Elon Musk: Super Heavy bude mít více motorů, prototyp Starship poprvé poletí ještě letos, přistání na Měsíci je možné za 2 roky

Elon Musk plánuje někdy během následujících týdnů uspořádat prezentaci aktualizované vize SpaceX pro jejich obří raketu Starship. To mu ale nebrání v tom, aby nás i přesto průběžně zásoboval informacemi o změnách, kterými návrh rakety prošel v posledních měsících. Nyní například prozradil, že masivní nosič Super Heavy, který bude kosmickou loď Starship vynášet na oběžnou dráhu Země, bude mít jiný počet motorů, než který byl oznámen loni. Musk zároveň upřesnil, kdy by mohly poprvé vzlétnout vyráběné prototypy lodi Starship, kdy dosáhnou oběžné dráhy a kdy by mohly přistát na Měsíci či Marsu. K dispozici jsou také nové oficiální obrázky Starship, avšak už teď jsou nejspíš zastaralé:

Elon Musk podrobně mluvil o raketě Starship naposledy v září 2018 během oznámení projektu dearMoon. Tehdy se raketa ještě jmenovala BFR, byla tvořena uhlíkovými kompozity a mělo ji pohánět celkem 38 motorů Raptor. Od té doby došlo k mnoha změnám, které můžete kdykoli najít na jednom místě díky našemu průběžně aktualizovanému velkému článku o této raketě, takže uvedu jen pár příkladů z poslední doby. Nová verze Starship místo kompozitů využívá nerezovou ocel, bude mít jiné aerodynamické plochy, slabší manévrovací trysky a jinou tepelnou ochranu.

Musk navíc nově prozradil, že aktuální verze má být nakonec vybavena celkem 41 motory Raptor (35 na nosiči Super Heavy + 6 na lodi Starship) místo původních 38 (31 + 7). Dodal, že na Super Heavy je místo až pro 37 motorů, takže s počtem se dá hýbat podle potřeby. Z dřívějška například víme, že první exemplář Super Heavy, jehož výroba by měla začít už koncem léta, bude mít při testovacích letech jen kolem 20 motorů, aby se snížily finanční ztráty při případné nehodě. Ostatně, výroba jednoho Raptoru podle Muska momentálně vyjde na více než 2 miliony dolarů. Cena má sice s rostoucí výrobní kadencí několikanásobně klesnout, ale pořád to nebude zrovna levná záležitost.

Porovnání motoru Merlin a části motoru Raptor (Foto: Pauline Acalin)

Než však SpaceX provede start se Super Heavy, nejdříve vyrobí a otestuje prototypy horního stupně, tedy kosmické lodi Starship. Ty jsou ve výrobě minimálně od začátku tohoto roku a SpaceX má momentálně dva samostatné týmy, které souběžně pracují na výrobě dvou různých prototypů. Jedna Starship tak vzniká v Texasu kousek od experimentálního Starhopperu a druhá je vyráběna na Floridě. Elon Musk tyto prototypy označuje za orbitální a aktuálně odhaduje, že by mohly poprvé vzlétnout za 2–3 měsíce a dosáhnout oběžné dráhy už za další 2–3 měsíce. Zároveň potvrdil, že na Floridě budou starty Starship probíhat z existující rampy LC-39A. Z ní teď startují rakety Falcon 9 a Falcon Heavy, a tak bude podle Muska muset být postavena ocelová startovní konstrukce na opačné straně rampy. Výroba této ocelové konstrukce prý už probíhá.

Co se týče přesného umístění této sekundární startovní plochy, nápovědou by mohly být články NASA Spaceflight, které už v květnu a červnu vyzradily, že SpaceX plánuje provádět starty Starship z rampy LC-39A. Článek obsahuje neoficiální obrázky, které dobře ilustrují zvažované umístění sekundární plošiny zhruba v půli cesty mezi montážní halou HIF a místem, odkud v současnosti startují Falcony. V plánu je pak prý také vybudování přistávací plochy a počítá se s prostorem pro nádrže s metanem. Nutno dodat, že obrázky možná znázorňují nějakou budoucí verzi s vlastní šachtou pro odvod spalin a manipulačním jeřábem, zatímco SpaceX si nejspíš zpočátku vystačí s jednodušší ocelovou konstrukcí doplněnou jen o to nejzákladnější vybavení rampy. Starship pak bude před startem na této konstrukci stát a tím vznikne prostor pod ní pro únik spalin ze tří Raptorů, kterými má být při počátečních testech vybavena. Starty Super Heavy však vzhledem k celkovému tahu někde v rozmezí 70–85 MN (dvojnásobek tahu Saturnu V) budou pravděpodobně potřebovat plnohodnotnější rampu.

Termíny zahájení testování orbitálních prototypů jsou pravděpodobně spíše optimistické, což se dá říct i o některých Muskových odhadech z nedávného rozhovoru pro CBS. V něm prohlašuje, že SpaceX by mohlo přistát na Měsíci bez posádky už za 2 roky a 2 roky poté s lidmi. Co se týče Marsu, tak Musk už dlouho uvádí rok 2024 jako první možný termín pro vyslání lidí na Rudou planetu, a v rozhovoru řekl „za 4 roky“, což je zhruba to samé. Musk si během rozhovoru navíc rýpnul do NASA, když řekl, že by možná bylo rychlejší se Starship na Měsíci prostě přistát, než se snažit přesvědčit NASA, že to je vůbec možné.

Osobně bych přistání na Měsíci v roce 2021 klidně věřil, pokud by Musk mluvil o vynesení Crew Dragonu Falconem Heavy a jeho následném motorickém přistání na měsíčním povrchu bez možnosti návratu, jelikož k tomu není v podstatě potřeba vyvinout nic nového. Musk ale nejspíš mluvil o přistání se Starship, a v takovém případě mi 2 roky přijdou moc optimistické. Stejně tak lidi na Mars podle mě poletí spíše až v druhé polovině dvacátých let, a i to bude velice obtížné.

Lodě Starship na Marsu (Foto: SpaceX)

Musk v rozhovoru ještě řekl, že kolonizace Marsu bude obnášet přepravu „milionu tun nákladu“, což bude mimo jiné vyžadovat také schopnost Starship provádět tankování na orbitě. V aktuálním tweetu pak Musk upřesnil, že zpočátku to bude probíhat tak, že tankování budou provádět obyčejné Starship mezi sebou, ale později přibudou specializované tankery. Ty budou novou variantou Starship uzpůsobenou pro přepravu a přesun paliva na orbitě. V minulosti Musk varoval, že tyto tankery budou vypadat dost zvláštně. Zároveň aktuálně prozradil, že plně dotankovaná Starship se 100 tunami nákladu, umístěná na orbitě Země, bude mít k dispozici 6,9 km/s delta-v pro cestu na Měsíc. Taková hodnota představuje slibný potenciál pro všemožné typy misí, od vědeckých přes turistické až po takové, jejímž cílem by byla stavba trvalé měsíční základny.

Poznámka: Do článku jsem zahrnul jen nové poznatky ze zmíněného rozhovoru s Muskem, ale pokud vás zajímá i zbytek, na Kosmonautix.cz vyšel překlad velké části rozhovoru.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
58 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře