Stavba Gigafactory 3 pokračuje neuvěřitelným tempem, první Tesly by zde mohly být vyrobeny už v září

Plány na stavbu továrny Gigafactory 3 v Šanghaji byly veřejnosti oznámeny v červenci roku 2018 a již začátkem roku dalšího se poprvé koplo do země. Pro Teslu je vlastní továrna v Číně důležitá, nestabilní ekonomické vztahy Číny a USA totiž mají za výsledek často se měnící cla na dovoz automobilů, což samozřejmě není pro automobilku ideální. Nehledě na to, že buď musí své vozy prodávat dráž, nebo je nucena vzdát se části zisku z prodeje.

Tesla se naštěstí v Číně těší podpoře čínské vlády, která též výstavbu zajišťuje (stavbu mají na starosti státem vlastněné firmy), takže stavební práce probíhají až neuvěřitelným tempem, dle dostupných záběrů se staví i v noci. Je dokonce velká pravděpodobnost, že se Gigafactory 3 stane nejrychleji postavenou továrnou v Číně – současný rekord stavby o velikosti podobné nové továrně Tesly je 17 měsíců. Gigafactory 3 přitom měla být dle prvotních odhadů dokončená již během tohoto léta, avšak vládní úředník Chen Mingbo poté během března uvedl, že stavba bude hotová již v květnu. Pravděpodobně ale půjde jen o hrubou stavbu a stále bude potřeba dodělat vnitřek továrny.

Jedná se o neuvěřitelný úspěch, neboť když Tesla představila plán postavit šanghajskou Gigafactory, očekávala, že výroba aut zde začne dva roky po zahájení stavby. Takto rychlý harmonogram považovali někteří kritici za příliš agresivní a nerealistický. Nakonec to ale Tesla možná zvládne za méně než rok.

Gigafactory 3 má každopádně již teď jisté dvě prvenství. Půjde o první továrnu na výrobu automobilů v Číně, kterou bude plně vlastnit zahraniční společnost, tedy Tesla, bez nutnosti partnerství s čínskými firmami. Zákon, který by k tomuto automobilku zavazoval, totiž přestal pro výrobce elektromobilů platit minulý rok. Dalším prvenstvím je velikost investice. Dle čínského zpravodajského serveru Tencent News totiž půjde o největší zahraniční investici v Šanghaji.

V průběhu května by také měla začít instalace prvních výrobních strojů do jedné části továrny, přičemž je možné, že Tesla s tímto začne, zatímco bude pokračovat dostavba dalších bloků továrny. Dle dostupných informací to pak vypadá, že by v průběhu září mohly z nové Gigafactory vyjet první Modely 3 určené pro čínský trh. Nejspíš ale půjde jen o zkušební provoz a výroba se bude teprve rozjíždět. Sám Musk během konferenčního hovoru k 1. čtvrtletí roku 2019 uvedl, že Tesla chce do konce roku v Gigafactory 3 vyrábět 1000–2000 kusů Modelu 3 týdně. Kromě levnějších variant (zatím nebylo upřesněno, jaké přesně) tohoto sedanu se v Číně bude vyrábět také chystaný Model Y. Ten by na čínský trh měl dorazit někdy začátkem roku 2021, úplně nejlevnější verze ale přijde na trh až o něco později. Maximální výrobní kapacita Gigafactory 3 by se měla pohybovat kolem půl milionu vozů ročně, což odpovídá necelým 10 000 vyrobených kusů týdně. Všechny tyto vozy by měly být určeny pro čínský trh.

Oficiální vizualizace plánované podoby Gigfactory 3 v Šanghaji (Zdroj: Tesla)

Gigafactory 3 se bude skládat ze čtyř částí; lisovny, výroby karoserie, lakovny a hlavní montovny. Kromě těchto pravděpodobně silně automatizovaných výrobních částí také bude mít továrna obchod a vlastní oddělení pro výzkum a vývoj. Není úplně jasné, zda bude výroba baterií pro elektromobily probíhat přímo v továrně, nebo zda budou akumulátory do Gigafactory 3 dováženy. Vzhledem k tomu, že baterie bude poskytovat několik různých firem (v současnosti baterie pro Teslu vyrábí exkluzivně Panasonic v Gigafactory 1, starší typ článků pak dováží z Japonska), je ale pravděpodobná ta druhá možnost. Jména firem, které budou články pro Teslu vyrábět, zatím nejsou známá.

Po dostavění Gigafactory 3 bude mít Tesla továrny jak v USA, tak v Číně. Z velkých trhů tak bude chybět pouze Evropa, kam musí automobilka (stejně jako zatím do Číny) své elektromobily dovážet pomocí lodní dopravy. A to minimálně do doby, než postaví nějakou továrnu také na starém kontinentu. Dle nedávného Muskova tweetu Tesla zvažuje výstavbu potenciální čtvrté Gigafactory v Německu.

Michal Lenc

Na ElonX působím jako redaktor od prosince 2018, věnuji se zde převážně Tesle a občas též The Boring Company. Studuji kybernetiku a robotiku na ČVUT.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

5
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
peter
Host
peter

pri tej zmienke o tom, ze tesla bude 100% vlastnikom tej tovarne by bolo dobre spomenut, ze to ma aj negativnu stranku v podobe 20% cla/dane na auto
vela sa o tom zistit neda ako to bude presne fungovat, ale podla vsetkeho to bude tak, ze z pohladu vnutorneho trhu ciny sa bude na auta v nej vyrobene pozerat akoby boli dovezene z cudziny a tak pre ne budu platit podmienky ako pre dovezene auta, cize za kazde auto predane v cine sa bude platit clo. no a tu moze byt celkom zaujimave ako sa to vyvinie pri obchodnej vojne usa-cina.