Mise Crew Dragon DM-1

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 2. 3. 2019 08:49:02 SEČ
  • Startovní okno: 5 minut (08:45–08:50) (Co je to startovní okno)
  • Stav: Start byl úspěšný / Crew Dragon se po 5 dnech na ISS vrátil na Zemi
  • Primární náklad: Nepilotovaná kosmická loď Crew Dragon (číslo C201) nesoucí náklad na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) v rámci programu Commercial Crew Development agentury NASA
  • Hmotnost nákladu: 12 tun (Crew Dragon + palivo + 204 kg nákladu + možná nějaká zátěž simulující posádku)
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (první stupeň B1051.1)
  • Cíl: ISS na nízké oběžné dráze Země
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině OCISLY
  • Press kity ke stažení zde (SpaceX) a zde (NASA)

Milníky mise

Časy a data jsou v SEČ.

  • Zkušební vztyčení rakety s Crew Dragonem: 3. 1. 2019 kolem 23:30 ✔️
  • Statický zážeh: 24. 1. 2019 22:00 (Co je to statický zážeh) ✔️
  • Start: 2. 3. 2019 08:49 ✔️
  • Dokování Crew Dragonu: 3. 3. 2019 11:51 ✔️
  • Odpojení a odlet Crew Dragonu: 8. 3. 2019 08:32 ✔️
  • Přistání Crew Dragonu: 8. 3. 2019 14:45 ✔️

Podrobnosti a zajímavosti

  • První demonstrační mise Crew Dragonu a zároveň jeho první let k ISS
  • Crew Dragon je modernizovaná verze zásobovací lodi Cargo Dragon vyvinutá pro přepravu lidské posádky
  • Tento start byl v rámci programu Commercial Crew úplně první, druhý proběhl v květnu 2020 (mise DM-2). Programu se účastní také společnost Boeing s lodí Starliner a raketou Atlas V.
  • Raketa je vybavena vylepšenými tlakovými nádobami na helium, které byly vyvinuty ve spolupráci s NASA po nehodě Amos-6
  • Crew Dragon pro tuto misi v květnu 2018 absolvoval testování v bezodrazové komoře a začátkem července dokončil zkoušky ve vakuové komoře a na konci července dorazil na Mys Canaveral
  • Crew Dragon z této mise měl po návratu letět znovu při testu úniku lodi za letu. V dubnu 2019 však během testování před svým druhým startem vybuchl.
  • Loď provedla dokování s ISS zcela automaticky. Nákladní Dragon používaný pro zásobovací mise musí oproti tomu být zachycen a připojen ke stanici pomocí robotické paže.
  • Crew Dragon má kapacitu až 7 astronautů, ale během misí Commercial Crew vždy ponese maximálně čtyři
  • V Crew Dragonu letěla figurína Ripley (pojmenovaná po hlavní hrdince filmové série Vetřelec) a také plyšová zeměkoule od společnosti Celestial Buddies
  • Crew Dragon použitý na této misi byl téměř stejný jako ten, který letěl na misi DM-2 s posádkou, ale pár rozdílů by se našlo. Dragon měl například trochu jiné padáky, systém na podporu života nebyl plnohodnotný a také chyběly ovládací obrazovky, protože nebyly potřeba.
  • Než se Crew Dragon vrátil zpět na Zemi, byl 5 dnů připojen k ISS
  • Systémy pro udržení životních funkcí budou monitorovány po celou dobu letu
  • Crew Dragon na ISS dovezl 204 kg nákladu a poté dopravil 135 kg nákladu zpět na Zemi
  • První stupeň Falconu 9 pro tuto misi má číslo B1051.1 a v říjnu 2018 byl zkušebně zažehnut v McGregoru
  • Přistání prvního stupně proběhlo na plošině OCISLY, nikoli na pevnině, jak bývá zvykem u misí s lodí Dragon. Důvodem je kromě vyšší hmotnosti Crew Dragonu také to, že letový profil je u misí s posádkou plošší, takže stupně se oddělují dál od pevniny. Důvodem zvolení takové trajektorie je nižší přetížení v případě nutnosti aktivace záchranného systému lodi.
  • Přistávací plošina OCISLY se nacházela 492 km od pobřeží
  • Crew Dragon po návratu z ISS přistál v Atlantiku zhruba 370 km od pobřeží Floridy
  • Vzhledem k vysoké hmotnosti Crew Dragonu (zhruba 12 tun) se ve své době jednalo o misi s dosud nejhmotnějším nákladem vyneseným na nízkou oběžnou dráhu. Předchozí rekord držely mise Iridium s necelými 10 tunami. Rekord však později překonaly mise Starlink, které vynášejí přes 15 tun.
  • Vývoj data startu: prosinec 2016 → květen 2017 → červenec 2017 → srpen 2017 → listopad 2017 → únor 2018 → duben 2018 → srpen 2018 → listopad 2018 → prosinec 2018 → 8. ledna 2019 → 18. ledna 2019 → 9. února 2019 → 16. února 2019 → 23. února 2019 → 2. března 2019

Související články

Aktuální informace

Fotky

Předstartovní přípravy

Statický zážeh

Falcon a Dragon na rampě

Start

Dragon na ISS

Přistání a zpracování stupně

Přistání Dragonu

Počítačové vizualizace

Videa

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální přenos SpaceX:

Statický zážeh:

Crew Dragon na rampě před statickým zážehem:

Animace letu Crew Dragonu:

Animace Crew Dragonu na oběžné dráze:

Makety a simulátory Crew Dragonu:

Interiér Crew Dragonu:

Představení Crew Dragonu v roce 2014:

Přípravy a testování Crew Dragonu:

Tisková konference po provedení FRR:

Předstartovní tisková konference:

Postartovní tisková konference:

Přílet, dokování, otevření poklopu Crew Dragonu:

Uvítací ceremoniál na ISS:

Zavření poklopu před odletem z ISS:

Odpojení a odlet Dragonu:

Deorbitace a přistání Dragonu:

Příjezd OCISLY do přístavu se zachráněným stupněm:

Ohlédnutí za důležitými momenty z celé mise:

Oficiální sestřih momentů z této mise:

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
71 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ludal

S ohledem na včerejší nezdar s vynesením posádky na ISS – nevíte jestli je na ISS vše připraveno pro připojení Dragona? Vím, že tam je ten adaptér, ale kdesi jsem četl (a už nevím kde), že právě Američan, z té posádky co nedorazila, měl ještě něco s tím adaptérem dělat.

Petr Melechin

Pokud vím, tak ISS je na Crew Dragon a Starliner připravena. Jeden adaptér IDA je nainstalován už od roku 2016 a druhý bude na ISS dopraven příští rok v rámci CRS-18.

Vlado

Budu robit aj staticky zazeh v tejto konfiguracii alebo nato demontuju Dragon 2? Uz davno sa nerobil staticky zazeh s pripojenym nakladom/Dragonom. Alebo je to poziadavka od NASA vzhladom na pouzite nove nadoby COPV2 ?

Ivo Janáček

Zatím jde o wet test, čili bez tankování, ale to nač se ptáte, tak to asi zajímá většinu lidí.

Petr Melechin

Dry test. 🙂 Nicméně předpokládám, že Crew Dragon po téhle zkoušce odpojí, protože nové COPV nejsou z pohledu NASA ještě řádně otestované, takže představují určité riziko. Tipl bych tedy, že statický zážeh bude bez Dragonu.

Ivo Janáček

To je tak, jak člověk píše a pak se to rozhodne napsat jinak, aby to víc dávalo smysl, ale už neopraví začátek. 🙂 Původně jsem chtěl napsat, že se nejedná o wet test a pak jsem to přepsal a wet tam zůstal. Díky za opravu. 😉

Ketivab

Já si myslím, že bude statický zážeh i s Crew Dragonem. Teď nemohu najít zdroj, ale myslím, že NASA požaduje, aby před pilotovanou misí DM-2 proběhlo 5 cyklů plnění palivem (statický zážeh před DM-1, IFA a DM-2 a start DM-1 a IFA) v plné letové konfiguraci, tedy i s CD. Podle mě by ale chtěli provést statický zážeh s CD i ve svém vlastním zájmu – mohou z toho získat spoustu dat a pokud by došlo k havárii, tak záchranný systém by měl být i při DM-1 aktivován.
P.S.: I když to byla mise jen čistě v režii SpaceX, tak při prvním statickém zážehu Falconu Heavy byl k raketě připojen aerodynamický kryt s nákladem, což bylo poprvé od Amosu-6 a zatím naposledy.

Petr Melechin

Požadovaná finální letová konfigurace se týká rakety, jde o kvalifikaci Blocku 5, s tím Crew Dragon nesouvisí. Každopádně NASA je opatrná a trpělivá, takže nevidím důvod, proč by riskovali Crew Dragon při statickém zážehu, který má vlastně částečně otestovat, že raketa při tankování nevybuchne. 😀 Přítomnost únikového systému se při zvažování rizik nebere v potaz. Je to jako říct, že mi nevadí, když v autě nabourám, protože mám airbagy.

U Falconu Heavy měl zážeh s nákladem smysl, protože Roadster má na rozdíl od Crew Dragonu nebo nějaké družice v podstatě nulovou hodnotu, takže jeho případné zničení ničemu nevadí a zároveň to ušetřilo 2 dny dodatečných prací, které by musely proběhnout, kdyby se zážeh udělal bez Roadsteru.

PKoz

Já se těším víc jak na Ježíška 🙂

PetrK

Tak jsem se dočkal 🙂 .Teď už se jen bezpečně dostat domů …

JANSA JAROSLAV

Po 2736 dnech hostila rampa 39A loď schopná letu s lidskou posádkou. Ovšem SpaceX je plně závislá na NASA a ta je závislá na kongresu, tak doufejme že se o ten plot vbrzku dohodnou a vše se vrátí do normálu.

Pickfick

Stihne SpaceX vyprázdnit OCISLY a dopravit ji na místo přistání, když jen (pokud termín startu DM1 nebude opět o několik dní odložen) 4 dny předtím má na této plošině přistávat jiný stupeň z mise Nusantara Satu??

Pickfick

Tak jak to teda provedou co mají za možnosti?

Petr Melechin

Pokud by termíny vydržely, tak by nejspíš jednu z raket zahodili. Ale jelikož DM-1 stejně ještě pravděpodobně odloží, tak mezi těmi dvěmi misemi nakonec nejspíš bude dostatečná prodleva. Do budoucna pak SpaceX chystá další mořskou plošinu, která bude moci v podobných situacích zaskočit za OCISLY.

PetrK

Jak je to s těmi odklady? 16.2. a 23.2. jsou spekulace a poslední oficiálně vydaný termín je 9.2. ?

Petr Melechin

Spekulace to nejsou, jsou to termíny od neoficiálních, ale důvěryhodných zdrojů. Poslední oficiální termín je jen “únor”.

PetrK

JJ zachytil jsem po statickém zážehu. Já v tomto případě beru, že pokud to není oficiální, tak je to spekulace. Nemyslím tím nic negativního. Např. SpaceFlightNow, který je pro mne osobně jeden z nejdůvěryhodnějších :-), si stále drží 9.2.

Petr Melechin

SFN už taky zmiňuje 23. 2. Ten seznam startů neaktualizují moc často, takže tam nejnovější informace najdete se zpožděním.

PetrK

Hmm, dokonce nejdříve 23.2. 🙁 Já tam koukám koukám jenom na schedule a občas si něco přečtu, takže jsem to nezaregistroval …

Martin

Jestli bude start 2.3. stihnou připravit rampu na FH do 7.3. respektive dříve kvůli statickému zážehu?

Petr Melechin

Nestihli by to. Ale tyhle termíny stejně nejsou finální, jsou to nejdřívější možná data, takže se to v následujících týdnech ještě upřesní.

JANSA JAROSLAV

Omezený stav kosmonautů na ISS se blíží ke konci v Březnu se postaví na startovací rampu (startovní čáru) obě kosmické lodě, kosmická loď Crew Dragon spolu s kosmickou loďí CST-100 Starliner a po úspěšném testovacím letu již příjdou pravidelné lety s posádkou.

Matem

Rád bych se zeptal. Až přijde na řadu zkouška úniku Crew Dragonu za letu, co se stane s prvním a druhým stupněm? Děkuji.

Petr Melechin
hanh

Kde jsou trysky záchraného systému? Dle poslední fotky DM-1 žádné nemá.

Petr Melechin

Jsou tam, akorát trysky mají krytky a povrch je natřen barvou s hydrofóbní úpravou, aby před startem nedocházelo k degradaci tepelné ochrany.

Ivo Janáček

Ano je to tak jak píše Petr, ono to moc není vidět, je potřeba se podívat na detaily. Ten povrch je aktuálně zakrytý a ve stejné barvě jako zbytek lodi.

Jirka Hadač

Klidně to můžeš brát tak, že je to něco podobného jako tady u dopravního dragonu pro CRS1.