Přistání bočních stupňů Falconu Heavy během mise STP-2 (Foto: Ben Cooper)
Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo Hyperloopu.
Falcon Heavy má za sebou třetí a na dlouhou dobu poslední start, ale nejsilnější raketa současnosti se s fanoušky rozloučila ve velkém stylu. Nedávná mise STP-2 byla nejnáročnější v historii SpaceX a během živého přenosu rozhodně bylo na co koukat. Kromě ladného přistání bočních stupňů a úspěšného vypuštění dvou tuctů satelitů jsme se dočkali taky úplně prvního zachycení aerodynamického krytu do sítě. Jedinou vadou na kráse tak bylo nezdařené přistání centrálního stupně.
(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)
Předchozí epizody Elonovinek:
Na Google Earth občas lze najít poněkud nečekané věci. K těmto kuriozitám přibyla před několika…
V dalším shrnutí novinek a zajímavostí o Neuralinku bude řeč například o těchto tématech: Registr…
Neuralink plánuje páté kolo financování, ve kterém chce od investorů vybrat dalších 500 milionů dolarů…
V Neuralinku vedle sebe pracují lékaři, veterináři, patologové, programátoři, materiáloví inženýři, neurovědci, robotici a specialisté…
Další přehled nových misí SpaceX. Firma dopraví na měsíční povrch již čtvrtý lunární lander firmy…
Kdo bude v nejbližších letech zajišťovat americkému vládnímu sektoru vynášení nákladů na oběžnou dráhu? Většinovou…
Zobrazit komentáře
Trochu mi je divné že každý spomína len 3m$ za polovicu krytu (inak zaujímala by ma cena práce a nájmu na rok za všetko dianie okolo GO Ms Tree, nech vieme koľko polovíc krytu treba ročne zachrániť aby to cenovo dávalo zmysel). Marí sa mi že ako zhruba rovnocenný dôvod pre ich záchranu uvádzal Elon aj fakt, že vzhľadom na zdĺhavosť výrobného procesu by boli bez záchrany krytov obmedzení v počte uskutočniteľných štartov. Možno to hrá len malú rolu, no subjektívne myslím je to možno ešte dôležitejší faktor ako samotná cena. Ak chcú štartovať jedného dňa každý týždeň, znamená to nový kryt každý týždeň... Druhý stupeň je drahší, no je z hlinníku a pravdepodobne ho dokážu vyrobiť o niečo rýchlejšie ako aerodynamický kryt.
Ale no tak :D start falconu kazdy týden je úplně mimo realitu
Ano, výroba krytů může časem představovat úzké hrdlo (loni dokonce párkrát málem způsobila odklad), a několikrát jsem to už v článcích zmiňoval, ale nepíšu to pokaždé. O cenách provozu Ms. Tree jsme také už psali, odhaduje se, že pronájem lodi vyjde na necelé 3 miliony dolarů ročně, takže těch krytů není potřeba zachránit moc, aby se to vyplatilo.
ked potrebuju 2x ale 4x viac krytov tak predsa rozsiria vyrobnu linku resp. postavia novu(e)
cize vsetko je len o peniazoch
Ta výroba zabere opravdu hodně místa a v Hawthorne na to už nejspíš prostor není, i kdyby novou linku chtěli postavit. Jasně, můžou to postavit někde jinde, ale představuje to prostě další komplikaci. A vzhledem k tomu, že SpaceX nejspíš nechce Falcony provozovat déle než tak dalších 5–10 let, radši by se vyhnuli stavbě nové linky.
za 5-10 rokov sa ta linka urcite splati ak by teda vyrabali tie kryty fakt masovo
Super ze sa im dari stale lepsie zachytavat kryt. Za chvilu mozno vyplava aj druha lod.