Historky z Tesly: Co by v Audi zabralo půl roku, v Tesle vyřešili během pěti dnů

Na serveru Medium vychází byznysový seriál Monday Note, v jehož rámci byla vydána také série článků s názvem „Reinventing the Car“. V ní se Phillippe Chain, který v minulosti pracoval v Tesle jako vedoucí kvality, zamýšlí nad probíhajícími změnami v automobilovém průmyslu a čerpá přitom ze svých zkušeností z Tesly a dalších automobilek. Některé epizody seriálu obsahují zajímavé historky, které jsme se rozhodli přeložit.

V tomto vydání Phillippe vypráví o tom, jak Tesla během crash testů Modelu S zjistila nepříjemný nedostatek, který bylo potřeba co nejrychleji napravit. Článek zároveň obsahuje zamyšlení nad tím, co Teslu odlišuje od ostatních automobilek, a autor to ilustruje na rozhovoru s Elonem Muskem, který zažil.


Jednoho chladného středečního rána v únoru 2012 zbývaly 4 měsíce do oficiálního uvedení Tesly Model S na trh. Auto je stále ve vývoji. Z auta, které změní celý automobilový průmysl, ještě nikdo nic moc neviděl. Zbývá ještě spousta práce.

Dvanáct lidí sedí v konferenční místnosti ve druhém patře hlavního závodu Tesly ve Fremontu v Kalifornii: Jérôme Guillen, ředitel programu Modelu S, vedoucí výroby Gilbert Passin, vedoucí dodávek a nákupu Peter Carlsson, já, jakožto vedoucí kvality a několik důležitých inženýrů.

Pracovní skupina byla narychlo svolána z jednoho důvodu. Před několika hodinami jsme dostali předběžný záznam z testovacího zařízení v Ohiu, kde jsme prováděli některé zásadní bezpečnostní testy. Nejsou to dobré zprávy a mohly by zastavit celý celý vývoj auta. Elon Musk je o problému informován. Odpověděl stroze „Vyřešte to.“

Tesla Model S (2017) během crash testů (Zdroj: IIHS)

Ve Spojených státech funguje automobilový průmysl v rámci sebecertifikačního systému. Seznam 25 povinných testů je vytvořen Národním úřadem pro bezpečnost silniční dopravy (NHTSA) a testy provádí sami výrobci aut nebo nezávislé testovací laboratoře.

Zařízení v Ohiu právě provedlo test č. 21, který zahrnuje čelní náraz do betonové zdi v malé rychlosti. Auto testem prošlo. Ale má to háček. Deformace předních „crash boxů“ byla větší, než se předpokládalo při jejich návrhu.

Schéma ukazující umístění crash boxů v Tesle Model S (Zdroj: Monday Note)

Crash box je kus kovu, který jednorázově absorbuje náraz v případě čelní srážky. Jedná se o zásadní bezpečnostní prvek. Když auto čelně narazí do překážky, uvolněná kinetická energie způsobí brutální zpomalení, při kterém dojde k přetížení. Při 48 km/h připoutaný pasažér o hmotnosti 72 kg obvykle pociťuje zpomalení 30 g, což se rovná síle 2,1 tuny působící na tělo. Obecně se uznává, že zpomalení vyšší než 60 g je smrtelné. Proto je důležité mít deformovatelné těleso, které náraz rozloží, jako jsou právě crash boxy. Na každé straně auta je jeden. Je vyroben z oceli a pečlivě navržen pro optimální deformaci.

Takto to funguje v Tesle: Crash boxy, označené modře, se složí jako harmonika, čímž absorbují část nárazu:

V praxi z toho vyplývá, že pokud se crash box vážně poškodí při nízké rychlosti, znamená to, že určitě neprojde příštím testem, který se bude provádět při 56 km/h. A ten náš je naplánovan na následující pondělí v Karco Engineering, vzdálené testovací laboratoři v poušti San Bernardino, severovýchodně od Los Angeles. Máme čtyři dny na vyřešení a nemůžeme si dovolit testy přeložit, ani nemůžeme vyplýtvat příliš aut. Máme naplánováno nabourat jedenáct prototypů. Některé z nich se mají úplně zničit, zatímco jiné mají být znovu použity na jiný druh nárazu (velcí výrobci aut takto můžou spotřebovat desítky vozidel).

Zpátky do konferenční místnosti. Inženýr, který má na starosti návrh crash boxů, je viditelně rozrušený, rozpolcený mezi provinilostí a neschopností to pochopit. Neztrácíme čas hledáním viníka. Potřebujeme řešení, a to rychle. Rozhodli jsme se, že nebudeme měnit návrh crash boxu, ale použijeme silnější ocel. Manažer nákupu si zavolal jednoho svého nákupčího, stručně ho informuje a ten odchází na chodbu a začíná obvolávat své kontakty. Za deset minut je zpátky: „Dobře. V Severní Karolíně mají volný svitek oceli. Mám ho koupit?“ Jasně! Rozhodně!

Během 24 hodin je skoro pětisetkilový svitek na cestě do speciální továrny někde na Středozápadě, kde ho rozřežou, vytvarují a svaří, aby z něj byl crash box. Protože Murphyho zákony fungují, je v tomto regionu zrovna sněžná bouře, takže letadlo s naším vzácným nákladem nemůže vzlétnout.

Díly nakonec dorazily v sobotu v noci do hlavního závodu Tesly, kde měly v peci na závěr vytvrdnout. Smůla, zařízení selhalo. Uprostřed noci jsme zavolali opraváře a za soumraku začíná vypékání, které trvá několik hodin. Testovací laboratoř Karco je vzdálená 30 hodin cesty. V neděli v noci jsou ještě horké díly naloženy do kufru mého auta. Po probdělé noci jsem vyčerpaný a necítím se na to, abych řídil celou noc, takže za volant usedá můj zástupce. Po šesti hodinách na nebezpečné dálnici I-5 dorážíme do Adelanta, uprostřed ničeho, skoro sto kilometrů severovýchodně od Los Angeles. Akorát včas, abychom stihli dva crash boxy namontovat na auto. Testem jsme prošli s výbornými výsledky a celkově nakonec Tesla Model S získala 5 hvězdiček ve všech testech NHTSA, což je maximální skóre, jaké může vozidlo dostat.

Pro mě tato příhoda perfektně ilustruje, proč Tesla o několik let předstihla své přímé konkurenty.

I jinde jsem se ocitl v podobné situaci, kdy se náhle objevil problém, který narušil celý proces návrhu nového automobilu.

To, co v Tesle vyžadovalo jednu schůzi a pět dní, by v Renaultu nebo Audi potřebovalo šestiměsíční proces. Začalo by to důkladným vyšetřováním, kde se stala chyba, hledáním zodpovědné osoby, kterou bychom z toho mohli obvinit, prošetřováním možné chyby na straně dodavatele, atd. Potom by začala řada politicky choulostivých schůzí a workshopů. Bylo by zapojeno několik hierarchických vrstev, pravděpodobně až po ty nejvyšší.

To je klíčem k přístupu, který nazývám „Tesla Way“: zrychlené postupy zaměřené na výsledek, prováděné s maximálním rozdělováním pravomocí a rychlým rozhodovacím procesem v ploché organizaci.

Tento druh myšlení zahrnuje přijetí určitého rizika, které je jinde nemyslitelné. Nemluvím teď o záležitostech, které by měly dopad na bezpečnost zákazníka (v této oblasti v Tesle neexistují kompromisy), ale spíše o procesu vývoje.

Jiným dobrým příkladem je hodnocení dlouhodobé trvanlivosti automobilu. Když jsem to probíral s Elonem, řekl jsem mu, že naši inženýři vypočítali, že bude potřeba najezdit více než 1,5 milionu kilometrů, než budeme moci uvést auto na trh. Tato šestiměsíční fáze je potřebná proto, abychom objevili a opravili všechny potenciální slabiny. Můj požadavek byl vlastně velmi skromný oproti běžné praxi v automobilovém průmyslu. Německé automobilky nevypustí auto, které za sebou nemá alespoň 10 milionů kilometrů.

Elon svým obvykle lakonickým způsobem odpověděl: „Dobře, udělejte to. Ale oficiální uvedení na trh kvůli tomu posouvat nebudeme…“
Já: „Ale mohli bychom narazit na problémy, kvůli kterým budeme muset upravit výrobní modely.“
Elon: „Jo, já vím, ale jestli budeme muset, tak ty změny uděláme až potom.“
Já: „I kdybychom museli některá prodaná auta svolat?“
Elon: „Ano. A zbytek upravíme přes aktualizace (hlavní software Tesly se pravidelně udržuje a vzdáleně aktualizuje, stejně jako počítač).

Elon Musk a Tesla Model S (Foto: Reuters)

Tesla nedodržuje obvyklá pravidla automobilového průmyslu.

Přestože je to někdy riskantní, hodně to přispělo k jejich konkurenceschopnosti. Společnost nikdy neobětuje rychlost svých inovací ve prospěch nedotknutelných postupů – zásadní hodnoty v automobilovém průmyslu.

Tradiční automobilky například neprodají auto s příliš velkým prostorem mezi jednotlivými panely karoserie. S tou naší jsem si užil, protože se nám nedařilo upravit tzv. „geometrii karoserie“. Několik měsíců jsme posílali zákazníkům auta s většími mezerami, než je obvyklé, a první modely potřebovaly jisté manuální úpravy s paličkou a pěnou… To, co by jiné automobilky považovaly za nepřijatelné, Elon Musk vnímal jako součást stále probíhajícího procesu, protože správně věřil, že uživatelský zážitek z řízení opravdu inovativního vozu převýší drobné chyby, které budou nakonec opraveny. Jak ukazuje úspěch značky (a průzkum trhu), Elon se nemýlil.

Kde jde zvláštní DNA Tesly vidět nejvíce, je nábor nových zaměstnanců. V době, kdy jsem tam pracoval, byl viceprezidentem lidských zdrojů Arnnon Geshuri, bývalý ředitel lidských zdrojů v Googlu, a za jeho působení počet zaměstnanců vzrostl z 2500 na skoro 20 000 lidí. Elon mu opět dal jednoduchý návod: a) nepřijmi nikoho jiného než ty nejlepší ve svém oboru a b) ujisti se, že zapadnou do naší firemní kultury. Výsledkem je tým lidí, kteří umí řešit problémy, a byli vybráni nejen kvůli svým znalostem a zkušenostem, ale také pro svou kreativitu, samostatnost a odvahu. Pro srovnání, tradiční automobilka – například německá – bude vyžadovat stejnou úroveň základních schopností, ale jinou kulturu. Budou tam po inženýrovi chtít, aby zkoumal dobrá řešení, zatímco někdo jiný, výše postavený, o nich bude rozhodovat.

Tento princip vede ke třem základním rozdílům:

Zaprvé, jak jste viděli výše v příkladu s crash boxem, Tesla je posedlá rychlostí – a to se týká jakéhokoli operativního rozhodování.

Zadruhé, vede to k mnohem plošší hierarchii: V době, kdy jsme uváděli na trh zmíněný Model S, byly pod Elonem pouze dvě organizační úrovně. Když jsem později přišel do Audi pracovat na e-tronu, musel jsem jen v technickém oddělení jednat se čtyřmi úrovněmi, plus s dalšími dvěma stupni nad nimi. Ve zkratce se tedy jedná minimálně o poměr 3 ku 1. Výsledkem toho je, že se Tesla pohybuje kupředu nesrovnatelně rychleji než například Audi. Model 3 se vyvíjel 3 roky, ale u Audi by to bylo obvyklých 60 měsíců.

Zatřetí, intenzivní pracovní vytížení v Tesle vede k rychlejšímu střídání zaměstnanců na vedoucích a technických pozicích. 27% obrat zaměstnanců je ještě vyšší než u významných startupů, jako je například Lyft (23 %). A u přímých podřízených Elona Muska tento obrat dosáhl loni rekordních 44 % podle technického analytika Alliance Bernstein Toniho Sacconaghiho. Říkávali jsme, že rok v Tesle je jako sedm let kdekoli jinde, takové „psí roky“.

Ve svém honu za rychlostí Tesla vyvinula přístup, který má blíže k technologickým formám než těžkému průmyslu. Nevyhýbá se akvizicím, pokud to znamená úsporu času (například u softwaru), zatímco automobilka by se neodchýlila od principu „not invented here“ (mnoho velkých firem odmítá použít cizí řešení pouze z důvodu, že je nevyvinuly ony samy).

Uzavřu to otázkou, kterou často dostávám. Může Tesla zůstat v čele, nebo ji automobilky jako Volkswagen Group nakonec dostihnou? Tradiční výrobci bezpochyby také do svých postupů implementují rychlejší metody. Ale jejich základní hodnotou je stále proces, který se řídí operativními zkušenostmi, ze kterých se odvozují přísná pravidla a metody. Odklon od těchto postupů může trvat velmi dlouho. Mladí talentovaní inženýři, kteří mají nastudované nové přístupy k práci, sice přicházejí do těchto firem, ale je možné, že kostrbatá technostruktura zbrzdí jejich nadšení.

Jsem si celkem jist, že Tesla mezitím udělá, cokoli bude potřeba, aby si udržela vedení v klíčových oblastech, jako je software, systémy pro asistované řízení (nikoli autonomie 5. úrovně), výkon, uživatelský zážitek atd. Propast mezi nimi zůstane. To vysvětluje, proč se Tesla, která má tržní hodnotu 271 385 miliard dolarů stala nejhodnotnější automobilkou na světě, když překonala Toyotu.

Přeloženo z: Monday Note

Barbora Pěchová



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
107 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
ChuanAntonioJeMiZima

Co to je to vypékání? Ty díly přece nejsou lakované.

Petr Melechin

Přiznám se, že nevím, jak to je správně. V originále bylo cooking.

Pavel Riedl

Mohlo je jednat o nějakou tepelnou úpravu pro zlepšení vlastností materiálu, např. pro snížení vnitřního pnutí po tváření nebo svařování, tedy popouštění.

Jan Prášek

Možná je tím myšleno žíhání. To se v peci dělá…

Petr Dolezal

Aha, nejsem anglinař, ale to asi vařili, neboli svařovali. To dává smysl.

kopapaka

Není tím myšleno vyžíhání po opracování?

Prochazka

Je to jiné než v běžné strojařině. O používaných ocelích v automotiv třeba zde:
https://www.mmspektrum.com/clanek/svaritelnost-oceli-pro-automobilove-karoserie.html

I žíháním může dojít k jejich zpevnění…

Naposledy upraveno před 9 měsíci uživatelem Prochazka
Petr

Vypékání je správně. Pracuji v továrně na autodíly a takové pece tu máme tři. Tažením v peci se mění tvrdost defoelementů. Pouze bych dodal že materiál se propouští, takže měkne.

PetrK

Propouští nebo popouští ? Propouští je pro mne nové *jde studovat* …

Petr

Jo, chybka… Popouští.. Peče se a poté se nechává pomalu chladnout

Prochazka

Pokud se nechává pomalu chladnout nejde obecně o popouštění, ale žíhání. Rychlost závisí na typu oceli… Před popouštěním se kalí… Mění se martenzitická struktura na bainitickou zpravidla…

Ranny

U nás se vypeká také, neboli vytvrzuje, dělá se to i s dílama z deformační zóny… Btw někdo tu psal něco o oceli tak musím jen upřesnit že elektromobily možná už i většina spalovacích aut se dělá z hliníku nevím teda jestli všechny díly… Samozřejmě kvůli dojezdu/spotřebě…

Tomáš Kratochvíl

S tim hlinikem jste uplne vedle. Naopak, drtiva vetsina produkce spalovacich aut je ocel. Tesla sahla po hliniku, ktery je z vyrobniho hlediska vhodny pro stredni seriovost, nikoliv pro masovou vyrobu. Elektromobily jsou zatim relativne nedokonale, proto potrebuji usetrit hmotnost kde se da. Do budoucna bych to videl na navrat k oceli.

Prochazka

Na obrázku v článku je uvedeno steel = ocel.

Jiří

No jo, ale zatím jsem nikde nečetl, že by audi za jízdy upadla střecha a nebo, že by se po 80kkm ulomil závěs kola a audi by to označilo jako běžné opotřebení.
Otázkou je, co je pak v těchto případech pro řidiče lepší, jestli půl roku nebo těch 5 dnů?

Jiří

Odkazy pro palce dolů.
střecha, kolo, závěs

Teslichard

Na čo som omylom narazil dneska ? Lotus v hodnote 70K+ USD, nepíše sa o tom, prečo ? Lebo to nieje Tesla. Btw, to nebola strecha u Tesle, ale plast zo strechy, toto je doslova strecha 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=E6cZcmdd5fQ&ab_channel=TheTravelingCouchPotatoes

Naposledy upraveno před 9 měsíci uživatelem Teslichard
Ivo Janáček

Chápu, že jste asi těžký fanoušek, ale u Tesly to byla celá střecha a u toho Lotusu pravděpodobně někdo, kdo tu oddělávací střechu špatně přidělal, tedy ten řidič případně někdo před ním, ale asi těžko někdo z továrny.

Teslichard

ok beriem, myslel som že sa jedná o kus plastu z TMX ktorý uletel nedávno. Každopádne nič nemení na tom že takéto veci sa dejú aj z výroby, sám som ti uviedol SAFETY issue ktoré som zažil v praxi u rôznych značkách i autách prevyšujúcich hodnotu Tesiel. Už tam síce nepracujem ale od bývalých kolegov mám stále informácie o problémoch ktoré musia riešiť, či u zákazníka alebo koncového zákazníka. A nedostal si príklad len odomňa ale aj od ostatných, takže nie, ani AUDI, ani BMW ani žiadna iná značka nieje bezchybná. TO že si o tom nečítal, vážne neznamená že sa to nedeje a preto o tej Tesle vieš viac než o AUDI.

Naposledy upraveno před 9 měsíci uživatelem Teslichard
Prochazka

Tím postupem, co předvedli, bych se na jejich místě fakt nechlubil. Je to prasárna. V každém případě pak je otázka, zda i nadále používají tu lepší a dražší ocel a nebo se vrátili k té co původně nevyhověla….
Dnes, kdy je už jsou pár let dostupné systémy FEM za pár dolarů (a nebo i zadarmo! viz. Simscale) a to umožňující nelineární výpočty s uvažováním plasticity a dynamické výpočty, je fakt hodně smutné, když se na hotovém autě zjistí, že to nevyšlo… Tenhle luxus si může dovolit kutil v dílně, ale ne automobilka …. A zrovna tenhle prvek se jeví, že se snad dal dostatečně otestovat samostatně.

Martin B

Je tu řeč o roce 2012, takže nejspíše je to úplně předělané.

Nové automobilky si prostě nemůžou vybírat jak to udělají. Prostě nemají prostředky na to, aby se s tím půl roku mordovali.

Prochazka

Tak jsem ale potom zticha a s takovou prasárnou se rozhodně nevychloubám :-)))

Petr

Kutil v kůlně si to dovolit může, v dílně už je to pokročilý kutil, možná poloprofesionál – ten už by si v takovéto úrovni zmetkovitosti dovolit neměl.
Holt i firma s desetitisíci zaměstnanců může být podřadný garážista.

akuhtr

Moment. Jak je prasárna to že zvládly rychle opravit chybu?
Ten postup rozhodně prasárna není, co by prasárna být mohla, je to, že ten postup vůbec musely použít.
O tom kde se stala chyba a proč o tom nevěděly dřív nemám pro změnu dost informací.

3,14ranha

Pan Procházka nejspíš kritizuje to samé co vy v druhém souvětí. Tedy myslí že je prasárna použít ad hoc “řešení” u bezpečnostního prvku karoserie. Když ani neměli čas vyšetřit kdo/co, kdy, kde, jak a hlavně PROČ způsobilo selhání původního prvku.

Aby si Tesla zasloužila pochvalu musel by v článku být dodatek o tom, že nastalo nějaké “vyšetřování” a hlavně poučení z krizového vývoje.

Něco trochu podobného byla exploze Falconu 9 – AMOS 6:
Jednak došlo ke ztrátě nákladu (náklad byl oproti starší praxi připojen už před nešťastnou zkouškou rakety – měla to být časová a finanční úspora).
A vymstilo se i experimentování s rychlým tankováním podchlazeného kyslíku který poškodil kompozitní ovinutí nádrží na tlakovací hélium.

Riskantní umístění kompozitních nádrží DOVNITŘ nádrží s kyslíkem se jim vymstilo už při předešlé nehodě (kde při startovním přetížení selhaly konzole – úchyty). Bohužel čistý a kryogenní kyslík je zákeřná svině – extrémně chemicky i fyzikálně agresivní a nejen raketoví inženýři si na něj musí dávat zatracený pozor.

PetrK

Já si myslím, že se vyprdli na “kdo/co, kdy, kde, jak” a soustředili se na “PROČ” a hlavně jak z toho ven.
Tedy nepotřebuji hledat viníka, ale mám tady problém, který chci vyřešit…

3,14ranha

To nejdůležitější v článku právě chybí – “poučení z krizového vývoje”.

Takže jestli opravdu a doslovně podle článku jenom vyměnili (zřejmě) špatně spočítanou součástku za pevnější… tak to znamená že nezjistili proč selhala a stejný problém se jim může kdykoli a kdekoli zopakovat.

Může se na to přijít třeba až budou mít vyrobených několik desítek tisíc vozů a vadná součástka selže při havárii která se nesimuluje při povinných crash testech. Co s tím ? Co když to bude součástka která se ani rozumně nedá vyměnit/opravit ?

3,14ranha

PS: zcela po lopatě – ad hoc si můžete dovolit záplatovat třeba software v přehrávači hudby. Ale u nosných a bezpečnostních prvků karoserie (když nezjistíte PŘÍČINU selhání) je to hazard s lidskými životy.

Prochazka

Ale to je právě celé špatně! Zvláště u takto důležitého prvku musíte napřed zjistit, kde je ten problém. Klidně to mohlo být jen v chybné objednávce materiálu, nebo na straně dodavatele… Oni ad-hoc řešili jenom to, aby auto prošlo crash testem, nic více a nic méně. Opravdu je tento problém u sériových aut vyřešen?

atlas

Je to aj v clanku, a aj minule tu pisal novy majitel tesly 3 o skrabancoch a zlom svetle.
Ale evidentne musk odhadol zakaznikov a oni si na nejakej extra kvalite nepotrpia.
Velmi zaujimave zistenie. Nikdy by ma nenapadlo ze ludia pri kupe veci za 50 a viac tisic eur toleruju take vyrobne chyby.
Nadsenci no.

Martin B

Škrábance a různé vady na novém autě mají všechny automobilky. To není žádná vyjímka. Proto tam je záruka.

Naposledy upraveno před 9 měsíci uživatelem Martin B
Ivo Janáček

Záruka není od toho, že vám prodají vadné auto, ale pro případ, že se něco během záruční doby pokazí.

PetrK

Respektive, že se něco pokazí, přestože s autem zacházíte “normálně”.
Souhlasím, že škrábance jsou vadem nového výrobku, nespadají do záruky a jediná cesta je zdokumentovat s prodejcem a pak buď převzít nebo nepřevzít.
Spousta těch škrábanců je výsledkem běžného provozu. Pokud to není vada laku, tak si zárukou nepomůžeme.

Ivo Janáček

Záruka na lak je o tom, že když vám po 11 letech provozu na autě, které má najeto přes 300000km začnou naskakovat na jednom díle malé puchýřky, které by se daly poměrně snadno opravit, tak vám automobilka vymění celý díl za nový a navíc upravený tak, aby se to za dalších 11 let nemohlo opakovat. Vlastní zkušenost.

atlas

Nechapem to zaslepenie, vsak to priznal priamo musk ze to robia v ovela vacsej miere ako ine automobilky.
Je to proste tak, zakaznikom to nevadi lebo chcu teslu a hotovo.
Obhajovat tento pristup mozes, ale tvarit sa ze rovnako to funguje aj u inych automobiliek je proste len klamstvo.

Jme No

Jo, presne tak, zaslepene chteji teslu a hotovo, i kdyby tomu melo kolo chybet. Ale to zaslepeni je tady uplne jiny pripad!

3,14ranha

Ano lidé dělají chyby. Ale tomu má právě bránit kontrola kvality a také je rozdíl u jaké modelové řady je tohle riziko vyšší a u jaké nižší. Tesla nemá auto pod MILION korun v přepočtu !

Samozřejmě že je odpovědnost kupujícího prohlédnout si věc před podepsáním smlouvy. Ale pokus vnutit zákazníkovi třeba prémiovou škoda superb v plné výbavě poškrábanou z přepravy a s neslícovanými plechy by nejspíš byla poslední věc co by daný prodejce ve své kariéře udělal.

Tohle je (vedle předobjednávek) asi další zdroj toho že Tesle utiká (alespoň u prvních vozů) víc zmetků než ostatním – když ty auta prodávají přímo bez dealerů, tak ten obchodní zástupce je přímo Elonův zaměstnanec a nenese žádnou podnikatelskou odpovědnost vůči zákazníkovi. Není tady žádný jiný konkurenční autosalon kam by mu zákazníci mohli utéct (a zatím moc výkonných elektroaut není že by utekli přímo k jiné automobilce).

Petr Melechin

Tohle je docela dobrá poznámka. Dealeři vlastně fungují jako dodatečný filtr „zmetků“. Teoreticky pak třeba Volkswagen klidně může z továrny vypouštět o dost vyšší počet „nekvalitních“ aut, než se může zdát zvenku, protože zákazník se to nedozví, jelikož než to auto někdo uvidí, tak ho dealer nejdřív omlátí hlavu koncernu (a/nebo ho opraví na náklady automobilky?). Ale moc nevím, jak přesně v tomhle ohledu funguje vztah dealer/automobilka, tak třeba jsem mimo.

ventYl

Myslim, ze to nie je automaticky dane. Bude zalezat od automobilky a dealera. Konkretne u skodovky v nasich geografickych podmienkach by som sa nedivil, ze by nad tym dealer mavol rukou a povedal, ze ak ho nechcete, vezme ho niekto iny. Este stale asi plati, ze Skoda u nas predava viac ako ktorykolvek iny vyrobca a mozno to este stale nie je moc daleko od toho, ze Skoda predava viac ako vsetci ostatni dokopy, ako to byvalo par rokov dozadu.

Robert

Ale jak Tesla řeší záruku?

Mário

Niektorí ľudia proste považujú za úspech v živote ak si môžu kopnúť do Tesla. Vlastne ich treba ľutovať že majú taký bohatý a zmysluplný život. Stále dokola budú vyťahovať akúkoľvek drobnú závadu na Tesle a tvrdiť že je to známa vec a každá jedna Tesla má tento problém. Dokonca aj budúce modely budú mať tú chybu. Stále platí že ani tisíc krát opakovaná lož sa nestane pravdou. V podstate ostatné automobilky vyrábajú dokonalé autá a akékoľvek poruchy alebo problémy sú konšpirácie a klamstvá ako to že zem je guľatá. Jeden starší prípad ale dobre známy. Náraz dozadu občas spôsobil požiar a niekoľko ľudí tak uhorelo. A až na súde sa dokázalo že automobilka o probléme vedela. Myslím že to bol Ford. Ale to nie je Tesla takže to vlastne nie je dôležité. Netvrdím že prvé kusy neboli doslova strašné ale pokiaľ viem Tesla vždy závady odstránila. Aj Sandy Munro povedal že Tesla sa poriadne zlepšila. Ale vlastne on sa tomu ani zďaleka tak nerozumie ako miestny trolovia. Bohužiaľ veľa webov zarába na reklame a čím viac kliknutí tím lepšie. A Tesla je viac ako dobrý magnet a to len svedčí o tom aka je populárna.

Naposledy upraveno před 9 měsíci uživatelem Mário
3,14ranha

Problém je v tom, že Tesla díky (nebo spíš vinou) předobjednávek je v pokušení ojebat kontrolu kvality u prvních sériových vozů – protože když někdo čeká 2 roky na vysněné auto, tak nějak překousne že mu dodají jinou barvu interiéru, nebo špatně slícované plechy. (a když to někdo zkritizuje tak vy to považujete za “kopání si do Tesly”).

V každé továrně dělají lidé, a všichni lidé dělají chyby. Od toho je ale třeba provádět kontrolu kvality a nastavit firemní kulturu tak, aby k zákazníkům – zejména těm prvním z předobjednávek nešla úplně šitová kvalita. Věřím že Tesla se za ty roky zlepšila, alespoň ve srovnání s americkými měřítky kvality.

V evropě, zejména s novou továrnou Berlín (novými zaměstnanci, dodavatelským řetězcem atd.) budou muset ještě hodně máknout aby si neutrhli ostudu u nezávisle myslící populace.

Jiří

Na kvalitě pracují velmi tvrdě, ale s rostoucí produkcí je to těžké. Může být špatné jedno auto z tisíce a jeden z deseti dá fotku na Reddit nebo někam a je z toho materiál na článek na každý týden a že je 999/1000 aut v pořádku pak nikdo nevidí. A to bych se vsadil, že jedno z tisíce aut se nepovede naprosto u každé automobilky.
To samé se zaměstnanci, Tesla jich má aktuálně 50 tisíc a když bude jeden z tisíce lempl, tak těch 50 lidí taky dokáže napáchat pěkné škody.
Pokud já bych dostal teď běžně vyráběnou Teslu s “chybami” jako je ve videu: Tesla Model Y Build Quality Oct 2020, asi bych si naprosto žádného nedostatku nevšiml a byl naprosto spokojen.

atlas

Preco ignorujete priamo tvrdenie muska a snazite sa presvedcit ze to tak funguje aj inde?
No nefunguje. Tesla to robi lebo si to moze dovolit(extra tolerantni zakaznici), ze pracuju na zlepseni je fajn.
A ako sa hovori aj zla reklama je reklama. Keby zakaznikom vadila nekvalita tak tesla uz davno skrachuje. Vsak staznosti neboli len na nekvalitu vyroby, ale aj na biedny interier ktory bol z auta o cenovu kategoriu nizsie.
Tesla je teraz nieco ako apple, aj im tolerovali nedostatky ludia lebo proste chceli iphone(antena, funkcie).
A teraz uz tiez apple ma takmer vsetky funkcie co mu boli vycitane a vsetko je ok.
Tam smeruje aj tesla.
Mimochodom tiez by som si kupil teslu 3, aj ked viem ze bude mat chyby.

Jiří

S tím Applem je to dobré porovnání, akorát já si myslím přesný opak, že to není o tolerování nedostatků a všechny ty aféry (antennagate, flexgate, bendgate, batterygate…) jsou jenom protože prostě Apple. Všude se o tom píše, všichni o tom rádi čtou a diskutují, ale ve skutečnosti kvalita je naprosto srovnatelná, ne-li lepší než průměrná kvalita třeba Xiaomi, u kterého pokud nevybuchne v letadle, které se následkem toho zřítí k zemi, tak po nějakém “běžném” problému neštěkne ani pes.

Ivo Janáček

Já si myslím, že to srovnání s Applem je dobré, ale ke potřeba si uvědomit, že Apple se chová zcela opačně než Tesla. Navíc je potřeba si uvědomit, že jejich výrobky jsou určeny pro lidi, kteří nejsou techniky zdatní a proto jsou jaké jsou a hlavně se musí uznat, že pro tyto lidi fungují a jim vyhovují. U Tesly je to krapet jinak, ale pokud jde o zákazníky, tak je to vcelku stejné. Apple se kupuje proto, že je to Apple a že chce někdo mít nějaký status s stejně tak je to s Teslou.

Ivo Janáček

Rozesmálo mě to, co jste napsal. Jak to tedy dělají jiní, že podobné problémy nemají a nebo když už je mají, tak se k nim staví čelem a řeší je?

Jiří

No vidíte, mě zase rozesmálo tvrzení, že ostatní podobné problémy nemají. Ale oni mají, jenom se o tom nepíše, pokud to není něco populárního. Myslíte si, že bychom všude četli o hořícím BMW v pražském servise, kdyby to byl obyčejný spalovák a ne PHEV?
A jak to, že taková zaběhnutá a velká automobilka může zvorat takovou základní a důležitou věc jako je elektroinstalace v autě?
Prostě se to stává – všem a všude. Žádný výrobek na světě, pokud jich děláte tisíce není bezchybný. Někomu shoří celé auto, někdo má na jedné straně o 2 mm větší mezeru než na druhé, tak to prostě je.
Jediný podstatný rozdíl zde je, že v Audi nebo jinde mají dlouhodobé zkušenosti a dobře zvládnutý servis s náhradními díly skladem na cokoli co bylo v posledních 20 letech vyrobeno, takže odjíždíte za pár dnů s opraveným vozem. Když by mi v Tesle v servisu viselo auto měsíc, protože se čeká na nějaký náhradní díl, tak bych za tu dobu taky asi napsal dost naštvaný článek.

Ivo Janáček

No já bych taky viděl rozdíl v tom, že pokud se to stane někomu zavedenému, tak se k tomu staví čelem a nesnaží se ze zákazníka udělat blbce a odpálkovat ho.

Bigbaz

Tak to jste jestě evidentně nebyl v servisu s Volvem. Tam by vás vyškolili v tom jak člověka bez skrupulí odpálkovat i za zcela zjevné chyby při výrobě/kompletaci.

Petr

Co chcete od čínské automobilky?

Petr Melechin

Přijde mi, že máš až naivní představu o tom, jak jsou všichni kromě Tesly bezproblémoví a naopak jakékoli pochybení u Tesly bereš jako důkaz toho, že u nich je všechno špatně, na všechno kašlou a nic se nezlepšuje.

Myslím, že kdyby ses na to podíval objektivně, našel nějaké statistiky nebo vyhledal zkušenosti lidí, co mají auta ostatních značek, zjistil bys, že situace zdaleka není tak růžová (stačí si projít jakékoli fórum o autech a o děsivé historky ze servisů není nouze). Nevím, jestli jsi viděl to video s etronem, co tu někdo linkoval, ale vsadím se, že kdyby to samé někdo zveřejnil o Tesle, tak by ses tu tím oháněl jako potvrzením nekvality Tesly. Proč tě to u Audi nechává chladným? Třeba to je jen jeden izolovaný případ, ale to nelze posoudit (stejně jako u Tesly) bez nějakých agregovaných, objektivních dat. Jenže ty to asi bereš tak, že o etronu je jedno negativní video, o kterém víš, ale o Tesle jich je dvacet, takže Tesla se tím pádem zdá problematičtější. Ale to se právě dostáváme k tomu, že Tesla víc letí a jen na YouTube je milion kanálů o Tesle, které analyzují a řeší byť sebemenší problém. A k tomu ta média ohledně Tesly taky všechno nafukují, zatímco třeba i totožné problémy u jiných značek ignorují.

Já souhlasím, že Tesla asi bude v průměru mít více problémů než auta jiných značek, ale prostě je hloupost tvrdit, že jediná Tesla má problémy, že ostatní automobilky se nikdy nesnaží vykroutit z oprav nebo svolávaček, nebo že jim z fabriky nikdy nevyjede zmetek.

Ivo Janáček

Ono jestli to všechno nebude tím, že jiné auta tolik problému nemají a proto se o nich tolik neví. Jenže pokud někdo dělá malé množství a hodně chyb, tak je to prostě problém.

Osobně mohu posoudit jen zcela zřejmé věci, které tady proběhly jako je oprava brzd za cenu nového malého auta a nebo to, že jsem loni na vlastní oči koukal jak jsou na tom ty spáry a musím uznat, že i na fungl novém autě byly příšerné. To stačí k tomu, abych si udělal názor. Navíc po přečtení tohoto článku je to ještě horší.

Na elektromobilech mi vadí vysoké celkové náklady a jejich dotování ve jménu ekologie, které se nezakládá na pravdě. Pokud by toto pominulo, tak nemám sebemenší problém používat elektromobil ovšem i v tomto případě bych na 99.9% nešel do Tesly. To by museli hodně změnit svůj přístup, kvalitu a hlavně vnitřní design. Dále si myslím, že elektromobily patří do města, mají to být buď dodávky a nebo malá auta na cesty po velkých městech.

Pokud by EU myslela ekologii vážně, tak se vykašle na elektromobily a bude řešit úplně jiné věci jako například elektrifikace železnice a rozšíření její kapacity s následným přesunem dálkové nákladní dopravy na železnici. Tím by se dosáhlo reálného snížení emisí CO2, zachránilo by se spousta životů a ve výsledku by to skoro nic nestálo.

PetrK

Elektrifikace železnice. V podstatě tady jezdí jenom vlaky s elektrickými motory 🙂
A ten přesun nákladní dopravy na železnici je super. Bohužel v masivním měřítku je to obrovský problém. Hodně zjednodušeně řečeno to znamená na každou (nákladní) trať 1-2 koleje navíc … Nicméně, cesta to určitě je.

Jinak není to tak dlouho, co jste tvrdil, že elektromobil ne z důvodu profilu cest, které autem podnikáte … Na straně EUV se toho moc neposunulo. Co se posunulo ve vás, že jste teď konkrétně namířený na Teslu ?

Petr Melechin

Ono jestli to všechno nebude tím, že jiné auta tolik problému nemají a proto se o nich tolik neví.

Jak jsem psal, tohle je klidně možné, nejspíš i pravděpodobné, ale otázka je o kolik. Ty máš za to, že u Tesly je problematická extrémně velká část všech vyrobených aut, ne-li všechny, zatímco u ostatních automobilek jsou podle tebe problémy spíše výjimečné nebo výrazně méně časté než u Tesly. Třeba máš pravdu, ale jak jsem psal, pokud nemáš nějaké objektivní statistiky a data, je to jen tvůj dojem, navíc nejspíš značně zkreslený z důvodů, které jsem uvedl minule.

Osobně mohu posoudit jen zcela zřejmé věci, které tady proběhly jako je oprava brzd za cenu nového malého auta a nebo to, že jsem loni na vlastní oči koukal jak jsou na tom ty spáry a musím uznat, že i na fungl novém autě byly příšerné.

K těm spáram – ano, asi to bude něco, kde má Tesla problémy častěji než jiné automobilky, ale opět nemáš absolutně možnost to posoudit objektivně bez nějakých zevrubných průzkumů a statistik. Viděl jsi jedno auto a na internetu sis přečetl o dalších případech, kde lícování bylo špatné. Jenže o tisíci dalších případů, kde to bylo v pořádku, se nedoslechneš. A jak můžeš s jistotou vědět, že ostatní značky jsou na tom výrazně lépe? Předpokládám, že to je opět jen dojem založený na tom, že jsi viděl pár aut, která byla v pohodě, a zároveň jsi nenarazil na zprávy v médiích o špatném lícování. Ale opravdu je to důkaz toho, že s tím problémy nejsou? Jasně, třeba to opravdu mají jiné značky vychytané, ale jen říkám, že je potřeba být opatrný ohledně toho, na čem vlastně zakládáme naše dojmy, které pak považujeme za fakta.

Jinak (ne)výhody elektromobilů a tvůj názor na ně neřeším, Teslu ti nevnucuju, ale neodpověděl jsi mi na otázku ohledně toho etronu. Fakt bych ti doporučoval podívat se na to video, jestli jsi ho ještě neviděl. Udělej si na to v hlavě nějaký názor a pak se schválně zkus jako experiment zamyslet, jak bys to vnímal, kdyby to samé video bylo o Tesle, a z jakých důvodů to možná vnímáš odlišně. Napadnou tě třeba argumenty typu “u Tesly se tohle určitě děje častěji” nebo “tohle je izolovaný případ, Audi je jinak v pohodě” a pak se zkus kriticky zamysli, jestli tyhle argumenty zakládáš jen na svých dojmech nebo na objektivních datech (jak při posuzování Audi, tak Tesly) a jestli náhodou tvoje dojmy nemůžou být mylné.

Rosetau

Kdyby jste viděl jak se vyrábí naše nejznámější auta to by jste koukal. Nebudu jmenovat mám to napsané ve smlouvě, že je nebudu pomlouvat 🙂 Možná by se i pan Chocholoušek divil. Myslím, že s tou kvalitou je to u vše výrobcu podobné jen se to u některých rozmazává víc než u jiných.

Rosetau

To myslíte opravdu vážně? Nedávno byla krásná reportáž jak jednomu pánovi začalo v lese hořet za jízdy auto. Už jsi nepamatuji jaké auto to bylo ale z expertízy vyplynulo, že za to mohlo turbo. Automobilka reklamaci odpálkovala, že za nic nemužou. Další případ byl i v Černých ovcí, kdy zákazníkovi dorazilo BMW co mělo každé dveře jiný odstín bílé barvy. Opět reklamace zamítnuta. A těchto případu je mnoho. Tak prosím nedělejte z ostatních výrobcu aut svatoušky.

Jiří

O tom, že autoforum.cz je v podstatě sekta zaměřená na cokoliv proti Tesle, o tom nepochybuji. Ale že by odpadnutí střechy za jízdy nebo ulomený závěs byla drobná závada označená následně jako běžné opotřebení, tak to asi pravda nebude, že?
Jinak ty svolávačky mají právě už při podezření na možný výskyt poruchy těmto chybám zabránit. Důvodem je opatrnost automobilky kvůli případným soudům a obava ze ztráty důvěry. A důvěry je v dnešní době stále více důležitá.
Že i ostatní automobilky mají problémy, tak to je taky pravda. Problémem je ale přístup automobilky k tomu, když už se to vyskytne. A jak je z více zkušeností s Teslou zřejmé, tak u Tesly se stále spoléhají na nadšení zákazníků. Otázkou je, jak dlouho to může vydržet.

Teslichard

Lebo je to Audi a tak sa o tom nepíše, nemá to taký dosah na kliknutia ako kontroverzná Tesla ktorá leží v žalúdku Autoforu či iDnes. Je to normálne že sa zvolávajú vozy, kvôli nám sa zvolávali kvôli skratu v vyklápaciom displeji, kde ti vo vozidle za 2,5mega začala horeť palubovka, našťastie horel jeden kus vo fabrike, stiahli sa kusy cca 5K kusov displejov a zvolali sa hotové vozidlá. Chyba operátora kabeláže ktorý preklopil kabely na seba a treli o seba, časom po pár tisíc otvorení displeja vznikol skrat medzi jedným a druhým. Mikroskopické praskliny na tlmičoch v Peugeote spôsobili rozpad tlmiču počas jazdy, stiahnutie zo skladov a zvolávačka, chyba operátora, zle nastavený proces chromovania. Nabíjačka na Hybridné vozy Benzu doslova explodovala u zákazníka, chyba tesnenia a následne sa dostala chladiaca kapalina, kam nemala. Audi ani BMW ani nejaký Royce Royce niesú 100% produkty a u každého sa stane a nedá sa tomu vyhnúť.

zvolávačky AUDI
https://svolavacky.cz/make/audi/

Naposledy upraveno před 9 měsíci uživatelem Teslichard
Ivo Janáček

Víte jak by to řešila Tesla? Nijak, svedla by to na běžné opotřebení a nabídla opravu za plnou cenu s expresním dodáním do dvou měsíců.

Teslichard

Ak by nešlo o výrobnú vadu nejakej šarže, dielu, materiálu, tak áno, bolo by to bežné opotrebenie, podobne akoby ti to povedala i Audi či BMW. Či si myslíš že sú to nejaký páni z božstva ktorý ti vyhovejú a vymenia celý namáhaný diel s ktorým sa počíta že sa opotrebý len preto aby si bol spokojný ? HA…. samozrejme, záruku máš na pár rokov či km, ale prečítaj si znenie záruky, na čo všetko sa vzťahuje a načo nie 😉

Ivo Janáček

Už jste někdy slyšel o tom, že by Tesla uznala nějakou výrobní vadu nedejbože, že by to lidem opravila? Máte snad pocit, že je rameno nápravy díl, který se běžně mění po 80000km? Já ten pocit nemám, ale mám pocit, že bych nechtěl mít auto od výrobce, který takto kritický díl neřeší. Normální automobilka by díl minimálně převzala a prozkoumala a podle toho by jasně zjistila proč k tomu došlo. Klidně to mohlo být nějakým nárazem atp., ale tady se předem bez testování řekne, že to je ok, že to je běžné opotřebení. Podle mě to prostě zkouší, když to zákazník neřeší, tak ušetřili, když to řeší, tak se ho snaží dále odradit. Jenže počet fanatických zákazníků pomalu dochází a co bude pak? Soudy v USA jsou proklatě drahé a náhrady taky a to nemluvím o tom, až se na ně zaměří NTSB.

Jiří

Už jste někdy slyšel o tom, že by Tesla uznala nějakou výrobní vadu nedejbože, že by to lidem opravila

Ano, mnohokrát. Jak v ČR, tak zahraničí, včetně fotografií dokumentů ze servisu s náklady, které byly hrazeny v rámci záruky.

Ivo Janáček

Jistě, stejně jako ty upadnuté střechy, nárazníky, nefunkční ovládání, protože někdo ušetřil na paměti atp. Děkuji, ale nechci, rád přenechám jiným. 😀

PetrK

Správně. Není nad to, rozhodovat se na základě pocitu. Statistiky jsou k ničemu. 🙂

Ivo Janáček

Skutečně si myslíte, že kdyby upadla střecha Dacii, tak by se o tom nikde nepsalo?

PetrK

Možná ano. Jenže já mluvím o statistice ne o tom o čem píší novináři.
Tím myslím to, že když se něco konkrétního stane párkrát z x stovek tisíc případů, tak se to nedá generalizovat ve smyslu, jak to podáváte. To je pak silně (po)citově zabarvené.

Ivo Janáček

Tak zase na druhou stranu, co si EM zasel, to sklízí, takže pokud si dělá PR jak si ho dělá, tak se nemůže divit, že je pod drobnohledem. Jinak Hyundai už svolává…

Teslichard

https://svolavacky.cz/make/tesla/

sorry, ale mne príde že ty pracuješ s tým čo si sa niekde dočítal a to čo si nečítal, neexistuje … to je diskusia ako s duchom ktorý si žije vlastným životom.

Naposledy upraveno před 9 měsíci uživatelem Teslichard
Ivo Janáček

Možná jste nepochopil ten rozdíl, svolávačky dělají automobilky když zjistí, že by se mohlo něco pokazit a často ještě předtím, než se něco skutečně pokazí. Naopak Tesla nic takového nedělá a když se to začne kazit, tak to svede na běžné opotřebení. Proč tedy dávají do aut díly s životností ani ne 100000km, když říkají, že celé auto vydrží 1500000km???

Moje zkušenost s problémem na autě stará již skoro 25 let. Auto po záruce, tehdy 6 měsíců, mělo asi dva až tři roky, přesně si to už nepamatuji. Najeto mělo asi 60000km a rozpadl se výfuk. V servisu to vzali, předělali zavěšení výfuku, dali nový výfuk a to celé zdarma. Prý šlo o špatnou konstrukci a tak to výrobce bere na sebe i když nemusí. To je právě ten rozdíl mezi zavedenou automobilkou, která pečuje o své zákazníky a Teslou, která jen řeší počet prodaných aut a zákazník jim je ukradený v momentě, kdy cinknou peníze na účtu a podepíše ďáblův úpis ve formě, že auto převzal bez vad.

Ivo Janáček

Problém je v tom a to znova opakuji, jak se k tomu který výrobce postaví.

Bigbaz

Jasne, vsichni svolavaji, jen Tesla ne. A ted tu o karkulce.
https://svolavacky.cz/make/tesla/ jen pro inspiraci.

ventYl

Tak sa pozrime na ine auto od tradicnej automobilky v cene $60k+, ktore tak nahodou sledujem:

  • nezanedbatelnemu mnozstvu aut po prvom vyjazde od dealera svieti check engine a auto sa po prvej jazde musi vratit spat na servis
  • niekolkym kusom sa za jazdy otvorila predna kapota (https://www.youtube.com/watch?v=hN7jQPjNcY8) – snazia sa z toho urobit chybu na strane pouzivatela
  • samorezne skrutky, ktore drzia nieco na podlahe presli do interieru cez koberec a trcia pod sedackami tak, ze sa je mozne o ne zranit
  • na aute sa po starte mozu nezapnut budiky (displejove), takze clovek nevidi ako rychlo ide, naopak sa nevypne radio po vystupeni z auta
  • v jednom pripade bolo hlasene, ze autu za jazdy kompletne zlyhali brzdy

(zdrojom je midenginecorvetteforum.com, kde sa sekcia Car journals scasti zmenila na sekciu riesiacu rozne problemy s autami)

To je model, ktory sa zacal ludom dorucovat niekedy cca v marci 2020. Ono si treba uvedomit jednu vec, ze v oboch pripadoch (Tesla aj Corvetta) sa jedna o americke automobilky a tam je kvalitativny standard trocha niekde inde ako v Europe. V skratke by sa dalo povedat, ze v amerike ide predat akykolvek nekvalitny odpad, ak sa dobre nalesti a urobi sa mu dobra reklama.

Teslichard

Pridávam ďalšiu perlu, VW nedávno dodal zákazníkovi VW ID.3 s 3x 18 palcovými kolesami a hádaj čo, štvrté koleso bola 19tka. 😉

Naposledy upraveno před 9 měsíci uživatelem Teslichard
Bugin

Vypékáním nejspíš myslel popouštění nebo žíhání. Ocel má vyšší houževnatost a nižší tvrdost a nepraská. Může se provádět i s ochrannou atmosférou, aby nedocházelo k oxidací.

Prochazka

Oni se ty (speciální) oceli v automotiv opravdu často zpevňují o pár desítek MPa při vypékání laku …

Ivo Janáček

Tak jsem dočetl pouze první odstavec a nevím co si mám myslet. Kontrolor kvality v Tesle musí mít všechno na háku a nebo musí dát okamžitou výpověď. Jiná možnost mě nenapadá. No vlastně ještě jedna ano, mohla by to být ideální práce pro slepce.

Ales

Ahoj, diky za clanek! Jen prosim opravit:
“pětisetkilový kotouč”

V originále je to “coil”
cesky mysleno “svitek” tedy pasovy plech natoceny do svitku. Proto doslovny preklad je cívka.

https://www.google.com/search?q=steel+coil&oq

Tomáš Kratochvíl

Souhlasím, kotouč = puk = solidní materiál, nikoliv cívka plechu.

Petr Melechin

Díky, změnil jsem to na svitek.

Sandinio

Mám Teslu rád za různé inovace v automotive. Ale tímhle bych se zrovna nechlubil. Jediné co popisuje je firma v začátcích vs stotisícový (na zaměstnance) gigant jakým je Audi.

3,14ranha

Doufám že od té doby se firemní kultura Tesly trochu zlepšila – směrem k větší péči o bezpečnost a životy zákazníků. Protože věřím že Tesla se dokáže poučit ze svých chyb (narozdíl od některých starších korporací).

Proč jen mi tenhle článek připomíná atmosféru jako v Thiokolu (výrobce boosterů) – před startem raketoplánu Challenger: „Nemůžeme čekat do jara! Sundej si, Bobe, konečně už inženýrskou helmu a nasaď si manažerský klobouk!“

petr

Ten komentář moc nesedí. Je naopak popsáno inženýrské řešení. Nikdo problém neignoroval, ale řešil ho.
Manažerské rozhodnutí naproti tomu bylo předávat auta s nedokonalou karoserií. Jak se, ale zdá bylo to správné rozhodnutí. Správné mohlo být, ale u nováčka na trhu jako byla Tesla, pro zavedenou automobilku by to mohlo být naopak rozhodnutí o obrovských budoucích ztrátách.

Ivo Janáček

Naopak, je to velice přesné srovnání, protože nikdo netuší jak ten jeden kus vlastně vznikl za jakých podmínek a proč tedy testem prošel. Takto se nedá dělat poctivý výrobek.

PetrK

No v článku je napsáno, že na místo jedné směsi vybral zodpovědný člověk jinou směs, kterou pak sehnali, standardním procesem upravili, aby z toho byl výrobek a otestovali.
Ve článku není, že takto upravený výrobek pak byl dán do seriových aut, ale dá se předpokládat, že byl upraven požadavek na dodávky polotovarů a vše uvedeno do procesu sériové výroby. Stejně tak předpokládám, že bylo vše zdokumentováno.
V jiné automobilce by tyto procesy proběhly taktéž. Jen proložené dalšími procesy, zodpovědnostmi, schvalováními. To neznamená, že všechny jsou zbytečné – jsou poplatné zavedenému řízení. Třeba jen sejmutí zodpovědnosti z řadového materiálového technika, aby byl bez stresu. Pokud seženu kvalitnějšího člověka, který má jak odbornou znalost, tak i schopnost dělat rozhodnutí, tak mohu prostě některé kroky vypustit. To mi přece z výrobku nedělá nepoctivý výrobek.

Prochazka

Někde ten problém vznikl. Je nutné zjistit kde a přijmout opatření. Ono by to klidně mohlo být pouze v chybné dodávce materiálu do výroby, nebo to byl chybný výpočet … Příště se může stát, že tam někdo místo baterií nastrká granáty :)))

Teslichard

Tak porovnáva sa tu garážová firma vs koncern s dlhodobým know how. Ale kto pracoval v Automotive vie že robiť zmeny je beh na dlhú trať. Človek má nápady ktoré ušetria čas, peniaze ale musí sa vypracovať projekt, návrhy, skalkukovať ušetrený čas a náklady, to prehlodať vedúcim smeny, supervisorom, assistant managerom, managerom, ten to posunie nakoniec CEO ktorý to možno schválí. Odmena ? Tu máš pár stovák, ďakujeme. Žiadna motivácia a “odmena” za ten čas a úsilie ktoré človek vynaložil za to nestojí. Nabudúce sa takýto človek ani nepokúsi o zlepšenie procesov a radšej si nápad nechá pre seba. Vo výsledku takéto zlepšenie stálo dva mesiace práce popri úkonom ktoré musí urobiť, z dobrej vôle spraviť niečo pre firmu, pre ľudí.
Preto má myslím Tesla navrch, budovala od začiatku a tieto ako sme tomu hovorili my, special questy, vie splniť lusknutím prstu a netrvá to mesiace a desiatky človekohodín. Takéto rýchle akcie ako sú v Tesle sme robili načierno, pod schválením supervisora, cez assistant managera by to už neprešlo a výsledok ? Efektívnejšie riešenie problémov, lacnejšie a veľakrát sa to už zanechalo na čierno a pomaly sa to zažralo do zabudnutia a preklopilo do procesov.
Ako dlho sa to takto robí ? Joooj to už pred tým než som nastúpil. Tak to hodte do procesov, asi sa na to zabudlo. Áno, sure sure.

Ivo Janáček

Dneska jsem měl čas to dočíst celé a musím říct, že to chce silný žaludek. Obdivuji všechny odvážlivce, co v tom jezdí. Podle mě je otázka času, kdy v USA narazí na NTSB a budou svolávat a budou řešit průšvihy. Zatím byli ti malí, ale s tím jak roste výroba jim nebudou tolerovat ty úlety. Je to takový Boeing a verze MAX, taky se to tak nějak všechno slepilo a jak to pak dopadlo.

Jak už jsem psal dříve, elektromobily v aktuálním provedení jsou pro mé použití nevhodné. Jde především o malý akční rádius a vysoké náklady na reálný provoz. Z mého pohledu Tesla model S nevypadá z venčí špatně, ale uvnitř je to katastrofa, o ovládání nemluvě (v Německu už to řešil soud dokonce). Nicméně asi bych do Tesly nešel ani v případě, že by se změnila situace a nebyla jiná volba než elektro, protože prostě mám rád věci, které jsou bez chyb a fungují jak mají a když už se pokazí, tak se k tomu výrobce staví čelem.

Pětimetr

No vidíš. Já když jsem si tady na teslu postěžoval z vlastní zkušenosti, tak se Ti to nelíbilo….

Ivo Janáček

Prosím? To bude asi omyl ne?

Tom

Otázka času? Modely S už jezdí 8 let 😀 Další Tesla Doomsayer.

Teslichard

protože prostě mám rád věci, které jsou bez chyb a fungují jak mají a když už se pokazí, tak se k tomu výrobce staví čelem.” tak to veľa šťastia s tým výrobcom ktorý sa ti bude staviť čelom 😉 mne príde že je tu len ďalší fanúšik “dokonalých” nemeckých koncernov … ktoré ani zďaleka niesú dokonalé.

Invc

Dodatek: Minulý týden jsme objevili hibernované tělo magnáta Alberta Nimmbela. Byl vystřelen do vesmíru v naději, že se setká s formou života, která by dokázala vyléčit jeho hroznou nemoc. Probudili jsme ho, vysvětlili mu, že jsme poslední existující loď s lidskou posádkou a chceme mu jenom říct, že mu nemůžeme pomoct. Rozzuřil se a téměř okamžitě zemřel… Některým lidem prostě nevyhovíte.

Prochazka

Je dobré uvádět citace: “Červený trpaslík, palubní počítač Holly” … a někdo ještě doplní, který to byl díl… 1 serie, 4 díl? :-))

Jiří Hadač

A nepsal si v messu, že už budeš hodný? 😀 a že se krotíš? 😀

Jiří

Třeba ti odvážlivci chtějí prostě jen jezdit v aktuálně nejbezpečnějších autech na trhu a k tomu považují za pohodlné nabíjet z 99 % jen doma díky velkému dojezdu a jako bonus si mohou pustit v autě seriál na Netflixu.

Robert

Jak Tesla řeší mizernou kvalitu a následné reklamace?