Elonovinky #214: SpaceX pokračuje ve vylepšování Falconu 9, čtyři roky po premiéře finální varianty Block 5
Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo hyperloopu.
Falcon 9 je jednou z nejaktivnějších a nejspolehlivějších raket v historii. Před čtyřmi lety poprvé vzlétla finální verze této rakety zvaná Block 5, která od té doby absolvovala více než 100 startů. Premiérou Blocku 5 ale vývoj neskončil a raketa v následujících letech prošla několika vylepšeními, která zvýšila nosnost a usnadnila opakované použití prvních stupňů. Aktuálně proběhly úpravy kvůli misím Starlink.
Předchozí epizody Elonovinek:
- #213: Mise Dragonu nabraly neskutečné tempo, ale SpaceX už ukončuje výrobu této kosmické lodi
- #212: Vysokorychlostní hyperloop vrací úder díky Muskově Boring Company
- #211: Soukromá posádka mise Ax-1 neplánovaně strávila na ISS o týden déle
- #210: Elon Musk chce odkoupit Twitter a udělat z něj důvěryhodnou platformu pro demokracii
- #209: Tesla otevřela dvě nové gigatovárny, příští rok má začít výroba Cybertrucku i Tesla Bota
- #208: Prototypy Starship S20 a Super Heavy B4 nakonec na oběžnou dráhu nepoletí
- #207: Falcon Heavy se vrací po tříleté pauze, letos má startovat až pětkrát
- #206: Boring Company v dubnu otevře nový tunel a chystá několik dalších
- #205: SpaceX slaví 20 let od založení, firma toho už hodně dokázala
- #204: Neuralink odmítá nařčení z týrání laboratorních zvířat
Starší epizody najdete zde.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise Starlink 8-19 - 14. 10. 2024
- Mise Starlink 9-7 - 11. 10. 2024
- Mise Starlink 6-61 - 2. 10. 2024
Zajímavost o Crew Dragonech: s přistáním Crew-3 strávili kosmonauti v kosmu 2380 dní, což je víc než pobyli v kosmu všichni kosmonauti mezi lety 1961 až 1978.
Teď už mají dalších 100 dní navíc v Crew-4.
Případně mě opravte. Kyslík chladí na 66K. RP-1 na 263K. Metan na 93K.
Není nejspolehlivější Ariane 5?
Ne, ta má úspěšnost jen kolem 95 %. Falcon 9 má 98,71 %, i pokud počítáme nehodu Amos-6. To je zhruba stejné jako Atlas V, který je o pár desetinek lepší než Falcon (měl jednu nehodu, ale celkově méně misí).
Falcon 9 má aktuálně 130 úspěšných misí v řadě, to je víc, než jsou všechny lety Ariane 5 dohromady i když počítáme plánované budoucí a neúspěšné.
Takže jsme se nic nového nedozvěděl. Je to jen shrnutí již známého. Výjimkou je info, že novější block 5 ma poloviční dobu renovace proti prvotní variantě 5.
Novinkou jsou experimenty u misí Starlink (ještě větší zhuštění pohonných látek, dřívější odhazování krytu a dřívější zážeh horního stupně). Snížení doby repasování stupně není úplně novinka, bylo to spíš pro ilustraci toho, jak se ten čas postupně zkracuje. Zbytek jsou informace, které už na ElonX někde zmíněny byly.
Taky mi připadá zbytečné, abyste zde chodil a trousil moudra, z kterých jsem se nic nového nedozvěděl. 😎
“Falcon 9 měl premiéru v roce 2010 a od té doby prošel mnoha změnami díky kterým je jeho současná verze k nerozeznání od té původní……” – Docela zajímavá věta 🙂
Díky za info.
Jak vidno, zlepšují stále. Hlavně nosnost se zvyšuje. Jdou na limity?
Co se týče hydrauliky, tak pokud si pamatuji správně Elon oznámil že zdvojí celý systém. Ale nakonec o par dní později řekl že to nechají tak jak je bez záložního hydraulického systému.
Oni to se tedy k tomu opět vrátili?
Nevybavuju si, že by pak zrušil ten původní plán přidat redundanci. Ale už je to dlouho, musel bych to dohledávat.
Tak jsem to dohledal. EM nejdříve oznámil zdvojení systému:
https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/1070388894875545600
Ale až o 3 měsíce později jsme se dozvěděli, že za to mohl vadný ventil. Oznámil to na konferenci. Jak je psáno ve článku:
,,Musk prozradil že SpaceX zjistilo, že příčinou byl problematický ventil, který bylo potřeba vyměnit za jiný, aby se selhání neopakovalo. NASA posoudila navrženou úpravu rakety jako přípustnou, jelikož se jedná o minimální změnu, která nemá vliv na kritické systémy. Problém tedy byl vyřešen výměnou ventilu a nebylo potřeba zavádět komplikovaný redundantní systém, jak krátce po nehodě naznačoval Elon Musk.,,
Link:
https://www.elonx.cz/crew-dragon-bude-vozit-turisty-nehoda-crs-16-vyresena-problem-s-motory-draco-a-dalsi-novinky/
Což je mimochodem link, který v profilu mise CRS16 chybí 😀 (já vím jsem detailista)
Díky za dohledání. 🙂 Každopádně je možné, že tohle bylo jen částečné řešení a plán na zdvojení systému zůstal, akorát proběhl až o něco později. Ale těžko říct.