Jak pokračují přípravy na demonstrační mise Crew Dragonu

Kosmické lodě Crew Dragon a CST-100 Starliner budou představovat návrat k nezávislosti Spojených států v problematice přepravy astronautů na Mezinárodní vesmírnou stanici. Od ukončení programu raketoplánů v roce 2011 musela NASA spoléhat na ruské Sojuzy. Přípravy na premiéru těchto nových komerčních lodí společností Boeing a SpaceX pokračují, ale očekávají se další odklady. Kathryn Lueders, manažerka programu Commercial Crew, teď měla prezentaci o průběhu příprav lodí Crew Dragon a Starliner a jejich raket na demonstrační mise.

Během přednášky se objevila spousta technických informací o jednotlivých dokončených úkonech a vývojových milnících. Já z nich do článku vybral jen ty nejzajímavější, ale pokud vás zajímají všechny, doporučuji vám přečíst si článek na Kosmonautix.cz, z kterého jsem částečně čerpal a kde jsou přeloženy všechny informace, včetně těch o lodi Starliner.

Kosmická loď Crew Dragon (Zdroj: SpaceX)

Loď CST-100 Starliner společnosti Boeing (Zdroj: Boeing)

Crew Dragon

SpaceX vyrábí Dragony pro obě demonstrační mise (DM-1 a DM-2) a vypadá to, že firma má pro Crew Dragony nový systém sériových čísel.

  • Pro misi DM-1 (bez posádky) se vyrábí loď se sériovým číslem 2-1 a ta bude na konci května odeslána do zařízení NASA Plum Brook kvůli provedení environmentálních testů, takže už se asi blíží její dokončení (například už byla nainstalována část motorů SuperDraco a vyrobena polovina potřebných fotovoltaických článků)
  • Pro misi DM-2 (první let s posádkou) se chystá loď se sériovým číslem 2-3

Modul ECLSS (Environmental Control and Life Support System) pro testování systémů na podporu života v roce 2016 (Foto: SpaceX)

Falcon 9

Kromě Crew Dragonu sleduje NASA také průběh vývoje a výroby Falconu 9 ve variantě Block 5, což je typ rakety, který bude vynášet všechny Crew Dragony.

  • Pro misi DM-1 se vyrábí první stupeň Falconu 9 s číslem 51
  • Byla demonstrována dlouhá kumulativní doba chodu motoru Merlin 1D v konfiguraci pro pilotované lety (motor obsahuje novou součástku kombinující lopatky a disk turbíny plynového generátoru do jednoho kusu, což nejspíš zabraňuje vzniku prasklin)
  • Byla úspěšně dokončena kvalifikace šroubovaného octawebu verze 3.0 (dříve byl svařován)
  • Vylepšené tlakové nádoby COPV úspěšně prošly testovacím a kvalifikačním programem (zároveň už začala výroba COPV pro misi DM-1)

První stupeň typu Block 5 během testování v McGregoru v únoru 2018 (Foto: Gary Blair / NSF)

Rampa LC-39A

  • Pokračují demontážní práce na otočné konstrukci RSS (Rotating Service Structure) z éry raketoplánů
  • Najatá firma na pevnou servisní konstrukci FSS (Fixed Service Structure) přidá 6 dodatečných plošin/pater
  • Otočná přístupová lávka pro posádku bude na FSS namontována na podzim 2018 (naposledy to bylo plánováno na jaro 2018)

Astronauté Bob Behnken a Eric Boe uvnitř nástupního ramene (Foto: SpaceX)

Aktuální harmonogram

SpaceX:

  • Demonstrační mise DM-1 (bez posádky) – srpen 2018
  • Test únikového systému Crew Dragonu za letu – mezi DM-1 a DM-2
  • Demonstrační mise DM-2 (s posádkou) – prosinec 2018

Boeing:

  • Orbital Flight Test (bez posádky) – srpen 2018
  • Crew Flight Test (s posádkou) – listopad 2018

Harmonogram zůstal beze změny od posledních odkladů před pár měsíci, ale stále se má všeobecně za to, že lety s posádkou téměř určitě sklouznou do roku 2019.

Pro podrobnější informace navštivte článek na Kosmonautix.cz, původní slajdy z prezentace pak najdete na Facebooku.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
10 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře