Falcon Heavy možná poletí ještě letos

Během letoška jsem zde na webu už několikrát zmiňoval, že startu Falconu Heavy se nedočkáme, dokud nebudou provedeny úpravy rampy LC-39A, které zajistí její kompatibilitu s touto novou raketou. Informace z jara odhadovaly, že práce by měly zabrat minimálně 60 dnů. Vzhledem k tomu, že k provedení úprav je potřeba, aby byla nejdříve zprovozněna poničená rampa SLC-40, jejíž aktivace byla neustále odkládána, vypadalo to, že Falcon Heavy letošní premiéru možná nestihne.

Rampa LC-39A však letos zažila několik delších prostojů mezi starty (například v červenci), a tak se spekulovalo, že SpaceX toho možná využilo pro provedení alespoň nějakých prací potřebných pro Falcon Heavy. To se nedávno potvrdilo, když na fotkách z rampy bylo vidět, že TEL byl rozšířen o nové držáky určené pro Falcon Heavy.

První dva přimontované držáky pro boční stupně Falconu Heavy (Foto: Joe Kelly)

Web NASA Spaceflight následně potvrdil, že SpaceX opravdu mezi starty pracuje na přípravách rampy LC-39A pro Falcon Heavy. Koncem léta se díky tomu odhad doby potřebné k provedení zbývajících prací údajně zkrátil na 45 dní. Není však jasné, kolik práce firma stihla dokončit od doby, kdy tento odhad platil.

Nicméně na základě těchto pozitivních informací a skutečnosti, že opravovaná rampa SLC-40 si snad už definitivně odbude premiéru začátkem prosince při misi CRS-13, existuje šance, že první Falcon Heavy nakonec stihne odstartovat ještě letos. Podle mě to sice není moc pravděpodobné, ale čistě teoreticky to možné je. Ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell navíc ještě před týdnem tvrdila, že Heavy poletí v prosinci.

Optimistickým odhadům nahrává také fakt, že 18. října se objevily fotky zachycující boční stupeň Falconu Heavy při přepravě směrem na Mys Canaveral. Mělo by jít o stupeň č. 25 z mise CRS-9, který se vrací na Floridu po dokončení testování v McGregoru. Během pár dnů by tedy měly být úplně všechny komponenty prvního Falconu Heavy připraveny na Canaveralu. Všechny už prošly testováním v McGregoru a budou tedy čekat opravdu už jen na dokončení úprav rampy LC-39A.

Stupeň č. 25 přepracovaný pro Falcon Heavy se vrací z McGregoru na Canaveral (Foto: Robert Bass)

Co myslíte vy? Stihne Falcon Heavy odstartovat ještě letos, nebo vám přijde pravděpodobnější, že k premiéře této obří rakety dojde až v lednu či únoru?

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

19
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Larwa
Host
Larwa

Jdu napsat Jeziskovi …

jozýfeg
Host
jozýfeg

Za rok je tu jak na koni.

bob
Host
bob

Věřím že za půl roka to možná bude

Kozel
Host
Kozel

Falcon Heavy odstartuje přece za 6 měsíců, ne? 😀

Radim Szkandera
Host
Radim Szkandera

Vztyčen už letos a poletí 1/2018…

Jansa Jaroslav
Host
Jansa Jaroslav

Falcon Heavy odstartuje a Elonovi spadne kámen ze srdce a jestli to bude jako dárek pod stromeček
nebo později, hlavně aby nemuseli zametat zbytky rampy na lopátku. Proto si přejme šťastný let FH
a přistání všech tří stupňů Falcon 9 zpět na rampu.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Tak poletí, pak zase mě, pak jo a zase ne. Tak kdo mám vyndat to šampaňské ?

Robert
Host
Robert

A aky je scenar skusky ? Pristanu vsetky tri prve stupne na pobrezi ?

Jansa Jaroslav
Host
Jansa Jaroslav

Možná by FH nevypadala tak děsivě kdyby se použily ty první rakety Falcon 1 jako bostery a v konfiguraci dvou – tří či čtyř a testovat na nich motory Raptor. A třeba je lovit jako SRB.

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

To by znamenalo, že musíš udržovat dvě výrobní linky na dvě různé rakety, což je zase zbytečný problem a komplikace. Ano, takhle zase při přechodu na max-Q musíš škrtit tah minimálně na centrálním stupni, a tím ztráciš účinnost motoru, ale zase máš unifikovanou raketu.
A přemýšlím, co myslíš tím děsivě? V čem se liší od Delta IV Heavy nebo Angary A3? Neřešme teď nosnost, princip je stejný, unifikovaný 1. stupeň, který slouží zároveň jako booster a zároven jako centrální (první) stupeň. A kromě modifikací centrálního stupně pro uchycení boosterů pořád stavíš tu stejnou stejnou raketu.
Lovit? Já nevím, mě přijde, že jednodušší je je nechat přistát VTVL, slaná voda je dost slušné svinstvo samo o sobě, a ty SRB nebyly nikterak kompikované, proste válec, který si rozebral, odrhl a naplnil znovu TPL, to nemůžeš opravdu srovnávat s motorem na KPL, který je co se týká složitosti někde jinde. Lovení je jednoznačně tady víc jak jeden krok zpět.

Jansa Jaroslav
Host
Jansa Jaroslav

Myslím počet pracujících motorů 3×9 samostatně pracujících Merlinů s čehož má Elon Musk obavy kdežto Delta IV má tři, akorát u Sojuzu pracuje pět motorů s dvaceti tryskami tyto motory se jednou zapálí a tím je jejich práce splněna a veškerá pečlivá práce techniků a inženýrů i materiálu příjde v niveč.

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

Motory? To beru. Je jich hodně, ale ladění jejich chodu I zapalování musí zvládat už ted u F9, ikdyž je jich jen devět. I shuttle se při zapalování motorů kýval, protože je zapínali po jednom. Samozřejmě vůbec netvrdím, že to bude snadné, rozhodně ne, ale zase díky tomu má větší možnost regulace tahu, což se hodí. Čili, pokud to zvládnou, a času budou mít dost, kupříkladu při zkouškách na rampě,, tak se podle mě tato nevýhoda změní ve výraznou výhodu. Ale nejsem raketový konstruktér.