Mise Crew Dragon DM-1

Informace Streamy Články Aktuálně Fotky Videa

Základní informace

  • Datum startu: 2. 3. 2019 08:48 SEČ, záložní termín 5. 3.
  • Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
  • Primární náklad: Nepilotovaná kosmická loď Crew Dragon (číslo C201) nesoucí náklad na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) v rámci programu Commercial Crew Development agentury NASA
  • Hmotnost nákladu: Přibližně 7881 kg (7700 kg Crew Dragon + 181 kg nákladu)
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (první stupeň B1051.1)
  • Cíl: ISS na nízké oběžné dráze Země
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Ano, nejspíš na mořské plošině OCISLY

Milníky mise

Časy a data jsou v SEČ.

  • Zkušební vztyčení rakety s Crew Dragonem: 3. 1. 2019 kolem 23:30 ✔️
  • Statický zážeh: 24. 1. 2019 22:00 (Co je to statický zážeh) ✔️
  • Start: 2. 3. 2019 08:48 (plánováno)
  • Dokování Crew Dragonu: 3. 3. 2019 11:55 (plánováno)
  • Odpojení a odlet Crew Dragonu: 8. 3. 2019 08:30 (plánováno)
  • Přistání Crew Dragonu: 8. 3. 2019 13:30 (plánováno)

Podrobnosti a zajímavosti

  • První demonstrační mise Crew Dragonu a zároveň jeho první let k ISS
  • Crew Dragon je modernizovaná verze zásobovací lodi Cargo Dragon vyvinutá pro přepravu lidské posádky
  • Tento start bude pravděpodobně v rámci programu Commercial Crew první, druhý provede nejdříve v dubnu 2019 Boeing s lodí Starliner a raketou Atlas V ve verzi N22
  • Raketa je vybavena vylepšenými tlakovými nádobami na helium, které byly vyvinuty ve spolupráci s NASA po nehodě Amos-6
  • Crew Dragon pro tuto misi v květnu 2018 absolvoval testování v bezodrazové komoře, začátkem července dokončil zkoušky ve vakuové komoře a na konci července dorazil na Mys Canaveral.
  • Crew Dragon z této mise poletí později znovu při testu úniku lodi za letu. Únik od selhávající rakety zajišťují motory SuperDraco.
  • Loď provede dokování s ISS zcela automaticky. Nákladní Dragon používaný pro zásobovací mise musí oproti tomu být zachycen a připojen ke stanici pomocí robotické paže.
  • Crew Dragon má kapacitu až 7 astronautů, ale během misí Commercial Crew vždy ponese maximálně čtyři
  • Než se Crew Dragon vrátí zpět na Zemi, zůstane připojen k ISS zhruba 5 dnů
  • Systémy pro udržení životních funkcí budou monitorovány po celou dobu letu
  • Crew Dragon na ISS doveze 181 kg nákladu a poté také dopraví nějaký náklad zpět na Zemi
  • První stupeň Falconu 9 pro tuto misi má číslo B1051 a v říjnu 2018 byl zkušebně zažehnut v McGregoru
  • Přistání prvního stupně proběhne na plošině OCISLY, nikoli na pevnině, jak bývá zvykem u misí s lodí Dragon. Důvodem je kromě vyšší hmotnosti Crew Dragonu také to, že letový profil je u misí s posádkou příkřejší, což je méně efektivní z hlediska paliva. Důvodem zvolení takové trajektorie je nižší přetížení v případě nutnosti aktivace záchranného systému lodi.
  • Vývoj data startu: prosinec 2016 → květen 2017 → červenec 2017 → srpen 2017 → listopad 2017 → únor 2018 → duben 2018 → srpen 2018 → listopad 2018 → prosinec 2018 → 8. ledna 2019 → 18. ledna 2019 → 9. února 2019 → 16. února 2019 → 23. února 2019 → 2. března 2019

Jak sledovat start

  • Událost od ElonX na Facebooku
  • Český přenos od Kosmonautix.cz
  • Oficiální přenos SpaceX
  • Oficiální přenos SpaceX (jen audio)
  • Alternativní přenos NASA
  • Přenos od Everyday Astronauta

Aktuální informace

Fotky

Videa

Statický zážeh:

Animace Crew Dragonu na oběžné dráze:

Animace letu Crew Dragonu:

Představení Crew Dragonu v roce 2014:

Makety a simulátory Crew Dragonu:

Interiér Crew Dragonu:




  • Mohlo by se vám líbit...

    41
    Diskuze

    avatar
      Odebírat komentáře  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Ludal
    Host
    Ludal

    S ohledem na včerejší nezdar s vynesením posádky na ISS – nevíte jestli je na ISS vše připraveno pro připojení Dragona? Vím, že tam je ten adaptér, ale kdesi jsem četl (a už nevím kde), že právě Američan, z té posádky co nedorazila, měl ještě něco s tím adaptérem dělat.

    Petr Melechin
    Admin

    Pokud vím, tak ISS je na Crew Dragon a Starliner připravena. Jeden adaptér IDA je nainstalován už od roku 2016 a druhý bude na ISS dopraven příští rok v rámci CRS-18.

    Vlado
    Host
    Vlado

    Budu robit aj staticky zazeh v tejto konfiguracii alebo nato demontuju Dragon 2? Uz davno sa nerobil staticky zazeh s pripojenym nakladom/Dragonom. Alebo je to poziadavka od NASA vzhladom na pouzite nove nadoby COPV2 ?

    Ivo Janáček
    Host
    Ivo Janáček

    Zatím jde o wet test, čili bez tankování, ale to nač se ptáte, tak to asi zajímá většinu lidí.

    Petr Melechin
    Admin

    Dry test. 🙂 Nicméně předpokládám, že Crew Dragon po téhle zkoušce odpojí, protože nové COPV nejsou z pohledu NASA ještě řádně otestované, takže představují určité riziko. Tipl bych tedy, že statický zážeh bude bez Dragonu.

    Ivo Janáček
    Host
    Ivo Janáček

    To je tak, jak člověk píše a pak se to rozhodne napsat jinak, aby to víc dávalo smysl, ale už neopraví začátek. 🙂 Původně jsem chtěl napsat, že se nejedná o wet test a pak jsem to přepsal a wet tam zůstal. Díky za opravu. 😉

    Ketivab
    Host
    Ketivab

    Já si myslím, že bude statický zážeh i s Crew Dragonem. Teď nemohu najít zdroj, ale myslím, že NASA požaduje, aby před pilotovanou misí DM-2 proběhlo 5 cyklů plnění palivem (statický zážeh před DM-1, IFA a DM-2 a start DM-1 a IFA) v plné letové konfiguraci, tedy i s CD. Podle mě by ale chtěli provést statický zážeh s CD i ve svém vlastním zájmu – mohou z toho získat spoustu dat a pokud by došlo k havárii, tak záchranný systém by měl být i při DM-1 aktivován.
    P.S.: I když to byla mise jen čistě v režii SpaceX, tak při prvním statickém zážehu Falconu Heavy byl k raketě připojen aerodynamický kryt s nákladem, což bylo poprvé od Amosu-6 a zatím naposledy.

    Petr Melechin
    Admin

    Požadovaná finální letová konfigurace se týká rakety, jde o kvalifikaci Blocku 5, s tím Crew Dragon nesouvisí. Každopádně NASA je opatrná a trpělivá, takže nevidím důvod, proč by riskovali Crew Dragon při statickém zážehu, který má vlastně částečně otestovat, že raketa při tankování nevybuchne. 😀 Přítomnost únikového systému se při zvažování rizik nebere v potaz. Je to jako říct, že mi nevadí, když v autě nabourám, protože mám airbagy.

    U Falconu Heavy měl zážeh s nákladem smysl, protože Roadster má na rozdíl od Crew Dragonu nebo nějaké družice v podstatě nulovou hodnotu, takže jeho případné zničení ničemu nevadí a zároveň to ušetřilo 2 dny dodatečných prací, které by musely proběhnout, kdyby se zážeh udělal bez Roadsteru.

    PKoz
    Host
    PKoz

    Já se těším víc jak na Ježíška 🙂

    JANSA JAROSLAV
    Host
    JANSA JAROSLAV

    Po 2736 dnech hostila rampa 39A loď schopná letu s lidskou posádkou. Ovšem SpaceX je plně závislá na NASA a ta je závislá na kongresu, tak doufejme že se o ten plot vbrzku dohodnou a vše se vrátí do normálu.

    Pickfick
    Host
    Pickfick

    Stihne SpaceX vyprázdnit OCISLY a dopravit ji na místo přistání, když jen (pokud termín startu DM1 nebude opět o několik dní odložen) 4 dny předtím má na této plošině přistávat jiný stupeň z mise Nusantara Satu??

    PetrK
    Host
    PetrK

    Jak je to s těmi odklady? 16.2. a 23.2. jsou spekulace a poslední oficiálně vydaný termín je 9.2. ?

    Petr Melechin
    Admin

    Spekulace to nejsou, jsou to termíny od neoficiálních, ale důvěryhodných zdrojů. Poslední oficiální termín je jen “únor”.

    PetrK
    Host
    PetrK

    JJ zachytil jsem po statickém zážehu. Já v tomto případě beru, že pokud to není oficiální, tak je to spekulace. Nemyslím tím nic negativního. Např. SpaceFlightNow, který je pro mne osobně jeden z nejdůvěryhodnějších :-), si stále drží 9.2.

    Petr Melechin
    Admin

    SFN už taky zmiňuje 23. 2. Ten seznam startů neaktualizují moc často, takže tam nejnovější informace najdete se zpožděním.

    PetrK
    Host
    PetrK

    Hmm, dokonce nejdříve 23.2. 🙁 Já tam koukám koukám jenom na schedule a občas si něco přečtu, takže jsem to nezaregistroval …

    Martin
    Host
    Martin

    Jestli bude start 2.3. stihnou připravit rampu na FH do 7.3. respektive dříve kvůli statickému zážehu?

    Petr Melechin
    Admin

    Nestihli by to. Ale tyhle termíny stejně nejsou finální, jsou to nejdřívější možná data, takže se to v následujících týdnech ještě upřesní.

    JANSA JAROSLAV
    Host
    JANSA JAROSLAV

    Omezený stav kosmonautů na ISS se blíží ke konci v Březnu se postaví na startovací rampu (startovní čáru) obě kosmické lodě, kosmická loď Crew Dragon spolu s kosmickou loďí CST-100 Starliner a po úspěšném testovacím letu již příjdou pravidelné lety s posádkou.

    Matem
    Host
    Matem

    Rád bych se zeptal. Až přijde na řadu zkouška úniku Crew Dragonu za letu, co se stane s prvním a druhým stupněm? Děkuji.

    Petr Melechin
    Admin
    hanh
    Host
    hanh

    Kde jsou trysky záchraného systému? Dle poslední fotky DM-1 žádné nemá.

    Petr Melechin
    Admin

    Jsou tam, akorát trysky mají krytky a povrch je natřen barvou s hydrofóbní úpravou, aby před startem nedocházelo k degradaci tepelné ochrany.

    Ivo Janáček
    Host
    Ivo Janáček

    Ano je to tak jak píše Petr, ono to moc není vidět, je potřeba se podívat na detaily. Ten povrch je aktuálně zakrytý a ve stejné barvě jako zbytek lodi.

    Jirka Hadač
    Host
    Jirka Hadač

    Klidně to můžeš brát tak, že je to něco podobného jako tady u dopravního dragonu pro CRS1.

    Rasto
    Host
    Rasto

    Som zvedavy ako chcu stihnut 7 startov do ostrej misie DM-2 ak neni planovany nejaky dalsi odklad.

    daevid
    Host
    daevid

    DM-1 payload neni stale potvrdeny?

    Petr Melechin
    Admin

    Myslíte hmotnost nákladu vynášeného Dragonem? Podle NASA loď poveze 181 kg nákladu.

    Ivo Janáček
    Host
    Ivo Janáček

    Ví se proč tak málo? Přijde mi to jako škoda a nebo jde pouze o klasické NASA plýtvání?

    Petr Melechin
    Admin

    Nechtějí tam dávat nic cenného a vody/jídla/oblečení asi zas tolik nepotřebují, obzvlášť když jsou na duben plánovány dvě CRS mise.

    daevid
    Host
    daevid

    Ak plati, ze hlavny dovod je ten, ze tam nechcu davat nic cenneho (nezive), na to ze uz DM-2 ma niest ludsku posadku, tak mam pocit ze tej lodi moc neveria..
    Este ma napada dovod co najrychlejsie odbavit Dragon koli abort testu, jak uz bolo spominane.

    Petr Melechin
    Admin

    Jedná se o první testovací let – to vždycky představuje určitou míru neznámého rizika. Riziko je sice minimální, ale i tak je zbytečné riskovat nějaký cenný náklad. To ale neznamená, že NASA lodi nevěří. Jenže nic není 100% a některé věci nelze ověřit, dokud je reálně nevyzkoušíte. Proto se taky ty demonstrační mise provádějí.

    Ivo Janáček
    Host
    Ivo Janáček

    Inu takže klasické plýtvání. Být NASA, tak tam naložím maximum vody, riziko nulové. Voda na ISS je stále potřeba, jednak na pití a jednak se z ní dělá kyslík na dýchání.

    Roman
    Host
    Roman

    Je to potvrzene. Crew Dragon DM-1 ma zelenou. Startovat se má 2. března v 8:28 našeho času.