Americko-čínská obchodní válka má negativní vliv na Teslu, která proto staví novou Gigafactory

Obchod a servisní centrum Tesly (Foto: Tesla)

Vlivem obchodní války mezi USA a Čínou se Tesla, stejně jako většina dalších automobilek vyvážejících do Číny, dostala do složitých situací a několikrát musela měnit cenu svých vozů. Vše přitom pro automobilový průmysl začalo slibně, a to v květnu 2018, kdy Čína ohlásila na základě dohody s USA snížení cel na dovoz aut a automobilových součástek z 25 % (které platily více jak deset let) na 15 % (stále ale platilo DPH 17 %). Tesla na základě toho zlevnila cenu Model X 75D o 11 tisíc dolarů (téměř 250 tisíc korun), každopádně sama na tom tratila. Automobily totiž byly do Číny přivezeny ještě za starého tarifu, vztahovala se na ně tedy 25% sazba. Na druhou stranu se tak automobilce povedlo své Modely X v Šanghaji vyprodat během jednoho dne.

Klid zbraní mezi dvěma ekonomickými velmocemi ovšem trval pouze chvíli a již v červenci bylo oznámeno masivní zvýšení cel na dovoz do Číny. Tentokrát až na 40 %. Tesla si v této situaci nemohla dovolit vozy prodávat za stejnou cenu jako dříve a stejně jako další automobilky zvýšila cenu. V případě Muskovy firmy proběhlo zvýšení u základních modelů vozů o 22 až 37 tisíc dolarů (500–830 tisíc korun) oproti původní ceně. Nejvyšší verze Modelu S (P100D) se zvýšení cel dotklo ještě víc, její výsledná cena byla o 74 tisíc dolarů (1 680 000 Kč) vyšší než v USA, stála tedy téměř pět milionů korun.

Koncem listopadu čínská automobilová asociace China Passenger Car Association (CPCA) oznámila, že Tesla za říjen prodala v Číně pouhých 211 vozů, což je přibližně 70% propad. Automobilka tyto zprávy odmítla s tím, že jsou velmi nepřesné. Za Teslu se postavil i Freeman Shen, CEO čínského startupu WM Motor, dle kterého nejsou údaje od CPCA vždy přesné. Nějaký pokles prodejů ale nejspíš nastal, jelikož se Tesla rozhodla ceny svých vozů snížit o 12 % až 26 %, a to na úkor vlastní marže. V této době také Tesla začala přijímat objednávky na Model 3 pro čínský trh, u nějž též snížila cenu.

Od roku 2019 začalo mezi Čínou a USA platit tříměsíční příměří, během něhož kleslo clo na dovoz amerických aut zpět na 15 %. Tesla v reakci na toto oznámení opět snížila cenu svých vozů, a to u Modelu S o 15 tisíc dolarů (340 tisíc korun) a u Modelu X o 9,5 tisíce dolarů (211 tisíc korun). Ve výsledku se tedy Muskova firma dostala přibližně na ceny před zavedením 40% cla. Zároveň přišlo další zlevnění pro objednávky Modelu 3. U něj momentálně zájemci zaplatí 1 620 000 korun za verzi s dlouhým dojezdem, Performance verze (vyšší výkon) je vyjde o 200 tisíc korun dráže. První čínští zákazníci by své Modely 3 mohly dostat v březnu 2019, nejlevnější verze se standardním dojezdem je plánována na druhou polovinu roku 2019.

V rámci usnadnění prodejů v Číně založila Tesla v Šanghaji na konci minulého roku leasingovou společnost. Čínští majitelé Tesel mají též možnost využít největší (co se do počtu týče) nabíjecí stanice Tesly na světě. V Číně jsou hned tři (jedna v Šanghaji, dvě v Pekingu), přičemž každá čítá 50 Superchargerů.

Obří dobíjecí stanice s 50 Superchargery v Šanghaji (Foto: Jason Man)

Celní válka ovšem nemá vliv pouze na export Tesly do Číny, ale, jak už to v těchto případech obvykle bývá, škodí Tesle též doma v USA. Muskova automobilka totiž vozy sice montuje ve své továrně ve Fremontu (baterie a pohonné jednotky pro Model 3 se vyrábějí v nevadské Gigafactory 1), stále ovšem odebírá nějaké součástky od čínských výrobců. Jde převážně o komponenty do počítače pro Model 3 (není jasné, zda jde o výpočetní jednotku pro Autopilot nebo o nějaké jiné zařízení). A právě na tyto součástky se nově vztahuje americké 25% clo na čínské zboží. Zavedení výroby v USA by dle automobilky znamenalo zpoždění programu Modelu 3 až o 18 měsíců, zároveň by také nebylo jisté dosažení současné kvality, čímž by mohla být ohrožena bezpečnost cestujících. Tomu se chce Tesla ideálně vyhnout, obrátila se tedy na Trumpovu administrativu se žádostí o udělení výjimky z tohoto cla.

Elon Musk v Šanghaji při oznámení plánů postavit Gigafactory 3 (Zdroj: Shanghai Municipal People’s Government)

Tesla v červenci 2018 oznámila, že v Šanghaji plánuje postavit továrnu Gigafactory 3, kde firma hodlá každý rok vyrábět až 500 000 elektromobilů pro tamní trh. Právě vlastní továrna v Číně je pro Teslu zásadní krok k tomu, aby se vyhnula rozmarům politiků a nemusela pořád manipulovat s cenou. Tesla tedy za 140 milionů dolarů (přes 3 miliardy korun) odkoupila v oblasti Lingang pozemek o rozloze 86 hektarů. Má jít o nejmodernější továrnu, jakou kdy Tesla postavila a na rozdíl od USA, kde je výroba vozů rozdělena do dvou továren, by zde mělo probíhat vše pod jednou střechou. Stavba začala oficiálně na začátku tohoto roku a Musk se při této příležitosti podělil o informace ohledně plánované produkce.

Tesla zde plánuje vyrábět levnější varianty Modelu 3 a později také připravovaného Modelu Y. Výroba prvně zmíněného vozu by se mohla začít rozjíždět již na konci tohoto roku, plnou produkci pak automobilka plánuje na rok příští. Vzhledem k tomu, že teprve nedávno začala stavba, se může zmíněný termín zdát jako optimistický. Tesla se ovšem těší podpoře čínské vlády, která též výstavbu zajišťuje (stavební práce mají na starosti státem vlastněné firmy). Model Y by měl být začít vyráběn na přelomu let v roce 2020. Zbylé dvě značky automobilky, tedy Model S a Model X, se zde dle Muska vyrábět nebudou. Tyto vozy tak pro čínský trh budou stejně jako dražší varianty Modelu 3 a Modelu Y stále dováženy z USA. V Číně bude asi probíhat jen finální montáž z dovezených komponentů, podobně jako tomu je v případě evropské centrály v nizozemském Tilburgu.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
20 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře