Úklid následků výbuchu Crew Dragonu pokračuje, mohl by však odložit příští Falcon Heavy

Falcon 9 s Crew Dragonem při zkouškách na rampě před misí DM-1 (Foto: SpaceX)

Vyšetřování nešťastné dubnové anomálie prvního exempláře lodi Crew Dragon i nadále pokračuje. SpaceX odklízelo trosky a nyní se připravuje na další fázi likvidace následků nehody. Nedostupnost přistávacích plošin by přitom mohla vést k odkladu STP-2. Zástupci NASA se zároveň nedávno omluvili za to, že nedostatečně informují veřejnost ohledně průběhu vyšetřování.

Podle článku serveru Florida Today SpaceX v posledních dvou týdnech dokončovalo úvodní část úklidu zamořené oblasti s přistávacími plošinami LZ-1 a LZ-2 na Mysu Canaveral. Zde se nachází testovací stanoviště, kde k nehodě Crew Dragonu došlo a prvotní fáze mimo jiné zahrnovala odklizení zbytků lodi.

Při úklidu oblasti anomálie nejde samozřejmě jen o odstranění trosek, celá oblast byla také zamořena palivem, které bylo v lodi Dragon natankováno. Monomethylhydrazin a oxid dusičitý totiž nepatří mezi nejzdravější látky na světě, což je také důvodem, proč se testy mohou provádět jen tehdy, pokud vítr vane směrem od obydlených oblastí. Dalším krokem procesu úklidu, tedy bude odběr vzorků půdy v dané oblasti, který proběhne během června. Na základě analýz odebraných vzorků se potom rozhodne, jak bude pokračovat sanace celé oblasti.

Crew Dragon C201 na testovacím stavu před a po anomálii

Pozitivní výsledek půdní analýzy je důležitý pro SpaceX také kvůli příštímu startu Falconu Heavy chystanému na konec června. Boční stupně budou při misi STP-2 přistávat na LZ-1 a LZ-2, což ale nebude možné, pokud bude oblast uzavřena kvůli sanačním pracím. Z podobného důvodu musel stupeň během nedávné mise CRS-17 přistávat na mořské plošině místo na pevnině, jak je u misí CRS zvykem. SpaceX však na Floridě má jen jednu plošinu a na té bude během mise STP-2 přistávat centrální stupeň. Boční stupně by tak neměly kde přistát.

A ač je z hlediska zákazníka mise STP-2 velmi dobře zaplacená (160 milionů dolarů v případě splnění všech cílů), SpaceX pravděpodobně neplánuje zahodit kterýkoliv ze tří prvních stupnů, které budou při této misi využity. Jinými slovy, bez aktivních přistávacích plošin LZ-1 a LZ-2 by start mise STP-2 mohl být odložen. Otázka je, jaký názor na to bude mít zákazník – americké letectvo. Mise STP-2 má zpoždění už několik let, takže další zdržení jen kvůli záchraně bočních stupňů nemusí být vřele přijato.

Start Falconu Heavy při misi Arabsat 6A. Boční stupně z této mise poletí znovu na STP-2. (Foto: SpaceX)

U přistávacích plošin LZ-1 a LZ-2 ještě chvilku zůstaneme, protože v dubnu objevila zajímavá zpráva o jejich dalším možném využití. Server Space News citoval brigádního generála Douga Schiesse, velitele 45. vesmírného křídla amerického letectva, který oznámil, že ač doteď plošiny LZ-1 a LZ-2 pro přistání používalo pouze SpaceX, je možné, že do budoucna by se to mohlo změnit a na rampách by mohly přistávat i rakety jiných výrobců. Není jasné, jestli měl Schiess na mysli nějakou konkrétní raketu, nebo mluvil spíše v teoretické rovině, ale v dohledné době by přistávacích plošin mohla využít nejspíš jen raketa New Glenn společnosti Blue Origin. Ale ta má podle dostupných informací přistávat vždy na lodi, nikoli na pevnině. Nezbývá tedy než počkat, jestli nakonec opravdu SpaceX někdy bude sdílet LZ-1 a LZ-2 s jinými firmami.

Plán zařízení pro zpracování lodí Dragon nedaleko přistávací plošiny LZ-1 z roku 2017 (Zdroj: Price Civil Design)

Ale zpátky ke Crew Dragonu. Řada obyvatel Floridy i fanoušků kosmonautiky či SpaceX si stěžuje, že ač od anomálie uplynul už víc než měsíc, informací o nehodě a průběhu vyšetřování je velmi málo. K této okolnosti se v pátek 24. května 2019 vyjádřili administrátor NASA Jim Bridenstine a ředitel Kennedyho vesmírného střediska Bob Cabana.

Bob Cabana (vlevo) a Jim Bridenstine před misí DM-1 (Foto: Sarah Silva)

Bob Cabana uvedl, že SpaceX v žádném případě před NASA nic neutajuje a na vyšetřování celé anomálie firma velmi úzce spolupracuje s NASA.

Jim Bridenstine potom dodal, že komunikace s veřejností o celém incidentu byla velmi chabá a že by se to do budoucna v žádném případě nemělo opakovat. Administrátor NASA se však nikterak nevyjádřil k průběhu vyšetřování či k nehodě samotné.

Pořád také platí, že od dubna 2019 se NASA žádným způsobem nevyjádřila k termínům společnosti Boeing. Neví se, kdy je možno očekávat test záchrany lodi Starliner z rampy, ani její první nepilotovaný let k ISS, který byl naposledy plánován na srpen. Tento let má SpaceX od března za sebou, ale zato Muskově firmě ke splnění požadavků NASA ještě zbývá uskutečnit test záchrany Crew Dragonu za letu. Boeing tento test provádět nebude, protože si certifikační proces s NASA dohodla jinak.

Jak Boeing, tak SpaceX však mají před sebou kromě startů raket ještě řadu dalších kroků, než bude možné obě jejich lodě certifikovat pro vynášení amerických astronautů do vesmíru. Především pak testovací lety s posádkou, které představují finální milník. Je však stále méně pravděpodobné, že se těchto letů dočkáme ještě letos, ať už v podání Boeingu nebo SpaceX.

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
20 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře