SpaceX chce letos znovu použít 6 zachráněných stupňů, renovace trvají 4 měsíce

Gwynne Shotwell, provozní ředitelka (COO) společnosti SpaceX

Právě probíhá konference SATELLITE 2017 a včera bylo na programu sezení zástupců firem z oboru raketových startů, kterého se zúčastnila i provozní ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell. Stejně jako při tiskové konferenci před startem CRS-10 se ochotně podělila o nové a zajímavé informace. Dozvěděli jsme se, jak dlouho trvaly inspekce a renovace již letěného stupně, který odstartuje znovu na misi SES-10, dále jsme získali novinky o plánované satelitní konstelaci SpaceX a také o tom, kolik již letěných stupňů se má letos dočkat dalšího startu.

Opakované použití zachráněných prvních stupňů

Jak jistě víte, SpaceX se zatím podařilo zachránit už 8 prvních stupňů Falconu 9. Také už dlouho víme, že prvním z nich, který poletí znovu, bude ten z mise CRS-8, jenž odstartuje podruhé v rámci mise SES-10 už během následujících týdnů. Dosud jsme však přesně nevěděli, jak dlouho SpaceX trvalo zachráněný stupeň zkontrolovat a připravit na další start. Gwynne Shotwell nyní potvrdila, že v případě stupně pro misi SES-10 to trvalo zhruba 4 měsíce, ale že u dalších stupňů už tento proces bude rychlejší.

Zachráněný stupeň při misi CRS-8. Poletí znovu na misi SES-10. (Foto: SpaceX)

A aby toho nebylo málo, ředitelka zároveň prozradila, že SpaceX letos plánuje opakované použití cekem šesti různých stupňů! A jelikož ze všech osmi dosud zachráněných stupňů dva určitě už nikdy nepoletí znovu, mohlo by to znamenat, že SpaceX chce znovu použít vlastně úplně všechny stupně, které má momentálně k dispozici. Jedná se o docela překvapivou informaci, neboť Elon Musk dříve naznačoval, že znovupoužití stupňů varianty v1.2 je spíše experimentální a společnost se do toho naplno opře až s příštími variantami Block 4 a Block 5, které mají poprvé letět už letos.

Zatím však nevíme, na kterých misích poletí některé ze zachráněných stupňů. S jistotou víme jen o těch z misí CRS-8 (poletí na SES-10) a Thaicom 8 (poletí jako boční stupeň prvního Falconu Heavy). Nedávno jsme se pak dozvěděli, že oba boční stupně prvního Falconu Heavy nakonec budou tvořit již letěné stupně, takže to už máme dohromady tři. Žhavým kandidátem je podle mě spolešnost SES, pro kterou SpaceX plánuje vícero misí (SES-10, SES-11, SES-14 a SES-16) a část z nich by měla letět ještě letos, takže se dá předpokládat, že v případě úspěchu mise SES-10 by i další lety pro tuto společnost mohly využít již letěné stupně.

Plány na zvýšení kadence startů

SpaceX už několikátý rok po sobě plánuje zvýšení kadence startů (usiluje o jeden start každé 2–3 týdny), jenže vždy když už se k tomuto cíli společnost začne konečně blížit, dojde k nějaké nehodě (CRS-7 v roce 2015 a Amos-6 v roce 2016) a vysoká kadence musí být odsunuta na vedlejší kolej, než se firma zotaví. Na včerejší konferenci Gwynne Shotwell potvrdila, že plán na zvýšení kadence stále platí a zároveň dodala, že firma investuje “stovky milionů dolarů,” aby dohnala skluz v harmonogramu plánovaných startů. Doufejme, že letos SpaceX žádná další nehoda nečeká a společnosti se tohoto cíle skutečně podaří dosáhnout.

Satelitní konstelace SpaceX

Pobočka SpaceX v Seattlu

Jedním z mnoha grandiózních plánů SpaceX je kromě kolonizace Marsu a rapidní znovupoužitelnosti raket také vybudování obří satelitní konstelace na nízké oběžné dráze, jejímž prostřednictvím by společnost chtěla zajišťovat levný a rychlý internet doslova po celém světě. Kromě toho, že by to jistě ocenili především obyvatelé odlehlých oblastí a rozvojových zemí, by to samozřejmě také představovalo lákavý zdroj příjmů, který by SpaceX rádo využilo k financování svých marsovských plánů. Tuto konstelaci bude tvořit několik tisíc malých satelitů a společnost oznámila plány na její vybudování už někdy v lednu 2015, ale od té doby jsme o ní moc neslyšeli.

Na včerejší konferenci však Gwynne Shotwell pronesla, že společnost plánuje někdy během příštího roku vynést “desítky vlastních satelitů”. Dá se předpokládat, že se bude jednat o jedny z prvních vlaštovek projektu satelitního internetu. SpaceX už před časem získalo povolení vypustit dva experimentální satelity pro tuto konstelaci, ale zatím k tomu nedošlo. Spekuluje se, že poletí jako sekundární náklad na některé z běžných misí.

Tento satelitní projekt tedy evidentně není mrtvý a SpaceX s ním stále počítá a aktivně na něm pracuje. Vývoj těchto satelitů by měl probíhat v pobočce v Seattlu.

Ostatní poznatky z konference

  • První Falcon Heavy by měl “letět ještě letos.” Gwynne ještě před měsícem odhadovala léto 2017. Zdá se tedy, že nedávné zvěsti o odkladu budou mít něco do sebe.
  • Gwynne věří, že opakované použití stupňů bude mít za následek zvýšení celkové spolehlivosti, neboť raketu je po startu možné zkontrolovat (u běžných startů to není možné).
  • Nick Cummings z NASA se nechal slyšet , že SpaceX se údajně plně soustředí na Commercial Crew a že smyslem plánu obletět Měsíc je získání nových zákazníků pro Crew Dragon.



  • Mohlo by se vám líbit...

    4
    Diskuze

    avatar
      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Al
    Host
    Al

    Máme sa na čo tešiť. Len nech sa SpaceX vyhýbajú ďalšie nehody.
    Odvádzate tu skvelú prácu!

    Zdeněk
    Host
    Zdeněk

    Škoda , že nemůžeme skočit v čase o 6 měsíců 🙂