Elon Musk o dalším velkém skoku pro lidstvo

ElonX navázal spolupráci s webem VideaČesky.cz, kde najdete povedená otitulkovaná videa všeho druhu. Překladatelé z VideaČesky nyní pravidelně překládají videa týkající se Elona Muska a jeho firem, takže pro vás to znamená více přeložených videí než doposud. A přeložená videa z ElonX se naopak budou objevovat také na webu VideaČesky.

V nově přeloženém rozhovoru s Elonem Muskem se dozvíte, jak šéfa SpaceX ovlivnily úspěchy programu Apollo a jaké má tato soukromá firma plány do budoucna. Kdy SpaceX přistane na Měsíci a kolik je potřeba přepravit nákladu na Mars, aby tam mohlo vzniknout soběstačné město? A co si Musk myslí o Jeffu Bezosovi z konkurenční společnosti Blue Origin?

Pokud je vám obsah videa povědomý, je to tím, že jsme informace z něj před časem shrnuli v článku. Delší přepis rozhovoru najdete zde a český překlad jeho části vydali na Kosmonautix.cz.

Další přeložená videa o firmách Elona Muska s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiri

Elon Musk, jeho projekty a tymy delaji neskutecne pokroky v mnoha odvetvich. Je velice kratkozrake se jeho planum vysmivat. Kdysi jeden inzenyr z nasa predvadel co se SpaceX chysta udelat s prvim stupnem. Zakoncil to vetou: … to je jako pristat s tuzkou na krabicce od sirek a jeste po zpatku. Pak nasledoval samoliby usmev: “To je neproveditelne”. No a jak neproveditelne to je jsme videli uz mnohokrat. Co chci rict. Elon je clovek, ktery si sve penize nesysli na hromadce. Aktivne investuje do veci, ktere mohou zlepsit zivot vsem. Rozviril vody kolem elektromobilu tim, ze vyvinul Teslu. Investuje fo AI, ktera muze znamenat zlom v lidskem pokroku. Concept Hyperloop, ktery je bezpecny, rychly a ekologicky, je dalsi jeho zasluhou. Nekdo mu ma za zlou konstelaci Starlink. Ale to nejspis proto, ze o tom mnoho nevedi a neveri, ze Musk neni jen poblazneny miliardar. Ma to velice promyslene, neboji se diskusi a je ochoten naslouchat druhym.

Radomir Vysocky

Pisu svuj nazor, a budu pranyrovan, ikdyz jsem verici. Pane Melechine souhlasim s Vami. Uvadene terminy v nejlepsim pripade prijimam jako pouze demonstracni mise. Na vic, nejenom SX, ale i jakykoliv koncern nebo vlada na svete proste nema momentalne potecial. Neocekavejme hned kolonizaci, u obou teles. Musim souhlasit i s Peter a dalsimi skeptiky ohledne pristani na Mesici, Marsu, dale s problematikou zdravi posadky behem letu, a s fungovanim “zakladny” na obou telesech, atd… SX se zatim snazi vytvorit prepravni system, o tom, jak s nim dale nalozit na Mesici a Marsu se zatim vyjadruje velmi mlhave, proc asi? EMu potrebuje dalsi “kolegy” aby pomohli s tim, co dal. Pravda, vyzyva dalsi, aby pomohli (investovali do) s vyvojem “kolonizacnich” technologii. Tito satelitni prispevatele mohou nesmirne nastartovat pozemskou ekonomiku a oddalit dalsi krizi. Ja osobne EMu vnimam jako velmi schopneho podnikatele. Vytvari nabidku, mozna brzy, pozde, uvidime. Jestli dosahne “s plachtami” noveho sveta, a neceka na “parni stroj” je jenom dobre. Z meho pohledu samozrejme.

Samuel

SpaceX nikdy nepovedala že to musia robiť sami už v 2016 na prezentácii ITS čakali že sa pridajú ďalsí a že SpaceX vyvýja primárne iba dopravný systém. No ak nikto nepôjde s nimi hold budú to musieť skúsiť sami. Viem že pracujú na ISRU jednotke resp. mali by či naozaj áno nieje isté.

Jiri

Jsem velky fanda SX i dalsich aktivit EM. Vas nazor i nazor, na ktery reagujete, ale nepovazuji za skepticke, nybrz strizlive a rozumne. Mnoho lidi tu totiz vydava skepticismus v podstate za vysmech a ignoraci faktu. Jiste, ze EM klade vyssi cile, mozna nekdy zdanlive nedosazitelne, ale to dodava drive a pritahuje pozornost lidi a medii. Nemyslim si, ze za tech par let zacneme primo kolonizovat, ale let k Marsu s pristanim na otocku by se mohl podarit. Ochrana pred zarenim neni az takova veda. Cely problem stale souvisi s mnozstvim a cenou nakladu, ktere je mozne vynest na orbit Zeme. Pokud se podari starship, bude mozne vynaset enormni naklady za nizsi cenu. Pak muzete vyrobit modul stineny vodnim valcem. Na Marsu to same. Dva metry pod povrch a tez zakryt metrem ledu.

Jan Jančura

Let na Měsíc, přistání a start bude hodně odlišný od téhož pro Mars. Let k Měsíci potrvá řádově dny, na Mars měsíce, na Měsíci není atmosféra pro aerodynamické brzdění, na Měsíci je poloviční gravitace oproti Marsu, Starship bude s palivem pro návrat přistávat na Měsíci, naopak pro cestu z Marsu musí veškeré palivo pro návrat získat na Marsu, povrchy Marsu a Měsíce z hlediska vlastností pro přistání a start jsou hodně odlišné apod. Takže tak moc zkušeností pro let Mars z letu na Měsíci SpaceX nezíská. Příznivější je to u přenosu poznatků z pobytu lidí na Měsíci a Marsu.
To, že se SpaceX nejdříve soustředí na Měsíc je dosti pravděpodobné i když je možné překvapení, že se nakonec soustředí na výstavbu velkého habitatu – hotelu u Země, který má daleko větší potenciál návratností prostředků než lety na Měsíc či Mars. Let na habitat bude trvat jen hodiny, cesta a pobyt na habitatu budou finančně přístupný pro daleko větší počet lidí, pobytu v normální gravitaci s pohodlím dle výběru, krásné vyhlídky na Zemi a vesmír, pobyty v nízké či žádné gravitaci dle vlastní volby a vše bude relativně bezpečné. Časem i výlety k Měsíci. Sice se asi SpaceX do toho z počátku nebude chtít, ale konkurence ze strany BO je k tomu asi dovede.

Míra
Jan Jančura

Díky za odkaz, asi něco podobného.

bohyn

Souhlas, že na Mars s posádkou se bez NASA nepoleťí

Boss

Od kdy se se ty 4 roky počitaji jestli se nepletu tak v roce 2016 v záři byl představený bfr a ta kompozitni nádrž.

Bigbaz

4 roky se počítají okamžikem vyslovení termínu, tedy dobou kdy byl rozhovor uskutečněn (2019).

peter

a terminy bfr sa nepocitaju? ci to bol len koncept?

V_A

Tohle se taky nebude počítat až dá Muska za rok nový termín

Bigbaz

Prošel jsem si video několikrát a v rozhovoru tam nic o termínech BFR nepadlo. Můžete mi poslat čas ve videu nebo transkript dané čáasti rozhovoru, ve kterém Musk mluví o BFR či jeho termínech?

peter

no ved si najdi ake terminy daval pri predstaveni bfr, ci snad po kazdom premenovani sa stare terminy rusia? to je potom super, staci kazde 2-4 roky premenovat a znovu pocitame od zaciatku 🙂

akuhtr

Ano, víme, Musk má ve zvyku dávat termíny které jsou až příliš optimistické. Víme to všichni, jen ty a pár tobě podobných je bereš jinak než jako velmi optimistický odhad. Ty a pár vyvolených jste jediní co když vidí ty čísla tak nepokrčí rameny a neřekne si “bylo by pěkné kdyby to tentokrát stihly”

peter

len ja? sa pozri do diskusii ako tomu muskonauti veria, sice blabocu nieco o muskovej konstante, ale veria, ze ak to nebude do 4 rokov, tak do 8 urcite uz na ten mars pojdu 🙂
staci si tiez pozriet ako verili bfr, ze je to realizovatelne a kazdeho kritika oznacovali za trolla, dnes uz ti isti hovoria o bfr len ako o nejakej koncepcii, ale kym neprisiel nerezovy robertko tak tvrdili, ze musk to do par rokov s bfr zvladne

2 K_a

Uz dlhsie citam tvoje prispevky a normalne je mi z teba smutno. Keby vsetci ludia boli ako ty, tak do teraz sme pri odlievani bronzovej zliatiny. Velke veci si vyzaduju riziko a tazke rozhodnutia. Stale tu kritizujes SPACE X ale ani raz si nepoukazal na nic alebo nikoho, kto to robi (aktualne) lepsie. Kto moze na 100% povedat ze vsetko sa podari? Mozno za 5 alebo 10 rokov Space X padne alebo ich niekto kupi…ja dufam, ze budeme na MARSE! V kazdom pripade, teraz nie je nikto, kto by to robil lepsie a ja im velmi fandim. Kozmos a technologie zboznujem a preto velmi dufam, ze sa im bude darit. Ty by si sa mal zamerat na nieco ine a nie tu zbytocne znervoznovat ludi. Ked to robis narokom, tak sa daj liecit, lebo to nie je normalne.

akuhtr

Zde si nevzpomínám na bezbřehý optimismus, ale možná ho jen přes tvůj fanatismus přehlížím, protože jsi hlasitější a otravnější, alespoň z mého pohledu.

V_A

Pokuď řekne: “poletíme na Mars za 4 roky” a přitom to nemyslí vážně tak je lhář! Ale to vlastně není žádná novinka

Akuhtr

Muskovy termíny jsou optimistické. To neznamená že lže. To znamená že Musk má ve zvyku podceňovat ryzika zdržení. Prpstě laicke, představuje si že mu vše vijde napoprvé a nenechává si bezpečnou rezervu. To není lež, to je přehnaný optimismus.

Vlada

Peter, myslím že termíny při prezentaci BFR se stále nezměnily. Nicméně i já je považuji za nerealistické, vzhledem k tomu jak těžký úkol před SpaceX čeká. Termíny a vize jsou ale dle mého názoru nesmírně důležité, jako motivační faktor. Pokud Musk řekne, že chce letět na Mars za 20 let tak to nikoho zajímat nebude. Chápeš?

Jan Jančura

Nereálné termíny mohou být taky demotivační.Ono to může teoreticky dopadnout tak (osobně těm termínům nevěřím), že v r 2022 dopraví na Měsíc a v r. 2024 na Mars akorát to své elektrické auto. Poněvadž žádná případná spolupracující organizace nemůže slibům Muska věřit. Např. NASA nemůže okamžitě zahodit své všechny plány a své prostředky soustředit především na podporu misí Muska na Měsíc resp. Mars, když nemá záruku trochu reálného termínu zprovoznění spolehlivé dopravní rakety SH/SS. K čemu bude, když Musk s obrovským štěstím může dopravit 100 tun, když není nikdo, kdo by byl schopen do té doby vyvinout něco užitečného pro průzkum Měsíce a pobyt člověka na něm. Jen kolik desítek mld. USD, času a vývojových kapacit to bude potřebovat!

akuhtr

Muskovy termíny budou nejlepší možný případ když vše výjde. Použitelné termíny s bezpečnou rezervou dá partnerům Shotwell.

Vlada

Motivační nebylo myšleno směrem k NASA, to je jiná kapitola. Tam jsou na nedodržování termínů zvyklí. Je to motivace a cíl pro firmu jako takovou a inspirací pro ostatní. NASA si může vklidu vyvíjet potřebné technologie a přitom nespoléhat na SH/SS. Pokud se ale SpaceX podaří raketu postavit a zprovoznit, tak to pro NASA může být dobrá varianta. SpaceX se primárně zaměřuje na stavbu dopravního prostředku, ne na další potřebné technologie. Alespoň prozatím. Takže nechápu co je na tom demotivujícího.

Invc

jj. A proto NASA spoléhá na SLS 🙂

Vlada

Ano NASA v této fázi musí spoléhat na SLS. A to hned z několika důvodů. Především do toho investovali již hodně finančních prostředků a budou i na dále investovat, také dění ve firmách typu SpaceX nemají vůbec pod kontrolou a nikdo nezaručí, že projekty těchto firem budou úspěšné. Proto je to dle mého logické jak k tomu v NASA přistupují. I když je zřejmé, že dění u soukromníků monitorují a dle mého jsou i připraveni začít spolupracovat v případě, že nějaký z projektů bude mít konkrétní výsledky.

Invc

Velmi vtipné… co mi to jenom připomíná ? …memoria mea fragilis est… Hey, Cortana?

2014 Bolden (tehdejší šéf NASA) – cituji: “Let’s be very honest again. We don’t have a commercially available heavy lift vehicle. Falcon 9 Heavy may someday come about. It’s on the drawing board right now. SLS is real. You’ve seen it down at Michoud. We’re building the core stage. We have all the engines done, ready to be put on the test stand at Stennis… I don’t see any hardware for a Falcon 9 Heavy, except that he’s going to take three Falcon 9s and put them together and that becomes the Heavy. It’s not that easy in rocketry.”

A jak to vypadá o 5 let a nějakých 9 miliard dolarů později?

NASA nechce spoléhat na SLS… ale pro NASA ta volba je “SLS nebo zapomeňte na slušné financování”.

(Jinak setrvávat na něčem (a lít do něčeho peníze) jen kvůli utopeným nákladům … je nejlepší cesta do pekel… která ovšem veřejné finance nikdy moc netrápila).

NASA nejenže monitorují – oni by i často chtěli (odvaha s jakou teď v poslední době řekli, že by mohli návrat na měsíc řešit i s pomocí komerčních nosičů, nebo nová spolupráce na orbitálním tankování (potom co se o něčem takovém odvážili po letech vůbec promluvit – protože to léta bylo “politicky” zablokováno)… ) ale bohužel NASA je politickou loutkou…

Jiří Hošek

Podle výsledků letošní studie by si přesun mise Artemis 1 na Falcon Heavy vyžádal pět let příprav. Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/2019/04/nasa-lsp-studies-alternate-orion-options/3/
Moc tedy nerozumím tomu, proč Vladovu větu “NASA v této fázi musí spoléhat na SLS” považujete za vtipnou.

Invc

Za vtipný považuji celý ten příspěvek – nejen tu jednu větu. Hlavně ty důvody.

1) Sunken costs … jsou fakt super důvod 🙂
2) Soukromníci – ULA stavějící SLS – jsou taky soukromníci (Boeing a Lockheed Martin)… a o tom, jak je má NASA pod kontrolou nejlépe vypovídá, že se teď šéf NASA tiše rozloučil s řediteli, co na ně měli dohlížet… (a tomu předcházející záležitost – že jim posvětili bonusy za milníky, které nebyly dodrženy)
3) Konkrétní výsledky mě už úplně dorazily … a proto sem tam linknul to prohlášení z roku 2014 … o tom, co je na papíře a co je “reálné”.

Jiří Hošek

K bodu 2) SLS nestaví ULA. Kontraktorem pro centrální stupeň je Boeing, pro segmenty SRB je NGIS. ULA postavila horní stupeň ICPS (ten je hotový a už dva roky uskladněný v budově SSPF na KSC).
K bodu 3) Nechci vyvolávat zbytečnou diskusi nesouvisející s tématem článku. Jen připomenu, že v roce 2014 byly pro centrální stupeň první letové SLS dokončeny pouze prstence určené pro vzájemné sešroubování pěti dílů stupně, viz foto.
comment image
Dnes je Bridenstine na návštěvě továrny MAF, dnešní fotografie stupně budou brzy k dispozici.

Jiří Hošek

Slíbená fotografie ze včerejška
comment image

Vladimír Todt

Když jsem ten rozhovor popevé viděl, ta jsem si myslel, že asi špatně rozumím – že interně budou cílit na let na MArs za 2 roky a realitě to budou 4. Bičování týmu skrze nadšení a smélé cíle pro věc. 😀 Stačilo by aby SS/SH v plně rychlepoužitelné konfiguraci a s nížkými náklady lětalo do 5 let, i tak by to byl posun.

Mates

Zmínil už Musk někdy, jak chtějí řešit ochranu posádky před kosmickým zářením cestou na Mars?

V_A

Řekl, že vlastně není potřeba prej jenom kryt pro případ erupce.

Mates

Vtipné. Neboli řešení nemají a bez toho nelze lidi ve zdraví na Mars dopravit. Pokud tedy mluví o brzké cestě na Mars, tak je to na zamyšlení…

Bigbaz

To je celkem odvážné tvrzení. Máte nějakou studii jednoznačně prokazující vznik závažných onemocnění způsobených vesmírným zářením během přeletu posádky na Mars v kosmické lodi během 3-4 měsíců letu?

peter

a ty mas nejaku studiu, ze to nebude ziadny problem?

Bigbaz

Vzhledem k tomu že tu žádné takovéto tvrzení neuvádím, tak bych rád zjistil zdroj informací odkud Mates čerpá, a na jakém základě tedy staví své tvrzení. Rád si rozšířím obzory.

V_A

Zpochybnil jsi Matesovo tvrzení že je na cestu k Marsu potřeba radiační ochrana. Tak sem prosím dej studii na základě které usuzuješ, že radiační ochrana není potřeba.

petr

faktem je že to nikdo přesně neví. pravdou také je, že tam poletí předtím několik čistě zásobovacích lodí na jejichž palubě mohou letět i experimenty, které to ověří. Jak silná ochrana tam bude je jen o tom kolik tam bude moc být dalších lidí. SpaceX o tom velice pravděpodobně nerozhodne. Nejspíš se bude muset podřídit tomu kdo tu expedici zaplatí tedy NASA. Takže to nemá cenu v tuto chvíli vůbec řešit. Co si o tom myslí NASA a jaké bude mít požadavky lze odhadnou podle požadavku na Gateway, kterou také nechrání magnetosféra. Já bych prostě počkal, radiační kryt je jasný a jak silnou ochranu bude mít celá loď je jen otázka kolik lidí pak uveze a jestli uveze i nějaký náklad.Pak je to zase jen o nákladech bude muset letět víc zásobovacích lodí a specializovaná loď pro posádku???
Spíš je otázka jestli tu cestu někdy někdo zaplatí. Je to spíš symbol. Technicky a ekonomicky dává smysl spíš pásmo asteroidů. Symbolicky Mars.

V_A

A o to právě jde. Proto je cesta za 4 roky úplně mimo realitu. Gateway nemá odpovědět jenom na otázky ohledně účinků radiace na člověka, ale taky na materiály. To se musí začít řešit dlouho před první cestou. Řešit tak důležitou součást programu 2 roky pred startem je opravdu hazard. Když za 2 roky odletí první Starship k Marsu a místo přistání tam udělá jenom kráter tak tam za další 2 roky nemůžeš poslat posádku. A i když přistane tak to nebude důkaz o dostatečné bezpečbnosti pro lidi. Podpora života, reciklace vody, zdroj energi… nic z toho nemá Spx odzkoušené. Ale jde hlavně o NASA jak správně píšeš. To ona bude hradit náklady, dodá posádku, technologie atd. a pochybuju že misi za 4 roky odkejve. Výběr a vycvik atronautů trvá roky. A NASA se teď soustředí na Gateway, aby dala nějakou práci té černé díře na peníze jménem SLS. O lidskou misi na Mars se NASA v krátkodobém horizontu vůbec nezajímá a rozhodně nezačne měnit pláy a stavět se na hlavu kvůli Muskovi.

Jan Jančura

Vcelku souhlasím. Pro podporu přežití lidí při cesta na Mars, pobytu na něm a návratu zpět není nic připravené. Ještě žádný SH/SS neodstartoval, žádný Starship nepřistál na Zemi natož na Měsíci či Marsu a nevrátil se z nich. Ale už víme termíny v řádech několika málo let – jako by všechno bylo tak snadné a bez rizika. Asi před 2 roky na nějaké své přednášce Dušan Majer na otázku kdy očekává, že se uskuteční první expedice člověka na Mars, odpověděl, že v roce 2030. Při nedávné televizní besedě k výročí Apolla to změnil na rok 2040. A to je fanda kosmonautiky a určitě o tom ví víc než většina nás.

Technomagg

90% vesmírného záření které může hodně ublížit generuje slunce – víceméně by mělo stačit držet orientaci kabiny tak aby nádrže s vodou pro posádku a nádrže s palivem byly mezi sluncem a kabinou. To zastaví opravdu mamutí část záření. Se zbytkem si budou muset poradit nějaké prodiradiační materiály apod.
Nesmíme zapomenout že metrový sloupec vody dokáže zastavit téměř všechno záření (až 99%) a voda má tu skvělou vlastnost že se pod vlivem záření nerozpadá na radioaktivní izotopy – takže je to perfektní stínění.
Zatím na dlouhodobé mise letěli jen relativně malé sondy a nebyl nosič který by s nimi dokázal poslat dost silné stínění, ale pro mise s posádkou bude nezbytné sebou vzít i vodu na celou cestu – takže myslím že se dá tímto hodně pomoct.

Ivo Janáček

No a nebo by mohli letět v noci.

V_A

Radiace poškozuje i materiály. Jestli bude loď otočená ke Slunci jen motorovou sekcí tak by to konstrukce při sestupu atmosférou nemusela vydržet. Navíc proč myslíš že byla loď při misích apollo otočená bokem ke slunci a otáčela se podél své osy jako prase na rožni? Pro konstrukci opravdu není dobré když se jedna část pernamentně ohřívá a druhá mrzne.

petr

Mimo realitu by byla pokud by to bylo nemožné a to není. Samozřejmě, že to sebou nese spoustu věcí které by museli vyjít včetně toho, že samozřejmě mise bez posádky musí dopadnout dobře. Myslím že otázka stínění rakety je to nejmenší. Je to totiž jen otázka technického řešení a nákladů.
Dovedu si představit, že pokud bude Starship fungovat na měsíci, že jí EM pošle i na Mars. Vezme použitou raketu nacpe jí základní výbavou, kterou do té doby stihnou oni nebo spíš kdokoliv připravit a pošlou jí tam. To by asi zaplatili. Zaplatit a navrhnout program pilotované mise, ale pro ně nedává smysl. Otázka je jestli by se NASA rozhoupala a to je zase spíš otázka politického rozhodnutí stejně jako v případě měsíce. Klidně si dovedu představit, že nějaký politik podlehne po úspěšném přistaní mise bez posádky touze zviditelnit se v tom samém volebním období a pustí na to nějaké peníze.
SpaceX bude schopné zajistit možná dopravu, ale rozhodně ne nějakou smysluplnou expedici s posádkou včetně naplánování programu dodání zařízení pro tamní vybudování základny atd. To vše by musela zajistit vláda potažmo NASA. V zásadě je jedno jestli se to stane za 4 roky nebo za deset let. Pokud politici neudělají to rozhodnutí, žádná mise s posádkou tam nepoletí.
EM hraje dle mého na to, že pokud se mu povede úspěšné přistání na měsíci tak politici neodolají a pokud ano tak mise bez posádky k Marsu je přesvědčí A v tom může mít pravdu. Politicky je mise na Mars daleko lákavější než jinam

akuhtr

Teď si nevybavuji že by NASA byla v marsovských plánech SpaceX byla zahrnuta. Mohu se zeptat na zdroj?

V_A

A co by tam asi Spx bez NASA dělala? A kdo by to zaplatil?

akuhtr

No, první let bez posádky typuji že si zaplatí sami/z peněz investorů. Let s lidmy by už by mohl starlink nést peníze. Respektive to by mohly plánovat že na to využijí. Tuším že starlink je k účelu financování taky zamýšlen

Respektive to je jediné o čem vím že by mohly chtít dělat. NASA nebude tak pružná aby za nima Musk přišel rok či dva před startem a řekl “Hele, mám tu loď, do potřebuju misi kterou vy zaplatíte” a jinak by to být nemohlo, protože NASA nic neplánuje.

peter

starlink bude roky splacat len sam seba a kludne sa moze stat, ze to ziadna zlata bana nebude a co potom?

akuhtr

Buď najdou jiný způsob financování, nebo se Mars odloží z finanční důvodů. Co bys čekal jiného? Psal jsem co myslím že plánují, obvykle jsou plány založeny na předpokladech, tak nevím co ti na tom vadí.

Samuel

SpaceX môže na Marse testovať vlastné jednotky ISRU o ktorých sa zmienil kedysi Tom Müeller či zviezť nejaké súkromné experimenty. Zaplatí to Starlik, program započal a za cca. 2-3 roky začne generovať zisk podľa štúdie jednoho investora Starlinku teraz si nespomeniem ktorý.

Vedra

Jde o úroveň akceptovatelného rizika. Astronauti na ISS letí s vědomím že jim riziko rakoviny na zbytek života stoupne až o 5 procent.

V_A

Za 2 roky bez posádky na Měsíci a za 4 roky s posádkou na Marsu? A teď tu o karkulce prosím.

John jehlu kraj

Jste vzdělaný člověk bez předsudků a Vaše názory tu mají místo.

Vlada

Bohužel, oba příspěvky kdyby nebyly tak by se nic nedělo. Zabírají tu jen místo a nepřináší nic zajímavého. A co takhle pohádka o přistání prvního stupně rakety. Možná před lety by jste psali o tomto jako o pohádce.

V_A

První stupeň budou lidé na této stránce používat jako argument až do konce věků. Když Musk řekne, že postaví raketu z toaleního papíru a já to zpochybním tak taky budeš argumentovat prvním stupněm?

Vlada

První stupeň je jen pomyslná špička ledovce. Musk resp. SpaceX toho již dokázali mnohem více. Proto si myslím a věřím, že ještě dokážou. A nechápu lidi, kteří ho i přes jeho nesporné úspěchy zesměšňují a nemohou mu přijít na jméno. Copak jim tak hrozného udělal. Nesplnil nějaký termín a tím u nich navždy skončil?

Samuel

4 roky s posádkou je trúfalé no 2 bez je síce optimistické no možné.

peter

kolko rokov spajal 3 uz vyvinute a fungujuce falcony dokopy?
kolko rokov uz stavia cd?

qmox

Ak sa bavime uz o vyvinutych F9 ten prvy raz pristal v decembri 2015 takze dat dohromady za 3 roky, 3xf9 rakety a to nebola priorita pre spacex to neni take strasne. Alebo zazlievas Muskovi aj to ze pred kongresom v 2004 prvy raz spomenul Falcon heavy a od vtedy to ratas?
Ono samozrejme Musk da inspirativny datum ale aj ked to moze a asi aj bude trvat dvakrat tolko, stale sa konkurencia nechyta.

Chapem ze si vysadeny na Muska a snazis a chodis sem robit trolla aky je vlastne neschopny , len si potom hovorim co ty chudaci v ULA , Arianespace , Blue origin , Northrop Grumman, Roscosmos ved to ty potom musia byt radi ze dokazu reagovat na svetlo.
(viz SLS, ktoru ULA/ Boing pre nasa dava dohromady uz 9 rokov a 15+ miliard dolarov bez toho aby nieco este vzlietlo)

peter

pises hluposti, len FH zacal vyvijat davno predtym ako vedel s F9 pristavat. pri FH rozhodne necakal na to kedy sa mu podari s F9 pristat takze nepouzivaj termin pristatia ako zaciatok vyvoja FH
sam musk priznava, ze s narocnostou vyvoja FH sa riadne sekol, ale samozrejme muskonaut si vsetko nastavi tak aby z toho musk vysiel co najlepsie, v tomto pripade zaciatok vyvoja posunie do momentu pristatia F9, co tam potom ze ten vyvoj zacal roky predtym :):)

qmox

No ja som len parodoval tvoj prispevok ze elon len musel spojit 3 vyvinute a fungujuce falcony dohromady. ;). Jasne ze to trvalo viac ako 3 roky moj point je ze skutocne fungujuci f9 v1.2 mas tak od 2015 takze vlastne tiez tak trochu kecas 😉

Tu historiu o tom ze musk to chcel zrusit poznaju asi vsetci ale este raz chodit na elonx aby so trolloval o tom ” akym je musk klamarom” lebo sa jeho aspiracne datumy zvyknu nenaplnit mi tiez prijde kontraproduktivne.

Alebo inak povedane ak je musk taky neschopny kde je ta konkurencia pre spacex a teslu. ; )

Vsak daj nieco konstruktivne fakt cakam na toho mecenasa ktory bude schopny dokazat viac ci uz pre vyvoj vesmirnych letov alebo dopravnu mobilitu alo taku

V_A

FH měl prioritu ale byli s ním takové problémy že to Musk chtěl celé odpískat, ale už měli zakázku od armády tak to musli dotáhnout do konce.

Samuel

FH bol problém lebo museli prekopať Falcon 9 na centralny stupeň, takner vždy je komplikovaný stroj postaviť od nuly ako ho prerábať z existujúceho a to SpaceX podcenila. Taktiež treba brať do úvahy fakt že SpaceX mala počas vývoja FH 2 nehody ktoré definitívne spomalili ak nie pozastavil vývoj FH.

V_A

2 roky ne let bez posádky na Měsíc je v pohodě( s odletem zpět k Zemi by mohl být problém 😉 ), ale za 4 roky s posádkou k Marsu je naprosto mimo realitu.

Technomagg

jestli on to nebere tak že spaceship bude testovat právě na letech na měsíc s tím že cílem je mars – to by bylo jen logické a pak bych tomu i věřil – 2 roky na testování na měsíci aaby se odladili detaily a vychytali chyby a pak hurá na mars.

vencour

Znáte Rukověť správného chlapa (viz např. tady)? Chlapi se rádi baví a vsázejí, nenudí se. I proto jsou rádi, že Elon neni “krotký” a boří dogmata, že něco nejde.

Random

Musk vždycky uvádí terminy v NET čase (not earlier than – tedy “nejdříve”). Navíc to musíš vždycky vynásobit muskovou konstantou 🙂

Invc

Musk uvádí termíny zásadně v MST (Musk Standard Time).

Je to něco jako Blizzardí Soon(TM) a spousta podobných.

akuhtr

Je to Musk, termín Muskova konstanta je znám.
Zároveň ale nutno dodat že odstup mezi 1. bezposádky a 1. s posádkou by mohl být relativně krátký, pokud vše půjde jak má. Pokud jedna SHS poletí x* se starlinkem bez nehod mohly by na to posadit lidi celkem brzy, protože to bude mít odlítáno celkem dost.

peter

takze relativne kratko, ale potom preco mu relativne dlho trva prerobit dragon a crew dragon? a nie, nasa ho nezdrzuje, to je mylne uvazovanie, lebo nasa mu len hovori co musi splnit, nie ako rychlo to ma splnit. nikto mu nezakazuje to robit rychlo, ale on to rychlejsie jednoducho nevie, keby vedel tak to spravi

hotovson

protoze NASA?

peter

co ma nasa s pomalostou vyvoja ? ona definuje co treba nie za ako dlho to treba
nikto z nasa im nepovedal, ze to maju vyvijat roky ak by to vedeli za mesiace

nasa by sa rozhodne nehnevala ak by to spacex vyvinulo uz pred rokmi, ci si snad myslis, ze im povedali, ze nieco musia vyvijat pol roka aj ked by to vedeli za tyzden? to je hlupost

akuhtr

NASA má nějaké požadavky, které trvá uspokojit. Tedy ono “nasa mu len hovori co musi splnit” je přesně to co zdržuje (neříkám že je to špatně, jen že to stojí čas. Uvidíme jak na tom bude SHS s bezpečností atd. do které NASA co si vzpomínám nekecá s požadavky).

Technomagg

taky je důležité si uvědomit že spaceship je od začátku stavěn jako loď pro přepravu lidí, je tam dost prostoru a nostnosti na nutné systémy podpory života, crew dragon je relativně hodně malej (proti spaceship) a extrémně překopanej cargo dragon – moc společného nemají – víceméně jen velikost a nasa si také hodně vymýšlela a moc jim to nezjednodušila.

peter

a kto mu branil spravit uplne novu lod ak by to bolo rychlejsie? 🙂

Jakub

Ale vždyť oni prakticky novou loď stavěli. Že v modelech ve 3D software vycházeli z nákladního je logickíé. Jestli tvar kostry je v podstatně v principu stejný, jen se tady něco přidá a tamhle něco ubere, je logické vycházet z existujícího. To je možné udělat pro kostru lodi. Vnější opláštění a vnitřní prostor už museli stavět na zelené louce. Takže ano z velké většiny je to zcela nové loď využívající některé principy a možná i pár společných dílů z nákladního dragonu.

peter

ale preco tie poziadavky nesplni skor? za 2 roky vyrobi raketu aka nema obdoby, ale za 10 nevie vyrobit jednu poodiatu lod na leo pre posadku? pritom nemusi splnit ziadne zazraky,len musi mat funkcny zachranny system, funkcne padaky ktore mu dodnes nefunguju uplne podla predstav
veci ktore musel riesit na cd, su prd oproti tomu co bude muset riesit pri pristati na mesiaci a navrate z mesiaca na zem a o pristatie a navrat z marsu ani nehovoriac

a sice nebude musiet splnat poziadavky nasa, ale bude musiet splnat poziadavky faa a tie ovela mensie nebudu

V_A

Dragon uskutečnil hodně misí takže do něj můžeme posadit posádku. Jo počkat vlastně nemůžem.

akuhtr

Naopak, můžeme. Jenže jaksi zákazník (NASA) vyžaduje višší pravděpodobnost přežití posádky, vyžaduje únikový systém a další “maličkosti” které Dragon nemá.

peter

ano nasa to vyzaduje, ale nevyzaduje, ze to musia vyvijat niekolko rokov
preco tie veci spacex nevyvinul za par mesiacov? nebude to preto, ze to nevedeli vyvinut tak rychlo? a zrazu chce raketu aka nema obdoby vyvinut dobre ze nie do roka 🙂

Miro

Ono vyvinúť niečo stoji peniaze a čas NASA vyloží požiadavky a SPACEX ich plni. Ak niečo vyvíjaš prvý x trvá to dlho ak to potom robíš znova už máš skúsenosti a ide to lepšie. Toto neplati o NASA lebo to robia pre ňu spoločnosti čo vyciciavajú USA – vid vývoj SLS. Pozri ako sa podarilo vyvinúť motor Raptor všetci tvrdili že to nie je možné 🙂

akuhtr

Reagoval jsem na příspěvek o posazení do Dragonu. Tvoje reakce je nesmyslná v tomto kontextu.