Crew Dragon bude vozit turisty, nehoda CRS-16 vyřešena, problém s motory Draco, a další novinky

Postartovní tisková konfernce. Zleva: Administrátor NASA Jim Bridenstine, šéf SpaceX Elon Musk, astronaut Bob Behnken (Foto: Emre Kelly)

V souvislosti se sobotní demonstrační misí nové kosmické lodi Crew Dragon proběhly už tři tiskové konference za účasti zástupců SpaceX a NASA a jedna další nás ještě čeká. Informace z úplně první konference jsem už dříve sepsal v článku a nyní jsem pro vás sesbíral další novinky a poznatky ze zbylých dvou tiskových konferencí a také něco málo z akce NASA Social.

Na první tiskové konferenci k misi DM-1 zaznělo, že SpaceX a NASA řeší problém s manévrovacími tryskami Draco. Bill Gerstenmeier z NASA naznačil, že jim nesvědčí studené palivo, a tak v případě DM-1 musel být upraven letový profil, aby se teplota paliva v průběhu mise udržovala v určitém rozmezí (nejspíš pomocí patřičného natáčení lodi vůči slunci). Z následujících tiskových konferencí jsme se nově dozvěděli, že u mise DM-2 s posádkou už bude za tímto účelem přidáno vyhřívání, které zabrání klesnutí teploty paliva pod určitou hodnotu. Mimochodem, Elon Musk na konferenci označil tento palivový systém za velice komplikovaný, protože nádrže pro motory Draco a SuperDraco jsou sdílené.

Kromě vyhřívání bude u DM-2 také trochu upravený software a dojde k dalším menším změnám na základě poznatků získaných během posledních několika měsíců a také na základě dat z mise DM-1. Co se týče termínu mise DM-2, start v červenci podle aktuálního plánu je prý stále možný, ale závisí to na tom, jak proběhnou DM-1 a test záchranného systému Crew Dragonu. Musk i administrátor NASA Jim Bridenstine však pevně věří, že DM-2 proběhne ještě letos.

Co se týče sobotního startu DM-1, pro Elona Muska to prý bylo emocionálně vyčerpávající a velice stresující. V Crew Dragonu by se ale prý někdy rád proletěl.

Elon Musk považuje za nejrizikovější část mise DM-1 dokování k ISS (to už ale teď má Crew Dragon úspěšně za sebou) a také návrat na Zemi. Vysvětlil, že Crew Dragon má oproti nákladnímu Dragonu asymetrickou skořápku kvůli otvorům na únikové motory SuperDraco, což by teoreticky mohlo během průletu atmosférou způsobit nestabilitu. Vše prý bylo mnohokrát simulováno, ale určité riziko tam je, a až návrat z mise DM-1 ukáže, jak se loď chová doopravdy.

Po přistání Crew Dragonu do moře se prý budou záchranné lodě nacházet o dost blíže místu přistání (ve srovnání s nákladním Dragonem). A i když na DM-1 neletí lidé, budou přesto přítomny všechny týmy, jako kdyby v Dragonu posádka byla. To znamená, že na místě bude například lékařský personál. Půjde tedy o jakousi generálku před DM-2. Zajímavé také je, že standardní postup bude vypadat tak, že Crew Dragon bude po přistání vyloven z vody s posádkou stále uvnitř. Astronauté tedy kabinu opustí až po přesunu Dragonu na palubu lodi GO Searcher.

Elon Musk uvedl, že ve vzdálenější budoucnosti, kdy už bude Crew Dragon v běžném provozu, SpaceX nejspíše zkusí pro tuto loď najít také nějaké komerční zákazníky. Podle Muska se nabízejí turistické lety na ISS nebo dokonce cesty za oběžnou dráhu Země. NASA prý proti komerčnímu využití Crew Dragonu nic nemá.

Musk vysvětlil, že lety s posádkou byly pro SpaceX cílem už od založení firmy. Elon si sice v začátcích myslel, že mají jen 10% šanci toho dosáhnout, ale i tak podle něj mělo smysl se o to snažit. Budoucnost letů do vesmíru je podle něj vzrušující a se slzou v oku poděkoval NASA za svolení použít historickou rampu LC-39A, z které startovalo Apollo 11. Přistání na Měsíci podle Muska bylo tou nejúžasnější věcí a v životě by nevěřil, že ze stejné rampy bude jednou startovat jeho firma. Dodal, že lidstvo by mělo mít základnu na Měsíci a město na Marsu.

Historie rampy LC-39A (Autor: Gravitation Innovation)

Elon Musk také vysvětlil, že raketa Falcon 9 Block 5 byla v podstatě vyvinuta ve spolupráci s NASA, takže agentura raketu zná velmi dobře. Z toho důvodu není provádění menších úprav nepřekonatelným problémem, i když by Falcon 9 teoreticky měl z bezpečnostních důvodů zůstat neměnný. Příkladem je selhání hydraulického čerpadla, které vedlo k nezdařenému přistání prvního stupně během loňské mise CRS-16. Musk prozradil že SpaceX zjistilo, že příčinou byl problematický ventil, který bylo potřeba vyměnit za jiný, aby se selhání neopakovalo. NASA posoudila navrženou úpravu rakety jako přípustnou, jelikož se jedná o minimální změnu, která nemá vliv na kritické systémy. Problém tedy byl vyřešen výměnou ventilu a nebylo potřeba zavádět komplikovaný redundantní systém, jak krátce po nehodě naznačoval Elon Musk.

Figurína Ripley ve skafandru SpaceX a plyšák uvnitř Crew Dragonu (Foto: Elon Musk)

Na závěr ještě přidám pár zajímavých poznatků, které se jinam nevešly:

  • Figurína Ripley prý byla během startu vystavena přetížení kolem 4,5 g, tedy nic hrozného.
  • Výrobce plyšové Země, která se svezla do vesmíru na palubě Crew Dragonu, krátce po startu oznámil, že hračka je beznadějně vyprodaná.
  • Solární články na trunku Crew Dragonu mají určitou životnost a mohou být vystaveny venkovnímu počasí jen po omezenou dobu.
  • NASA se musela naučit, jak ochránit citlivá data SpaceX před partnerskými zeměmi, se kterými NASA spolupracuje na ISS. Po připojení Crew Dragonu k ISS totiž dochází k oboustranným přenosům dat mezi Dragonem a stanicí.
  • Astronauté NASA, kteří poletí na budoucích misích Crew Dragonu, byli během startu v řídícím středisku Firing Room 4 v Kennedyho vesmírném centru, pak se přesunuli do Hawthorne, odkud sledovali dokování Dragonu k ISS, a za pár dnů budou přítomni na moři při návratu Crew Dragonu z ISS.

Všechny dosavadní tiskové konference a událost NASA Social si můžete pustit ze záznamu (první dvě konference mají i textový přepis):

Tisková konference po provedení FRR (textový přepis):

Předstartovní tisková konference (textový přepis):

Postartovní tisková konference:

NASA Social před DM-1:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
36 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře