SpaceX

Elonovinky #73: Třetí mise Falconu Heavy byla téměř bezchybná

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo Hyperloopu.

Falcon Heavy má za sebou třetí a na dlouhou dobu poslední start, ale nejsilnější raketa současnosti se s fanoušky rozloučila ve velkém stylu. Nedávná mise STP-2 byla nejnáročnější v historii SpaceX a během živého přenosu rozhodně bylo na co koukat. Kromě ladného přistání bočních stupňů a úspěšného vypuštění dvou tuctů satelitů jsme se dočkali taky úplně prvního zachycení aerodynamického krytu do sítě. Jedinou vadou na kráse tak bylo nezdařené přistání centrálního stupně.

(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)

Předchozí epizody Elonovinek:

Zobrazit komentáře

  • Trochu mi je divné že každý spomína len 3m$ za polovicu krytu (inak zaujímala by ma cena práce a nájmu na rok za všetko dianie okolo GO Ms Tree, nech vieme koľko polovíc krytu treba ročne zachrániť aby to cenovo dávalo zmysel). Marí sa mi že ako zhruba rovnocenný dôvod pre ich záchranu uvádzal Elon aj fakt, že vzhľadom na zdĺhavosť výrobného procesu by boli bez záchrany krytov obmedzení v počte uskutočniteľných štartov. Možno to hrá len malú rolu, no subjektívne myslím je to možno ešte dôležitejší faktor ako samotná cena. Ak chcú štartovať jedného dňa každý týždeň, znamená to nový kryt každý týždeň... Druhý stupeň je drahší, no je z hlinníku a pravdepodobne ho dokážu vyrobiť o niečo rýchlejšie ako aerodynamický kryt.

    • Ano, výroba krytů může časem představovat úzké hrdlo (loni dokonce párkrát málem způsobila odklad), a několikrát jsem to už v článcích zmiňoval, ale nepíšu to pokaždé. O cenách provozu Ms. Tree jsme také už psali, odhaduje se, že pronájem lodi vyjde na necelé 3 miliony dolarů ročně, takže těch krytů není potřeba zachránit moc, aby se to vyplatilo.

    • ked potrebuju 2x ale 4x viac krytov tak predsa rozsiria vyrobnu linku resp. postavia novu(e)
      cize vsetko je len o peniazoch

      • Ta výroba zabere opravdu hodně místa a v Hawthorne na to už nejspíš prostor není, i kdyby novou linku chtěli postavit. Jasně, můžou to postavit někde jinde, ale představuje to prostě další komplikaci. A vzhledem k tomu, že SpaceX nejspíš nechce Falcony provozovat déle než tak dalších 5–10 let, radši by se vyhnuli stavbě nové linky.

        • za 5-10 rokov sa ta linka urcite splati ak by teda vyrabali tie kryty fakt masovo

  • Super ze sa im dari stale lepsie zachytavat kryt. Za chvilu mozno vyplava aj druha lod.

Sdílet

Aktuální články

Neuralink 2025: Prezentace pokroku za poslední 2 roky (5. část)

V závěrečném dílu série o poslední prezentaci pokroku Neuralinku se ještě podíváme na to, jaké…

23. 8. 2025

Noví uživatelé Neuralinku se přetahují o světový rekord v přenosové rychlosti neurálního rozhraní

Už první uživatel rozhraní N1 Telepathy od Neuralinku, Noland Arbaugh, překonal rekord přenosové rychlosti invazivních…

15. 8. 2025

Kosmonomika aneb ekonomická stránka kosmonautiky (1. část)

Ekonomickému pozadí kosmonautiky se obvykle nevěnuje příliš velká pozornost, čímž vzniká prostor pro různé mýty.…

7. 8. 2025

Nové zakázky SpaceX: Družice EchoStar XXV, škatulata s loděmi Cygnus a sdílené mise pro D-Orbit

Které nové zakázky v poslední době získala firma SpaceX? Nejprve se podíváme na novou zakázku…

5. 8. 2025

Rozhraní Neuralinku dostala první žena a také již osmý muž

Audrey Crews z Louisiany je první ženou s implantátem Neuralinku! Ve stejný den se stal…

4. 8. 2025

Neuralink 2025: Prezentace pokroku za poslední 2 roky (4. část)

Letošní prezentace pokroku Neuralinku shrnula pokroky firmy v posledních dvou letech a nastínila plány do…

30. 7. 2025