Elonovinky #156: Starship SN10 vybuchla po přistání, ale k celkovému úspěchu chybělo jen málo

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.

Pouhý měsíc po testovacím letu prototypu Starship SN9 vzlétl také jeho následovník SN10, který jako vůbec první prototyp dokázal přistát v jednom kuse. O pár minut později sice vybuchl, ale i tak měli ve SpaceX důvod k oslavám, protože se opět dostali o něco blíže k celkovému úspěchu. Zároveň už je hotový příští prototyp Starship a ten nejspíš odstartuje ještě v březnu.

Podrobnější informace o letu Starship SN10 najdete v našem článku.

Předchozí epizody Elonovinek:

Starší epizody najdete zde.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
43 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Tomáš

Oceňuji, že na férovku píšete, že raketa vybuchla a ne, že šlo o “anomálii”.

P.S. Rusové “zastavili” let KAL 007 …

Invc

A už se i pochlubil proč:

Myslí si, že motor nasál tlakovací helium – takže měl snížený tah.

(A jako vedlejší efekt k tomu přidal rozuzlení některých debat, co tady v diskuzi byly vedeny jinde:

– kdyby bylo použito autogenní tlakování, tak případné metanové bubliny by se nejspíše vrátily zpět do kapalného stavu (a ve zpětném pohledu tlakování heliem asi není dobrý nápad)

– v nádrži jsou opatření proti šplouchání a vírům … ale myslí si, že něco z nich právě posloužilo jako brčko, kterým došlo k nasátí helia z prostoru nad kapalinou

– a evidentně ani helium nezpůsobilo instantní zničení motoru ..jen prostě netáhnul (kvůli chladnému inertnímu plynu)

Ricardo

1) Takže si Raptor nasál bublinu, což jsem říkal že je možná příčina už dříve. Takže kdopak měl pravdu kluci? 😀
.
2) Nasátí helia nezpůsobilo zničení motoru? Kolikže sekund ten Rapton málo táhnul? Kolikže je průtok paliva Raptorem za sekundu? (650 kg/s což je cca 650 l/s). Asi těžko bylo v potrubí několik tisíc litrů bublin hélia a to ještě tak pěkně rovnoměrně namixované s palivem, že motor běžel pěkně rovnoměrně na částečný výkon (ale nezhasl a nekolísal výkonem).
.
3) Celou dobu jsem tvrdil, že kavitace při nasátí bubliny poškodí lopatky čerpadla a to pravděpodobně taky stalo, protože Raptor málo táhnul z důvodu poškozených čerpadel nebo taky z důvodu ucpání trysek spalovací komory pomocí úlomků z lopatek čerpadla (dost možná kombinací obojího).
.
.
Ten pocit když Invc je opět přistižen že plácá nesmysly. Ještě by se mohl přidat Jančura aby sestava místních kvazi-odborníků byla kompletní 😀

PetrV

Ricardo, mám radost že se let SN 10 téměř povedl a že jsme měli pravdu. Jde ale spíše o řešení tohoto problému.
Invc by mohl něco opapouškovat z netu…:-)

Ricardo

A protože jsme měli pravdu, tak dostaneme nejvíc mínusů. Klasická kognitivní disonance jak by řekl Musk.
.
Tohle mi připomíná proč tak pečlivě Musk vybírá budoucí zaměstnance a drží se pravidla “No Asshole.” 😀

PetrV

Chce to hodně práce a uvažování od Elona. Peníze jsou natištěné papírky zvláště v dnešní době greendealu- kapitalistického socialismu.
No Asshole – Jde o to přinést společnému dílu to nejlepší co můžeš. Nikdo není dokonalý, lidi ze sebe debily dělají z pohodlnosti. Takový Einstein mohl zůstat expertem patentového úřadu v Curychu a vykašlat se na dumání nad problémy. Podle mne hodně mu ohromně pomohla jeho žena Mileva Marićová – matematička s obrovskou představivostí.

Invc

1) “tamta” debata byla o SN9 … tohle info je o SN10 a vzhledem k tomu, že EM předtím tweetoval, že něco takového ještě neviděli, tak asi viděli v těch dvou případech 2 dost odlišné věci…

2) Vzhledem k tomu, že SN10 podle údajů EM “dopadla” rychlostí 10 m/s (a dá se předpokládat, že počítali s dosedem kolem 2 m/s) tak vcelku spolehlivě se dá odhadnout, že na “tenhle” problém stačila pohodlně 1-2s sníženého tahu.

3) Pokud jde o ten průtok … tak jednak to číslo (hmotnost), které uvádíš je celkový průtok kyslík + metan, a to ještě při plném tahu. Problém podle těch tweetů byl v metanu (hmotnostně 3,6 : 1 pro kyslík) a nevíme při jakém nastavení tahu… takže bych byl s těmi hausnumery opatrný. Účinek inertního plynu ve spalování bude pravděpodobně větší, než by odpovídalo “jen” prostému chybějícímu metanu. A ke všemu do toho vstupují ještě “drobnosti” s velkým dopadem – například nedostatek metanu v kyslíkovém preburneru…

4) a pokud mi předhazuješ představivost a nesmysly – pak představu, že úlomky čerpadla, které má pár desítek tisíc otáček za s, přes které protéká vysokou rychlostí medium (pod tlakem cc 650 bar), které dále pokračuje třeba do regenerativního chlazeni trysky, do preburneru (jednoho i druhého) atd…a celkově si udělá okružní jízdu vysokou rychlostí motorem než se dostane do spalovací komory – cestou nerozstřelí nic a pak způsobně ucpe injektory (do kterých jsou rvány pod tlakem cca 320 bar) vyhodnotila moje představivost jako nesmysl.

PetrV

Nazdar Invc, tak když to s bublinou potvrdí Elon, tak je vše ok. A to bylo tady křiku, jak tou nerozumíme. Víš papouškovat z netu není úplně výhra. Mít trochu analytické schopnosti. Hezký den.

Ricardo

Nech ho, právě páchá sepuku a kliká mínusy 😀
Znalosti sice nemá špatné, ale jak říkal Einstein: “představivost je mnohem důležitější než znalosti”. Člověk který neumí dedukovat-indukovat a analyticky rozvíjet možné koncepty na základě primárních fyzikálních zákonů je typická brzda lidského pokroku – to jsou ty mraky vědců a odborníků co tvrdili že Musk nemá šanci cokoliv realizovat. Bohužel část jich konvertovala k sektě Elonově a opět upalují za odlišné názory…. tedy pardon, dnes mínusují 😀

PetrV

Ricardo, mě to tak sere s těmi papouškovači. Jsem líný, nejsem vědec, ale analyzovat a vymýšlet mě strašně baví.
Je to o způsobu myšlení. Elon naštěstí je podobného ražení, bohužel má malé bejby a slepici. Doufám, že jej to nesemele. Mě to mlelo 15 let. Teď jsem svůj.
Pak mě sere ohromně greendeal v Evropě a USA, sorry, ale to je takový renault (I)na, díky kterému se přelévají stovky miliard € nebo USD od smysluplných věcí ke zlodějům kvůli dávno vyvrácenému hokejkovému grafu. Teď dojde k ochlazení vlivem sopečné činnosti- dobří geofyzikové vědí…

Vašek

Bohužel se projevuje to že tlakování heliem je pouze dočasné řešení stejně jako použité nohy jsou také dočasné řešení. Oba dva mechanismy selhaly. Důležité bude až poletí Starship kde se použije nějaké jiné už (skoro) finální řešení. I tam se ale můžou vyskytnout problémy které zase bude potřeba řešit.

Josef

Celá současná Starship je jen dočasné řešení :). Finální verze by měla být větší, namísto současných 9 metrů v průměru uvažuje Elon Musk o 12 až 18 metrech. Viz několik let staré Muskovy prezentace. Ale myslím, že na větší Starship nespěchají a začnou jí připravovat až poté, co se s první verzí podaří přistát na Měsíci i na Marsu. A je možné, že kvůli ní nejdřív budou muset vyvinout větší motory. Otázkou je, jestli se nějaké finální verze vůbec dočkáme, Starship klidně může procházet neustálým vývojem…

Adam Ř

Myslím, že 9m SS není dočasné řešení. Je možné, že pak postaví novou a lepší raketu (asi za fakt hodně dlouho), ale to z 9m SS nedělá dočasné řešení

Václav Procházka

Také je možné, že zjistí, že SS je megalomanský nesmysl a přejdou na průměr 4,5m:))

Adam Ř

Je to hypoteticky možné, ale nepřijde mi to moc pravděpodobné. Koneckonců, SaturnuV měl průměr ještě větší a byl z (myslím) méně pevného materiálu.

Samo

Systém menší by stratil zmysel, mgalomaský bol 12m ITS…

Tomáš

Co dát dohromady partu nadšenců, postavit vlastní raketu a natrhnout Elenovi zadek ;-). Mohu pomoci s návrhem a konstrukcí řídích a naváděcích systémů, první cíl by byl dostat raketu na TPH do 100 km. Šel by někdo do toho ? Více hlav více ví 😉

Ivo

A k čemu by to bylo dobré, když je to dávno překonáno? Je to jako znovu postavit plachetnici a jít objevovat Ameriku. Oni se nechtějí posunout vzad, ale vpřed.

Meh

Bylo by to Nase, obv.

Tomáš

Nic přece nebrání postavit lepší a cenově dostupnější rakety, než používá Musk. U nás by se zcela jistě našli schopní odborníci např. na bezešvé svařování trupu raket, 3D tisk raketových motorů, navigační a řídí systémy, telemetrii aj.

PetrV

Bych se s Elonem neporovnával. Licenční výroba je jednodušší.

Tomáš

Parametry rakety na TPH pro výšku 100 km:

hmotnost: 140 kg
výška: 4 m
průměr: 21 cm
Max. tah: 21 000 N
Max. rychlost: Mach 5
Max. zrychlení: 17 g
Doba tahu: 15 s

Ricardo

Existuje projekt české rakety Jan Hus, nazvané podle prvního astronauta na světě (který bohužel uhořel při startu):

  • pohon – kapalný kyslík + etylalkohol (výhoda že co nespotřebuje raketa spotřebuje k velké radosti její obsluha)
  • nejsou potřeba čerpadla – nádrž je zdroj tlaku (jako Kestrel což je ověřený a funkční koncept)
  • multi-stage: jednotlivé rakety jsou spřaženy šestiúhelníkově (včelí plástev) do libovolně velkého nosiče dle potřeby a oddělují se po spotřebování paliva průběžně během letu
  • samozřejmostí je plná znovupoužitelnost – přistání s pomocí padáku na jednu teleskopicky odpruženou nohu (brání poškození trysky motoru), hladké položení na bok zajistí elektronicky řízený naviják lana padáku
  • tepelný štít není potřeba – nebrzdí se o atmosféru nýbrž brzdí se motory (jako to dělá při návratu F9 nebo FHeavy). Ano stojí to nějaké palivo navíc, ale je raketa libovolně škálovatelná co do velikosti a nosnosti, tak není problém si nést palivo pro brzdění. Navíc je to 1000x bezpečnější než inferno aero-brždění o čemž by mohla povídat zahynuvší posádka raketoplánu Columbie.
  • Jinými slovy nerezová tlaková nádrž a k tomu spalovací komora, pár trubek, hadic, elektrická serva pro vektorování motoru, baterka, a nějaká ta elektronika, naprosto primitivní, levné, jednoduché a robustní
  • elektroniku bych řešil nějakým dvoujádrovým procesorem ESP32, Wemos D1 R32 nebo TTGO LoRa, které má v sobě i GPS a 868 MHz LoRa rádio s dosahem několik set Km. Wemos stojí 100 Kč, TTGO s rádiem a GPS kolem 500 Kč. Gyroskopy na přídi a na zádi bych spojil po Muskovsku ethernetovým kabelem s tím, že by nejspíš stačila sběrnice I2C. Umí to i záznam na SD kartu pro telemetrii.
  • startovat budeme za bouřky z nějakého opuštěného hradu v Karpatech. Atmosférické poruchy z blesků ruší radary a dokonale zamaskují startující objekt. Takže nebudeme potřebovat žádné povolení.
  • první testovací let nevynese Teslu Roadster nýbrž Škodu 120L na geostacionární orbitu.
  • druhá mise vynese Škodu Favorit na oběžnou dráhu kolem Měsíce čímž předběhneme NASA, Bezose, ULA i Muska
  • pro rok 2022 je v plánu plně automatický robot na Marsu, název Malý Bůh. Místo trapných koleček bude mít 6 noh, na zádech rokládací solární panely, neomezenou životnost a z umělých paží bude metat elekrické blesky (použijeme k zneškodnění konkurenčních vozítek). Bude sestaven ze stavebnice Merkur.
  • Nicméně Mars je jen testovací mise. Malý Bůh je určen pro nic menšího než pro průzkum planet v solárním systému Alfa Centauri.

.
.
Když už něco dělám, tak to musí mít pořádné ambice!!! Když chceme být lepší jak Musk, tak musíme mít i vzdálenější a těžší cíle, to dá rozum.

PetrV

Ricardo, nevím. Aby posádka nespotřebovala etylalkohol dříve, než se dostane na 2 kosmickou rychlost.
Jinak jak jsem psal dříve, změnil bych název. Přece jen Jan Hus evokuje požár. JA Komenský, nebo Josef Sousedík, valašský Nikola Tesla.

Ricardo

Chlastat se musí až po úspěšném startu 😀
Jinak raketa je v podstatě velmi sofistikovaně řízený požár, takže se jména jako Jan Hus velmi hodí. Alternativně je možné použít jméno Jan Palach 😀
.
Dále samozřejmě bude potřeba pojmenovat první město na Marsu – Jan Komenský je výborný název. Symbol vzdělanosti kam je dopraví raketa Jan Hus jakožto symbol hledání pravdy. Tohle má dokonce filozofický rozměr 😀
.
Dále bude potřeba jméno pro první kosmickou bitevní loď – tady bych navrhoval Jan Žižka podle vojevůdce který nikdy neprohrál žádnou bitvu ikdyž proti němu stála vždy několikanásobně silnější armáda (prakticky rozdrtil 5 křížových výprav z celé evropy).
.
První bitevní hvězda (jakožto větší verze bitevní lodi a zároveň nosič menších raket) by se mohla jmenovat Galaxia. Prometheus (Ze vzpoury mozků) by se dal použít jako název pro průzkumnou loď která poletí k Alfě Centauri.
.
Jinak Česko je jediná země na světě se 100% úspěšností vyhraných námořních bitev. Pokud budeme v kosmonautice tak úspěšní jako v legionáři námořních bitvách, tak máme před sebou skvělou budoucnost. Vesmír je naše moře.

Tomáš

Zajímavé tipy, z nichž by šlo některé realizovat :-). Jinak má raketa má pěkný český název “Šemík”.

Radši bych ale použil chipy od společnosti Microchip. I s malým chipem ATtiny202 lze zahrát velké divadlo ;-).

Aktuálně se třeba zabývám lokátorem koček (LoRa/GPS), s vlastním návrhem DPS o rozměrech 26 x 12 x 1,5 mm s výdrží 3 měsíce.

Nedělá mi problém programovat v C++/x64 ASM/ AVX512 procesory i7, včetně DNN, CUDA, zpracování obrazu v reálném čase (Yolo) a samozřejmě 8/16/32 MCU.

PetrV

Řízený požár je fajn, ale uřídí to Jan Hus? Blbej nebyl, když byl rektor Karlovy univerzity a rádce Vency IV. Navíc vymyslel nabodeníčka…:-)

Nevím, nemyslím, že bude potřeba bitevní kosmická loď. Možná na ničení meteoritů. Pokud by to chtěla česká armáda kvůli Libavé, tak to tak můžeme nazvat. Klidně i osadit pistolí čz ráže 9. To bude odstrašující síla…:-)

JA Komenský základna na Marsu je super, mám ale obavu, že Elon bude chtít název Marsbase nebo něco podobného. Mám ale v hlavě projekt hezkého domu na Marsu, tam by to šlo…:-)

Legionáři byli velcí dobrodruzi a obdivuji je. Zasloužili se o vznik Československa rozhodující měrou. Víš jak pálili alkohol z kvasu na sibiři? Dali studenou tyč do kvasu a vytáhli vodu. Netuším jak to dělali s metylem a vyššími alkoholy…:-)

Vesmír je naše moře. Byl jsem jachtit a je to úžasné. Není to pro každého a je to opojné…:-)

Václav Procházka

Tak jako proč ne… Máte aspoň 100mio Kč základní kapitál? Kde to chcete začít testovat? Austrálie, Florida, Sibiř? U nás s ohledem na hustotu osídlení bych to neviděl moc reálně:)) Máte někoho, kdo alespoň chvilku dělal v raketové technice, kdo navrhoval TPH rakety? 🙂

Adam Ř

Florida-tam už je NASA
Sibiř-vyresi se problém s chlazením paliva, ale objeví se problém s velkou zeměpisnou šířku.
Austrálie-trochu z ruky

PetrV

Kosmodrom Libavá, ideální místo. Neprudí tam ekologové, s armádou se dá domluvit.

Tomáš

Nepotřebujete hned 100 mil. Kč. S profesionálním dodavatelem TPH v ČR jsem již osobně jednal. Jaké měl Musk zkušenosti s raketami, než do toho šel… ?

Postupoval bych po krocích. Lety do malých výšek by šlo otestovat i u nás. Do větších výšek pak raketová základna Andøya Space v Norsku, případně startovat z plovoucí plošiny v Jaderském či Baltském moři.

Ricardo

Klasická přehlídka proč něco nejde. Nýmand co v životě nic nedokázal radí jak nic nejde, nic nemá cenu. To je fakt tragikomedie.
.
.
Hlavně když Musk si ty miliardy vydělal vyloženě od píky. A miliardy vydělal nikoliv proto, že furt se vymlouval že něco nejde, ale právě protože našel cestu jak to realizovat jde. Umí totiž vyhodnotit koncept dle first principle.
.
.
Tenkrát Muskovi moc nechtěli půjčit prachy, protože byl první. Dnes tě investoři zahrnou miliardami pokud ukážeš něco podobného jako Musk. Investoři dokonce krmí vyloženě podvodníky viz. OneWeb constallation aneb fake konkurence Starlinku. Vyhozené miliardy do luftu (1,4 miliardy USD).

PetrV

Rozumné, mne láká ten kosmodrom Libavá jako druhá Starbase po BC. Přehodnotil jsem i, že by se nelétalo na oběžnou dráhu. Je škoda se omezovat velikostí rakety. Myslím, že se semtam nad tatrou blýská…:-)

Ricardo

Přesně tak: Libavá je dokonalý kosmodrom. Pěkně na východě ČR a dál jenom Tatry a tam se může třískat raketama jak chce. Svedeme to bouřku nebo na dopad meteoritu 😀

PetrV

Slovenská hymna- Nad Tatrou se blýská, hromy divo bijů…:-)
Nevím co zpívají ukrajinci…?
Jinak Libavá je dokonalá, trochu se tomu blížily Brdy (místo radaru), ale teď tam řádí zelená paka a církev…:-)

Václav Procházka

Nejvtipnější jsou nýmandi, co nikdy nic skutečného nevytvořili, ale od klávesnice si myslí, že jde všechno:-) V novinách nebo na netu si přečtou o jednom případě, kdy někomu něco vyšlo, ale už si nedohledají těch dalších 100 případů, kdy něco podobného nevyšlo…

Naposledy upraveno před 6 měsíci uživatelem Václav Procházka
Rosetau

Nejvtipnější je pohádka o nesnězeném klobouku.

PetrV

VP myslíš, že nevím, jak to bude náročné? Přesto věřím, že to dokážu.
Něco jsem postavil (jsem stavař – ty taky?), třeba část terminálu 2 Letiště Ruzyně jako PM.
Vím jak nakopat do zadele zelené vyděrače, tvářit se hezky vůči politikům a jít za cílem. Je to neskutečná fuška. Málokdo zažije to co já.
Nemám rád pijavice, co hledají důvod, proč to nejde.
Teď bych si věřil i na Dukovany 2 – mimochodem povoleny jsou 2 reaktory. A budou další 2 na JETE. Je to energetická nutnost. Bez elektřiny chcípneme.
Raději bych ale Kosmodrom Libavá. SS+BFR asi nechám na Elonovi, abychom je vyrobili licenčně…:-)

Naposledy upraveno před 6 měsíci uživatelem PetrV
Jirka

Byl bych opatrny s pouzivanim vyrazu “celkovy uspech”. Jestli se nepletu primarni mise je porad Mars a bezpecne stanuti cloveka prepraveneho SS na povrchu Marsu (nebo snad plus bezpecny navrat cloveka z Marsu ?) – to je pro me z pohledu SPX celkovy technicky cil, ktery je jediny a celkovy uspech muze byt spojovan pouze s nim. K tomu je jeste ovsem hodne daleko. Na tom nic nemeni dilci vedlejsi (trebaze taky dulezite) cile jako treba let SH, tankovani na orbite, pristani na Mesici, lety kol zeme nebo treba SS hop do 10km s pristanim apod. Jinak u Fortuny se pry da vsadit na to, kdo prvni dopravi cloveka na Mars a i kdy to asi tak bude (zatim vede SPX a rok 2035…)

PetrV

2035 není to pozdě, Antone Pavloviči?
2030 není co řešit. 2035 už budou orat pole ve sklenících na Marsu…:-)

jirka

Jasne hned potom , co jim MekGajvr Matt Damon vysvetli jak spravne rizkovat brambory a hnojit pytliky s exkrementy…

PetrV

To je jednoduchá technologie zpracování exkrementů pomocí baktérií. Vyrábí se z toho bioplyn (i metan) a zpracovaný odpad je špičkové hnojivo. Na Zemi běžná záležitost. Chce to teplotu, dostatek vody a myslím kyslík. Musí se to míchat, jinak to bouchne a rozmetá hovna okolo. Zpracuje to drtivou většinu biologického odpadu.
Metan jako pohon rakety. Nejjednodušší cesta. Prokálet se k palivu na návrat…:-)