BFR se nebude vyrábět v Hawthorne a aerodynamické kryty se začnou opakovaně používat příští rok

Ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell (Foto: Dani Brubaker)

Provozní ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell měla 11. října přednášku na Stanfordově univerzitě na téma Cesta na Mars. Podobnou přednášku měla o dva týdny dříve na MIT. Z prezentace a následného zodpovídání předem zaslaných otázek jsme se dozvěděli hned několik zajímavých informací o nové raketě BFR, znovupoužitelnosti druhého stupně Falconu nebo třeba základně na Měsíci.

Poznámka: Nejedná se o přímé citace!

Jaké to je, být ve SpaceX už od začátku?

Když jsem u SpaceX nastoupila, nebyla jsem si jistá, že firma uspěje. Věděla jsem však, že v oboru nebudu chtít zůstat, pokud SpaceX selže. Měla jsem z dřívějška hodně zkušeností v tomto průmyslu a bylo mi smutno z nedostatku inovace. Kdyby SpaceX neuspělo, byla jsem rozhodnuta obor opustit a stát se třeba kadeřnicí.

Vládními penězi bylo hloupě plýtváno a já chtěla ukázat, že se dají utratit lépe – za vesmír. Když jsme poprvé letěli k ISS, myslela jsem si, že to nevyjde. Kdyby selhal ještě jeden senzor, museli bychom misi zrušit. Ale ten následný úspěch a později také první přistání stály za to. Byl to úžasný pocit, že jsem se na tom podílela. Když se podíváte na video z přistání Orbcommu, vidíte tu vlnu energie, která se zvedla, když všichni začali jásat. S něčím takovým se na Wall Street nesetkáte.

O znovupoužitelnosti Falconů

Druhý stupeň nebyl navržen pro opakované použití. V současnosti se z orbity vrací moc rychle a shoří. Na misích s dostatečnými palivovými rezervami bychom ho chtěli zkusit zpomalit a analyzovat, jak se při návratu chová. Ne však abychom ho zachránili nebo znovu použili, půjde především o získání cenných dat.

Co se týče záchrany aerodynamických krytů, očekáváme, že v první polovině příštího roku budeme schopni začít s jejich pravidelným znovupoužíváním.

Má SpaceX dostatek zdrojů na vývoj vlastní satelitní konstelace a zároveň také BFR?

V závislosti na časovém horizontu, o kterém se bavíme, je možné financování obou projektů. Elon je však velice netrpělivý a chce se dostat na Mars co nejdříve. Budeme tedy možná muset být v problematice financování poněkud kreativní.

Základna na Měsíci, nebo na Marsu?

Měsíc je do jisté míry jakýmsi tréninkem na výpravu na Mars, ale vzhledem k povaze vládních projektů zabere cesta na Měsíc několik desítek let. Pokud je cílem Mars, proč plýtvat zdroji cestami na Měsíc? Opravdová základna na Měsíci by však byla zajímavá a stojí za zvážení. Naše loď dokáže letět na Měsíc a jsem si jistá, že se budeme podílet na případné výpravě na Měsíc. Loď je však primárně navržena pro Mars.

BFR na Měsíci (Zdroj: SpaceX)

Bude SpaceX spolupracovat s dalšími společnostmi na stavbě infrastruktury na povrchu Marsu?

SpaceX se soustředí na problematiku dopravy na Mars, ale lidé potřebují mít k dispozici nějaké zázemí po příletu. Nemyslím si, že je náhoda, že Elon založil The Boring Company – tunely budou pro život na Marsu velice důležité. Chceme aby ostatní společnosti nad těmito problémy přemýšlely a pracovaly na nich, ale když to bude potřeba, vezmeme si to na starost my. Myslím, že BFR bude připraveno dříve než ostatní prvky potřebné pro život na Marsu.

Co stojí v cestě úspěchu BFR?

Nádrže z uhlíkových kompozitů budou obtížné, ale na tom už pracujeme. Momentálně testujeme zmenšenou verzi motoru Raptor a zároveň pracujeme na výrobě zvětšené varianty. Obtížnější než raketa samotná však je problematika pobytu na Marsu – jak to bude vypadat, co tam budou lidi dělat?

Volba paliva pro BFR byla omezena tím, co je k dispozici na Marsu. Není však náhoda, že zvolený metan je nejlevnějším zdrojem energie na Zemi. Bude to mít velký vliv na ekonomiku celého projektu.

Test zmenšené varianty motoru Raptor v září 2016 v McGregoru (Foto: SpaceX)

Kolik selhání BFR SpaceX očekává a kolik jich dokáže firma přečkat?

Během vývoje určitě k nějakým selháním dojde. Ale během ostrého provozu si myslím, že nedojde k žádné nehodě. Během vývoje dřívějších produktů jsme se toho hodně naučili, takže věřím, že raketa bude navržena dobře.

Kde se bude BFR vyrábět?

Hledáme lokalitu u vody v Los Angeles. Mysleli jsme, že budeme raketu vyrábět v naší továrně v Hawthorne, ale spočítali jsme si, že každý převoz do přístavu by vyšel na 2,5 milionu dolarů – bylo by potřeba odmontovávat semafory a nevyplatilo by se to. Takže postavíme novou továrnu u vody. Časem pak budeme mít další továrny u jednotlivých startovních ramp.

Ostatní

Dvě spojené lodě BFR při tankování pohonných hmot

  • Falcon Heavy je připravený, ale čeká se na rampu. (LC-39A musí být upravena, aby z ní FH mohl odstartovat). Start je plánován na prosinec.
  • Gwynne je extrémně hrdá na únikový systém Crew Dragonu. První mise s posádkou proběhne příští rok.
  • Elon Musk prý chce, aby přečerpávání paliva z tankeru BFR do lodi na orbitě probíhalo skoro tak rychle jako v animaci z prezentace na IAC.
  • Pozemské cestování pomocí BFR bude drsnější než v letadle, ale bude navrženo pro běžné lidi. Přetížení si prý SpaceX ohlídá.
  • Budovaná rampa v jižním Texasu je podle Gwynne “perfektní pro BFR”. To v kombinaci s nedávnými slovy inženýrů z McGregoru o tom, že SpaceX nutně nepotřebuje další rampu pro Falcony, nejspíš znamená, že texaská rampa bude primárně sloužit k odbavování BFR.



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
13 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře