Jak nehoda Sojuzu ovlivní testovací lety Crew Dragonu?
Během čtvrteční pilotované mise Sojuz MS-10, která mířila na ISS, došlo k nehodě ruské nosné rakety Sojuz během oddělení stupňů. Kvůli závadě musel být let přerušen a byl proveden nouzový balistický návrat lodi. Oba členové posádky, Američan Nick Hague a Rus Alexej Ovčinin, jsou naštěstí v pořádku. Nehoda však vyvolává otázky ohledně jejího dopadu na provoz ISS v následujících měsících a také provedení demonstračních misí nových soukromých lodí Starliner a Crew Dragon.
Mezinárodní vesmírná stanice je od roku 2000 nepřetržitě obydlena a nyní reálně hrozí, že vzhledem k okolnostem nastane období, kdy bude vesmírná laboratoř nějaký čas prázdná. Sojuz totiž v současnosti představuje jediný způsobem, jak lze dopravit astronauty na ISS a zpátky. A než se včerejší nehoda prošetří a podniknou se nápravné kroky, Sojuz nemůže na ISS dopravit nové lidi. Momentálně je na ISS 3členná posádka, která tam slouží od června a její návrat na Zemi byl plánován na prosinec. Její pobyt je možné prodloužit, zásob má ISS dost, ale problém je v návratové lodi. Ke stanici je momentálně připojen Sojuz, kterým tato trojice v červnu přiletěla, a taky se v něm mají vrátit. Jenže loď má jasně danou životnost a zástupce NASA Kenny Todd vysvětlil, že tuto konkrétní loď lze k návratu použít nejpozději v lednu.
Pokud by tedy agentury NASA a Roskosmos chtěly současnou posádku nechat na ISS déle, bylo by nutné jim doručit jinou loď. To by však samo o sobě nemusel být až takový problém. V prosinci měl letět další Sojuz s posádkou, takže hardware bude brzy připraven. Raketu by mělo být možné vyslat s prázdnou lodí, která by se automaticky připojila k ISS a stala se tak novým návratovám plavidlem pro současnou posádku stanice.
Následně se ale vše bude odvíjet od toho, kdy bude dokončeno vyšetřování nehody a Sojuz dostane povolení opět létat s posádkou. Nedá se odhadnout, jak dlouho bude vyšetřování trvat, ale určitě to bude několik měsíců. Zajímavé je, že šéf Roskosmosu Dmitrij Rogozin dnes prohlásil, že Hague a Ovčinin poletí na opravnou misi už na jaře příštího roku. Rogozin tedy evidentně očekává, že vyšetřování nehody bude hotové relativně rychle.
Otázka je, jak velkou důležitost budou NASA a Roskosmos přikládat tomu, aby ISS zůstala pokud možno obydlena bez přerušení. Kenny Todd z NASA na včerejší tiskové konferenci řekl, že ISS je schopna fungovat dost dlouho i bez posádky, ale osobně si myslím, že agentura bude spíše chtít, aby na stanici pořád nějaká posádka byla. Jednak by byla škoda, aby se přerušila 18letá šňůra nepřetržitého pobytu lidí ve vesmíru, a jednak by prázdná ISS nejspíš zdržela testování nových soukromých lodí od Boeingu a SpaceX. Kenny Todd z NASA totiž na včerejší tiskové konferenci upřesnil, že během testovacích misí nových lodí Starliner a Crew Dragon musí být na ISS přítomna posádka, která bude sledovat probíhající dokování.
První demonstrační mise Crew Dragonu (DM-1) je plánována na leden 2019, takže pokud současná posádka opustí ISS v prosinci podle původního plánu, první let Crew Dragonu by musel být odložen, dokud se na stanici nedostane nová posádka na znovuzprovozněném Sojuzu. Pokud by však NASA chtěla vyřídit demonstraci Crew Dragonu a zároveň nechce výrazně prodlužovat pobyt současné posádky na ISS, je teoreticky možné, že by DM-1 mohla být mírně urychlena, aby se stihla ještě do konce roku. Ostatně, zástupci SpaceX i NASA se nechali slyšet, že plánují být na DM-1 plně připraveni už koncem roku, ale tehdejší rozvrh aktivit na ISS umožňoval provedení mise až v lednu. Tento rozvrh bude kvůli nehodě Sojuzu otevřenější, takže je teoreticky možné, že by DM-1 mohla proběhnout během prosince, prázdný Crew Dragon by na ISS zůstal třeba dva týdny, vrátil se, a současná posádka by pak mohla odletět v lednu v Sojuzu, ve kterém v červnu přiletěla.
Co se týče druhé demonstrační mise Crew Dragonu (DM-2), na které už má letět také 2členná posádka, momentálně je plánována na červen 2019. Je to zároveň první reálná příležitost, kdy můžou Američané sami dostat na ISS své vlastní astronauty například v případě, že se vyšetřování nehody Sojuzu protáhne, nebo se nedej bože dojde k závěru, že Sojuz už nesmí nikdy letět s posádkou. V takové situaci by možná NASA chtěla DM-2 přepracovat z krátké zkušební mise na plnohodnotnou několikaměsíční misi, aby se co nejvíce zkrátila případná mezera v obydlení ISS způsobená nehodou Sojuzu. Přesně takové řešení NASA zvažuje pro druhou demonstrační misi Starlineru a agentura se nechala slyšet, že to samé by mělo být v případě potřeby možné provést i u Crew Dragonu. Otázka je, kdy nejdříve by SpaceX a NASA mohly takovou misi připravit. Vše navíc závisí na úspěšném provedení DM-1 a také testu únikového systému Crew Dragonu. Ten má být proveden mezi DM-1 a DM-2 a využije loď z první demonstrační mise, která tedy musí ještě projít procesem renovace. Případný odklad DM-1 tedy může vést k odkladu DM-2. Nicméně DM-2 téměř určitě neproběhne dříve než v létě, ať už jako zkušební let nebo plnohodnotná mise.
Sečteno a podrtrženo, napadají mě následující varianty:
- DM-1 proběhne v prosinci, posádka ISS se vrátí v lednu a stanice zůstane pár měsíců neobydlená. Novou posádku přiveze Sojuz nejdříve na jaře nebo Crew Dragon nejdříve v létě.
- Pobyt současné posádky ISS bude prodloužen o několik měsíců, Roskosmos pošle novou návratovou loď (prázdnou). Novou posádku přiveze Sojuz nejdříve na jaře nebo Crew Dragon nejdříve v létě. Teoreticky nevznikne mezera, během které bude ISS neobydlená.
- Posádka opustí ISS v prosinci/lednu a DM-1 bude odložena, dokud Sojuz na stanici nedopraví posádku novou. ISS bude několik měsíců neobydlená.
Nehoda Sojuzu bude mít dopad také na zásobovací mise lodí Progress, Cygnus a Dragon. Na konec října byl plánován start rakety Sojuz se zásobovací lodí Progress, ale mise byla odložena, dokud se nevyšetří včerejší nehoda. Ruské pilotované i zásobovací mise totiž využívají skoro stejnou raketu Sojuz. NASA už však nabídla pomoc Rusku pro případ, že bude potřebovat na ISS dopravit nějaký náklad. Na listopad jsou totiž plánovány zásobovací mise lodí Cygnus i Dragon a NASA nabídla vyhradit část nákladového prostoru pro Roskosmos. Avšak jak už jsem zmínil, stav zásob na ISS je podle Kennyho Todda velmi dobrá, takže se nejedná o nikterak akutní problém. Navíc posádka na ISS je nyní menší, než měla být, takže rezervy vydrží ještě déle.
Tip: Podobná situace s nutností provést balistický návrat lodi Sojuz nastala v roce 1975. Nedávno o tom psal Jirka Hadač v článku o únikových systémech.