Elonovinky #157: Opakované používání krytů funguje, ale SpaceX možná vzdává jejich chytání do sítě

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.

SpaceX se už tři roky snaží zachraňovat aerodynamické kryty svých raket, aby je bylo možné používat opakovaně. Kryty buď přistávávají v sítích na speciálních lodích, nebo jsou vyloveny z vody po přistání v oceánu. SpaceX se sice daří kryty používat opakovaně, ale jejich chytání do sítě nesplnilo očekávání.

Podrobnější informace o tom, jak SpaceX zachraňuje kryty, najdete v našem článku.

Předchozí epizody Elonovinek:

Starší epizody najdete zde.




Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
11 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV

Otázka zachytávání krytů je dle mne ekonomická. Vyplatí se to? A nebo je levnější sekat pro falcon nové kryty?
Pokud bude lítat Starship, tak tam je to bezpředmětné.
Zajímavé by bylo chytit do sítě Crew Dragon, ale ten je o dost těžší…

Ivo Janáček

Tak pokud stále platí cena 6M za kryty, tak ty náklady na vylovení jsou proti tomu směšné.

Jan Tichavský

Mě stále vrtá hlavou, že by SpaceX byla spokojená s cenou 6M za kryt a nezabývala se zlevněním jejich výroby třeba na půlku. Ale zase neznám cenový rozpad, co na tom má největší podíl a z jakého důvodu.

Mr. G

To nie je len cena za kryt, novy vs. repasovany. Daleko dolezitejsim faktorom je rychlost akou je SX schopna kryty vyrabat.

Teoreticky ak dokazu vyrobit 20 polovic krytov za rok, znamena to, ze su schopny startovat 10 x rocne.
Ak pri tychto 10 startoch zachrania polovicu krytov, teda 10 polovic, mozu startovat 15 x rocne.
Myslim si, aj keby zachrana, repas krytu vysiel +- rovnako ako novy aj tak by SX o to usilovala. Rozsirenie a navysenie kapacity vyrobnej linky by ich totiz stalo X nasobne viac, ako repasovanie krytov.

Libor

Pokud stoji tolik vyroba noveho krytu z duvodu pouziti kompozitu tak kolik by asi stalo testovani starship. Narážím na to rozhodnuti pouzit ocel

Michal

No ono aj ked dopadnu do oceanu nie je ziadna zaruka ze bu ok uz sa tusim aj parkrat stalo ze dopadol do vody a praskol a moze ist do kosa a cena je dost brutalna teda

Petr

jestli budou chtít chytat i ty velké kryty což určitě budou. tak tak jako tak stávající systém nemohl fungovat.

PetrC

Podle mě může být problém i v tom, že samotná konstrukce ramen pro zachytávání krytů ty lodě dost destabilizuje a také operace zachycení krytu mimo daleko mimo osu lodi to zhorší. Celá operace mohla být na hraně použitelnosti těch lodí. A operovat s celou flotilou lodí navíc je také dost náročné, kdž místo toho mohou použít pro oba kryty ze startu stávající lodě Go.

Petr Kouba

Určitě by to šlo, ale s lodí navrženou přímo k tomu. Napadá mě katamaran se třemi trupy kvůli stabilitě a manévrovatelnosti a ramena se sítí schopná se rychle zasunout a vysunout pro zvýšení rychlosti přesunu a složení po úspěšném záchytu v horších povětrnostních podmínkách.

Vyvíjet něco tak složitého by se vyplatilo nejspíš jen u řádově vyššího provozu, tak se nejspíš rozhodli nechat je raději padat do vody.

Teslichard

Vždy mi to prišlo ako dočasné riešenie alebo ako taký beta test a furt som čakal kedy toho nechajú. Technologická hi-tech firma ako SpaceX prišla s primitívnym lovenim krytov pomocou sieti. V jednoduchosti je krása ale toto bolo až moc jednoduché riešenie na tak zložitý úkon.