Jak dlouho trvá výroba Falconu 9 a kolik Merlinů dokáže SpaceX vyrobit za den?

Andy Lambert, viceprezident výroby ve SpaceX (Foto: Andy Lambert)

Andy Lambert pracuje ve SpaceX jako viceprezident výroby a na Redditu dnes zodpovídal otázky fanoušků podobně jako to v minulosti několikrát udělal Elon Musk. Některé odpovědi byly dost vágní nebo se týkaly rad pro lidi, co chtějí ve SpaceX pracovat, takže takové jsem přeskočil a vybral jen ty zajímavější. Přišla řeč na výrobu Merlinů, Falconu 9, ale také BFR a třeba podíl automatizace a 3D tisku ve SpaceX.

Která součástka Falconu 9 nebo Dragonu je nejnáročnější na výrobu?

Palivové nádrže jsou na Dragonu to nejnáročnější, protože u nich jsou nízké tolerance a mají složitou vnitřní strukturu, aby správně fungovaly i ve stavu beztíže.

U Falconu 9 to jsou nejspíš kryogenické ventily kvůli nízkým tolerancím a požadavkům na povrchovou úpravu, díky které spolehlivě funguje v široké škále teplot.

Jak moc SpaceX využívá 3D tisk v porovnání s tradičními způsoby výroby, u kterých dochází k plýtvání materiálem?

Asi tak 5 % je 3D tisk, 95 % obrábění, když to bereme z hlediska počtu součástek. Je to sice technologie s velkým potenciálem a využíváme ji, ale pro velké objemy a kvalitu, kterou požadujeme, je potřeba další vývoj zařízení.

Jaký máte názor na automatizaci? Jakou roli hraje automatizace v dosažení rychlého obratu (výroba, inspekce, start)? Jak moc jsou výrobní procesy ve SpaceX automatizované, očekáváte, že se to změní?

Automatizace dokáže poskytnout vysokou opakovatelnost, ale její implementace trvá déle než u poloautomatizovaných nebo manuálních řešení. Klíčové je vědět, jak velká je šance, že se produkt změní, a podle toho plánovat. Většina automatizace ve SpaceX se soustředí na validaci kvality, například nedestruktivní testování rozměrných kompozitních struktur.

Jak rychle se v Hawthorne vyrábějí motory Merlin?

V případě potřeby dokážeme vyrobit jeden denně. (Poznámka: Zde je to myšleno tak, že SpaceX dokáže dokončit jeden motor denně, samotný proces výroby jednoho motoru je samozřejmě o dost delší.)

400. exemplář Merlinu 1D v nejnovější variantě Block 5 (Foto: SpaceX)

Nějaká zajímavá historka z výroby F9/FH/Dragonu?

Nikdy jsme nevyrobili dvě zcela totožné rakety. To ukazuje, jak rychle ve SpaceX inovujeme.

Jak dlouho trvá výroba kompletního Falconu 9?

Zhruba 3 měsíce od začátku výroby nádrží až po odeslání hotové rakety. Když se do toho opravdu opřeme, továrna je schopná dokončit jednu raketu každých 14 dnů.

Výroba prvních stupňů Falconu 9 v Hawthorne (Foto: SpaceX)

Co se týče Blocku 5, museli jste změnit nějaké výrobní postupy kvůli znovupoužitelnosti? Je Block 5 náročnější na výrobu, aby jeho opakované použití bylo snazší?

Největší změnou procesu byl přechod od sváření octawebu ke šroubovanému designu, ale to zároveň usnadnilo a zrychlilo výrobu. Výroba Blocku 5 je v mnoha ohledech snazší, jelikož naši technici a výrobní inženýři pracovali extrémně těsně s našimi designovými partnery, aby implementovali řešení DFM (design for manufacturing) na základě všech lekcí získaných z dřívějších vývojových řad.

První stupeň typu Block 5 během testování v McGregoru v únoru 2018 (Foto: Gary Blair / NSF)

Co je podle vás největší technická překážka, kterou bude muset SpaceX vyřešit či překonat?

Obrovská velikost BFR povede k neočekávaným výrobním výzvám, a proto chceme co nejdříve začít s výrobním vývojem v L.A.

Můžete potvrdit, jestli BFR nakonec bude o něco vyšší?

Je potřeba mít na paměti, že BFR je stále ve vývoji. To znamená, že ještě nic není pevně dané a cokoli se může ještě změnit. Než dojde ke zveřejnění nějaké informace, už se to mezitím pravděpodobně zase změnilo. Výrobní vývoj bude probíhat v Port of Los Angeles.

Nástroj pro výrobu BFR v Port of Los Angeles (Foto: Elon Musk)

Těšíte se každý den do práce?

Spousta lidí nemá práci svých snů, ale já můžu upřímně říct, že já ano. Baví mě vypořádávat se s těmi největšími výzvami. Problémy ve mně nevyvolávají stres, ale naopak vzrušení z toho, že dostanu příležitost přijít s kreativním řešením a uvidím, jak ze sebe lidi vydají maximum, aby našli řešení. U většiny lidí v oboru výroby neexistuje vztah s výsledným produktem nebo koncovým zákazníkem, neboť výrobky jsou prostě jen odvezeny z továrny. Ve SpaceX jsme svědky úžasných startů (a teď i přistání) a vidíme tu důležitost a radost našich zákazníků, když úspěšně vypustíme jejich náklad na oběžnou dráhu. Dosažení takových věci vyžaduje spoustu tvrdé práce, takže osobní odměna, pocit sounáležitosti a týmový duch je u každého úspěchu OBROVSKÝ! Opravdu mám pocit, že naší prací přispíváme celému lidstvu – je to víc než jen zaměstnání!

Všechny otázky a odpovědi najdete na Redditu.


Související články:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
10 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře