něj ale plynule naváže druhou fází, při které už bude SpaceX využívat modernější Crew Dragon, jenž bude jen mírně upraven pro potřeby přepravy nákladu místo lidí. Tato druhá fáze programu CRS začne misí CRS-21, která je plánována na srpen 2020 a bude při ní využit buď Crew Dragon z únikového testu, nebo ten z mise DM-2.

Seznam úprav, které Crew Dragon podstoupí při své přeměně na zásobovací loď (Zdroj: NASA OIG)

Pro kompletnost doplním také aktuální plán misí kosmické lodi Starliner společnosti Boeing:

  • Orbital Flight Test (týdenní demonstrační mise bez posádky) – 17. září 2019
  • Crew Flight Test (5měsíční mise se třemi astronauty) – 30. listopadu 2019
  • Dokončení certifikace Starlineru – leden 2020

Netřeba však dodávat, že se jedná o nejdřívější možné termíny a vše se ještě několikrát posune podle toho, jak a kdy nakonec proběhne demonstrační mise a jak dobře půjdou přípravy první mise s posádkou. Zpráva GAO zároveň varuje, že certifikační proces bude zahrnovat velké množství práce, jejíž dokončení může značně zdržet udělení certifikace novým lodím. Každopádně držme palce Boeingu i SpaceX!

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

10
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Scarab
Host
Scarab

Předposlední odstavec týkající se lodi Starliner: “Crew Flight Test (5měsíční mise se třemi astronauty) – 30. listopadu 2019”

– to je pro začátek trochu moc, ne? 🙂 Nemělo by tam být 5 denní??

Jiří Hadač
Přispěvatel

Přesně jak píše Petr, o tom, že hned první pilotovaná mise bude dlouhodobá se ví už více než rok.

Mr. G
Host
Mr. G

Je to zaujimave, ze sa takto rozhodli. Na druhej strane je to pochopitelne. Starliner je na jedno pouzitie a ak vsetko pojde dobre, preco by ho tam nenechali ? 🙂
CrewDragon zase potrebuju vo verzii “CargoDragon”, ktory bude schopny lietat obojsmerne. Ved preto je aj Dragon najcastejsie lietajuca lod k ISS. Preto aj rozsirili z 12 na 20 misii.

Jiří Hadač
Přispěvatel

Opravím tě, Starliner je dle stránek Boeingu schopný až 10x použití. S 6 měsíční otočkou. Je samozřejmě pravda, že na tom nejspíš bude starliner jako Crew Dragon, tedy na začátku výhradně na jedno použití. Ale SpaceX si taky dávala a dává použité Dragony do skladu.

Mr. G
Host
Mr. G

Vdaka za info, ja som bol v tom, ze Starliner je na jedno pouzitie. V tom pripade je cela moja uvaha mylna 🙂
Suhlasim, budu ich skladovat a casom pravdepodobne znova pouziju ako Dragony.

Jakub
Host
Jakub

Škoda že Dragon nepřistává motoricky ty nohy se mohly vysouvat z boku a ne zespoda.

Kamil
Host
Kamil

Ty nohy byl podružný problém, hlavní je ten, že NASA chtěla dlouhou certifikaci s mnoha zkouškami a Space x raději síly vrhla na StarShip

TomášH
Host
TomášH

Vysuvanie podvozku z pod tepelného štítu/doštičiek/ vyriešili aj u raketoplánu, s trochou odvahy to mohli vyriešiť aj tu. Presne ako píšete išlo o čas /čas sú peniaze hlavne v tomto odvetví/ a o použitie rýchleho a overeného riešenia aby ich nestihla zvalcovat konkurencia.

Ja len strašne dúfam aby sa náhodou napr: Starship so všetkou tou zmenou konfigurácie motorov a prídavnými plochami nakoniec nestala prerasteným raketoplánom s kolečkami na podvozku na špici BFR nosiča. Aby si zachovala účel na ktorý ju Elon naozaj stavia. Častokrát sa totiž stáva že koncept sa nakoniec musí podvoliť reálnemu trhovému využitiu. Ale to je len môj taký osobný strach.

tomas
Host
tomas

Z SHS se už z principu nemůže stát raketoplán.