Mise Crew Dragon DM-1
Informace | Streamy | Články | Aktuálně | Fotky | Videa |
Základní informace
- Datum startu: 2. 3. 2019 08:48 SEČ, záložní termín 5. 3.
- Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
- Primární náklad: Nepilotovaná kosmická loď Crew Dragon (číslo C201) nesoucí náklad na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) v rámci programu Commercial Crew Development agentury NASA
- Hmotnost nákladu: Přibližně 7881 kg (7700 kg Crew Dragon + 181 kg nákladu)
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (první stupeň B1051.1)
- Cíl: ISS na nízké oběžné dráze Země
- Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
- Pokus o přistání stupně: Ano, nejspíš na mořské plošině OCISLY
Milníky mise
Časy a data jsou v SEČ.
- Zkušební vztyčení rakety s Crew Dragonem: 3. 1. 2019 kolem 23:30 ✔️
- Statický zážeh: 24. 1. 2019 22:00 (Co je to statický zážeh) ✔️
- Start: 2. 3. 2019 08:48 (plánováno)
- Dokování Crew Dragonu: 3. 3. 2019 11:55 (plánováno)
- Odpojení a odlet Crew Dragonu: 8. 3. 2019 08:30 (plánováno)
- Přistání Crew Dragonu: 8. 3. 2019 13:30 (plánováno)
Podrobnosti a zajímavosti
- První demonstrační mise Crew Dragonu a zároveň jeho první let k ISS
- Crew Dragon je modernizovaná verze zásobovací lodi Cargo Dragon vyvinutá pro přepravu lidské posádky
- Tento start bude pravděpodobně v rámci programu Commercial Crew první, druhý provede nejdříve v dubnu 2019 Boeing s lodí Starliner a raketou Atlas V ve verzi N22
- Raketa je vybavena vylepšenými tlakovými nádobami na helium, které byly vyvinuty ve spolupráci s NASA po nehodě Amos-6
- Crew Dragon pro tuto misi v květnu 2018 absolvoval testování v bezodrazové komoře, začátkem července dokončil zkoušky ve vakuové komoře a na konci července dorazil na Mys Canaveral.
- Crew Dragon z této mise poletí později znovu při testu úniku lodi za letu. Únik od selhávající rakety zajišťují motory SuperDraco.
- Loď provede dokování s ISS zcela automaticky. Nákladní Dragon používaný pro zásobovací mise musí oproti tomu být zachycen a připojen ke stanici pomocí robotické paže.
- Crew Dragon má kapacitu až 7 astronautů, ale během misí Commercial Crew vždy ponese maximálně čtyři
- Než se Crew Dragon vrátí zpět na Zemi, zůstane připojen k ISS zhruba 5 dnů
- Systémy pro udržení životních funkcí budou monitorovány po celou dobu letu
- Crew Dragon na ISS doveze 181 kg nákladu a poté také dopraví nějaký náklad zpět na Zemi
- První stupeň Falconu 9 pro tuto misi má číslo B1051 a v říjnu 2018 byl zkušebně zažehnut v McGregoru
- Přistání prvního stupně proběhne na plošině OCISLY, nikoli na pevnině, jak bývá zvykem u misí s lodí Dragon. Důvodem je kromě vyšší hmotnosti Crew Dragonu také to, že letový profil je u misí s posádkou příkřejší, což je méně efektivní z hlediska paliva. Důvodem zvolení takové trajektorie je nižší přetížení v případě nutnosti aktivace záchranného systému lodi.
- Vývoj data startu: prosinec 2016 → květen 2017 → červenec 2017 → srpen 2017 → listopad 2017 → únor 2018 → duben 2018 → srpen 2018 → listopad 2018 → prosinec 2018 → 8. ledna 2019 → 18. ledna 2019 → 9. února 2019 → 16. února 2019 → 23. února 2019 → 2. března 2019
Jak sledovat start
Událost od ElonX na Facebooku
Český přenos od Kosmonautix.cz
Oficiální přenos SpaceX
Oficiální přenos SpaceX (jen audio)
Alternativní přenos NASA
Přenos od Everyday Astronauta
Související články
- Spolupráce NASA a SpaceX: Lety na ISS s lidskou posádkou
- Crew Dragon má povolení provést první let už za týden, ale stále má nedořešené problémy
- Jak přesně bude probíhat první demonstrační mise Crew Dragonu
- Elonovinky #48: Přípravy Crew Dragonu finišují
- Starty SpaceX jsou v ohrožení, protože americká federální vláda se nemůže dohodnout na rozpočtu
- Nové fotky: Raketa a loď pro DM-1
- Kdy vyšle SpaceX do vesmíru první astronauty?
- SpaceX stále plánuje let Crew Dragonu v lednu
- Odklady Crew Dragonu kvůli hardwarovým anomáliím a Muskově kouření marihuany
- Crew Dragon: Mírný odklad, bezpečnost, znovupoužitelnost a úpravy rampy LC-39A
- Crew Dragon je v cílové rovince
- Crew Dragon a skafandr pod drobnohledem
- Crew Dragon má několik nedořešených problémů, ale známe jména astronautů, které dopraví na ISS
- Crew Dragon už je na Canaveralu a Boeing má problémy
- První fotka a další žhavé novinky o premiéře Crew Dragonu
- Jak pokračují přípravy na demonstrační mise Crew Dragonu
- Jakým problémům čelí loď Crew Dragon
- Přípravy na demonstrační lety Crew Dragonu jsou v plném proudu
Aktuální informace
Fotky
- Vizualizace lodi Crew Dragon (Zdroj: NASA)
- Vizualizace dokování lodi Crew Dragon k ISS (Zdroj: NASA)
- Fanouškovský render znázorňující Cargo Dragon a Crew Dragon připojené k ISS (Autor: /u/brickmack)
- První Crew Dragon na Mysu Canaveral v červenci 2018 (Foto: SpaceX)
- Crew Dragon během vakuového testování v NASA Plum Brook (Foto: SpaceX)
- Crew Dragon určený pro demonstrační misi DM-1 v bezodrazové komoře (Foto: SpaceX)
- Interiér Crew Dragonu (Foto: Everyday Astronaut)
- Dotykové obrazovky v Crew Dragonu (Foto: SpaceX)
- První stupeň B1051 během testování v McGregoru na konci října 2018 (Foto: SpaceX)
- Oficiální vizualizace lodi Crew Dragon (Zdroj: NASA)
- Oficiální vizualizace Falconu 9 s lodí Crew Dragon (Zdroj: NASA)
- Nová oficiální vizualizace startu Crew Dragonu (Zdroj: SpaceX)
- Hardware pro misi Crew Dragon DM-1 v hale HIF v prosinci 2018 (Foto: SpaceX)
- Solární články na trunku Crew Dragonu (Foto: SpaceX)
- Detail trysky motoru Merlin 1D na druhém stupni (Foto: Emre Kelly)
- Druhý stupeň Falconu 9 určený pro misi DM-1 (Foto: Emre Kelly)
- Crew Dragon během příprav na misi DM-1 (Foto: Emre Kelly)
- Crew Dragon během příprav na misi DM-1 (Foto: Emre Kelly)
- Crew Dragon během zkušebního vývozu rakety na rampu před misí DM-1 (Foto: SpaceX)
- Zkušební vývoz Falconu 9 před misí DM-1 (Foto: SpaceX)
- Falcon 9 s Crew Dragonem při zkouškách na rampě (Foto: SpaceX)
- Nástupní rameno pro posádku během zkoušek na rampě (Foto: SpaceX)
- Falcon 9 s Crew Dragonem na rampě (Zdroj: Elon Musk)
- Nástup do Crew Dragonu (Zdroj: Elon Musk)
- Statický zážeh před misí Crew Dragon DM-1 (Foto: NASA)
- Statický zážeh před misí Crew Dragon DM-1 (Foto: NASA)
- Falcon 9 s Crew Dragonem při zkouškách na rampě (Foto: SpaceX)
Videa
Statický zážeh:
Animace Crew Dragonu na oběžné dráze:
Animace letu Crew Dragonu:
Představení Crew Dragonu v roce 2014:
Makety a simulátory Crew Dragonu:
Interiér Crew Dragonu:
S ohledem na včerejší nezdar s vynesením posádky na ISS – nevíte jestli je na ISS vše připraveno pro připojení Dragona? Vím, že tam je ten adaptér, ale kdesi jsem četl (a už nevím kde), že právě Američan, z té posádky co nedorazila, měl ještě něco s tím adaptérem dělat.
Pokud vím, tak ISS je na Crew Dragon a Starliner připravena. Jeden adaptér IDA je nainstalován už od roku 2016 a druhý bude na ISS dopraven příští rok v rámci CRS-18.
Budu robit aj staticky zazeh v tejto konfiguracii alebo nato demontuju Dragon 2? Uz davno sa nerobil staticky zazeh s pripojenym nakladom/Dragonom. Alebo je to poziadavka od NASA vzhladom na pouzite nove nadoby COPV2 ?
Zatím jde o wet test, čili bez tankování, ale to nač se ptáte, tak to asi zajímá většinu lidí.
Dry test. 🙂 Nicméně předpokládám, že Crew Dragon po téhle zkoušce odpojí, protože nové COPV nejsou z pohledu NASA ještě řádně otestované, takže představují určité riziko. Tipl bych tedy, že statický zážeh bude bez Dragonu.
To je tak, jak člověk píše a pak se to rozhodne napsat jinak, aby to víc dávalo smysl, ale už neopraví začátek. 🙂 Původně jsem chtěl napsat, že se nejedná o wet test a pak jsem to přepsal a wet tam zůstal. Díky za opravu. 😉
Já si myslím, že bude statický zážeh i s Crew Dragonem. Teď nemohu najít zdroj, ale myslím, že NASA požaduje, aby před pilotovanou misí DM-2 proběhlo 5 cyklů plnění palivem (statický zážeh před DM-1, IFA a DM-2 a start DM-1 a IFA) v plné letové konfiguraci, tedy i s CD. Podle mě by ale chtěli provést statický zážeh s CD i ve svém vlastním zájmu – mohou z toho získat spoustu dat a pokud by došlo k havárii, tak záchranný systém by měl být i při DM-1 aktivován.
P.S.: I když to byla mise jen čistě v režii SpaceX, tak při prvním statickém zážehu Falconu Heavy byl k raketě připojen aerodynamický kryt s nákladem, což bylo poprvé od Amosu-6 a zatím naposledy.
Požadovaná finální letová konfigurace se týká rakety, jde o kvalifikaci Blocku 5, s tím Crew Dragon nesouvisí. Každopádně NASA je opatrná a trpělivá, takže nevidím důvod, proč by riskovali Crew Dragon při statickém zážehu, který má vlastně částečně otestovat, že raketa při tankování nevybuchne. 😀 Přítomnost únikového systému se při zvažování rizik nebere v potaz. Je to jako říct, že mi nevadí, když v autě nabourám, protože mám airbagy.
U Falconu Heavy měl zážeh s nákladem smysl, protože Roadster má na rozdíl od Crew Dragonu nebo nějaké družice v podstatě nulovou hodnotu, takže jeho případné zničení ničemu nevadí a zároveň to ušetřilo 2 dny dodatečných prací, které by musely proběhnout, kdyby se zážeh udělal bez Roadsteru.
Já se těším víc jak na Ježíška 🙂
Po 2736 dnech hostila rampa 39A loď schopná letu s lidskou posádkou. Ovšem SpaceX je plně závislá na NASA a ta je závislá na kongresu, tak doufejme že se o ten plot vbrzku dohodnou a vše se vrátí do normálu.
Stihne SpaceX vyprázdnit OCISLY a dopravit ji na místo přistání, když jen (pokud termín startu DM1 nebude opět o několik dní odložen) 4 dny předtím má na této plošině přistávat jiný stupeň z mise Nusantara Satu??
Použiju příkladu z mise Eshail2. 15.11 večer start, o 4 dny později, 19.11., připlula ASDS do přístavu. Jinými slovy, nejspíš ne.
Tak jak to teda provedou co mají za možnosti?
Pokud by termíny vydržely, tak by nejspíš jednu z raket zahodili. Ale jelikož DM-1 stejně ještě pravděpodobně odloží, tak mezi těmi dvěmi misemi nakonec nejspíš bude dostatečná prodleva. Do budoucna pak SpaceX chystá další mořskou plošinu, která bude moci v podobných situacích zaskočit za OCISLY.
Jak je to s těmi odklady? 16.2. a 23.2. jsou spekulace a poslední oficiálně vydaný termín je 9.2. ?
Spekulace to nejsou, jsou to termíny od neoficiálních, ale důvěryhodných zdrojů. Poslední oficiální termín je jen “únor”.
JJ zachytil jsem po statickém zážehu. Já v tomto případě beru, že pokud to není oficiální, tak je to spekulace. Nemyslím tím nic negativního. Např. SpaceFlightNow, který je pro mne osobně jeden z nejdůvěryhodnějších :-), si stále drží 9.2.
SFN už taky zmiňuje 23. 2. Ten seznam startů neaktualizují moc často, takže tam nejnovější informace najdete se zpožděním.
Hmm, dokonce nejdříve 23.2. 🙁 Já tam koukám koukám jenom na schedule a občas si něco přečtu, takže jsem to nezaregistroval …
Víš, to jsem si taky kdysi říkal, že neoficiální jsou spekulace. Nedávno jsem tu někomu vysvětloval, jak se dá sehnat datum a čas startu. Je podle tebe oficiální? Když Chris G. z NSF napíše na twitteru, že bude odklad? Nebo napíše termín? Taky existuje hezká stránka, o které mám pocit se zmiňoval Petr ve svém příspěvku, aniž ji jmenoval. Velice by ses divil, že napohled neofi, tak dává jedny z nejpřesnějších informací. Zajímavá stránka je i tahle. A stejně je to většinou NET ty údaje. Pokud teda není 14-21 dní do startu.
Jestli bude start 2.3. stihnou připravit rampu na FH do 7.3. respektive dříve kvůli statickému zážehu?
Nestihli by to. Ale tyhle termíny stejně nejsou finální, jsou to nejdřívější možná data, takže se to v následujících týdnech ještě upřesní.
Omezený stav kosmonautů na ISS se blíží ke konci v Březnu se postaví na startovací rampu (startovní čáru) obě kosmické lodě, kosmická loď Crew Dragon spolu s kosmickou loďí CST-100 Starliner a po úspěšném testovacím letu již příjdou pravidelné lety s posádkou.
Rád bych se zeptal. Až přijde na řadu zkouška úniku Crew Dragonu za letu, co se stane s prvním a druhým stupněm? Děkuji.
Před časem jsme o tom psali článek: https://www.elonx.cz/vime-jak-presne-bude-probihat-chystany-test-uniku-crew-dragonu-za-letu-a-zda-bude-zachranen-prvni-stupen/
Kde jsou trysky záchraného systému? Dle poslední fotky DM-1 žádné nemá.
Jsou tam, akorát trysky mají krytky a povrch je natřen barvou s hydrofóbní úpravou, aby před startem nedocházelo k degradaci tepelné ochrany.
Ano je to tak jak píše Petr, ono to moc není vidět, je potřeba se podívat na detaily. Ten povrch je aktuálně zakrytý a ve stejné barvě jako zbytek lodi.
Klidně to můžeš brát tak, že je to něco podobného jako tady u dopravního dragonu pro CRS1.
Som zvedavy ako chcu stihnut 7 startov do ostrej misie DM-2 ak neni planovany nejaky dalsi odklad.
Pojdme na to. Ma se za to, ze minimalne od B1051 uz maji vsechny Falcony nove COPV. Takze B1054 uz letel, tedy jeden hotov. Poleti B1051 na Dm-1, tedy druhy. Pak jsou tu starty FH, celkem 2. Coz budeme li pocitat bocni stupne znamena, ze mozna dalsi 4. Neco musi vynest nahor crs-17,18, a obzvlast nasa urcite rada uvidi pouziti techto stupnu. A to porad jeste jsme pred planovanym startem DM-2, nebal bych se, bude dost kandidatu.
ok dik, mylsel som ze to chcu absolvovat s jednym tym istym stupnom.
😀 a jak by to pak jako dělal Boeing? Ten by nesplnil ani dva starty. 🙂 (Ano vím, že jde o něco zcela jiného, ale rozesmál mě ten dojem, že NASA požaduje 7 startů jednoho a toho samého stupně po SpaceX před DM-2.)
DM-1 payload neni stale potvrdeny?
Myslíte hmotnost nákladu vynášeného Dragonem? Podle NASA loď poveze 181 kg nákladu.
Ví se proč tak málo? Přijde mi to jako škoda a nebo jde pouze o klasické NASA plýtvání?
Nechtějí tam dávat nic cenného a vody/jídla/oblečení asi zas tolik nepotřebují, obzvlášť když jsou na duben plánovány dvě CRS mise.
Ak plati, ze hlavny dovod je ten, ze tam nechcu davat nic cenneho (nezive), na to ze uz DM-2 ma niest ludsku posadku, tak mam pocit ze tej lodi moc neveria..
Este ma napada dovod co najrychlejsie odbavit Dragon koli abort testu, jak uz bolo spominane.
Jedná se o první testovací let – to vždycky představuje určitou míru neznámého rizika. Riziko je sice minimální, ale i tak je zbytečné riskovat nějaký cenný náklad. To ale neznamená, že NASA lodi nevěří. Jenže nic není 100% a některé věci nelze ověřit, dokud je reálně nevyzkoušíte. Proto se taky ty demonstrační mise provádějí.
Inu takže klasické plýtvání. Být NASA, tak tam naložím maximum vody, riziko nulové. Voda na ISS je stále potřeba, jednak na pití a jednak se z ní dělá kyslík na dýchání.
Je to potvrzene. Crew Dragon DM-1 ma zelenou. Startovat se má 2. března v 8:28 našeho času.